Portning af kreidler cylinder, hvor? {{forumTopicSubject}}
Tjah, overskriften siger jo næsten sig selv, hvor man man sende sine kreidler cylindre hen til portning? Jeg blev sgu helt inspireret af den gode jesper's indlæg, hehe.
Ej, jeg overvejer at investere i Parma til begge de gamle maskiner, og så kunne det jo være genialt hvis de lige fik omkring de der 9,5hk som de reklamerer med, så der skal jo bare lige tilføjes et par boostere, samt lidt bredere kanaler og lidt polering hist og her.
Jeg vil IKKE selv gøre det i en ny cylinder, og jeg vil IKKE sende den til portning hos scooterfolkets forbindelser, da jeg er fast overbevist om at de ikke har den fjerneste erfaring med denne type cylinder.
håber i kan hjælpe.
mvh.
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
nov 2006
Følger: 83 Følgere: 80 Scootere: 19 Annoncer: 2 Emner: 66 Svar: 702
jun 2006
Følger: 104 Følgere: 106 Scootere: 3 Emner: 23 Svar: 220
nov 2006
Følger: 83 Følgere: 80 Scootere: 19 Annoncer: 2 Emner: 66 Svar: 702
Har du fotos af noget af det du laver.
maj 2005
Følger: 27 Følgere: 26 Scootere: 11 Emner: 78 Svar: 658
jun 2006
Følger: 104 Følgere: 106 Scootere: 3 Emner: 23 Svar: 220
jun 2006
Følger: 104 Følgere: 106 Scootere: 3 Emner: 23 Svar: 220
apr 2006
Følger: 24 Følgere: 23 Scootere: 7 Emner: 270 Svar: 298
nov 2006
Følger: 83 Følgere: 80 Scootere: 19 Annoncer: 2 Emner: 66 Svar: 702
Vandalisme.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Til den blæsekølede er den 44mm Parmakit oplagt, men den kræver lidt ændringer, da skyllekanalerne er forbandet små. Hvorfor hel.... de ikke har givet den samme portmål som SB-modellen fatter jeg simpelthen ikke!
De skal laves ~3mm bredere.
SB-modellen kræver i reglen ingen ændringer - den kører p.ssegodt i standardtrim. Lækker bundtræk, godt mellemområde og flere kræfter ved høje omdrejninger end en 15.43.99 overhovedet kan drømme om uden ændringer.
Ud over at rette kanter til, ser jeg reelt ingen grund til at modificere cylinderen.
Fælles for dem begge er, at man lige så godt kan få filet udstødningskanalen 28mm bred. Formen skal være, som den er originalt - bare større. Det er IKKE nødvendigt at hæve udstødningskanalen, idet stempelkanten er 1,5mm lavere end et standard Mahle-stempel! Ergo svarer det til at alle kanaler i selve cylinderen åbner 1,5mm tidligere.
Hvis man vil køre med en Homoet 6P, bør der ændres lidt andet, hist og her. Udstødningskanalen skal hæves 1mm og der bør laves booster-skyllekanaler.
Små tips:
Slib en 45º vinkel på stempelskørtet, så lidt af olie/benzin-blandingen bliver presset ind mellem stempel og cylindervæg.
Bor fire huller i stemplet. To af dem bør være på hver side af udstødningskanalen (altså så de ikke åbner i kanalen :P). En diameter på ca. 3mm er nok. Det gør, at der bliver presset lidt frisk olie ind mellem stempel og cylindervæg, hvor begge dele er varmest - ikke alene smører det lidt ekstra, men det holder temperaturen nede og vi kan rigtig godt li' en ensartet temperatur på stempeltoppen.
De to andre huller er valgfrie og placeres ud for hver skyllekanal. Det giver lidt flow gennem stemplet, hvilket er med til at køle stempeltoppen yderligere. Desuden opnår man en bedre smøring af nålelejet.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Tandhjulene er blot gjort lidt smallere, end de er i en 5g. Desuden 'dykker' nogle af tandhjulene ind mellem andre tandhjul, når de ikke er aktive.
Mht. cylinderen på Ebay skal den nu nok gå som død og helvede. Havde motoren været inkl. en god gearkasse havde jeg været der, uagtet den ikke giver nogen væsentlig fordel - der er bare noget fedt over at have en 6-trins gearkasse.
Et længere første-gear og et lidt kortere femte til en 5g motor giver næsten samme tid fra 0-80km/t som en 6g motor. Og så koster det ikke en arm og en nyre.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Men portning og i en eller anden grad beregning af udstødninger klarer jeg til 9,5 på en 10-skala - primært når vi taler Kreidler, men jeg har også leget med et par scootere, Puch Maxi'er og FZ50'ere, lol.
Alle kan s'Gu' lære at lave den slags småting. Det er kun et spørgsmål om at prøve lidt, hist og her. Jeg har smadret et par cylindre og andre sager i tidens løb - ellers havde jeg ikke lært en skid, hehe.
Derfra er det kun et spørgsmål om at have råd til de nødvendige stumper.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Jeg sendte ganske rigtigt en cylinder til en makker i Tyskland. Komplet, nyrenoveret Mahle-cylinder med smedet stempel og ny nicasil-belægning (lavet hos Mahle) slap jeg i alt, altså inkl. tuning, 4.500kr for.
Den selvsamme cylinder kan jeg for øvrigt fremskaffe, hvis nogen ønsker at købe den. 50ccm, 115km/t og et tåååbeligt, eksplosivt trækområde fra 7.500-11.000rpm.
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
Den med stemplet har jeg mod på, meen, hvis jeg skal ud og bruge 3000kr på 2 nye parma cylindre, så ville jeg være træt af at splitte dem ad, så hellere smide en 1000kr eller lidt mere oveni, og så få det gjort af en der har forstand på det.
Problematikken i at eksperimentere med cylindre ligger for mig i, at jeg i øjeblikket kun kører med stor bolt, og det er noget forbandet dyrt noget at splitte ad, hehe. Jeg har masser cylindre til lille bolt, men jeg mangler et stel og teste det på.
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Hvis du bare skal have dem til en hverdagsmaskine, ser jeg ingen grund til at trimme dem yderligere. De trækker forbandet godt uden ændringer, og hvis en 60cc Parma ikke hiver dig over 90km/t uden problemer, er der stor sandsynlighed for, at du skal kigge på noget andet i motoren.
Hvis du vil hive lidt ekstra tophastighed ud af den, er der mere fornuft i at investere i en Homoet 6P. For det første slipper du for at ændre på noget, som kan tage skade, for det andet er det jo temmeligt nemt at skifte udstødning.
Jeg kan godt følge dig. Jeg var heldig med min Athena-cylinder, da jeg fik fat i den (spritny) til 650kr, så inden jeg monterede den, pløjede jeg et par booster-skyller i cylindervæggen. Den endte med at gå helt godt.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Mit bedste råd til den er, at man får slebet i udstødningskanalen, så bunden flugter med toppen af cylinderen. Det øger flow'et og forstærker trykbølgerne i udstødningen. Ikke fordi den flugter, men fordi kanalen bliver større, og det giver en højere spidseffekt - desuden vil det, i dette tilfæde, ikke påvirke trækområdets bredde nævneværdigt.
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
Portning af kreidler cylinder, hvor?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside