2.744 visninger
|
Oprettet:
TUN udstødning til puch k {{forumTopicSubject}}
Hvilken tun udstødning er bedst til puch maxi k hvis man vil have det skal gå hurtigt
okt 2007
Følger: 54 Følgere: 57 Scootere: 7 Emner: 49 Svar: 162
feb 2008
Følger: 72 Følgere: 72 Scootere: 8 Emner: 71 Svar: 560
jun 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Scootere: 1 Emner: 1 Svar: 20
Men Proma har altid været den bedste frem for Bi Turboen.
Men til tunsæt med membran kan det være en fordel at bruge snake udstødningen da den er super god til dette.
apr 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Scootere: 2 Emner: 27 Svar: 72
okt 2007
Følger: 54 Følgere: 57 Scootere: 7 Emner: 49 Svar: 162
jun 2004
Bi turboen lyder bedre med yder ikke det samme ude i omdrejningerne hvor effekten jo er størst :o) den har lidt mindre modtryk end en proma da afgangs røret er lidt større i diameter og det er det som den midster lidt på.
Men til et større tun med 75ccm ville den måske være bedre men ikke til polinis 64 cmm sæt som jeg varmt kan enbefale dig at køre med.
Det er vildere end så mange 70 ccm til Puchen.
Jeg har både kørt med Polinis på min Maxi og Monza, og på monzaen med en special studs jeg lavede til en 20mm delorto og en 32mm proma udstødning der gik den over 100 efter GPS. og på min Maxi kun med 18 tands fortadhjul hvor spærepinden var skåret væk og lukket til med flydende metal og en 15mm bing med en proma hvor udstødningen kunne justeres frem og tilbage på forrøret der gik den også lige godt 100 hvor den først dog begyndte at trække fra de 25 Km/t men det er også vildt med 18 tands og kun 64ccm.
Jeg prøvede her efter at montere en biturbo, men den fik meget af effekten på toppen til at forsvinde lige akkurat så det var mærkbart og så gik den kun ca. 90 med samme gearing.
Snaken gav den et super godt bundtræk i forhold til promaen men det kom først efter 35 og på toppen blev den også på 100 så det var ok.
Det er mine erfaringer og jeg har prøvet meget med en PUCH i min tid :o)
nov 2007
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 7 Svar: 49
jun 2004
Ikke bi Turbo trods den lyder godt fordi den har en dybere lyd.
Her er link til dem jeg snakker om:
Bi tuboen, (model med sølv dæmper):
http://www.xparts.dk/pics/prodpics/226273.jpg
Proma (model snake/circuit) den jeg omtaler som "Snake"
http://www.xparts.dk/pics/prodpics/226269.jpg
Proma (Den gode gamle kendte med super ydelse og hidsig lyd):
http://www.perkllc.com/images/1557.JPG
Proma Low boy er noget hø specielt twin modellen.
nov 2007
- keg har tænkt på den her? eller?
nov 2007
jun 2004
Den har bare lidt blødere overgange mellem sektionerne så den ville jeg nok også tage frem for Promaen.
Men effekt messigt er de bygget ens op.
nov 2007
jun 2004
Den ser også lidt mindre suspekt ud end snake/circuit modellerne gør.
Selvom Hr. betjent hvis du skal bruge den på vejen nok hurtigt kan se at ingen af dem ser org, ud.
Det allerbedste som ikke ses så tit til en Maxi er særskilt forrør og udstødning, ligesom til Monza og GrandPrix meodellerne.
Med adskilt forrør og udstødning har man nemlig mulighed for at justere den ind til lige det omdrejningstal som passer bedst til tunsættet.
Jeg mener at huske at ProTuna solgte 28mm forrør og løse udstødninger dertil.
Men deres side virker ret ofte ikke særlig godt, jeg ved ikke om de er ved at opdatere den eller noget,
Men da jeg rykkede i sin tid på Maxi og Monza der justerede jeg meget frem og tilbage på udstødningerne for at tilpasse modtryks bølgernes retur tryk til den optimale ydelse.
Man tror det er løgn med bare det at flytte udstødningen 5mm længere op mod cylinderen gør at modtryksbølgen hurtigere kan skabe returtryk og dermed følge ydelsen ved højere omdrejninger hvor det jo går hurtigere og det er faktisk mærkbart.
Der er jo ikke meget ved at have en udstødning som er tilpassset til at trække fra 4000 til 5500 omdrejninger hvis cylinderen er designet til at yde sit maks fra 6000 til 8000 omdrejninger.
