{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.704 visninger | Oprettet:

Peter L
Peter L
Tilmeldt:
6. apr 2006
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 18

Dysning og indstilling af luftskrue {{forumTopicSubject}}

Ohøj!
Skrev her for et par dage siden med mit spørgsmål, der lød sådan her:

Har monteret Malossi Sport på min SR 50 LC, standard karburator og tun udstødning Technigas Next R.

Er ved at køre cylinderen til. Motoren går faktisk fint nok uden 4-taktning.
Jeg kører med dyse 65 som jeg også havde i før med standardcyllinder.
Er dysen for lille?

Svaret fra *Team MSN* Sven J (Takker! ;), var at hans opsætning, der ligner min meget, kører med dyse 90 og at jeg ihvertfald skulle omdyse.

Idag har jeg så startet med dyse 90 og gået nedad gennem 88, hoppet til 82 (fordi jeg ikke har størrelserne derimellem) - indtil da har den kun spruttet og 4-taktet og ikke villet tage omdrejninger.
Bedre men stadig dårligt gik det med 80, 78, og 75.
Ved 72 begyndte det at gå godt og ved 70 og 68 var den umiddelbart fin.
Jeg læser så (den særdeles udmærkede guide til indstilling af karburator inde på (link fjernet)
og tænker nu at den del med at luftskruen skal være skruet 1 1/2 omgang ud (mod uret), som grundindstilling når man dyser ind, har jeg ikke fået gjort før nu ved dyse 68. Jeg smed 4 grams ruller i og den tager nu voldsomt med omdrejninger. Jeg har dyset op til 70 igen for ikke at få lortet til at sætte sig.

Og mit ydmyge spørgsmål idag lyder så:
Skal jeg starte forfra med at prøve alle dyserne igen med den nye luftskrue indstilling eller gør det ingen større forskel? Min luftskrue har før været skruet ca. 3 1/2 omgang ud som indstilling lige fra jeg købte den brugt for ca. 3 år siden.

Håber i har et par seriøse inputs.
Thanx smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dysning og indstilling af luftskrue
  • #1   6. feb 2009 Du skal ca 5numre op, fra standard dysen af smiley
    Og du skal så derefter indstille din luftskrue.

    Det er det nemmeste jeg ka forklare dig smiley
    Huske at ved en større cylinder, som yder flere HK, da skal den have mere benzin, både pga ydelse, men også for at kunne blive nedkølet.


  • #2   6. feb 2009 Dit problem ved de høje dyser er jo, at du tilføjer mere benzin, men ingen luft.
    Dvs at du har en skæv blanding, og din motor "drukner" derved sig selv.

    Hvilket luftfilter har du på din scooter ?


  • Peter L
    Peter L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 18
    #3   6. feb 2009 Malossi Red Sponge

  • #4   6. feb 2009 og hva er standard dysen ?


  • Peter L
    Peter L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 18
    #5   6. feb 2009 I min standardkarburator? (DellOrto 12mm)
    Jeg mener det er 72.


  • #6   6. feb 2009 Jah... så skal du op på en dyse 80 vil jeg mene smiley
    Og så skal du ellers stille på din luftskrue, således at den tar fat i 2. sekund som du drejer gashåndtaget.

    Og så skal du ellers køre en tur med fuld gas og halv gas.
    Hvis den kører fint her, så skal tændrøret tjekkes når du kommer hjem

    Når du så kommer hjem skal du tjekke dit tændrør. Det skal helst være en blanding af lysebrun og helt mørkebrun.
    Det skal ikke være knastørt, men hellere ikke drivvådt.


  • #7   6. feb 2009 Det er fandme vigtigt, at den cylinder får en ordentlig blanding, for ellers så sætter den sig sgu, på et givent tidspunkt.
    Så få noget benzin til lortet.
    Generelt så siger man, at man skal 10dyse numre op, når man skifter fra 40mm til 47mm 70cmm.
    Men du har jo stadig "kun" en 40mm cylinder på, som dog yder noget mere, og tager flere omdr.
    Så du skal ca 5-10numre op i dysestørrelse, og ligeledes med luft.

    Jeg ved godt, at mange fordømmer det, men jeg plejer at tage den omvendt.
    Jeg putter den dyse i, som jeg mener der skal til, og stiller jeg ellers luftskruen derefter. Fuck hvor mange omgange du drejer den, den skal bare gå ordentligt, og tændrøret skal brænde godt.


  • Peter L
    Peter L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 18
    #8   6. feb 2009 Tar fat i 2, sekund? Det forstår jeg ikke helt.
    Er meningen ikke også prøve at få en så hurtig respons som muligt, når man drejer gassen?
    Men ellers tror jeg at jeg er med.


  • Peter L
    Peter L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 18
    #9   6. feb 2009 Det er skam en 47 mm Malossi Sport jeg har på.

  • Peter L
    Peter L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 18
    #10   6. feb 2009 Det er denne her:
    http://www.scooterparts.dk/product.asp?product=14164


  • #11   6. feb 2009 når du drejer håndtaget, skal den tage ved i 2. sekund.
    1. sekund, da drejer du håndtaget i bund, og 2. sekund da skal den drøne afsted.

    Dvs at den først skal tage rigtigt fat på 2.sekund.
    Mange de kører med dyse 120 og dyse 130 og så et åbent luftfilter. Men et åbent luftfilter er jo bare en herre dårlig opfindelse. For det første kommer der mere skidt igennem, og for det andet så er det utroligt svært at justere hvor meget luft der egentlig kommer igennem.
    Så da får motoren som regelt for meget luft, dvs en for tynd blanding i starten, og for tyk en blanding til slut.

    Det kan være du synes det lyder underligt, men en kaburator skal ligesom din cylinder, have lidt modstand.
    Og hvor meget modstand er der i et åbent luftfilter smiley

    Nårh.. men disse scooter får en meget tynd blanding i starten, og derfor tager de fat i 1. sekund, hvilket ikke er særlig sundt for motoren.



  • #12   6. feb 2009 når det ER en 47mm... jamen kære ven... smid en 82 dyse i din kaburator, og stil på din luftskrue, til din motor tager omdr når du drejer håndtaget.

    Jeg har selv et TP Trophy 47mm og jeg har luftskruen helt ude, at flugte med kanten på min 12mm dellorto. Øhm... og udover det, så har jeg en 90dyse i kaburatoren. (Standard er 82)


  • Peter L
    Peter L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 18
    #13   6. feb 2009 Vil blive testet imorgen! smiley
    Jeg takker for hjælpen Morten N


  • #14   6. feb 2009 Det er iorden smiley
    Hvis du kan komme til kaburatoren, så kør dog en tur, og stil på luftskruen ind imellem. Det plejer jeg at gøre. Det er nemmere at styre, og især hvis du har luftfilterkasse på, da kan det være umuligt at gå efter de her såkaldte "Drej luftskruen en halv omgang og prøv ellers en masse dyser"
    Gå bare gå 10numre op, fra standard dyse, og så ellers stil din luftskrue ind efter det smiley


  • Peter L
    Peter L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 18
    #15   6. feb 2009 Aye aye - Will do Sir! smiley

Kommentér på:
Dysning og indstilling af luftskrue

Annonce