Ups! KT-cylinder på vej hjem {{forumTopicSubject}}
Jep. Jeg røg lige en tur på Ebay, og så var det, jeg kom til at byde €111 på en 44mm KT-cylinder. En ny, endda.
Fan'me om jeg ikke fik den til €105,56 + €17 i porto = 944kr +/-
Hvornår den bliver testet, ved jeg ikke - det er ikke sikkert, jeg får tid før træffet, da vi er kommet gevaldigt langt bagud på jobbet... det kan reelt betyde, jeg skal arbejde 6-7 dage i ugen i en periode.
Hvis jeg nu ombestemmer mig, er her mon så nogen, der kunne tænke sig en 44mm KT-cylinder (stor pindboltafstand)? 1.100kr inkl. porto, 2.200kr inkl. porto, hvis den skal portes og have et par boostere. Så skal jeg nok køre den til, lol.
Og nej, idéen med dette indlæg er ikke, at det er en salgsannonce - det er blot en sidebemærkning.
apr 2009
Følger: 16 Følgere: 16 Scootere: 5 Emner: 48 Svar: 231
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 2 Scootere: 1 Emner: 3 Svar: 208
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
Efter sigende fra andre så sku KT Kittet være det bedste til dato efter Mahle!! kvalitet også i top og langt over Parma.
Hvad kostede Parma 44mm stor pind med stempel fra ny?? og køre man med alm 40mm top? hvad med top pakning??
mvh :=)
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 29 Scootere: 3 Emner: 23 Svar: 263
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Karsten >> Tjah - prisen er fair nok, og den har et godt potentiale. Den eneste reelle ulempe ved de 44mm cylindre er, at der ikke er plads til booster-udstødningskanaler. Boringen går simpelthen for tæt på pindboltene. Heldigvis betyder den 10% større boring, at udstødningsporten kan gøres tilsvarende bredere, så ulempen er begrænset - derfor er der dog stadig plads til en højere literydelse i en 40mm.
En anden ulempe er stempelskørtets længde... eller rettere, hvor meget stemplet er 'hakket'. Man kan nøjes med det halve og en ordentlig rejfning af kanten, istedet.
Hakket er der for at modvirke unødigt slid af stemplet, når det passerer indsugningskanalen, og det virker udmærket, men en indsugningsvarighed på ~200 grader er i overkanten, medmindre man bruger membranindsugning.
Får jeg købt mit værktøj (og det første projekt bliver en succes) i løbet af sommeren, så er min vurdering, at der er plads til to ekstra, små skyllekanaler mellem de oprindelige skyllekanaler og udstødningskanalen, og to (måske tre!) booster-skyllekanaler i toppen.
Vores største udfordring er egentlig ikke portarealet på udstødningskanalen - den kan faktisk bliver rigeligt stor til det gennemsnitlige behov. Skyllearealet er derimod ikke godt nok, og uden det rette værktøj bliver skylningen ikke præcis nok = upræcis forbrænding = fastbrændte stempelringe eller/og for lav ydelse.
Målet er en portning, som svarer godt til en Homoet 6P, max ydelse omkring 11.000rpm og overdrejning til ca. 13.000rpm.
http://www.jtmxracing.com/ (hollandsk firma) sælger nogle fede ekspansionspotter til Kreidleren, og så vidt jeg har læst mig til, matcher de en '6P-portning', men trækområdet er bredere og ydelsen højere. Prisen er €225 og det er faktisk ikke galt ift. udseendet og hvad folk betaler for en ny scooter-udstødning i racing-klassen.
Teoretisk skulle det være muligt at nå 12HK+ @ 60ccm @ 11-12.000rpm med mine planer, og det betyder rundt regnet 110-120km/t på en 5g motor med en gearing på 13/36
Som min økonomi står, må jeg dog erkende, at jeg skal bruge en eller to forsøgskaniner, når tiden kommer. Det bliver således en fælles-investering, men ift. hvad man ellers skal betale for tilsvarende kits, så havner vi i omegnen af 2.000kr lavere.
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
SKAL VI IKKE SE PICS AF KREIDLEREN OG KT KIT??? :=)
MVH
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Cylinderhøjde: 68,00mm
Udstødningskanal:
25,45mm fra top (overkant)
40,91mm fra top (underkant)
25,00mm bred
Skyllekanaler:
32,75mm fra top (overkant)
42,70mm fra top (underkant)
23,90mm brede
Indsugning:
50,38mm fra top (overkant)
63,45mm fra top (underkant)
28,20mm bred
Porttiderne lader til at være nøjagtig som en 6,25'er, men blot med 44mm boring. MEN!!!
Cylinderhøjden på 68mm er faktisk den samme som en 2,9HK cylinder, hvilket betyder at der kan trækkes 0,75mm fra, og således bliver porttiderne en sjat mere aggressive.
Næste punkt er stemplet. Kuplen er knap så høj og krum som på Meteor-stemplet, og kanten ligger 1mm højere.
Sammen med cylinderhøjden betyder det, at porttiderne er ca. 1mm "vildere" end en 6,25HK Mahle, hvilket i korte træk betyder, at KT's cylinder og stempel matcher op til ca 10.500rpm, hvilket er 700-1.000rpm højere end den org. cylinder.
Dertil kommer den 20% større volumen, så teoretisk skulle ydelsen altså ligge omkring 7,5-8HK ved de samme eller lidt højere omdrejninger, og overdrejningspotentialet er bedre.
Stempelringen fra Meteor/Athena/Parmakit passer perfekt, og stempeltoppens udformning gør, at man snildt kan anvende et standardtopstykke - ergo er der lige sparet 5-800kr, hvis man har et topstykke i forvejen, selvfølgelig.
DESVÆRRE er stemplet ca. 3,5mm længere ved skørtet end Meteor-stemplet. Ergo skal der enten fræses 4mm af krumtaphuset, hvor stemplet går i bund, eller der skal fjernes 3,55mm fra skørtet.
Personligt ville jeg fjerne max 4mm fra skørtet og reife indsugningskanalens nederste kant i en 45-50' vinkel over ca. 1-1,5mm + 45-50' over 0,5-0,75mm på stemplet.
Det kortere stempel forlænger indsugningsvarigheden betragteligt, hvilket igen påvirker overdrejningspotentialet positivt. TIl gengæld koster det lige bundtræk, men det er beskedent kontra den højere ydelse. Bundtrækket vil stadig være væsentligt bedre end Parma-cylinderen, og den fejler i forvejen intet.
I korte træk:
Med lidt ændringer er der tale om flere kræfter end en org. cylinder og bedre bund end Parma's udgave... wauw...
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Et lille ler-aftryk mellem squish og stempeltop afslører, at stempeltoppens form passer perfekt til det org. topstykke. Faaaan-tastisk.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Jeg spørger, fordi jeg kun kan bruge min Dremel til at skære skørtet af og samtidig få et pænt resultat. Desværre bliver resultatet ikke helt perfekt at se på, men det fungerer efter hensigten, og med lidt ekstra-arbejde kan det blive ganske nydeligt, omend ikke så prof. som i en drejebænk.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Skørtet er kortet ned (lad være med at spørge hvordan, lol), og jeg har fået kigget lidt dybere i cylinderen.
Udstødningskanalen kan uden stempelringsproblemer gøres 3-4mm bredere og max er, i mine øjne, 30mm i alt. Jeg vil sigte efter 29mm, så der er plads til lidt finpudsning, når den tid kommer.
Ydermere bør den hæves ca. 1mm for at give lidt flere omdrejninger, men uden det kommer til at koste alverdens bundtræk - blot afstanden fra skyllekanaler til udstødning ikke overstiger 8,75mm, så hænger det hele fint sammen.
Der er plads til (hold nu fast) tre booster-skyllekanaler! Låsestiften til stempelringen sidder nemlig tilpas forskudt fra midten.
Vi må leve uden udstødnings-boostere, da godstykkelsen er liiige i underkanten, men en D-formet port med en maksimal-bredde på 30mm skulle også være alt rigeligt.
Kort fortalt er KT's 44mm udgave en fin basis for op til 12.000rpm. Den kan portes til langt mere (det kan alle cylindre, selvfølgelig), men når vi er kuperet pga. manglende gods til udstødningsboostere, er gevinsten ikke stor nok.
I kraft af skyllekanalerne skråner en anelse opad mod krumtaphuset, vil jeg næsten vædde med, at den 40mm udgave har lidt højere skyllekanaler. Det tillader en hidsigere porttiming på udstødningssiden + der er plads til udstødningsboostere.
Derfor vil jeg _gætte_ på, den er en fin basis for omdrejninger op til 16.000rpm, hvis man vil gå så meget amok.
Dog vil jeg påstå, at 12.000rpm er rigeligt for de fleste. Til alt andet end banebrug er en hidsigere opsætning simpelthen forfærdelig at køre med, og motoren slides latterligt hurtigt. Vi taler omkring 2.000km for et sæt krumtaplejer, og måske endnu kortere for selve krumtappen, som jo tager de fleste tæsk. Ny stempelring og nyt nåleleje for hver 5-700km... bwadr!
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
STOR RESPEKT FOR DIN VILJE OG KUNNEN,JESPER HANSEN ;=)
MVH
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Jeg har erfaret, at dyserøret er en tand for stort, så jeg må nok leve med, der skal jokkes noget mere luft gennem systemet. Jeg er bare glad for, der findes ørepropper - snerre-potten er monteret igen, så jeg ser måske den sjove side af 100km/t igen i år.
Ellers modtager jtmxracing.com en ordre til næste år, senest. Membran + potte + 21mm Dell'Orto = 4.400kr, og jeg skal have fingrene i mindst én motor mere for at have den som back-up.
En bonusdetalje ved at pille motoren fra hinanden i dag... Tændingen har stået lovligt tidligt, så undersiden af mit Mahle-stempel er pænt sort + nålelejet er brændt brunt. Ups!
Lejet er skiftet og tændingen rykket. Noget siger mig, jeg har fundet den reelle årsag til, stemplet satte sig til træffet på Sjælland!
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
mvh
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 29 Scootere: 3 Emner: 23 Svar: 263
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
Har Luc en finger med i spillet hos JTMX? :=)
Ved godt Luc er for hard til det der Kreidler fis ;=)
Har du kontakt til ham???
mvh
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
har også set Rions blå/gule kreidler crosser med 11,4hk på felt på baghjulet :=) Men til gengæld har det også givet lidt pote at skrive til forskellige,for nogle af dem "bløder" langtsomt op og kommer med gode råd og ideer samt kontakter til forskellige ting samt af og til gode priser på ting de skal af med eller bare en mail om hvordan det går osv med kreidler og livet,så det rart og hyggeligt nok!!!
Har måske fået fingerne i en SB cylinder fra Holland som AALT TOERSEN har pillet ved, ny nikasil og stempel go for 14hk. med rette opsætning,venter på endeligt JA fra ejer så vi kan handle :=)
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Hans maskiner er en stor del af grunden til min tillid til produkterne.
Det lyder spændende med den cylinder. Jeg har set to af hans cylindre, og det er da max tuning, der vil noget. Det er i så høj en klasse, at jeg ikke engang vil køre med det, lol.
De er beregnet til konkurrencebrug, og jeg kører jo på gaden. Men der er _ingen_tvivl om, at det duer!!!
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
Den ligner utroligt meget min tidligere 14hk fra TH den der er fotos af i mit album. 2stk bosster ved indsug som blir født fra bund af skyllekanalerne der er fræst op igennem til bosstere og 2 stk udst bosstere :=)
Ejer skriver at de laves som 14hk med 28mm karbu og rette potte samt krumtap/hus og rette tænding,så den kunne levere 14hk.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
cylinder er med lige indsug! stempel styret(vandkølet) 14hk.
HOLD FAST : 850 euro,så kan jeg hente det over i værkstedet leveret af GLS. ;=)
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
Lyder fedt med din maskine,en skam jeg ikk kan se eller høre den til træf i år :=( men evt bilen køre gennem fyn en dag ;=)
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Ups! KT-cylinder på vej hjem
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside