Næsten hul i stempel {{forumTopicSubject}}
Hej alle
her i aftes klokken 21.00 skete der nogen træls og kan ikke opklare det lille mysterium. Jeg kom kørende på min kreidler, efter motoren er blevet planslebet. Den kørte bare SUPER ! Jeg får den trukket ud i 4 gear også lige pludselig sagde den mærkeligt, per refleks tager jeg koblingen, og den gider ikke mere
Da jeg får pillet cylinder og det hele af, ser dette store hul i toppen af mit stempel. Hvad mon der kan være galt ?
krumtappen og gearene kører helt uden problemer og rigtig godt.
Kan dette være pga. for tidelig tænding ?
eller har der været noget inde i motoren og rasle rundt ?
Der mangler en lille skrue i studsen men den var med hoved så kan ikke se hvordan den skulle være kommet der ind.
Billede rkan ses her : http://scootergalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=47248
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
okt 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Scootere: 3 Emner: 20 Svar: 274
feb 2008
Følger: 233 Følgere: 235 Scootere: 8 Emner: 124 Svar: 1.785
jun 2007
Følger: 48 Følgere: 46 Scootere: 4 Emner: 41 Svar: 382
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
er også korrekt,der blir alt for varmt i forbrændings rummet.
for lavt glødetal samt tændings tidspunkt. er min teori.
jun 2007
Følger: 48 Følgere: 46 Scootere: 4 Emner: 41 Svar: 382
Men det da dejligt med alt den Teori hehe
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
det lyder underligt,jeg er sprunget fra så.det rør sku være koldt nok.
JESPER????????? kom nu :=) venter
jun 2007
Følger: 48 Følgere: 46 Scootere: 4 Emner: 41 Svar: 382
feb 2008
Følger: 233 Følgere: 235 Scootere: 8 Emner: 124 Svar: 1.785
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Scootere: 1 Svar: 3
jun 2006
Følger: 104 Følgere: 106 Scootere: 3 Emner: 23 Svar: 220
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Hvis squish'en er for stor eller for lille, kan det også opstå, så se at få den målt ud. En fejl-justeret squish-afstand kan nemlig også resultere i detonation.
Tændrøret er i hvert fald IKKE skyld i det dér - det vil jeg satse min venstre nosse på, og så klipper jeg selv den højre af efterfølgende. ;P
Tændingstidspunktet er svært at bedømme. Når (hvis du gider) du får den ud at køre igen, så prøv lige at tjekke efter. Jeg vil nok ikke anbefale mere end 0,8mm i fortænding, hvis motoren trækker mere end 12.000rpm på toppen - og det gælder uanset hvad fanden der anbefales til dit cylinder-kit eller hvad der står i diverse Van Veen-håndbøger. Ingen af delen har ret meget med din opsætning at gøre alligevel.
Hvad du ser, er et smeltet stempel, hvilket jeg nok vil tilskrive en for lille dyse i første omgang. Resten kan man lige så godt få på plads, mens man alligevel roder.
Dysen skal altså kun være 1 nummer ved siden af for at slå en motor ihjel.
Her kommer den irriterende detalje:
Udstødningen kan faktisk også forårsage den slags. Den er jo ikke længere 100% magen til den oprindelige opsætning, idet den trods alt er ændret lidt hist og her. Jeg ville kappe 5-7cm af endepiben for at reducere modtrykket en anelse.
Jeg tror ikke, at potten har forårsaget dette, men for at være på din sikre side...
Kort sagt:
Større dyse
Tjek squish'en
0,8mm fortænding
Kortere endepibe
Opnår du først et mørkebrunt tændrør, kan du begynde at pille ved tændingen. Ændres farven på tændrøret ikke, kan du gå et nummer ned i dyse - og kør minimum 10km med den nye dyse, inden du aflæser tændrørets farve. BABY-STEPS, dude! Aflæs altid tændrørets farve efter et længere stræk - ikke efter den har stået i tomgang 20sek, da det kan give en kedelig fejlvisning.
jun 2007
Følger: 48 Følgere: 46 Scootere: 4 Emner: 41 Svar: 382
tak for hjælpen, jeg vil få fikset de ting nu her når mit nye stempel kommer retur.
også når den er indstillet skal der nok komme en film
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
jun 2007
Følger: 48 Følgere: 46 Scootere: 4 Emner: 41 Svar: 382
men når du siger kortere ende pipe er det så det rør potten sidder på eller der der styk af potten ?
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Normalvis siger man, at længden på endepiben er af ringe betydning ift. diameteren. Derfor tør jeg godt anbefale dig at kappe af den, uden det kommer til at koste ydelse af betydning.
Hvis diameteren er for lille og endepiben samtidig er for lang, så vil temperaturen på udstødningsgasserne stige voldsomt, hvilket giver samme symptomer som for lille dyse og detonation.
Reelt fungerer endepiben som en slags overtryksventil. Ydelsen stiger i takt med diameteren reduceres, men på et tidspunkt koster det et brændt stempel - derfor er den rette diameter = grænsen for et brændt stempel = grunden til en totaktsudstødning ikke bare lige er noget, man laver.
Hvis tændrørets glødetal havde båret skyggen af ansvar for, at stemplet er begyndt at smelte, ville det være midten af stemplet, der var påvirket. Det skyldes, at tændrøret begynder at gløde og dermed antænder gasserne for tidligt.
I dette tilfælde er stemplet smeltet tættest ved udstødningskanalen. Derfor tænker jeg på udstødningsgassernes temperatur, og de påvirkes kun af udstødning og dysens størrelse.
For lidt olie får for det meste bare stempelringen til at brænde fast + det går ud over lejer og belægning i cylinderen. Olien påvirker i ringe grad forbrændingstemperaturen.
Lige en sidebemærkning, nu jeg alligevel er i gang:
I øvrigt køler benzinen ikke en bjælde. Man siger, at forholdet mellem luft og benzin skal være noget i retning af 12-14:1 for at opnå den optimale effekt i en forbrændingsmotor. Dermed ikke sagt, at der er færre kræfter i et mere magert blandingsforhold - der er derimod en heftigere varmeudvikling end stempelringen(e) og køleribber kan aflede, og det betyder ballade.
Så mere køling ved en federe blanding? Nej. Lavere forbrændingstemperatur.
jun 2007
Følger: 48 Følgere: 46 Scootere: 4 Emner: 41 Svar: 382
Næsten hul i stempel
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside