{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.353 visninger | Oprettet:

Portning af kreidler cylinder, hvor? {{forumTopicSubject}}

Tjah, overskriften siger jo næsten sig selv, hvor man man sende sine kreidler cylindre hen til portning? Jeg blev sgu helt inspireret af den gode jesper's indlæg, hehe.

Ej, jeg overvejer at investere i Parma til begge de gamle maskiner, og så kunne det jo være genialt hvis de lige fik omkring de der 9,5hk som de reklamerer med, så der skal jo bare lige tilføjes et par boostere, samt lidt bredere kanaler og lidt polering hist og her.

Jeg vil IKKE selv gøre det i en ny cylinder, og jeg vil IKKE sende den til portning hos scooterfolkets forbindelser, da jeg er fast overbevist om at de ikke har den fjerneste erfaring med denne type cylinder.

håber i kan hjælpe. smiley

mvh.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Portning af kreidler cylinder, hvor?
  • #1   1. nov 2007 Hehe, jo har læst historien, men jeg vil helst holde mig indenlands.. smiley Desuden skal den jo heller ikke voldportes, den skal kunne holde til hverdagskørsel. smiley

  • #2   1. nov 2007 Næstved cylinder servis er hamer dygtige.

  • #3   1. nov 2007 Det er jeg os Tonny..

  • #4   1. nov 2007 Mathias b
    Har du fotos af noget af det du laver.


  • #5   1. nov 2007 hmm lytter lige med det lyder da som en go ide:D

  • #6   1. nov 2007 Nej desværre men min far har et Autoværksted så har at i prof værktøj.. smiley

  • #7   1. nov 2007 *alt

  • #8   1. nov 2007 hvormeget skal Næstved cylinder servis have foe nogle bostonkanaler od det der til

  • #10   1. nov 2007 Det er sku syndt.
    Vandalisme.


  • #12   2. nov 2007 Sad lige og kiggede dine maskiner igennem for at se, hvad du ville have brug for at cylindre. Jeg vil lige tilføje, at de store cylindre hedder Super Breitwand. smiley Breitwand er de luftkølede med lille pindboltafstand. De fik navnet fordi de generelt set var større end alle andre knallerters cylindre. smiley

    Til den blæsekølede er den 44mm Parmakit oplagt, men den kræver lidt ændringer, da skyllekanalerne er forbandet små. Hvorfor hel.... de ikke har givet den samme portmål som SB-modellen fatter jeg simpelthen ikke!
    De skal laves ~3mm bredere.

    SB-modellen kræver i reglen ingen ændringer - den kører p.ssegodt i standardtrim. Lækker bundtræk, godt mellemområde og flere kræfter ved høje omdrejninger end en 15.43.99 overhovedet kan drømme om uden ændringer. smiley
    Ud over at rette kanter til, ser jeg reelt ingen grund til at modificere cylinderen.

    Fælles for dem begge er, at man lige så godt kan få filet udstødningskanalen 28mm bred. Formen skal være, som den er originalt - bare større. Det er IKKE nødvendigt at hæve udstødningskanalen, idet stempelkanten er 1,5mm lavere end et standard Mahle-stempel! Ergo svarer det til at alle kanaler i selve cylinderen åbner 1,5mm tidligere. smiley


    Hvis man vil køre med en Homoet 6P, bør der ændres lidt andet, hist og her. Udstødningskanalen skal hæves 1mm og der bør laves booster-skyllekanaler.


    Små tips:

    Slib en 45º vinkel på stempelskørtet, så lidt af olie/benzin-blandingen bliver presset ind mellem stempel og cylindervæg.

    Bor fire huller i stemplet. To af dem bør være på hver side af udstødningskanalen (altså så de ikke åbner i kanalen :P). En diameter på ca. 3mm er nok. Det gør, at der bliver presset lidt frisk olie ind mellem stempel og cylindervæg, hvor begge dele er varmest - ikke alene smører det lidt ekstra, men det holder temperaturen nede og vi kan rigtig godt li' en ensartet temperatur på stempeltoppen.
    De to andre huller er valgfrie og placeres ud for hver skyllekanal. Det giver lidt flow gennem stemplet, hvilket er med til at køle stempeltoppen yderligere. Desuden opnår man en bedre smøring af nålelejet.


  • #13   2. nov 2007 Carsten K >> En 6g blok er magen til en 5g smiley Der er fjernet 0,5-1,5mm fra et par anlægsflader i motorblokken, men det er også dét.
    Tandhjulene er blot gjort lidt smallere, end de er i en 5g. Desuden 'dykker' nogle af tandhjulene ind mellem andre tandhjul, når de ikke er aktive.

    Mht. cylinderen på Ebay skal den nu nok gå som død og helvede. Havde motoren været inkl. en god gearkasse havde jeg været der, uagtet den ikke giver nogen væsentlig fordel - der er bare noget fedt over at have en 6-trins gearkasse.

    Et længere første-gear og et lidt kortere femte til en 5g motor giver næsten samme tid fra 0-80km/t som en 6g motor. Og så koster det ikke en arm og en nyre.


  • #14   2. nov 2007 Fra 5-6g? Hvis jeg får værktøjet i hånden, mener jeg selv, at jeg kan lave mere eller mindre alt. Medmindre vi er ude i det vilde modifikationer, kan jeg i reglen lave det meste, bare jeg ikke skal svejse - det er jeg langt fra trænet nok til. smiley

    Men portning og i en eller anden grad beregning af udstødninger klarer jeg til 9,5 på en 10-skala - primært når vi taler Kreidler, men jeg har også leget med et par scootere, Puch Maxi'er og FZ50'ere, lol.

    Alle kan s'Gu' lære at lave den slags småting. Det er kun et spørgsmål om at prøve lidt, hist og her. Jeg har smadret et par cylindre og andre sager i tidens løb - ellers havde jeg ikke lært en skid, hehe.
    Derfra er det kun et spørgsmål om at have råd til de nødvendige stumper.


  • #15   3. nov 2007 Og forresten...

    Jeg sendte ganske rigtigt en cylinder til en makker i Tyskland. Komplet, nyrenoveret Mahle-cylinder med smedet stempel og ny nicasil-belægning (lavet hos Mahle) slap jeg i alt, altså inkl. tuning, 4.500kr for.
    Den selvsamme cylinder kan jeg for øvrigt fremskaffe, hvis nogen ønsker at købe den. 50ccm, 115km/t og et tåååbeligt, eksplosivt trækområde fra 7.500-11.000rpm.


  • #16   3. nov 2007 Hehe, jeg takker jesper, men den blæserkølede bliver sandsynligvis luftkølet, med 5 gear og så bygget op som en RS, når pengene er til det. smiley

    Den med stemplet har jeg mod på, meen, hvis jeg skal ud og bruge 3000kr på 2 nye parma cylindre, så ville jeg være træt af at splitte dem ad, så hellere smide en 1000kr eller lidt mere oveni, og så få det gjort af en der har forstand på det. smiley Og som sagt skal de ikke på nogen måde være vilde, da de begge skal bruges til hverdagskørsel.

    Problematikken i at eksperimentere med cylindre ligger for mig i, at jeg i øjeblikket kun kører med stor bolt, og det er noget forbandet dyrt noget at splitte ad, hehe. Jeg har masser cylindre til lille bolt, men jeg mangler et stel og teste det på.


  • #17   3. nov 2007 Og så lige et hurtigt spørgsmål jesper, parma cylinderens portmål, er de identiske fra lille, til stor bolt i de fartvindkølede modeller?

  • #18   4. nov 2007 Jeg erindrer ikke portmålene på de små, fartvindkølede Parma-cylindre, men forskellen er næppe ret stor, og de skal nu nok køre godt.

    Hvis du bare skal have dem til en hverdagsmaskine, ser jeg ingen grund til at trimme dem yderligere. De trækker forbandet godt uden ændringer, og hvis en 60cc Parma ikke hiver dig over 90km/t uden problemer, er der stor sandsynlighed for, at du skal kigge på noget andet i motoren. smiley Alt under en 20mm karburator er blasfemi - de kører fint nok med en 18mm, men de 2mm ekstra giver forbandet meget.
    Hvis du vil hive lidt ekstra tophastighed ud af den, er der mere fornuft i at investere i en Homoet 6P. For det første slipper du for at ændre på noget, som kan tage skade, for det andet er det jo temmeligt nemt at skifte udstødning. smiley

    Jeg kan godt følge dig. Jeg var heldig med min Athena-cylinder, da jeg fik fat i den (spritny) til 650kr, så inden jeg monterede den, pløjede jeg et par booster-skyller i cylindervæggen. Den endte med at gå helt godt. smiley


  • #19   4. nov 2007 Jeg fandt lige et portmap fra Parma-cylinderen til lille pindboltafstand. Den skal nok gå fornuftigt. smiley

    Mit bedste råd til den er, at man får slebet i udstødningskanalen, så bunden flugter med toppen af cylinderen. Det øger flow'et og forstærker trykbølgerne i udstødningen. Ikke fordi den flugter, men fordi kanalen bliver større, og det giver en højere spidseffekt - desuden vil det, i dette tilfæde, ikke påvirke trækområdets bredde nævneværdigt. smiley


  • #20   5. nov 2007 Hehe, endnu en gang takker jeg for de gode råd jesper, nu har jeg ihvertfald nok at give mig til. smiley

Kommentér på:
Portning af kreidler cylinder, hvor?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce