1.052 visninger
|
Oprettet:
Køb af kreidler? {{forumTopicSubject}}
Hey alle kreidler fanatikere! Sidder lige og kigger på en std. Kreidler florett med 3 gear og tænke på at købe den. Men er de holdbare? Er det std. Med 3 gear? Og tror i evt. Sådan en ville kunne holde en tur fra tønder (sønderjylland) til sorø (sjælland) og tilbage igen
?
nov 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Scootere: 5 Emner: 18 Svar: 162
aug 2011
Følger: 12 Følgere: 12 Scootere: 11 Emner: 49 Svar: 181
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
Den ser umiddelbart fin ud, der er en del uoriginale stumper monteret, men ikke noget der umiddelbart påvirker holdbarheden.
Ting du skal kigge efter når du er ude og se den, mærk om der er slør i hjulene, bagsvinger, og forgaffel, Slør i bagsvinger mærkes ved at tage fat i baghjulet bagerst, og vrikke frem og tilbage, slør i baghjulet ligeså, slør i forhjulet mærkes på samme måde, tag fat i hjulet og vrik mens du holder forgaflen i ro ved at holde på styret. Slør i forgaflen mærkes ved at trække forbremsen, og skubbe maskinen frem og tilbage.
Er der slør i hjulene skal der nye lejer til, er der slør i bagsvingeren skal der nye bøsninger og aksel til, men det er lidt problematisk da dem man køber idag simpelthen har slør fra ny, så her skal man selv have drejet nogen nye bøsninger, sløret i forgaflen kan som oftest spændes væk, man fjerner toppladen, herunder sidder en spændbar lejeskål, som lige skal spændes til, og så sætter man toppladen på igen. Tjek for en god ordens skyld om lejeskålene er flækkede, hvis du mærker slør her.
Nede ved motoren skal du lige tage fat i gearpedalen og mærke hvor meget slør der er. Pga. konstruktionen vil der være lidt slør, men er der overdrevet meget skal kugleledene skiftes, og nu du er hernede så se efter om motoren holder tæt for olie. Når du tager din prøvetur, så læg mærke til om den går jævnt i motoren når den er varm, læg mærke til om den springer ud af gear, og læg mærke til om speedometer og omdrejningstæller virker (forvent at nålene hopper en smule, jeg har aldrig set en kreidler hvor de ikke gør, hehe). Læg også mærke til om den hopper i bremserne når du bremser.
Hopper den i bremserne kan tromlerne være skæve, og så må der nye nav til, springer den ud af gear, er stifterne i gearkassen slidt, og skal skiftes, og det kræver at motoren åbnes helt. Forvent at den er MEGET sløv, hvis den er helt lovlig, er den bare en lille smule kvik, så kan du være sikker på der er pillet ved den. En helt lovlig kreidler er bare sløv, hehe.
Næst, se efter om forgaflen er utæt, en iorden forgaffel er semi-hård, og man kan høre olien i benene når man trykker den sammen. Er den blød som snot, eller lyder den meget fjedrene når du trykker den sammen, så skal den renoveres.
Det er vist de typiske ting som opstår ved de gamle kreidlere jeg har listet op her, og det meste er forsaget af ganske almindelig slid, stilstand, eller simpelthen bare alderen, der er ikke noget af det som ikke kan løses, så hvis der dukker et par enkelte ting op når du tester den, så lad dig ikke skræmme.
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
Forresten, se også efter om det er en dansk maskine, så er der indhakket WJA foran stelnummeret, som er indhakket i stellet på det forreste motorophæng, på venstre side.
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 8 Emner: 66 Svar: 495
Krogh's tak for det, det er godt lige at vide
Andreas B jeg bor i sønderjylland...
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 8 Emner: 66 Svar: 495
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/guider/91728-kreidler_florett_modeller_i_dk_knallert_typekompas
Men jeg vil sige med det samme, den på det billede der skal være meget, meget, meget billig, det vil koste en større formue at få den i form igen.
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 8 Emner: 66 Svar: 495
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 8 Emner: 66 Svar: 495
Køb af kreidler?