{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  loven om udlanske knallerter på danske veje?
  • #1   15. aug 2011 Ikke en bjælde, hvis den er forsikret og kun kører 30km/t.

  • #2   16. aug 2011 Teoretiskset er det ulovligt smiley

  • #3   16. aug 2011 Nej, det er ikke ulovligt, hvis den er forsikret og kører 30km/t.

  • #4   16. aug 2011 Den skal være typegodkendt herhjemme, ellers er det ulovligt, selvom du forsikre den og den kører 30 km/t smiley

  • #5   16. aug 2011 Velkommen til EU - typegodkendelsen er ikke længere påkrævet for 30-knallerter. Knallerten skal blot registreres som 30'er via de nye nummerplade, så er den helt i vinkel.

    Hvis den kører 30km/t og dit forsikringsselskab vil tegne den lovpligtige ansvarsforsikring, er det pisseligegyldigt.

    Mig bekendt er ingen af scooterne bestykket med TUM-numre, og uoriginale reservedele er 100% lovlige, blot den ikke kører for stærkt.


  • #6   16. aug 2011 I alle dage har det været at du ikke kunne tage en ikke typegodkendt knallert til Danmark og kører på den som 30'er, så hvor er det lige du har læst det :-)?

  • #7   16. aug 2011 Oplysning via mit gamle forsikringsselskab og politimanden som standsede mig på en tysk, neddroslet Kreidler for nogle år siden.

    EU overtrumfer i denne sammenhæng for at modvirke begrænsninger af handel mellem private på tværs af landegrænserne indenfor EU.

    Det eneste bøvl, som kan opstå, er hvis man skal dokumentere, at stellet (!) ikke er stjålet - derfor skal man sørge for at have det pågældende lands dokumentation, f.eks. den tyske 'betriebserlaubnis' og helst den pågældendes seneste forsikringspapirer.


  • #8   16. aug 2011 Vil nu også bestemt mene at det er ulovligt.
    Så skulle det da være noget nyt der er indført.
    Jeg kender nemlig en som kørte på en udenlandsk knallert og blev stoppet.
    Der konfiskerede de den på stedet


  • #9   16. aug 2011 så hvis jeg køre på en tysk kanllert der køre 30 så kan jeg få forsikring på og køre lovligt!
    fedt smiley

    tak for hjælpen smiley


  • #10   16. aug 2011 Hvis den kun kører 30km/t, har lovens lange arm ikke en skid at skulle have sagt.

    Drejer det sig derimod om en 40- eller 50-knallert fra tyskland, er snakken en helt anden. Ergo ryger den første gang, hvis den kører for stærkt, fordi den dermed ikke længere svarer til en 'dansk knallert'.

    Jeg har efterhånden talt med så mange om denne sag, som aldrig har haft skyggen af problemer, når blot den var lovlig efter dansk standard.


  • #11   16. aug 2011 Vigtigheden af at få de oprindelige papirer med, gør det kun lettere hvis en uvidende begynder at fable om at konfiskere maskinen pga. typegodkendelsen.

    På de oprindelige papirer vil typen fremgå, og den vil således være identisk med den forældede, danske typegodkendelse.

    WJA i Kreidler-stelnummeret betyder blot, den oprindeligt er importeret til Danmark af den officielle importør i sin tid.

    På typeskiltet vil modellen også fremgå, f.eks. K-54 og efterfulgt af det land, den oprindeligt er bygget til. Altså, en K54/DK vil være en dansk maskine.
    Typegodkendelsen dækker modellen 'K54'.

    Den tricky del af det er så, at motoren for at være lovlig kun må have tre gear på Kreidleren. Motoren er detaljen, som gør forskellen omkring hastighed - derfor skal denne også matche typegodkendelsen for motoren.
    Det er heller ikke lovligt at smide en 6-trins gearkasse i en oprindeligt 4g motor på Gilera SMT, fordi den motor ikke hører til den 'danske identitet' som SMT'en defineres ud fra.

    Men når et rullende stel fra udlandet ikke adskiller sig fra det danske, er de pr. definition identiske - ergo, ingen problemer hvis den er bestykket med en lovlig motor.


    Der er ikke afgift på knallerter i Danmark, og indenfor EU's grænser skal der hverken svares told eller moms af varer, som er handlet på privat basis.


    Skulle det gå så galt, kan man altid trække skidtet i retten. Hvis forsikringsselskabet har valgt at dække og man har ku' få udleveret en nummerplade til sin 30'er, kan ingen bevise, at ejeren har været i ond tro - al evt. tvivl vil i denne sammenhæng komme ejeren tilgode.


  • #12   20. aug 2011 ER UDEN TVIVL SIKKER PÅ HVAD JESPER FORTÆLLER JER!
    LYT OG LÆR!
    MVH :O)


  • #13   27. mar 2012 Hey, jeg har lige fået min første Kreidler RMC, og stellet har ikke WJA i stelnummeret, og der står også noget anden efter "K54/"... Det vil sige at det er et tysk MC stel eller hvad? og vil forsikringsselskabet godt forsikre den som en 30'er uden WJA i stelnummeret? den har 3 gear.

  • #14   28. mar 2012 Er det fuldkommen umuligt at læse, hvad jeg har skrevet tildigere?

  • #15   29. mar 2012 nej har læst det, men forstår det ikke rigtigt, undskyld


  • #16   29. mar 2012 Udenlandsk stel til knallert = ingen problemer overhovedet, medmindre nogen sår tvivl om, hvorvidt stellet er stjålet.
    Derfor er det vigtigt at have de udenlandske papirer fra den pågældende ejer. Ellers KAN der opstå problemet, og man bør derfor erstatte stellet med et dansk inkl. slutseddel fra sidste ejer som bevis på, den ikke er stjålet.

    Spurgte om min tidligere tekst var umulig at forstå, intet andet - var ej ment som et angreb smiley


  • #17   31. mar 2012 JESPER H.
    Er du kommet godt ud af vinter HI?? smiley

    Mvh


  • #18   1. apr 2012 Til eksempel så har jeg netop forsikret min schweiziske GT som en 30'er, det var der ingen ben i, sidste år var der en tysk RMC-S med på hvidsten kro turen, også som en 30'er.

    Den kan altså godt lade sig gøre under alle omstændigheder, jeg er nu heller ikke helt sikker på hvordan det forholder sig i henhold til loven, hvis maskinen nu kun kører 30, og i forhold til tum godkendelser osv, jeg tror ikke det kan være lovligt, der er sjældent noget der er så nemt i lille danmark, men det kan aldrig være en skidt ting at have et forsikringsbevis man kan vise når man bliver stoppet. smiley Bøden kan man som regel snakke sig ud af, når man kører på "sådan en fin gammel knallert". smiley


  • #19   1. apr 2012 TUM-nummeret refererer alene til motor og udstødning, og de numre er myndighedernes garanti for, at maskinen ikke render over 30km/t uden ændringer.

    Stelnummeret tjener reelt kun den funktion, at man kan forholde sig til A) forsikring og smiley ejerskab. Slut. smiley


Kommentér på:
loven om udlanske knallerter på danske veje?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce