{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
243 visninger | Oprettet:

Flemming N
Flemming N
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2

Bøde {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg har en scooter som står i mit navn, men som min søn kører på. Den er ikke helt lovlig
Hvem får bøden hvis han bliver snuppet. Er det mig som ejer eller ham som fører
Håber i kan hjælpe mig
Hilsen

Flemming

Kommentarer på:  Bøde
  • #1   26. mar Det er den der kører på den der får bøden

• #2   26. mar Den får du dsv

• #3   26. mar det er føren af knallerten. i gamle dage fulgte det stelnummeret på knallerten men nu er det lavet om til at det er cpr nummeret

• #4   26. mar Det får i begge.
    Ham for at køre på en ulovlig scooter, og dig for at overlade et registreringspligtigt køretøj, som ikke er i lovlig stand til en anden person.

• #5   26. mar Jeg har aldrig hørt om en ejer der fik bøde for at en anden kørte på hans tunede knallert.
    Aldrig hørt om det.

Hvis brugeren (din søn) har varig rådighed over køretøjet, så er det hans ansvar at køretøjet er i lovlig stand.

Kan ingenlunde forestille mig du skulle blive straffet for at lade ham køre på en tunet knallert det står i dit navn.

Har han varig rådighed over den, så er det hans eget ansvar at vælge om han kører lovligt eller tunet på den.

Det kommer jo næppe som en overraskelse for ham at den kører mere end 43.

Derudover mindes jeg ikke at have læst noget om strafbarhed af udlån af køretøjer som ikke er i lovlig stand.
    Selvom jeg har terpet færdelsloven, detailforeskrifterne af færdselsloven, kørekortsbekendtgørelsen og almen retspraksis generelt.

Jeg er 99% sikker på han bare får en bøde på 1500 for at den er tunet, evt betinget frakendelse af knallertkørekort plus betinget udsættelse af retten til at erhverve rigtigt kørekort med 6 mdr såfremt han er under 18.
    (KUN betinget)

Det er hvad der plejer at ske.

Har som sagt aldrig hørt om andre udfald, og jeg har alligevel fulgt med herinde en del år efterhånden.

Skulle undre mig hvis jeg ikke havde opdaget at der er andre regler i spil

• #6   27. mar > #5
    Min onkel har så faktisk fået en bøde for at min fætter kørte på en knallert, uden knallertbevis, men som stod i min onkels navn. smiley (Det var tilbage i starten af ´80´erne)

• Simon H
    Simon H Online Tilmeldt:
    sep 2018

Følger: 1 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 409
    #7   27. mar Det er førens ansvar at køretøjet er i lovlig og forsvarlig stand.
    Det er altid føren der får bøden.

• #8   27. mar #5 Det skete for mig og min kæreste, da hun lånte min scooter, så det er bestemt muligt.

Du kan vel sammenligne det med at låne sin bil ud til en uden kørekort, det giver også bøde til både ejer og bruger.

• Simon H
    Simon H Online Tilmeldt:
    sep 2018

Følger: 1 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 409
    #9   27. mar #8 At den du låner et køretøj til en som rent faktisk må føre det? er DIT ansvar.
    Men køretøjets stand er førens ansvar. Inden du starter skal du tjekke den er forsvarlig og lovlig.
    Sådan er loven nu en gang.

• #10   27. mar Ja man må ikke udlåne et køretøj til en der overhovet ikke lovligt må køre det.
    Eller f.eks. til en der er fuld.
    Det er strafbart

• Frank A
    Frank A Tilmeldt:
    maj 2018

Følger: 1 Svar: 5
    #11   1. apr Det kan klares ved at han står som bruger af køretøjet. Du står som ejer. Det koster dog nok små 400,- at omregistrere

• jim H
    jim H Tilmeldt:
    sep 2019

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 65
    #12   2. apr han skal bare sige han har taget nøglen ellers får du også en bøde.

• Martin N
    Martin N Online Tilmeldt:
    jan 2015

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 12
    #13   2. apr #12 og så få en dom for brugstyveri oveni?

• jim H
    jim H Tilmeldt:
    sep 2019

#14   2. apr Ja det har du ret i

• Martin N
    jan 2015

#15   i går kl. 12:58 Så vil jeg nok hellere betale en bøde på 1500 end få en plettet straffeattest.

• jim H
    jim H Tilmeldt:
    sep 2019

#16   i går kl. 15:04 Meget klov Martin

• Martin N
    jan 2015

#17   i dag kl. 06:15 Ja tilfredsheden er beskrivellig.

Ved ikke om de der bare gir både nu med i "min knallertdage."

Så vurderede de lige er det noget man udmiddelbart kan pille af - fx en tud udttødningm eller et tunsæt fx.

Men min kin brig havde sådan set byffeget en Yahama FS! 2 gear samman men en Honda 100 kubik morotcykel... så den skulle sgu op bil ispektionen og så kunne de hente de lovlige dele nogle dage sende (og batale en fyr i bøde, ved ikke hvor med jeg var ikke selv med.

Men der var ikke ret meget til bage af min brots knallets gg
    En slags hybrid

• jim H
    jim H Tilmeldt:
    sep 2019

#18   47 minutter siden Køre den dobbelt så meget den må . tag politiet den. og du får den ikke tilbage

• #19   45 minutter siden Sikke en masse svar smiley

Den får føren
    Den får du
    Den får i begge

smiley smiley smiley

Kommentér på:
Bøde

x