Men udstødninger kan også have forskællige ydelser ved forskællige omdrejninger.
nogle udstødninger er lavet til at give træk over et bredt område måske fra 3000 til 7000 og det kan være godt nok til daglig kørsel specielt på en maxi som netop bruger hele omdrejnings området da den ikke køre med variomatic som hele tiden sørger for at være lige i de rigtige omdrejninger.
Og så erder andre udstødninger som er meget konsentreret lige omkring et specifikt omdrejnings område eks. 7000-8000 omdrejninger disse kan også være ok til en maxi hvis cylinderen er designet til at trække her.
Så faktisk er det lidt en gåde hvorfor tunsæt udbyderne ikke beskriver netop dette både ud for deres cylindre men også for deres udstødninger.
Men nok om alt det tekniske, jeg kunne snakke i dage om alt det jeg har af erfaring inden for Puch og teknik tuning. :o)
nov 2007
- men det hele skal bare køre, og yde max, så jeg kan mærke det når jeg røre gassen, så jeg ved ikke helt hvorfor en, hvis du havde en maxi , hvad havde du så gjord med din udstædnigm hvis det nu var dig, :O?
jun 2004
Maxier har jeg dog tunet mange af med No Limit princippet op til flere gange :o) det er sjovt.
Men Polini tun, så havde jeg købt 28mm forrør løst og så købt den gamle Proma model ikke den nye som ligner Biturboen de sælger hos Protuna.
Det er faktisk den de i dag kalder "La fancioni" eller sådan noget bare uden dæmperen.
Men den køber du så som en Monza udstødning da du ikke kan få den uden forrør til Maxien.
Så laver du dig selv et beslag som du svejser på, dette beslag skal have et aflangt hul der hvor du spænder udstødningen på det, sådan at du har mulighed for at rykke din udstødning frem og tilbage på forrøret så du kan finde den maksimale ydelse.
Det har jeg gjort med min kærestes Maxi og det spillede faktisk bedre end nogen anden udstødning hun fik på og vi prøvede dem jeg linkede til både Bi turboen og snaken.
Men som sagt kan man ikke få den org. Proma udstødning mere tror jeg, så du skal køde den der la fancioni eller hva den hedder og så selv bore en masse huller i den pind der stikker ud for enden og så lave dig en lyddæmper.
Fordelen ved Promaen er at den har sin maksimale ydeevne over et bredt stykke i toppen, så maxien trækker hele vejen op (HUSK racer kobling) ellers er den kun halvt så hurtigt.
og ikke som med snaken der trækker lige meget over det hele hvor man så ikke for så stor ydelse i toppen af omdrejningerne.
Snaken er tiltænkt Maxi uden racer kobling sådan at den også trækker i bunden under de 4000 omdrejninger.
Dette har man ikke behov for med en racer kobling.
mange synes dog at en racer kobling er træls fordi man så skal give ret meget gas for at maxien begynder at trække dig, sagt med andre ord du kan ikke længere ligge og trille stille med blot 10Km/t uden at du skal give gas som om du skulle fyre den af :o)
Så det er en smags sag.
Racer kobling = maks ydelse og acceleration = vælg justerbar Proma
Uden racer kobling = god ydelse men dårlig acceleration = vælg Snake/cicuit
nov 2007
apr 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Scootere: 2 Emner: 27 Svar: 72
http://www.protunahandels.de/product.asp?c=184041740&n=19068129&pn=19068143
den her er bare fra protuna ??
nov 2007
jun 2004
http://www.perkllc.com/images/1557.JPG
Forskællen kan du se ligger i stykket lige før potten som er længere og tynder lige før potten = godt modtryk.
Den du linker til er den "dårlige" med det tykke stykke lige før potten og den har for lidt modtryk og trækker ikke lige så godt.
Men den findes ikke til MAxi mere de steder jeg har set, så det man kan gøre er at købe den til en Monza og så et løst forrør til maxien.
Men så skal man dog selv svejse fastspændings beslag på udstødningen så den passer til maxi.
Men det er den bedste løsning.
Den med snaken/circuit Promaen, det er den jeg vil anbefale hvis man køre maxi uden racer kobling.
Technigas har også lavet en super god en som sælges af protuna, dog ingen erfaring med den, men ud fra de stykker den er sammen sat af, så kan jeg se den også er designet til at give ydelse over hele omdrejnings området og dermed vil jeg stadig sige den skal sammenlignes med proma snake/circuit modellen til brug uden racer kobling og om den er bedre det må komme an på en prøve.
TUN udstødning til puch k