{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.678 visninger | Oprettet:

Montering af krumtap og lejer. {{forumTopicSubject}}

Hej scootergalleri.

Skal inden længe til at montere en krumtap, for første gang. Jeg har valgt at købe Lejer med teflon styr, men har kunne læse at man skal passe lidt på med varmen.

Mit spørgsmål er så, hvor meget skal man egentlig passe på? Jeg har tænkt mig at bruge en varmepistol der levere 500 C og 550L luft i minuttet.

Havde tænkt mig bare at varme blokken op og smide lejerne i, varme en smule på lejerne og lade dem side 1-2 min. Også tage tappen op af fryseren og klaske skidtet sammen.

Hvis i har nogle råd eller lign. Er i velkommen til at byde ind med dem.

Mvh. Kian.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Montering af krumtap og lejer.
  • #1   9. feb 2017 Malossi anbefaler at du varmer blokken op til 150g men hvis det drikker så kom over i skuret har alt til det smiley

• #2   9. feb 2017 Du skal jo ikke varme lejerne op gamle lejerne skal i fryseren

• #3   9. feb 2017 Sammen med krumtappen i 1.5 time før du går igang :*

• #4   9. feb 2017 Det var mere lejerne jeg tænkte på gamle, da det ikke er med stålstyr

• #5   9. feb 2017 Jeg sat også med teflon i smiley

• #6   9. feb 2017 Jamen er ikke så meget for at smide mine lejer i fryseren, ville hellere varme selve blokken op så lejerne lige smuttede i. Også var planen at varme lejet lidt op og lade det få noget varme fra blokken også skulle den frosne krumtap smutte lige i bro smiley

• #7   9. feb 2017 Ligemeget hvad skal lejerne være varme når krumtappen skal i om man gør det før eller efter jo smiley

• #8   9. feb 2017 Søg inde på youtube Kim Emil o4# krumtraps lejer der er en fuld video hvordan han monterer det hele. Gjorde bare det samme med sonnicen smiley

• #9   9. feb 2017 Den eneste rigtige måde er og vil altid være at presse delene i. Fryser og varme er en gang klamp.

• #10   9. feb 2017 Poulsen der er vi da ufatteligt uenige. Ved at presse det sammen har du ingen styr på sagerne. Nøjes du med at bruge induktionsvarme så løber det hele lige sammen. Og så smelter du heller ikke teflonstyret som du risikere ved en direkte varmekilde. Samtidig er blokken. Samlet på 5 min.

• #11   9. feb 2017 Induktionsvarme? Kan du forklare lidt nærmere? smiley

• #12   9. feb 2017 Men giver dig ret i at det er noget klamp at smide tingene i fryseren. Hvem helvede kan dog vente på det idsg? Flere har forsøgt at bilde mig ind at man bruger fryseren på værksteder. Men isåfald ville man aldrig kunne lave en haste opgave.

• #13   9. feb 2017 Er er nok ikke lige til din pengepung smiley en gammel gryde med olie kan gøre det. Men altså det er faktisk meget simpelt. Den vi har er en slags stander hvor du sætter en stang igennem emnet og ligger på standeren og så kan du sætte den til at varme op til fks. 100grader og så giver den alarm. Det er strøm der varmer. Induktion. Google det.

• #14   9. feb 2017 Ja okay, kender godt lidt til det. Men vidste ikke hvordan det fungerede o forhold til det her smiley det med gryden, det ikke noget man lige gør i køkkenet er det? smiley

• #15   9. feb 2017 læg lejerne i fryseren i en time og tag en varmepistol eller gasbrænder evt ukruds gasbrænder og varm leje hullet op 15 20 min og tag lejet ud af fryseren og plump lejet i det gøres ved begge skjold bagefter tager du en krumtap trækker / det er et rør med gevind kan købes i scooterland til sølle 198 kr og er et fantastisk enkelt stykke special værktøj og trækker først tappen i bund i den store blok halvdel og bruger så taptrækkeren til at presse den lille blok del med lejet i ned over tap akslen og husk ikke tage den tap trækkeren af før alle blok skruer er kryds spændt rigtig godt så afmontere du bagefter taptrækkeren og krumtappen er centreret og snurre 100 % let rundt
    som den skal hvis du skal have flydende pakning mellem blokdelene så brug
    wurt dp300

• #18   9. feb 2017 det har altid fungeret for mig så plumper de helt i første gang
    hvis man varmer for lidt risikere man de kun går halvt i og det hele er en ommer pga leje skal slåes ud og nyt i

• #19   9. feb 2017 alm gas fra gul gasflaske / ukruds brænder eller varmepistol / i 15 20 min og ikke gas og ilt fra skærebrænder så smelter blokken det er for voldsomt men brug det andet

• #20   9. feb 2017 https://www.kjv.dk/nyheder/49450.html vi bruger altid den her fra kj værktøj denner sq fin og den varme et 280mm leje op på ca 5-8min smiley dog lidt dyr

• #21   9. feb 2017 Tak for svar allesammen, ser ud til jeg ikke løber uden om den fryser der smiley

• #22   9. feb 2017 Du kan bare smide blokken i ovnen hvis du ikke vil i fryseren smiley

• #23   9. feb 2017 Den varmepistol jeg har der kan jeg centrere strålen rimeligt småt. Hvis jeg nu smider lejerne i fryseren en times tid, og varmer leje "skålen" eller hvad det nu lige hedder op. Så skulle lejet jo gerne smutte lige i. Hvis jeg så centrere strålen, til midten af lejet og ikke rigtig varmer ved ved kuglerne. Burde krumtappen så ikke smutte lige i også? Eller er det en hel dum ide? smiley

• #24   9. feb 2017 Når du nu tager tappen ud af fryseren. Så burde det ikke være nødvendigt at varme lejet hvis blokken er varm.når du har sat lejet i så stjæler det varmen fra blokken

• #25   9. feb 2017 Så går jeg sku i krig med det i aften eller i morgen. Tak for hjælpen alle sammen. smiley

• #26   9. feb 2017 man må IKKE varme på lejet så ødelægger man det lejet skal fryses så krymper det pga det er stål
    og aluminium udvider sig som blokken og lejehullet er lavet af
    derfor skal man bruge kulde og varme
    og når lejet så er lagt i hullet og det afkøles udvider det sig igen og aluminiummet trækker sig sammen og lejet sidder fast

• #27   9. feb 2017 Det med hvorfor man bruger kulde og varme er jeg helt med på, det var jo derfor jeg ville varme midten af lejet når det sad i blokken så den frosne krumtap smuttede lige i. Og når det hele så kølede ned og fandt en normal temperatur ville det jo så side godt sammen det hele. Men hvis varmen fra blokken skulle være nok til at leje udvider sig lidt så jeg kan få den frosne tap i, så dropper jeg bare at varme på det når først det sidder i. smiley skulle mene jeg har styr på det nu hehe :p.

Ang simmeringe, der skal vel ikke gøres noget ved dem? De skal bare presses i vel smiley

• #28   9. feb 2017 simmer ringene skal bare presses i ja

• #29   9. feb 2017 De skal presses tilstrækkeligt i. Pas på ikke at presse dem ind i lejet. Og ingen lejer tager skade af indirekte varme

• #30   9. feb 2017 Ja det engang løgn du skal være forsigtig med den fra variator sidden for hvis den kommer for lang ind så kommer den til og dække for smørrekanelen til lejet så lejet ikke kommer til og blive smurt ://

• #31   9. feb 2017 Du kan se det lille hul fra cylender sidden den kan du lyse i med en lommelygte og se om den er kommet for langt i smiley

• #32   9. feb 2017 Ja man skal ku se lejet igennem smørekanalen. smiley

• #33   10. feb 2017 Du må ALDRIG og jeg gentager ALDRIG varme på et leje og især ikke med teflon styr

Du smider lejer og krumtap i fryseren. Varmer blokken op så du ikke kan holde din hånd på den. Og så er det bare at ploppe de frosne lejer lige i.
    Så lader du blokkens varme, varme de frosne lejer op i små 3-5 min. Og så henter du den frosne krumtap og plopper i også. Du banker forsigtigt rundt på den lille blok halvdel indtil de 2 blok dele er så tæt på hinanden at du kan spænde den resten af vejen med boltene til at samle blokken med OBS husk pakning.

Når det er samlet slår du lige et par gange på begge sider af tappen for at løsne de spændinger der er i blok lejer og tap smiley

Det er den eneste og bedste løsning til krumtaps skift smiley

• #34   10. feb 2017 Det ender også med at være den måde jeg gør det på smiley jeg fik forresten de 2 lejer ud igår på den måde du sagde, så det takker jeg for smiley havde dog problemer med det leje der sidder helt inde ved "væggen" der var ikke ret meget plads men det lykkedes da til sidst! smiley

• #35   10. feb 2017 det dur ikke Foey det du skriver pga du kan ikke varme blokken op MED flydende pakning på og du kan heller stå og smøre det på bagefter på en glohed motorblok det virker ikke i praksis og det hele nedkøles og den bliver ikke centreret
    brug nu min metode jeg har skiftet mange krumtapper og lejer

• #36   10. feb 2017 Så tror jeg du misforstår hvad jeg skriver ?

Vi snakker om en alu blok her der bliver kold lyn hurtig og du skal jo først putte flydende pakning på når lejerne ER monteret og blokken har fået lov at køle ned til nogen Lunde alm temp. Det jo først der den frosne tap monteres så lejerne er alm temp igen så de har fået lov at udvide sig det de nu kan. Så jo det fungere i praktis

Er uddannet mekaniker og har 10 års erfaring med hpr tunede maskiner og har nok skiftet de første 100 sæt lejer og krumtappe for folk i hele landet plus mine egne maskiner som har lavet 21-22-23 HK og har aldrig endnu oplevet at de blokke jeg har lavet ikke var tætte eller at lejerne ikke holdte maskinens tid ud smiley

• #37   10. feb 2017 du har din måde og jeg har min smiley

• #38   10. feb 2017 Og vil godt vide hva du mener er forskelligt i den metode jeg skriver i forhold til den du skriver ? Vil da mene de er identiske udover min er det mere detaljeret smiley

• #40   10. feb 2017 og kryds spænd boltene jo mere du spænder dem jo strammere drejer tappen pga den ikke er centreret med en tap skruetrækker

• #41   10. feb 2017 Ja det sjældent den bare smutter lige i. Som lejerne i blokken gør.

Derfor bruger man enten en krumtaps trækker "som Ole skriver" eller du bruger den lille blok til simpelt hen at spænde de 2 blok dele sammen og derved trække krumtappen på plads. Begge dele er lige korrekt "har dig aldrig selv brugt trækkeren da det ikke har været nødvendigt"

Og ang centering er begge dele også lige korrekte eftersom alle blokke har styr tappe ved bolt hullerne så det er styrtappene der bestemmer smiley

• #42   10. feb 2017 Boltene skal selfølgelig krydsspændes det er jo en selfølge. Og om du bruger krumtaps trækkeren eller ej den har intet at gøre med op tappen bliver centeret da det er styr tappene i de 2 blok halvdele der bestemmer hva blokken syntes er centeret

Og eftersom der er pakflader på sådan 2 blokke og boltene sidder hvor de sidder om de så liver spændt 5 eller 8 NM ændre det ikke på tappens pres og roteringer på lejerne

Men ja vi har åbentbart flere metoder og din fungere også 100 procent smiley og jeg vælger at bruge det jeg har lært med mine års erfaring med hpr maskiner og mine 12 års erfaring som automekaniker smiley

• #43   10. feb 2017 nej for præcis der i midten hvor taptrækkeren går imod /og rammer lige inde bag ved i midten sidder lejerne / derfor bliver de centreret /det kan man ikke gøre med boltene ved at krysspænde du trækker den skæv og jo mere du spænder jo strammer går tappen rundt
    tro mig

• #44   10. feb 2017 Imponerende at man efter 10 år stadig smider krumtap og lejer i fryseren.. Altså skal du aldrig være færdig eller kan du bare godt lide at gøre det til et heldags projekt?

• #46   10. feb 2017 Om du så centere den med krumtaps trækkeren og den mener tappen er lige i når du så montere den anden blok halvdel og den har en eller anden skævhed trækker og de bliver samlet og centeret pga af styr tappene er din "centering med krumtaps trækkeren" blevet overflødig igen det er blokken der bestemmer og ikke din krumtaps trækker smiley og nej tappen går ikke strammere om om du spænder dem halv hårdt eller rigtig hårdt jo selfølgelig hvis du spænder dem 100 NM det er derfor en blok er bygget op på den måde den er med et krumtaps hus der er spille rum i mellem krumtap og leje smiley og derfor giver man også tappen 2 små klask med en gummi hammer på begge sider for at fjerne spændinger i tap og lejer smiley ligesom på en gearkasse osv osv

Moment spænding som du snakker om er vigtigt når vi f.eks snakker topstykker pga hvor meget pakningen bliver klemt og om det er stræk bolte eller ej da du så ved hård eller let spænding ændre på afstanden i forbrændings kammeret

Og også vigtigt når man snakker overfalds lejer hvor du har en ikke bevægelig del op mod en bevægelig del

Husk på når tappen montere osv har alt trykket på inderringen smiley

• #47   10. feb 2017 Det lyder meget fint det hele smiley og de blokke i laver virker garenteret også 100 procent

Ang du siger en 6 mm 8.8 bolt kan tage et ton i lige træk syntes jeg du skal slå op igen sjovt at en 8 mm løfte øje er godkendt til 250 kg så smiley

Jeg trækker mig for i aften vi har mange måder at gøre det på nu har manden da hvertfald alle muligheder for at montere hans lejer rigtigt smiley

Og bliv endelig ved med at lave dine motor selv det spare os fagfolk for en masse arbejde smiley

Forsat god aften smiley

• #49   10. feb 2017 Se det er noget man kan bruge til noget når der er certificeret viden bag sine teorier smiley

Ja så siger vi 250-500 og en sikkerheds faktor på 1:4 på en m8 smiley

Og her snakker vi en m6 til et alu gevind det begrænset hva pres du kan ligge der smiley det hvertfald ikke bolten der giver op først smiley

Men igen forsat god aften smiley altid dejligt at få diskuteret lidt forskellige fremgangsmåder og teorier smiley

• #50   10. feb 2017 Trækstyrken på en m6 8.8 er 800newton pr mm2 ved hurtigbregning giver det ca 15.000 newton altså omkring 1500kg. Husk at en m6 kun er 5mm i kernen når du regner efter smiley en 1tons wire kan også snildt tage 5 gange det tilladte.

• #51   10. feb 2017 Og så skal du huske at et løfteøje er godkendt til at løfte med på vingel på 60 grader på kæden hvis jeg husker helt rigtigt smiley

• #53   10. feb 2017 Ja se så meget er jeg ikke inde i anhugger delen smiley

Og ang heldags projekt -som Regl ved man hvornår man vil til at skifte lejer og tap så det jo bare at smide lejerne i aften inden smiley og hvis tappen skal genbruges plejer heg bare at smide den i mens man ordner de andre punkter så plejer den at være kold nok smiley

• #54   13. feb 2017 Hvorfor ikke bare bruge et kugleleje værktøj, et leje tager 30 sekunder på den måde.

mvh

• #56   14. feb 2017 Et kugleleje værktøj er nærmest et must hvis man roder med noget som har lejer, Jeg roder en del med MC, der dur de små tricks her nævnt her i tråden ikke.

mvh

Kommentér på:
Montering af krumtap og lejer.

Annonce