{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.382 visninger | Oprettet:

Endelig færdig med motoren! {{forumTopicSubject}}

Denne 5g motor har været en lang, sej kamp!

OK, JA! Jeg er sgu lidt for 'smart i en fart', når jeg ævler om motorrenoveringer som tager fire timer. Men det ved jeg er den reelle arbejdstid, når man har rutinen!
At det så har taget en evighed at blive færdig med min motor, som var i ganske sørgelig forfatning, da jeg overtog den, er en anden snak.

Min rutine er død, og min tålmodighed er blevet bedre, men det er slet ikke godt nok. Motoren har været pillet fra hinanden 6-7 gange pga. smuttere, glemte shims og en enkelt gang glemte jeg fan'me pakningen! LOL!
Sidste gang var efter motoren blev smidt i stellet og koblingen var justeret op... så fandt jeg ud af, at kickstarterfjederen var gledet bag bøsningen i blokken og IKKE i hullet! Da jeg rørte kickstarteren sagde det *klik* og så gik den ikke retur!

Nuvel, alt er på plads og jeg har fået den første tur. Af alle de motorer, jeg har ejet, har denne den bedste lyd; De fleste motorer af godt brugt dato skramler og rasler, hvilket kun forstærkes yderligere af motorskjolde, samt at motoren er boltet direkte i stellet. Men ikke denne gang!

En kørselsvideo må I altså undvære, indtil videre. Jeg finder ikke den slags specielt interessant, men jeg må jo nok bøje mig for presset - hvorfor jeg får så mange opfordringer pr. PB, ved jeg i grunden ikke, men pyt...

Et bette klip fra telefonen, hvor man kan se min KOSO GP omdrejningstæller:

http://youtu.be/VGp0RQBmO28

6,25HK Mahle (sort/poleret), 18mm Bing, Mustang-udstødning, Kokusan-tænding!

Barikitstemplet blev slidt op i løbet af sidste sæson, og det bliver skiftet til Vertex, når denne sæson er overstået... eller når jeg alligevel bestiller en 6-pladet koblingskurv. Ligeskårne tænder er på vej!


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Endelig færdig med motoren!
  • #1   26. apr 2012 Nice Jepser, haha lidt for galt du glemte den pakning smiley
    Du må altså få lavet en kørselsvideo til alle os kreidler-drenge herinde.

    Jeg trykkede lige på det link du havde lagt ind med din telefon, gaaal nogen fede videoer du har inde på youtube. smiley



  • #2   26. apr 2012 Jepser?! smiley

    Det at glemme pakningen er min hyppigste fejl. Efter krumtappen er justeret op, piller jeg pakningen ud og måler på gearkassen. Jeg HAR flået et par pakninger fra hinanden, tidligere - ergo skal den da ikke komme til skade!
    Når så gearkassen er målet ud og shims lagt i, så skal motoren bare samles... ja, go'morgen! Glemmer altid pakningen...

    Jeg skulle også have motoren pillet fra hinanden for at skifte gearvælgerarmen + montere simmerringe og dobbelt-tjekke at koblingsarmen sad rigtigt. De efterproducerede er uden kørnerprik og faktisk lidt for små i diameteren! Dvs. den rokker en anelse i huset, men ikke lige så meget som den slidte.


    Hvis dét skal kaldes 'fede videoer', så trænger du vist til at udforse resten af youtube, mester. Hurtige klip fra div. mobiltelefonener + lyden fra en møg-lille Fiat-motor uden mellemdæmper. Ja, juhuuu, lol!

    Kørselsvideo bliver det nok til. Mit kamera er vågnet af sig selv - det viser sig, det kun vil have 1,2V genopladelige batterier. Smider jeg 1,5V Duracell i, sluger det al strømmen på 30sek og så er det slut. Hvor langt jeg så når rundt med de genopladelige under videooptagelse, ved jeg ikke. Mit 8GB kort bliver næppe fyldt.


  • #3   26. apr 2012 Ej for fanden da :-P!! du har vi begge lavet en grov fejl.

    Jeg synes det er fedt du kun har kreidler-videoer - de er da fede dine videoer men jeg har da set nogle tilsvarende. smiley

    Køreselsvideo JA TAK! ;D


  • #5   26. apr 2012 Den lyder ihvertfald utrolig sund, kunne min da bare komme til at gå halvt så godt! Men ak, lodret slør i de nye hovedlejer, og rimelig meget vandret vandring i trækakslen betyder jo nok at jeg må have den åbnet igen. Men mon ikke den kan klare sig igennem sæsonen.

  • #6   26. apr 2012 Den lyder meeeega-sund! Den gamle lød som en spand skruer i en industrivaskemaskine til sammenligning - den støjede faktisk så voldsomt, at jeg borede et ekstra hul i den løse del af potten for at kunne høre den, heh... Og i modsætning til alle andre, kunne jeg IKKE høre forskel, da jeg pillede de to rådne propper ud af stellet, i sin tid, lol!

    Er du HELT sikker på, det er lodret slør og ikke blot det sagte klik-klak, når primærtandhjulet 'skifter tand' på koblingshjulet? Vandret slok i trækakslen betyder sjældent en bjælde, andet end den KAN klapre lidt. Hvis det er fuldstændig vanvittigt, kan den efter sigende låse mellem to gear...

    ...men min første motor var bare smidt sammen uden shims og med masser af sideværds slør i alt, inkl. krumtapakslen fordi lejerne fra hedengange 'Kreidler Service' (nu mopedspeed) ikke KAN justeres op. Vi taler 0,1mm og dermed synligt slør, ikke kun mærkbart!
    Den motor gik også fint, men den var lidt glad for at æde simmerringe, og den var glad for at at kikse skiftet til 4. gear, når jeg kørte frisk til. Men den larmede ikke nok til at overdøve min 28mm karburator med åbent filter.

    Lejerne holder i hvert fald sæsonen ud med dit kørselsbehov, eller hvad man nu skal kalde din totale mangel på Kreidler-forbrug! smiley


  • #7   26. apr 2012 Der er ingen fejltagelse, det er lodret slør, og jeg kan ikke bare mærke det, jeg kan også se det når jeg rokker med svinghjulet. Jeg har også før kørt med denne slags slør uden at opleve noget negativt, meeen, jeg kan ikke just sige jeg er tilfreds med det, planen var jo at motoren skulle køre til jeg ikke gider den mere.

    Mit forbrug af kreidler strækker sig til de dage hvor der er solskin, allerede her kniber det jo en del i dette her land, dernæst gider jeg sjældent køre alene, og der er ikke så mange andre at køre med her omkring, så derfor bliver kilometrene lagt på klokken, endnu færre. Kreidleren er for mig en hobby, ikke et transportmiddel, hehe. Jeg kan tage bilen hvis jeg har noget jeg skal nå.


  • #8   26. apr 2012 Jeg vil både køre, skrue OG skamtune... hvad skal jeg ellers med en ekstra motor?! smiley

    Kan du huske, hvor meget sideværds slør blev målt til? Og har du spændt motoren efter?
    Den skal bare ha' DYGTIG med moment, lige til grænsen for hvad gevindene kan klare. Senior får knopper, når han ser mig spænde alle de udvendige skruer, men så længe der er pakning imellem, sker der intet. Og når der er fedt på pakningen, kan alt arbejde sig på plads!
    Det er da møgtræls, den skal skabe sig sådan... Jeg synes, det scenarie virker bekendt!

    Jeg kører selv bare en tur i det sydfynske, en gang i mellem. Det klarer hovedet, og med min nye styrthjelm, kan jeg køre endnu længere. Den er tæt ved visiret og lukker tæt langs undersiden af kæben og helt om i nakken = mindre støj. Desuden afviser den vinden uden turbulens, hvor den anden hyler og piber, mens den klemmer om panden og kindbenene, mens den lukker støj ind LIGE UNDER ØRERNE! smiley 200g lavere vægt skader heller ikke...


  • #9   26. apr 2012 Jeg har ikke spændt blokkende efter, det skulle jeg ikke, fik jeg besked på, jeg har spændt koblingsdækslet, som jeg fik ordre på, det kan da godt være et par gode tag med nøglen kan mindske sluppet, det er nok et forsøg værd som det mindste. Det sideværs slør i krumtappen blev målt til lige under 0,1, hvilket ifølge senior skulle være fint.

  • #10   27. apr 2012 De friske kobberskiver på indersiden kan også finde på at sætte sig lidt, meeen... Jeg mener bestemt, målet siger 3-6/100mm på krumtappen. Op til 8/100mm er som sådan acceptabelt. 5,3'eren er ikke så hidsig, og 'tappen bliver lidt mere letløbende af en slappere tolerance - det tager den ikke skade af, men så vidt jeg lige husker, så dukker det mærkbare slok op ved 7/100mm

    Jeg tager lige en snak med ham i morgen.

    Hvis han ikke har haft momentnøgle på, kan du roligt spænde efter. Han og jeg er evigt uenige om, hvor hårdt den skal spændes, fordi jeg mener, at stålgevind skal ha' det moment, det kan ta' -10%
    Han har tålmodigheden, jeg har den totale mangel på frygt og respekt. Min krumtap gik fra 5,5/100mm til 5/100mm efter den endelige tilspænding, og den løber så let, det næsten er pinligt.


  • #11   27. apr 2012 Jeg fik ihvertfald at vide det mærkbare dukker op ved 10/100, men jeg kan også ane det sideværs slør i hånden, det er bare lidt svært at vurdere så længe maskinen er ophængt. Jeg hiver ihvertfald lige motoren af, og efterspænder idag.

    Jeg plejer nu også selv at spænde godt til, hehe.


  • #12   27. apr 2012 En efterspænding af blokken hjalp ikke på det lodrette slør, desværre.

  • #13   27. apr 2012 Træls!

    Ifølge sedlen herhjemme blev den målt til 0,07mm, hvilket kræver en shim på 0,125 til erstatning for en på 0,1mm og dem har vi ikke fundet nogle steder.
    Eneste alternativ er fusk, som egentlig virker udmærket, men som kræver en ROLIG hånd og en huggepibe med et udvendigt mål på 18mm:

    Staniol/sølvpapir/alufolie fra køkkenet! Det er så afsindigt tyndt, at det kan erstatte de 0,025mm, og det kan lade sig gøre én gang på hver side.
    Når først det er klemt mellem lejets inderring og krumtappen, så bliver det siddende til evig tid, men det MÅ IKKE KRØLLE!

    Hvis du tør, så virker det! smiley


  • #14   28. apr 2012 Altså nu er det ikke fordi jeg vil være på tværs, men uden shims blev sløret udmålt til 0,4, vi fandt 1x0.25, og 1x0,15 shims, som samlet set målte 0,42, så det duede jo ikke rigtigt, herefter fandt vi 1x0,2, og 1x0,1, og da de var monteret blev det sideværs slør udmålt til 0,9-et-eller-andet, og det er vel heller ikke for sjov skyld og narrestreger at jeg nu kan mærke lodret slør i lejerne. Senior forklarede mig at fabriksspecifikationerne sagde 0,5-0,6, men det mærkbare slør skulle først være... Ja, mærkbart ved 1, så det udmålte skulle være fint nok. Jeg husker det som var det igår, og det er jo ikke ret meget længere siden. smiley De eneste tal jeg så blive skriblet ned, var primær, sekundær, og kickstart, som alle blev målt med skydelære..Jeg må dog også være ærlig at sige at min fokus mere lå på motoren, end den lille post-it lap.

    Det er jo heller ikke umuligt at det lodrette slør ganske enkelt skyldes en fejl i lejerne, det var ihvertfald seniors reaktion da jeg fortalte om det, selvom han aldrig havde hørt om det før, med nsk lejerne. Han ved nok alligevel et og andet om motorene regner jeg med, så jeg vil ikke udelukke muligheden for en produktions fejl ved lejerne.

    Men det er også ligegodt, jeg køber bare det nødvendige måleudstyr når der igen er penge på konto'en, og så laver jeg det efter fabriksspecifikationerne næste sæson.


  • #15   28. apr 2012 0,4mm på krumtappen uden shims med den tynde pakning? smiley Det var voldsomt! Det var målet på min trækaksel uden shims, som så fik 0,3mm og nu er nær urokkelig!
    Min Rito målte 0,285, og den fik 0,1+0,15. Slutmålingen gav så 0,055mm (2/100mm over beregnet!) og det piller jeg ikke ved. Det svarer til C5 højhastighedslejer, som bruges ved 20.000rpm eller derover i denne størrelse.

    Lejefejl er en mulighed, uanset fabrikat. Jeg ser større sandsynlighed for, at den yderste skål har sat sig en smule under tilspændingen. Det gjorde min egen!
    Med tanke på hvor fast lejeskålene sad i din blok, lyder det ikke helt tosset.

    Jeg snød og målte shims efter med min elektroniske skydelære, men Senior havde sgu alligevel målt rigtigt! ØV! Så kan man jo ikke drille ham med at være blevet blind med alderen! ;P


    Ift. hvad han har leveret af arbejde i tidens løb, er dette helt ude i hampen, for at være ærlig.


  • #16   28. apr 2012 Den tynde pakning ligger stadig herhjemme ubrugt, hehe. Jeg havde 2 sæt, da det første jeg fik netop var den helt tynde brune. Sæt nummer 2 var de noget tykkere grønne, eller dvs. hovedpakningen var i orange materiale, men stadig væsentlig tykkere end den anden. De var vel løbet tør for grøn pap, hehe.

    Jeg vil ikke udtale mig om arbejdet andet end, nogen af metoderne varierede en smule fra mine egne, hehe. Jeg tror ikke jeg kunne finde på at bruge blokken som en hammer på en træblok, for at få lejerne ud, jeg havde nok bare varmet, og så brugt aftrækkeren med det samme hvis ikke de faldt ud af sig selv, hehe.


  • #17   28. apr 2012 Aftrækkeren er absolut sidste udvej, da der er risiko for, at lejesengen enten bliver udvidet eller trukket skæv! Og i begge tilfælde er blokken således ubrugelig! Jeg har oplevet en blok, hvor den yderste lejerig roterede frit, og sådan en motor kan ikke justeres op. En kørnerprik eller tre hjælper, men så risikerer man, at den sidder skævt, spændinger i blokken og der er grænser for, hvor mange gange man kan gøre sådan.
    Så hellere et klap eller to henover en tyk træklods, som trods alt giver efter så krumtaphuset ikke slås skævt. smiley Jeg tror, han og jeg har set det meste, efterhånden.

    Jeg ville bede ham tjekke motoren efter påny.


  • #18   29. apr 2012 Jotak, jeg har bare ikke finanser til at købe endnu et sæt hovedlejer, eller til at gøre turen igen, eller til at betale honoraret igen, og jeg når heller ikke at få det før jeg skal bruge maskinen, så den må køre som den er, denne sæson, og så må jeg selv ordne det næste sæson.

  • #19   29. apr 2012 Møgmotor...

    Køreturen er vist heller ikke nødvendig, hvis motoren pakkes forsvarligt ind i sendes med GLS. Men det tager selvfølgelig tid, alt sammen. Jeg kan ikke tale på Seniors vegne, men jeg tror ikke, du skal bekymre dig om et nyt honorar.


  • #20   30. apr 2012 Møgmotor, jo tak, efter at have fået lidt motion igår, så lå der også en fin lille olieplet på gulvet under den idag, hurra. Og den nye benzinhane er også utæt, så det går jo bare godt.

  • #21   30. apr 2012 Åh nej, dog! smiley Hvor er den utæt fra?!

    Benzinhanen er dog overkommeligt! Jeg har vist et link derhjemme til en forhandler, som har de RIGTIGE = de originale! Jeg købte min hos Horst Hill i Tyskland for 14 år siden, og den duer stadig! Men de har ingen online shop, endnu.


  • #22   30. apr 2012 Jeg har den originale hane, fiberpakningen er bare gået deri, jeg håber på at kunne finde en erstatning for pakningen.. Jeg har ikke set hvor olien kommer fra endnu, det løber ned af venstre støtteben, så det er et sted i tændingssiden sikkert..

  • #23   30. apr 2012 I så fald er der ret stor risiko for, det er O-ringen ved gearskiftet eller koblingsakslen. Og så kender du hermed endnu en detalje ved de udvendige skifte, som jeg ikke kan fordrage = alt for mange O-ringe!!! Selv een er alt for mange smiley

Kommentér på:
Endelig færdig med motoren!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce