{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.717 visninger | Oprettet:

Svinghjul og not?? {{forumTopicSubject}}

Hvordan afmontere man svinghjul og er svinghjul = tændninge? hvor sidder not'en på svinghjulet og hvad er not'en er sidder på mit svinghjul/tændning er gået eller noten er gået men hvordan skifter man det er det svært osv.. har masser erfaring med knallert kan skifte cylinder, kabu osv med bind for øjnene men har aldrig prøvet at skifte svinghjul er der nogle bestemte forholdsregler kan bruge ALT hjælp

På forhånd TAK!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Svinghjul og not??
  • #1   18. feb 2013 det er sku nemt nok

• #2   18. feb 2013 Noten sidder på den aksel der trækker svinghjulet rundt, og er det der ligesom holder fast i svinghjulet. Når du har taget svinghjulet af, sidder den inde i akslen, og er formet som en halv måne. Du kan nemt lirke den ud med en skruetrækker.

• #3   18. feb 2013 Hvordan kan man se om den er i stykker og må svinghjulet sidde lidt skævt eller løst?

• #4   18. feb 2013 Svinghjulet må ikke kunne rokkes. Ihvertfald ikke særlig meget. Prøv at slå de blidt på med en gummi-hammer når det skal på igen. Hvis noten ikke er hel, eller er bøjet, så er den i stykker.

• #5   18. feb 2013 Noten styrer blot svinghjulet, så man rammer rigtigt med svinghjulet ift. pickup'en. Det er 100% konussen, som holder skidtet fast. Jeg kører uden not på min Kreidler, og på den modsatte af krumtappen sidder tandhjulet, som trækker koblingen ligeledes på konussen uden not.

I praksis er noten altså ligegyldig, men den er rar og praktisk at have. Svinghjulet skal af, for du kan tjekke noten.

Svinghjulet må ikke sidde skævt. Selv en beskeden ubalance kan bogstaveligt talt rive krumtapakslen fra hinanden... krumtapakslen = den som svinghjulet sidder på.

• #6   18. feb 2013 den blev revet skævt da jeg gav den fuld gas i tomgang og har ikk ville starte siden men har først fundet ud af nu at det var svinghjulet den var gal med så nu håber jeg jeg kan skifte den også den starter igen...

• #7   18. feb 2013 Du kan ikke få svinghjulet til at køre rundt uden not? Der er vel en grund til at den sidder der.

• #8   18. feb 2013 http://www.youtube.com/watch?v=yLLYxYekoNs

Her er en video på hvordan du tager den af med et værktøj til 40kr, det meget nemt smiley

• #9   18. feb 2013 Thor D >> Noten sidder der kun for at styre svinghjulet på plads, når det monteres. Den holder ikke en bjælde. smiley

Når svinghjulets koniske boring sættes i spænd i konussen på krumtapakslen, fortrænges al luft, og derved bliver svinghjulet siddende. Hvis det blot var en glat akslen med not eller mangenot, som man bruger i andre sammenhænge, var snakken en anden. I så fald ville man være nødt til at bruge lejesikring eller tilsvarende lim, f.eks. Loctite 638.

Som sagt sidder trækhjulet på koblingsiden i Kreidlermotoren kun fast på krumtapakslens konus. Den er endda i oliebad og er udsat for ret store temperaturudsving - den kan sidde fast, så man tror det er lyv!
    Sidst jeg afmonterede et af slagsen, var jeg ved at trække gevindet over i min aftrækker. 3sek med varme fra en blæselampe og så slap den med et knald, hvorpå tandhjul og aftrækker gik direkte i vejret og lavede et par mærker i panelloftet.

jmlh j >> Af med svinghjulet og tjek om not eller notgang er smadret. Hvis notgangen er ødelagt i krumtapakslen eller svinghjul, duer de ikke længere.

Konussen SKAL være ren og glat - ellers smider den svinghjulet i tide og utide. Det hele drejer sig om, at at luft skal fortrænges mellem de to flader. Den mindste skævhed kan skabe problemer.

Et svinghjul med en diameter på bare 15cm har en periferihastighed på 282km/t ved 10.000rpm. Dvs. hastigheden på den yderste kant af svinghjulet er 282km/t eller 80m/s... Hvis det nu vejer 1kg, kan man måske forestille sig, hvor mange kræfter, der er på spil...
    Det SKAL laves ORDENTLIGT!

Kommentér på:
Svinghjul og not??

Annonce