{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.638 visninger | Oprettet:

4 gears tuning projekt {{forumTopicSubject}}

Da jeg nu langt im længen (næsten) er færdig med min 5 gears 6,25 hk kreidler er det ved at være tid til at komme videre med mit andet projekt.

Da jeg nu har en hverdagsmaskine i den 5 gearede havde jeg tænk mig at lave den 4 gearede til en racer.

Er der nogen som har et godt forslag til en god opsætning hvis man vi have optimal topfart ud af knallerten, selvfølge uden at smadre motoren fuldstændigt (:

Den skal primært bruges til en søndagstur en gang imellen (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  4 gears tuning projekt
  • #1   22. sep 2013 Havde overvejet 12 hk 44 mm fra mopedspeed. Men har hørt at det ikke yder de 12 hk?

  • #2   23. sep 2013 Hvis du vil have omdrejninger og 'racing', ryger holdbarheden ud ad vinduet.

    44mm og høje omdrejninger duer IKKE, medmindre du får lavet et topstykke om, så det passer til stemplet - og NEJ, jeg taler ikke om, at topstykket skal planes.
    Med et originalt topstykke lider samtlige 44mm cylindre af detonation, når omdrejningstallet passerer 10.000rpm.

    Køb en 40mm KT (15.43.97 W5) skrot stemplet og få målt cylinderen ud. Køb enten Vertex (~650kr) eller VHM (~800kr) i den rigtige størrelse (3,5/100mm tolerance). Knald et originalt RS-topstykke på og trim squishafstanden til 0,55-0,6mm = 12:1 i kompressionsforhold.

    Få cylinderen portet ORDENTLIGT! De såkaldte 10-12HK cylindre er portet helt ad helvede til og duer ikke; De giver omdrejninger og ingen kræfter.
    Den bedste på markedet er p.t. Maxwell (aka Jaap Voskamp), som efter endt tilpasning kan ramme omtrent 8,5HK@11.000rpm (40mm) og den 44mm udgave knap 10HK@11.000rpm

    Skyllekanaler: 32mm fra top
    Udstødningskanal: 23,2mm fra top og 25mm bred.
    Indsugning: Skal åbne 65mm fra top
    Stempel: Ingen ændringer
    Boostere: Ligegyldige


    Køb en Homoet 4P fra http://www.kreidlerservice.nl/ for at få noget, der duer lidt. Den er forlænget ~60mm og leverer acceptabelt bundtræk samt op til 11.000rpm, afhængigt af portningen.

    En gearing på 14/33 burde gå an på en 4g, og så kan den runde 95km/t uden problemer.


    P.t. trækker jeg i knap 10HK ud af en 44mm mellem 9.500-10.000rpm og den render 97+ ubesværet. På flad vej i let medvind 102km/t...
    Vel at mærke med en 15-16mm indsugning, mehehe.


  • #3   23. sep 2013 Skal lige være helt med. Synes du jeg skal tage Maxwell 40 mm eller 44 mm?

    Og hvad er forskellen egentlig på Homoet 4p og 6p?

    Men ellers lyder det hele fornuftigt, der er da lidt at arbejde videre med (:

    Så tak for det.




  • #4   23. sep 2013 Så det er den her du tænker på:
    (link fjernet)

    Det er den eneste Maxwell jeg kan finde derinde


  • #5   23. sep 2013 Marktplats.NL
    Fantastisk side for klassisk og oldtimers.

    mvh smiley


  • #6   23. sep 2013 Jeg skriver, du skal holde dig fra de cylindre, som er tunet fra fabrikken i Kina. De leverer omdrejninger uden en skid kræfter, så de er ikke merprisen værd.
    Det gælder både Maxwell og Mopedspeeds egne produkter! Sender du mig cylinderen inkl. ønsker til omdrejningstallet, kan jeg levere et langt bedre resultat.

    Jeg skriver, du skal holde dig til 40mm, idet ingen (uden undtagelse) 44mm stempler på markedet passer til de tilgængelige topstykker! Jeg arbejder p.t. på en løsning, men det er ikke gratis, da der skal en CNC-bænk indover...
    Til gengæld er det noget, der DUER og HOLDER!!! smiley

    Homoet 6P er med fast forrør og med ydelse fra 8.500-12.500rpm.
    4P spændes på et normalt 32mm forrør og kan derfor trimmes, til omdrejningerne passer føreren.


  • #7   23. sep 2013 Okay, ved du hvor jeg kan finde en ordenlig 40mm henne så?

    Inde på kreidlerservice er der to 4p udstødninger og jeg er ikke god til hollandsk :b

    Jeg holder mig til 40 mm så.


  • #8   23. sep 2013 Men rart at du lige tager tid til at forklare det hele. Kan se der er mange ting jeg ikke vidste (:

    4p en ville måske også være god til min 5 gears?. Det nemlig det eneste jeg mangler på den.


  • #9   24. sep 2013 Der er faktisk kun én 4P hos kreidlerservice. Kvabodderen har af uforklarlige årsager valgt at kalde 6P (fast forrør!) for 4P, også. smiley

    http://kreidlerservice.nl/?223,15.03.51-uitlaatdemper-homoet-baan-4p-(spi60-uitvoering)

    Bemærk! Den leveres uden dæmperuld!


    KT's 40mm er den samme som mopedspeed sælger (lille pindboltafstand til ~1.250kr)

    Det absolut vigtigste er at få målt cylinderen ud, så den kan få et nyt stempel. KT-stemplerne er rent og skært affald; Værre end noget T.Hansen ville sælge som 'discount'! Det er ikke en joke! Enkelte forhandlere formår at sælge disse stempler for 120kr, og så tjener de stadig penge på dem... det siger altså et eller andet, hvis man tilfældigvis ved, at et godt stempel koster 150-200/stk indkøb for en forhandler, når han bestiller 200stk hos producenten


    Jeg går ud fra, din 4g motor er med lille pindboltafstand. Selv hvis den er til stor pindboltafstand, får du den ikke på en 4g motor, idet der kun er plads til 47mm bredt cylinderskørt i alle 4g motorer, og de store cylindre har 50mm bredt skørt!

    Krumtaphuset kan KUN rettes til i drejebænk eller fræser... eller med et kopbor, hvis man er rigtig fræk og dygtig... og heldig, lol!


    Som sagt, jeg er på nippet til at kunne tilbyde tilpasning af et topstykke, så 44mm boring bliver decideret attraktivt. Hvis du kan vente, til jeg er færdig med at teste det sidste, bliver 60cc en fantastisk oplevelse:

    400kr for et stempel (prisen på ebay for et 44mm Meteor-stempel)
    60-80kr for en stempelring (ebay: 44mm fra Caber/Meteors samarbejdspartner)
    5.000km som minimum for en KT/Meteor-blanding med Jesper-topstykke

    Jeg har nu trillet knap 2.000km med sådan en kombination. Honemærkerne er stadig intakte i cylinderen, stemplet er stadig indenfor tolerancen.
    Kompressionsforhold på 13,1:1 og max omdrejningstal mellem 10.500-12.000rpm
    Ca. 10HK og 8-9nm med fint bundtræk og en tophastighed omkring 100-105km/t
    Højest målte tændrørstemperatur i år er 102 grader efter 5km med 11.000rpm i fjerde gear

    Dette er IKKE en salgstale. Jeg er ikke ude på at tjene penge - jeg ønsker at maskinerne skal rende GODT og holde længe!


  • #10   24. sep 2013 Du må da gerne vende tilbage hvis du finder ud af om din metode virker.
    Regner først med at den skal være kørene til forår engang.

    Men du mener altså at med din tilpasning af topstykket ville det være værd at smide et 44mm kit på? Og i så fald, er det så der jeg skal til at rette krumptaphuset til på en drejebænk?




    Det lyder umiddelbart til at være værd at vente på, hvis den kommet til at køre godt (:


  • #11   24. sep 2013 Ville i bruge et Parmakit til noget som helst? Overvejede at smide det på min 5-gear?

  • #12   24. sep 2013 Kun de store cylindre har bredt cylinderskørt. Det er lettere at skifte til en cylinder med lille pindboltafstand i stedet, og om man køber den ene eller anden KT-cylinder er ligegyldigt.
    Jeg har en KT44 til lille pindboltafstand på vej hjem til opmåling og test - jeg opretter et emne på Kreidler Registers forum, når jeg kommer så langt.

    Det er et sats, men jeg er ret sikker på, at et originalt topstykke kan modificeres, således det hele rent faktisk passer sammen.
    Mine erfaringer indtil videre viser, at et korrekt indrettet topstykke giver en effektstigning på 0,5hk på toppen, mere bundtræk og desuden minimeres motorens arbejdstemperatur ift. brug af et uændret topstykke.

    Med en standard-potte, tilpas portning og en 20-24mm karburator er 8HK+ faktisk hjemme. Det rækker til 95km/t uden vrøvl og de magiske 100km/t, når man ligger ind over tanken og kan leve med en tung gearing.
    Homoet 4P SPI60 trækker ydelsen op på ~9HK og Homoet 6P mellem 9-11HK...

    Ændringen af topstykket render op i max 600kr inkl. returforsendelse, og det kommer i første omgang kun til at kunne lade sig gøre med de danske 'firkantede' topstykker (RMC efter 1974)... blæsekølede o.a. kommer til på et senere tidspunkt.
    Kompressionsforhold efter ønske, hvis man ikke lige er til 13,5:1 og eksplosivt træk. smiley



    Parmakit...:
    40/44mm med boosterkanal = ok, men lidt for dyr!
    40/44mm uden boosterkanal = affald
    40/44mm med stor pindboltafstand = dyr, slidstærk og HIDSIG/uden bundtræk...


  • #13   25. sep 2013 Boosterkanal = Hvordan ses det?
    Stor boltafstand = Hvor meget er det nu liiige det er? smiley

    Er forholdsvis ny inden for tuning så vil ikke gøre noget forkert. Kreidleren skulle jo hellere skånes end straffes smiley


  • #14   25. sep 2013 Stor pindboltafstand/Super Breitwand/SB/Cinemascope:

    http://www.mopedspeed.dk/produkter/cylinder-top/cylinder-400x14-maxwell-kreidler-mc-cylinder-top.htm?m=Cylinder%2520%7C%2520Top#.UkLUbWQayc1

    Lille pindboltafstand:

    (link fjernet)

    Lille pindbolafstand med boosterkanaler:

    (link fjernet)


    Boosterkanaler er egentlig bare en udfræsning i cylindervæggen, hvor brændstoffet finder vej gennem huller i stemplet.
    Problemet med de fabrikstunede cylindre er, at deres boosterkanaler har forkert form og vinkel. Resultatet er ujævn motorgang ved lave omdrejninger og groft set intet bundtræk. Man betaler altså ekstra for dårligt udført arbejde, og det er simpelthen spild af penge.

    Nogle af Maxwell-cylindrene er sågar indrettet, så hullerne i stemplet kan åbne i indsugningen, når stemplet er i bund. Disse udgaver kan sjældent stå ordentligt i tomgang, medmindre man trimmer karburatoren ultra-magert i tomgang... konsekvensen er så, at stemplet sætter sig, når man motorbremser.
    Alternativt må man leve med tomgang omkring 3.000rpm. Fint nok på en reel racermotor, men til gadebrug er det altså rarest med stabil tomgang.

    Stor pindboltafstand = 48mm målt på langs/tværs mellem hullerne til pindboltene.
    Lille pondboltafstand = 44mm, ligesom Puch, Yamaha FS1 og Yamaha BW's.




  • #15   25. sep 2013 det må være sådan en parmakit fætter jeg har... Jeg opsøger en fagmand der kan finjustere den... Har hørt de sagtens kan reddes smiley

  • #16   25. sep 2013 Trust me... 44mm Parmakit kan reddes med de rette ændringer!

    Den sidste, jeg portede op, kunne lige gå 80km/t med ejeren. Da han fik den retur, røg den op på 95km/t. De kan godt!

    Udgaverne uden boostere er en anden snak... de er helt i hegnet, medmindre man decideret søger 12.000rpm eller mere...


Kommentér på:
4 gears tuning projekt

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce