{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
400 visninger | Oprettet:

Næsten hul i stempel {{forumTopicSubject}}

Hej alle
her i aftes klokken 21.00 skete der nogen træls og kan ikke opklare det lille mysterium. Jeg kom kørende på min kreidler, efter motoren er blevet planslebet. Den kørte bare SUPER ! Jeg får den trukket ud i 4 gear også lige pludselig sagde den mærkeligt, per refleks tager jeg koblingen, og den gider ikke mere smiley

Da jeg får pillet cylinder og det hele af, ser dette store hul i toppen af mit stempel. Hvad mon der kan være galt ?
krumtappen og gearene kører helt uden problemer og rigtig godt.

Kan dette være pga. for tidelig tænding ?
eller har der været noget inde i motoren og rasle rundt ?

Der mangler en lille skrue i studsen men den var med hoved så kan ikke se hvordan den skulle være kommet der ind.

Billede rkan ses her : http://scootergalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=47248


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Næsten hul i stempel
  • #1   19. maj 2009 spørg jesper H

  • #2   20. maj 2009 ja.. fisk .. ville også sige du skal holde hovedet koldt indtil jesper kommer online..

  • #3   20. maj 2009 Altså min teori siger mig at for lavt glødetal giver hul i stempel smiley

  • #4   20. maj 2009 Okay får det kan sku være de der 3-4 forskellige ting og kan ikke lige lurer den

  • #5   20. maj 2009 patrik æ.
    er også korrekt,der blir alt for varmt i forbrændings rummet.
    for lavt glødetal samt tændings tidspunkt. er min teori.


  • #6   20. maj 2009 tændrøret er med glødetal 10 så ved ikke hvor meget størrer det kan blive

    Men det da dejligt med alt den Teori hehe


  • #7   20. maj 2009 hmmmmmmmmmmmmmm 10!?
    det lyder underligt,jeg er sprunget fra så.det rør sku være koldt nok.

    JESPER????????? kom nu :=) venter


  • #8   20. maj 2009 Man kan jo få et racer platin tændrør til 250 kr i taiwansen kunne være den skulle prøves

  • #9   20. maj 2009 Hmm, dit tændrør er helt hvidt, De betyder jo den ikke får nok at leve af?

  • #10   20. maj 2009 Ja, det er jo benzinen som køler stemplet. Så måske for mager benzin...

  • #11   20. maj 2009 Den får for lidt benzin. Når blandingen bliver for mager forbrændingen nærmest som en skærebrænder og tempraturen bliver meget høj.. det er derfor.

  • #12   21. maj 2009 Det dér er enten for lille dyse/falsk luft eller ren og skær detonation.

    Hvis squish'en er for stor eller for lille, kan det også opstå, så se at få den målt ud. En fejl-justeret squish-afstand kan nemlig også resultere i detonation.

    Tændrøret er i hvert fald IKKE skyld i det dér - det vil jeg satse min venstre nosse på, og så klipper jeg selv den højre af efterfølgende. ;P

    Tændingstidspunktet er svært at bedømme. Når (hvis du gider) du får den ud at køre igen, så prøv lige at tjekke efter. Jeg vil nok ikke anbefale mere end 0,8mm i fortænding, hvis motoren trækker mere end 12.000rpm på toppen - og det gælder uanset hvad fanden der anbefales til dit cylinder-kit eller hvad der står i diverse Van Veen-håndbøger. Ingen af delen har ret meget med din opsætning at gøre alligevel.

    Hvad du ser, er et smeltet stempel, hvilket jeg nok vil tilskrive en for lille dyse i første omgang. Resten kan man lige så godt få på plads, mens man alligevel roder.
    Dysen skal altså kun være 1 nummer ved siden af for at slå en motor ihjel.


    Her kommer den irriterende detalje:

    Udstødningen kan faktisk også forårsage den slags. Den er jo ikke længere 100% magen til den oprindelige opsætning, idet den trods alt er ændret lidt hist og her. Jeg ville kappe 5-7cm af endepiben for at reducere modtrykket en anelse.
    Jeg tror ikke, at potten har forårsaget dette, men for at være på din sikre side...


    Kort sagt:

    Større dyse
    Tjek squish'en
    0,8mm fortænding
    Kortere endepibe

    Opnår du først et mørkebrunt tændrør, kan du begynde at pille ved tændingen. Ændres farven på tændrøret ikke, kan du gå et nummer ned i dyse - og kør minimum 10km med den nye dyse, inden du aflæser tændrørets farve. BABY-STEPS, dude! Aflæs altid tændrørets farve efter et længere stræk - ikke efter den har stået i tomgang 20sek, da det kan give en kedelig fejlvisning.


  • #13   21. maj 2009 Hej Jesper

    tak for hjælpen, jeg vil få fikset de ting nu her når mit nye stempel kommer retur.

    også når den er indstillet skal der nok komme en film smiley


  • #14   21. maj 2009 Ja, dét skal der da i hvert fald, lol. smiley

  • #15   21. maj 2009 Hehe når det står på, og den kører, så det ikke lige altid film man tænker.

    men når du siger kortere ende pipe er det så det rør potten sidder på eller der der styk af potten ?


  • #16   23. maj 2009 Jeg mener det tynde stykke rør for enden af udstødningen, som lyddæmperen sidder på. smiley


    Normalvis siger man, at længden på endepiben er af ringe betydning ift. diameteren. Derfor tør jeg godt anbefale dig at kappe af den, uden det kommer til at koste ydelse af betydning.
    Hvis diameteren er for lille og endepiben samtidig er for lang, så vil temperaturen på udstødningsgasserne stige voldsomt, hvilket giver samme symptomer som for lille dyse og detonation.
    Reelt fungerer endepiben som en slags overtryksventil. Ydelsen stiger i takt med diameteren reduceres, men på et tidspunkt koster det et brændt stempel - derfor er den rette diameter = grænsen for et brændt stempel = grunden til en totaktsudstødning ikke bare lige er noget, man laver. smiley


    Hvis tændrørets glødetal havde båret skyggen af ansvar for, at stemplet er begyndt at smelte, ville det være midten af stemplet, der var påvirket. Det skyldes, at tændrøret begynder at gløde og dermed antænder gasserne for tidligt. smiley Det samme kan ske med for koldt et tændrør pga. koksopbygning i elektroden, men jeg tror ikke, du har kørt så meget, at det er aktuelt. Tvivler nu på, der er brug for noget hidsigere end B9HS.

    I dette tilfælde er stemplet smeltet tættest ved udstødningskanalen. Derfor tænker jeg på udstødningsgassernes temperatur, og de påvirkes kun af udstødning og dysens størrelse.

    For lidt olie får for det meste bare stempelringen til at brænde fast + det går ud over lejer og belægning i cylinderen. Olien påvirker i ringe grad forbrændingstemperaturen.


    Lige en sidebemærkning, nu jeg alligevel er i gang:

    I øvrigt køler benzinen ikke en bjælde. Man siger, at forholdet mellem luft og benzin skal være noget i retning af 12-14:1 for at opnå den optimale effekt i en forbrændingsmotor. Dermed ikke sagt, at der er færre kræfter i et mere magert blandingsforhold - der er derimod en heftigere varmeudvikling end stempelringen(e) og køleribber kan aflede, og det betyder ballade.
    Så mere køling ved en federe blanding? Nej. Lavere forbrændingstemperatur. smiley


  • #17   24. maj 2009 hehe okay det var da en hjælp

Kommentér på:
Næsten hul i stempel

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce