2.606 visninger
|
Oprettet:
Valg af tændrør. {{forumTopicSubject}}
Gt'en skal have nyt tændrør, men det slog mig at jeg aldrig har undersøgt hvordn man finder ud af hvilket tændrør man bør vælge, jeg har egentlig aldrig haft det store behov for at skifte det, og jeg tænker der er flere der står i samme situation.
Så derfor, hvis nogen kan fortælle hvad sådan en gammel 5,3'er skal bruge af gnistrør, så er jeg lutter øre.
Eller endnu bedre, hvis nogen har en forklaring på hvordan man selv finder frem til hvilket tændrør man skal vælge, så vi alle kan bruge det fremover, ja så er jeg evig taknemmelig, hehe.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
B8 fra 5,8hk og opefter, selv til langture. Platin- og Iridiumrør er penge ud ad vinduet på en totakter!
Tændrøret afhænger af mange faktorer:
Slaglængde
Kompressionsforhold
Squsih-design
Max rpm
Brugsmønster
Fortænding
Ja, selv cylinderens materiale, og hvorvidt motoren er med sprøjt eller karburator!
Jo vildere forhold tændrøret eksisterer under, desto "koldere" skal det være; Her refereres til mængden af porcelæn omkring elektroden i midten af tændrøret, samt hvor dybt hullet i tændrøret er.
NGK: Højt tal, koldt rør (B9/B10)
Bosch: Lavt tal, koldt rør (W4/W3)
Champion: Lavt tal,koldt rør (L82C/L78C)
B6HS = W7AC = L86C
B9HS = W4AC = L82C
Medmindre man skal køre 100km for fuld skrue, eller motoren konstant ligger på 10.000rpm eller derover, er B9HS overkill og kokser til/brænder af. Altså, medmindre vi taler om et squishband med centreret tændrør og en Homoet 6P på en ellers standard ~6hk opsætning, for dén kombination hæver forbrændingstemperaturen en PÆN sjat!
B6HS rækker helt op til 4,2HK på alle med 28mm forrør.
TUM130 og lovlig mofa skal helt ned i B5HS... B4HS med 4% olie, lol!
Men hvordan man vælger, generelt set? Tjah... Hvis motoren går fint, og tændrøret er kridhvidt, så skal det være koldere. Er det sort, skal røret være af en varmere type, men standardtypen er som regel angivet i de tilhørende instruktionsbøger + eksperimenter med tændrøret ligger sidst på listen over ting, man roder med på en nytrimmet motor! Detkræver nemlig, at alt er 100% på plads, før man kan sige noget som helst om tændrøret.
For kolde rør kokser til...
For varme rør koster brændte ringe, hul i stemplet eller elektroden brændes væk, hvis den ikke decideret falder af af, inden...!!!
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Bosch har sjældent holdt ret længe ad gangen... Min rekord er ca 100km, inden det bare døde! Resten holdt mindre end en time (fire styk:S) Champion er fine... især til knallertbrug @ L86C, har både senior og jeg erfaret!
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Når det kommer til stykket, er der ikke så mange måder at konstruere dem på! Lidt materialeforskelle, måske, men... Ja, Bosch har bare aldrig præsteret at holde for mig og for den sags skyld Senior.
Kan kun trække på skuldrende og sige 'køb et af hvert og hold dig til det, der holder længst!'
Valg af tændrør.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside