{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
634 visninger | Oprettet:

Så kom salten vist a vejene {{forumTopicSubject}}

Kreidleren blev trukket ud af skuret, tøret af, trukket ned til den lokale veteran klub hvor der er kom sammen aften.

Pludselig blev et støre vædemål sat på benene. Kreidleren kørte sidst i efteråret. Hvor mange huk i kickstarteren på min kreidler før den starter. (jeg sagde 1) ikke en af de 20 opmødte mente at det kunne gøre det.

Jeg tog choker til, trykkede 3 gange på tipperen og gav kickstarteren et venligt hug og så sprang den i tomgang smiley

Fantastisk!! (desvære er kreidleren solgt og bliver aftentet lørdag, men det betyder bare flere $ til projekter!


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Så kom salten vist a vejene
  • #2   4. apr 2012 Her hos mig spredte de salt igår, så jeg tør ikke tage mine ud endnu. Ikke at jeg er i stand til det ligenu alligevel, hehe.

    Kommer du så heller ikke med på hvidsten turen i år mikkel?


  • #3   4. apr 2012 Hvor hurtigt kan man samle en rmc til turen? smiley har delene til 4 stk?


  • #4   4. apr 2012 Det kommer vel an på hvor fin den skal være, og hvor meget renovering der må til inden samling. smiley Sys nu også gt'en er en bedre maskine at komme på, end en "almindelig" rmc, som der er "så mange" af. smiley

  • #5   4. apr 2012 har jo også min anden renoveret gt smiley eneste mangel - samle forgaffel, renovere motor, og samle fælge og eger

  • #6   4. apr 2012 Det kan jo ikke tage mange sekunder mikkel. smiley Jeg hiver motoren af min gt så snart jeg er på benene igen, så skal den renoveres inden turen, og forgaflen skal renoveres, det er jeg ret spændt på da jeg ikke har haft sådan en åbnet før. Desværre lykkes det mig ikke at få nye chrome "manchetter", så jeg må vel leve med den smule rust de gamle har.

    Resten af maskinen skal mere eller mindre bare ha en ordentlig pudsetur, og et stort service. smiley


  • #8   4. apr 2012 Jeg fik 1,5 tons stål i nakken for et par år tilbage, og efter et helt års venten er jeg lige blevet opereret i kæberne, så jeg må ikke foretage mig ret meget andet end at sidde og være gode venner med mit tv, og min playstation. Det er en uge siden nu, og jeg har lige fået mit første måltid mad som ikke har været igennem en blænder idag, så med lidt held kan jeg begynde at skrue lidt igen om 1-2 uger, uden at være bange for at kæben falder ud af kraniet, hehe.

  • #9   4. apr 2012 Der kommer frost i nat, flere steder i landet, så der bliver saltet påny.

    Motorrenovering, ca fire timer når det går skidt. Afhænger i høj grad af stumper og værktøj!

    Forgaffel ca tre timer inkl. monitering.

    To timer pr hjul, hvis man ikke har rutine. Ellers tager et hjul ca 20min + dækmontering.

    Det er omtrent en weekends arbejde, hvis man både skal æde, skide og sove. smiley


  • #10   4. apr 2012 Jesper H - vi ses bare næste weekend smiley



  • #11   4. apr 2012 Jeg betaler mig fra motorrenoveringen Jesper, jeg har ikke længere værktøj til at shimme rigtigt op, og jeg har aldrig haft en 5 trins motor åbnet, så jeg vælger at få det gjort hos en der har gjort det nogen gange før, og så studere processen grundigt så jeg er klar til den næste. smiley På en maskine der skal køre omkring 80km i timen synes jeg ikke jeg vil gøre det på "gefühlen", hehe. Jeg har fået NSK bo17 lejer hjem, samt skf lejer til resten af motoren, pakningssæt (faktisk hele 2, hvis nu), komplet simmeringssæt, samt o-ringe og diverse små kobberskiver, og så selvfølgelig låseblik til koblingen, og låseskiven til koblingshjulet. Er det nødvendig med nye koblingsplader o.l (hvilket jeg ikke tror, den kobler fint ud og glider ikke), så er det noget jeg hurtigt selv kan ordne senere.

    Forgaflen tager jeg mig selv af, håber på at finde en fornuftig (og forståelig) guide på nettet. Der er købt nye tætningsringe hjem, samt et renoveringssæt til indmaden der består i nogle gummiskiver, og nogle plast "cylindre", eller "kegler" eller hvad man nu skal kalde dem.


  • #12   5. apr 2012 Mikkel >> Næh-du, jeg har MASSER at lave, inkl. min egen motor + en optuning af en 40mm KT-cylinder + ditto af en 40mm Mahle + skal skifte forhjulslejer og forhåbentlig få kørt en tankfuld op! 33km/L indtil videre ved ren bykørsel, med slidt spjæld og for stor dyse!

    I øvrigt er min fritid dyr, fordi jeg de sidste par år stort set ikke har haft nogen! smiley


    Krogh >> 5g er lettere end 3g, men der skal nørkles lidt ekstra ved adskillelse. Ellers går det ganske let.
    Udmåling foregår med micrometerur på et stativ og så holder man sig indenfor grænserne - for at gøre det endnu lettere skal samtlige shims på træksiden af gearkassen! Motoren samles uden pakning og krumtap, hvorpå akselspillet måles. Dernæst lægger man shims i, så man er tættest muligt på 0,00mm og derpå kompenserer pakningen for resten. Den er som regel 0,1-0,15mm når blokkene er presset sammen, og det er helt perfekt.
    Når gearkassen er done, skal krumbassen i uden shims. Motoren spændes sammen med pakning og endesløret måles ud. Er der nok til to shims, smider jeg gerne en på hver side for at sikre, der er plads til lejerne, hvis krumtappen ikke kompenserer for det i designet. Igen, så tæt på 0,00mm som muligt. Helt ned til 0,01mm er fint, blot krumtappen går let i lejerne og skålen sætter sig ofte 1/100mm ekstra, når motoren har været gennemvarm, men op til 0,04mm er acceptabelt!

    Monter O- og simmerringe som det sidste, så du med sikkerhed undgår, at de bliver beskadiget. Tadaaa, done!

    Husk den skal stå i frigear, mens du roder, og drop låsen i bunden - det letter arbejdet og er ikke nødvendig før motoren skal køre.


    Forgaflen kan klares på ren intuition, bare tingene monteres i den rette rækkefølge.


  • #13   5. apr 2012 Hehe, jeg er skam klar over fremgangsmåden ved motoren, jeg har bare ikke længere et egnet micrometerur, og når jeg ikke kan forudse nogen motorrenovering i den nærmeste fremtid (den anden kreidler har jo kun omkring 4000km på klokken), så synes jeg ikke jeg vil lave den dyre indvestering for et godt ur, inkl stativ, som alligevel skal modificeres til at kunne fastspændes på blokken. Arbejdslønnen hos ham der laver det er rundt regnet den samme, som den indvestering. smiley

    Jeg plejer dog at udmåle krumtappen først, og gearkassen bagefter, så kan jeg udmåle krumtap uden gearkassen ligger i, og omvendt, og jeg plejer også at gøre det med pakning imellem blokken, for at få det mest nøjagtige resultat.. smiley

    Jeg plejer også at bruge en liiiille smule flydene pakning ved endelig samling, så lidt at det næsten ikke anes, det fungerer utrolig godt som lim for hovedpakningen. Andre siger fedt, men jeg har ladet mig fortælle at det over tiden forsvinder, hvilket betyder efterspænding af blokkende et par gange, og i værste tilfælde en utæthed. Det lærte jeg ihvertfald hos en mc mekanikker jeg gik ved en kort periode for nogle år tilbage.


  • #14   5. apr 2012 Det afhænger af pakningen. De tynde pakninger kan finde på at trække olie uden de er fedtet ind, og så bliver motoren bare aldrig tæt. Den skal blot spændes med moment for at modvirke efterspænding.
    Jo oftere pakningen klemmes sammen, desto større sandsynlighed for den bliver utæt! Justerskrue på 0,01mm + pakning er generelt perfekt, når man tjekker efter den sidste samling. Flydende pakning med forsigtighed er ok, blot den er siliconebaseret. Jeg fraråder det dog alligevel.

    Når arbejdslønnen er den samme udgift som stumperne, deles vore veje hvad enighed angår. Jeg vil hellere have værktøjet, og det stativ den lokale XL-byg har kan sidde på og nå fra pindbolten. Magneten passer perfekt til både stor/lille pindboltafstand!
    En nøjagtighed på 1/100mm er rigeligt, så den helt store udgift er det nu ikke. :). Men pyt, bare den kommer ud at køre!

    Jeg håber blot, jeg bliver nogenlunde klar med at indrette værksted i påsken! Synes godt nok damen har mange planer...


Kommentér på:
Så kom salten vist a vejene

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce