{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.922 visninger | Oprettet:

12V for småpenge - 'under construction' {{forumTopicSubject}}

Tiden er løbet fra 6V, må vi erkende. Spændingen afhænger af spolens viklinger og magnetens effekt. Magneten kan vi ikke gøre en skid ved (eller, jo - en opmagnetisering, men det tager tid og koster penge, vi ikke vil bruge)... T.Hansen solgte de nyere Tomos Quadro o.l. tilbage i '90erne. Fin erstatning for Puch Nazi, men når alternativet var en scooter med variomatic var succesen dødsdømt på forhånd. Til gengæld var disse maskiner udstyret med 12V anlæg, og fanme om ikke ankerpladen er DEN SAMME som platin-Kreidlerens! T.Hansen tager 399kr for 12V-50W spoler og til modellerne efter 1997 blev det til hele 80W. Jeg har en af de 'små' tændinger på vej hjem, så det bliver jo spændende! 50W er nok til at lade et 4A batteri op, og uden forpære kommer det samlede forbrug op på max 40W = 3.5A smiley 80W giver 6.75A og på kan vi faktisk trække en 35W pære over et 7.2A batteri, blot man gider lade batteriet op engang i mellem - både med en lader og så lidt kørsel uden lys. Nøjes man med en 15W pære, behøver man aldrig køre uden lys, men for at bevare batteriet, bør det lades op engang i mellem. smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  12V for småpenge - 'under construction'
  • #1   5. maj 2010 så det vil sige man kan købe deres ankerplade, svinghjul og lysspole, samt sætte den der elektroniske tændspole i som jeg har, og så har man 50w til rådighed til lys?

  • #2   5. maj 2010 Det ville være fjollet, da en komplet tænding koster en halv arm. Du kan nøjes med lysspolen! Den passer i den org. ankerplade. smiley Skal det endelig være, så søg en brugt tænding - Tomos'en var som sagt en salgs-fiasko, uagtet det er en fin maskine, ergo er priserne vanvittigt lave, set med Kreidler-øjne.

  • #3   5. maj 2010 Lige en tilføjelse... Vent med at smide penge i sådan et projekt, indtil jeg kan komme med et resultat. Der er ingen garanti for 12V, MEN kan vi blot få 7V i tomgang, så kan en spændingsregulator komme ind i systemet = masser af lys, også i tomgang. Viser det sig at 12V/50W er muligt, vil en 80W spole levere mere... Og så taler vi om H4-pærer i 12V/55W, sammen med et batteri og alle de sjove 12V speedometre, dioder osv. Om alt går vel, har jeg en klar melding på søndag. I værste fald søndag, ugen efter.

  • #4   5. maj 2010 Du er simpelthen Hjernen bag alting Jesper smiley
    Dette er jo perfekt til folk der gerne vil ombygge til mc, eller bare gerne vil have 12V smiley

    Jeg beholder 6V i den upcoming kreidler smiley


  • #5   5. maj 2010 Det handler mindre om spændingen (6V eller 12V) end det gør om at få dækket vores behov. Især de gamle 15W anlæg har mistet op mod 50% af effekten. Og et 35W anlæg er dyrt + svært at stole på. Mit 35W anlæg knalder samtlige pærer ved 9.500rpm, selv om jeg kører med et 25W svinghjul. Og der er endda 12V/45W i forlygten! Kan vi blot få 7V i tomgang med en anden spole, så kan vi trække hele skidtet gennem en regulator og undgå den slags + leve med et spændingsfald og stadig montere et batteri! Især stop- og bagpærerne dør pga. vibrationer og varierende spænding. På denne måde kan man måske eliminere det ene problem og dermed slippe for at skifte pære for hver 10km, som jeg reelt er nødt til!

  • #6   5. maj 2010 vi venter spændt !

  • #7   6. maj 2010 men vil det sige at hvis jeg sætter en sådan spole i, kan den så køre med mit svinghjul jeg har på nu (19w) og stadig lever de 50w uden problemer?? eller skal der kobles batteri på?

  • #8   6. maj 2010 Som jeg har skrevet, kender jeg ikke det endelige resultat. Effekten (Watt) afhænger af både magnet og spole. Det eneste, jeg vil sige, med rimelig sikkerhed, er at den vil give strøm nok til at trække et 6V system. Inden du kobler pærerne til, vil jeg dog råde dig til at måle spændingen (Volt) ud med et multimeter. Har du mere end ca. 8V ved max rpm, så skal du have fat i en 6V spændingsregulator. Har du mere end 14V, skal du have en i 12V og tilsvarende pærer.

  • #9   14. maj 2010 Nå... Ja... Tomos er ikke den helt rigtige vej frem. Jo, til en 2.9hk opsætning kan hele ankerpladen + udvendig tændspole bruges, og så har man 12V 50W uden platiner smiley Efter en del research har jeg erfaret, at Tomos-tændingen ikke holder til mere end 8.000rpm. Ergo passer den perfekt til en lovlig eller f.eks. et 2.9hk setup... Til gengæld duer en lysspole fra Seal-tændingen! Monteringshullerne skal bores op til 5.5mm før spolen kan justeres. Sammen med et 25W svinghjul knaldede jeg lige en 35W forpære og 5W bagpære i 6V på samme tid som det tager at blinke. Og det var i tomgang, heh... 12V 35W foran og 12V 5W bagtil er perfekt til den spole. Dvs. der ret sikkert er 3A til rådighed. Jeg tror desværre ikke, der er saft nok til at trække alt lys over batteriet (xenon må altså vente, gutter), men baglygte, stop- og positionslys horn og instrument er der rigeligt til... Og med lidt diode-roderi sænkes forbruget drastisk. smiley Jeg skal have kigget på lidt andre spoler for at udvide vores muligheder, men nu er 12V da hjemme til ca 500kr smiley

  • #10   24. maj 2010 Det er sku svedig Ninja Jesper det er jo lige de oplysninger alle står og gerne vil have... Så det er bare mega fedt...

    Mvh Lasse L


  • #11   24. maj 2010 Tak smiley Og her er lidt mere info: Sammen med et nyt 22W svinghjul, ligger strømstyrken på ca 3A og effekten er således 35W. For knallertfolket med 15W svinghjul betyder det, at der er omtrent 25W til rådighed. Dvs. 15W foran og nok til et 1A batteri til at trække bagpære + instrumentbelysning + stoppære + horn.

  • #12   25. maj 2010 Næste indkøb bliver uden tvivl en Kokusan-tænding. Min Kreidler er gul, og det skal lyset sgu også være... men en gul H4-pære? Nix, ikke til at finde i 35W... *tænke-tænke-tænke* 3.000K Xenon er gult, forbruget er 35W og lysstyrken svarer til 55-60W... I startfasen trækker en Xenon-opsætning ca. 6A og derpå falder det til ca. 3A. Jeg skal altså have et 6A batteri - det kræver så 72W og den tænding leverer op til 85W. Max forbrug bliver således 35W + 5W + 1.2W + 1.2W + 18W + 21W = 81.4W =6.75A , men nu bruges hornet (18W) og bremselyset (21W) kun sporadisk. Ergo en rest på 42.4W = 3.8A og der er således 3.3A i overskue til at lade batteriet med. Bruges der dioder til instrumenter + bag- og bremselys øges overskuddet yderligere. Læg dertil at Kokusan-svinghjulet er lettere end det org. smiley

  • #13   26. maj 2010 Jep-jep, så har jeg fundet en leverandør af diode-pærer, som burde matche vores behov. Prisen varierer fra 40-60kr pr. pære, og de skulle kunne håndtere både kulde, fugt og vibrationer. Tager billeder når jeg får dem gennemtestet smiley Med lidt held kan vi klare os med spolen fra Seal-tændingen og trække xenon over et mindre batteri. Everlight.dk og matronics.dk har 25W xenon-kits til ca. 700kr, men kun i gullig/hvid, blålig/hvid og blå.

  • #14   1. jun 2010 Min logik og strøm har intet tilfælles, men operationen er en succes! Forpære, baglygte, instrumentlys og horn er hængt på batteriet sammen med en 50W spole fra Tomos. Laderegulatoren stammer fra en Yamaha BW's (sort = stel, hvid = strøm ind, rød = jævnstrøm ud). Batteriet er et 12V 4Ah. I tomgang, uden belastning ligger spændingen på 12.5V og ved høje rpm op til 14.5-15V. Under belastning 11V i tomgang og op til knap 14V ved høje rpm. Tallene bliver bedre, når jeg får monteret dioder istedet for glødepærer bagtil. Når jeg får en tændingslås monteret, bygger jeg kørelys i forlygten, således der er saft nok til at lade batteriet op i dagtimerne. Spændingsbegrænseren kostede gratis (2-300kr hos t.hansen), batteriet 200kr og spolen 400kr. For under 1.000kr kan man altså bygge sin Kreidler om til 12V med ladeanlæg! Overvej, at en org. ULO-boks koster mere end det, og mit setup har et batteri med 4x så megen kapacitet. smiley Jeg har endnu en laderegulator liggende, som jeg vil prøve at forbinde en hjælpespole til. Det skulle gerne give lidt bedre ladeeffekt smiley

Kommentér på:
12V for småpenge - 'under construction'

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce