SP60-udstødning + Dell'Orto PHBG21 {{forumTopicSubject}}
Jeg har jo skrevet om den et par gange, men nu skulle den altså lige prøves igen.
Da jeg testede sidst, var det med en noget tung gearing, hvilket krævede RIGTIG mange tæsk af motoren, HELE tiden. Bevares, 90km/t i 3. gear har da sin charme, men altså... Nej, det er sgu for trist på motorrenoveringskontoen, selv om jeg da rundede 100km/t+ i 4. gear, og den kunne med lidt held trække 5. gear. Ergo var der lagt op til ca. 12.500rpm i 5. gear, hvilket svarer til 120km/t.
Jeg kom dog aldrig derop, så I må s'gu' bare stole på mig - eller lade være, lol! Jeg er s'gu' da ligeglad! ;D
I dag prøvede jeg så med 12/33 istedet for 14/35 - en ~10% lettere gearing, og halløj hvor det går! Acceleration i 5. gear fra 60km/t og op til... Ja, 85km/t, fordi jeg ikke tør brænde skidtet af. Jeg er nemlig gået i gang med at rode med en 21mm Dell'Orto, fordi Bing'en er en gammeldags porcelænsvandhane til sammenligning.
Opsætningen lyder således:
KT 60cc (190' udstødning, 135' skyller, 360' indsugning)
JTMX-membran
Dell'Orto PHBG21
JTMX SP60-udstødning
12/33
Kokusan Evo-tænding
Twin-Air luftfilter
Den lette gearing får giver et smooth skift fra 1. til 2. gear og kun op til 3. gear virker det lidt sløjt. Med min størrelse og vægt (175/78kg) er 12/33 således den tungest tilrådelige gearing. 13/36 giver næsten samme udveksling - den er ca. 1% lettere end 12/33.
Med den 21mm Delle har karateristikken forandret sig lidt, uanset filtertypen. Trækområdet kommer mere jævnt end førhen, og den trækker forbløffende rent under 7.000rpm. Med Bing'en var 6.000rpm og nedefter ikke rigtig brugbart.
Fra 8.000rpm vågner motoren og den begynder virkelig at arbejde fra ca. 9.500-11.000rpm. Den overdrejer åh-så let til 13.000rpm, hvor den så begynder at firtakte, fordi jeg IKKE gider knalde flere stempler i år!
Nu er der heller ikke den store effekt tilbage så langt ude i omdrejningerne, men den arbejder alligevel fint nok.
Nu kører jeg så uden indsugningsdæmper, og det er altså helt vildt, som den gamle karl kan støje - mit højre øre ringer stadigvæk efter ca. halvanden times kørsel på små-veje.
Hvis man nu virkelig vil køre RACE, så er denne potte altså FED! Jeg synes, den er fed nok, men jeg må også erkende, den ikke rigtig er noget for mig - den er ikke så køn, fordi den er blevet malet sort, men jeg overvejer stærkt at gå af med den, skal jeg erkende. Muligvis inkl. cylinder-kittet.
Jeg vil en anden vej, nu. 100km/t er forlængst overstået - nu vil jeg prøve at bygge en sejtrækker, i stedet.
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
En sejtrækker lyder også meget mere fornuftigt i mine øjne, fart er fint nok, men man blir sgu hurtigt træt af konstante gearskift, hehe.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
SP60-udstødning + Dell'Orto PHBG21
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside