{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  senda/gpr cylinder på en kreidler?!
  • #3   24. jun 2007 de hollændere er ikke rigtig kloge....

  • #5   25. jun 2007 Emil W >> Jeg tror mere vi skal satse på, at der er for mange, som er for interesserede i Kreidler dernede. Det er edderbankemig nogle lækre motorprojekter, som bliver gennemført med mellemrum.

    Der køres stadig 50cc løb i de egne, og interesseen er stigende. Derfor er det lidt fladt at bo i Danmark, hvor kun store motorer og rullefeltsudskrifter er noget, de fleste går op i.


  • #6   25. jun 2007 Det er for det første syndt at lave så meget om.
    Skølle kanaler passer heller ikke over ens.
    Og som sagt før så skal det være med drejeventil eller stor motifisering af blok til membran.
    Så hvor for en orginal cylle virker da perfekt.
    Dumt i mine øjne.


  • #7   25. jun 2007 Dumt? Jeg er temmeligt uenig. Det er urealistisk at forvente mere end 12-14HK med de originale 50cc cylindre, uanset hvad de har været angivet til.

    Vandkølede cylindre findes da, men hvor tit falder man over en i intakt stand og til acceptabel pris? Yderst sjældent, og selv da står man med udstødningsproblematikken.

    Senda-cylindrene går lige på og fås endda i overstørrelse, så man kan klemme godt med effekt ud af den lille motor.
    Ydermere er den vandkølet, så den har langt større potentiale end en originalcylinder, uanset hvordan man vender og drejer det.

    Hvis du vil på den anden side af 110-120km/t, er der realistisk set ikke andre muligheder, som kan betale sig.


  • #8   25. jun 2007 Hvis du skal have virkelig pover på.
    Hvorfor så ikke lave en over gangs plade og sætte en ø' 44.5mm vandkølety cylle med membran fra en kawa crosser på den yder ovet 16Hk.
    Men så er det jo ikke en 50cc??


  • #9   25. jun 2007 Koster omkring 4000.
    Men det litteste er at finde en det med ok cylle.
    Hvis der er nogle der vil prøve så har jeg cylinderen.


  • #12   27. jun 2007 Du skal også have drejet af blokken, så der bliver plads til skørterne. Desuden skal der fræses ud, ikke alene for at "blueprinte" blokken, men også så der kommer noget saft gennem de øverste skyllekanaler.

    I kraft af der er skyllekanaler "øverst" i cylinderen, er man tvunget til at benytte en membran, hvis man absolut vil lave indsugning derigennem. Det vil give flow-problemer ad Pommern til.

    Mellem de to øverste motorophæng er der rent faktisk plads til at lave en indsugningskanal med plads til membran. Det kræver at man måler rimeligt præcist op, men der er plads.


    Det sværeste er umiddelbart valget af udstødning, samt hvordan vandpumpen skal trækkes.
    Udstødningen kan i princippet være den oprindelige til Derbi GPR, som så skal svejses om. En god smed klarer det uden de vilde problemer, men det tager noget tid.

    Vandpumpen bør nok trækkes med et remhjul fra krumtappen og kombineres med en innerrotor. Alternativt kan man vælge en 12V pumpe og selvfølgelig en 12V tænding, men hvis der skal trækkes det antal omdrejninger, som Derbi-kittet kræver for i det hele taget at levere noget, er der ikke meget grin ved at have et tungt svinghjul på slæb. Ikke at det påvirker ydelsen drastisk, men hvis spolerne brænder af, har man pludselig ikke en vandpumpe længere og den slags er noget skidt. Og spolerne skal nok stå af - mig bekendt er der ingen tændinger på markedet med lys, som rent faktisk kan håndtere 12-15.000rpm.


  • #13   27. jun 2007 Indsugning i krumtaphuset.

    (link fjernet)


  • #15   27. jun 2007 Drejeventilen optager rigtig meget plads. Jeg kan ikke umiddelbart se, at der skulle være plads til skyggen af et svinghjul med magneter. Omvendt har jeg kun set kæmpe-karburatorer være monteret, så det kan da være, der kan blive plads til lidt strømproduktion.

    Derfra skal du så finde ud af, HVOR meget effekt der er at hente ved den tænding - det nytter ikke noget, hvis pumpen kræver 10x så mange ampere, for den virker.

    Jeg ville satse på en mekanisk pumpe og montere en remskive på krumtapakslen under alle omstændigheder. Det er gjort før og med succes.


    Umiddelbart finder jeg det risikabelt at ændre cylinderen til en med stempelindsugning, uagtet det kan lade sig gøre.
    Vandflow'et forstyrres også, så der vil være en øget risiko for et klemt stempel - ikke pga. for høj varmeudvikling, men pga. forskellene i varmeudviklingen på indsugningssiden i kraft af et mindre område bliver kølet direkte af vandet.

    Indsugningen i blokken er simpel at gå til (relativt set), når først der er hældt noget aluminium i de nødvendige steder. Har du mulighed for at lave drejeventil, har du også mulighed for at gå membranvejen. smiley

    I øvrigt, drejeventil er ikke til ret meget andet end spidsydelse, når motoren er så lille. Membran er mere effektivt, når man ser på effektkurven som helhed. Ligesom ved den stempelstyrede indsugning, ryger der godt med gasser tilbage gennem indsugningskanalen udenfor trækområdet.
    De primære fordele over stempelstyring er, at man kan lade indsugningsfasen starte tidligere og benytte den kortest mulige afstand fra karburator til krumtaphus - igen, fint for spidsydelsen, men elendigt ift. anvendeligheden.


  • #17   28. jun 2007 Det er kun en lille magnet og en pick-up. Der er et batteri i "den anden ende", så det er en elektronisk styret batteri-tænding.
    Det samme kan laves med platiner, hvor man blot forbinder et batteri til tændspolen og bruger platiner og kondensator, som man normalt ville. Batteriet virker så som en fødespole ville gøre det, altså ved at levere en spænding, der bliver "forstærket" af tændspolen.


Kommentér på:
senda/gpr cylinder på en kreidler?!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce