ARGH! Montering af stumper. :) {{forumTopicSubject}}
Ok, så det har da været en rigtig lorte-dag.
Fik langt om længe monteret min 44mm KT-cylinder + membran (stage6 V-Force 3) + SP60-udstødning og topstykke med løs indsats/squish-band.
Ja... Jo... Startet blev den da og den var sgu ikke meget for at gå roligt i tomgang. Utæt indsugningspakning! Dét har man da på lager, så det hjalp på tomgangen, i hvert fald.
Ud at køre med dyse 75, og dén var da lige en tand for lille! Tændrøret fik ingen farve, og 'fuld gas' var en by i Rusland. I med dyse 78... Mjah, så begynder den bare at firtakte omtrent midtvejs i trækområdet.
Lidt små-justeringer på nål og mere dyse-leg senere... ingen forskel. Jeg kan således vælge mellem for lille og for stor, hehe. Jeg skulle liiiige prøve en tur med dyse 80, og det var en vanvittigt dårlig idé, selv med nålen helt i bund - den hakkede og spruttede som besat.
Læg dertil, at den mangler lidt af den ønskede effekt. Umiddelbart føles det som om, at tændingstidspunktet står for sent - det stemmer meget godt, da jeg skal have den rykket en sjat ift. de generelle anbefalinger, når man skifter til squish-topstykke.
Ergo, på med aftrækkeren, spænde den helt i bund og så i gang med at trække svinghjulet af. *PLONG!* Gevindet på aftrækkeren gav op - godt det ikke var i alu-svinghjulet, da!
Ergo kan jeg blive fri for at justere tænding! Ret øv, da jeg egentlig er nødt til det...
Nuvel - det stopper ikke her:
Udstødningskanalen ligger for lavt ift. de omdrejninger, som potten lader motoren arbejde bedst ved. Dvs. jeg i morgen kan få lov at splitte det hele ad igen, og så skal der fræses og files. Ret utroligt, da hele cylinderen i forvejen er hævet 1,8mm og stemplet endda er 1mm lavere end et standard Mahle!
Det svarer til en porttiming på 187', mod de org. 172' som en gennemsnitlig 6,25'er er på. Men fuck it - fræse kan jeg da altid!
Suk... Havde jo håbet på, at skidtet bare ville jorde derudad, og så er det bare stik modsat. I korte træk kører den ad helvede til ift. de monterede stumper.
Og så skal jeg nok lige geare den lidt ned - 13/35 virker ikke helt optimalt. Prøver lige med et 12-tands fortandhjul i morgen.
Bevares, karburatoren er gammel og slidt, men den har fået en ordentlig omgang ultralyd, og nu har jeg så en ny nål, ny svømmer, nyt spjæld og dyserør på vej hjem. Næste skridt bliver (om nødvendigt) et sæt dyserivaler og fem-seks dyser i størrelse 72...
...eller jeg kan få lavet en bøsning og køre med en Dellorto PHBG21, selvfølgelig! Men Bing'en skal altså lige ha' en chance mere.
maj 2010
Følger: 57 Følgere: 59 Scootere: 5 Emner: 33 Svar: 158
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
For det første havde jeg forvirret mig selv omkring udstødningsportens åbningstid - den åbnede 1mm senere, end jeg huskede, og det med at måle efter...? Nah! Ikke når man er ivrig efter at komme i gang!
Nuvel, porten blev hævet yderligere 1,5mm og gjort en tand bredere + lavere. Så skete der ellers noget!
Dyse #110 i Bing'en, skumfilter på og så ud at trille. 3-4km's rolig kørsel med varierende gas, og lur mig om den ikke reagerede fint på fuld gas fra 4-5.000rpm uden antydningen af, at dysen var for lille. FANTASTISK!
Fuld gas i 2. gear *VROOOOOOM* 70km/t! Og så lige over i 3. gear *VROOOOOOM* knap 90km/t! Og så lige over i 4. gear *VROOO-BANG-stilhed*
I korte træk er 60% af cylindervæggen nu belagt med aluminium fra stemplet. Tændrøret er fint lyse-brunt (B8ES - langt gevind til mit indertopstykke), så den har såmænd fået saft nok.
Jeg mistænker for meget fortænding, da den er blevet røv-varm på udstødningssiden. Der er brændt en anelse olie fast inden i stemplet, netop ned mod udstødningen, så den har været liiiige lun nok.
Og dét er egentlig noget nyt. Jeg har aldrig i mit liv oplevet en Kreidler, som brokkede/brækkede sig over et tændingstidspunkt på 1,8mm før top - det er endda anbefalingen til deres oprindelige 12HK, luftkølede kit - og min tænding avancerer endda tidspunktet, så det ved 12.000rpm rammer 1,3mm før top.
Nå, fuck it - ny cylinder er på vej hjem. Får lykkeligvis en flot 14-dagesløn næste gang (14-16.000kr efter skat) og jeg venter også at få en rimelig sæk penge tilbage fra SKAT, i år.
Jeg forsøger mig således med en 44mm KT-cylinder uden boostere og andet pjank - kun en stor udstødningskanal, hvis jeg da ikke vælger at lave udstødnings-boostere.
ARGH! Montering af stumper. :)
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside