Højere topfart uden at skifte gearing? {{forumTopicSubject}}
Hej SG
Jeg har en CPI med SR blok med følgende opsætning:
- Cylinder: 47mm Stylepro cylinder med tilhørende topstykke
- Krumtab: Standard krumbasse med C4 lejere
- Nåleleje: Standard
- Karburator: CPI Standard med Dyse 88#
- Luftfilter: Standard CPI filter uden tut.
- Membran: Standard med nye plader
- Variator: Hebo med 4.5 Grams ruller
- Kobling: Hebo med blå fjedre
- Remskiver: Standard Aprillia SR med gul fjeder[27kg]
- CDI: Ubegrænset
- Gearing: Standard Aprillia SR
- Rem: Forstærket kevlar-rem
- Udstødning: Technigas Next uden begrænsninger.
Min topfart er 65-70 km/t, og det er med MANGE omdrejninger, selvom rullerne passer i vægt burde jeg da kunne køre stærkere?.
Jeg vil gerne hæve topfarten men ved ikke hvordan, nogle sagde jeg skulle prøve med en strammere fjeder, fik så fat i en 32KG fra T-Hansen, så kørte den kun 60 med de samme vilde omdrejninger.
Mit spørgsmål er så bare, hvilken fjeder skal jeg have i, hvis den altså kan give mig mere topfart?
PS. standard gearingen på en SR er da langt over 80 ikke?
jun 2006
Følger: 24 Følgere: 23 Emner: 98 Svar: 635
dec 2007
Følger: 58 Følgere: 57 Scootere: 4 Emner: 16 Svar: 388
apr 2008
Følger: 74 Følgere: 77 Scootere: 22 Emner: 115 Svar: 1.272
men den vil fandme ikke over 75 :S
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Som tommelfingerregel kan du sige, at når du monterer en strammere trykfjeder bagtil, svarer resultatet til at du monterer lettere ruller.
Trykfjederen skal IKKE skiftes, medmindre man oplever at remmen glider.
Den burde rende stærkere, jo. Det er der ingen tvivl om. Umiddelbart synes jeg rullevægten virker meget lav, men jeg kender ikke til ret meget andet end Piaggio, så længe vi holder os til scootere.
Jeg ved dog, at Technigas Next er en udstødning, som ikke trækker ret mange omdrejninger ud af motoren ift. f.eks. en TP Nardo, som jeg ubetinget ville anbefale dig at investere i. Netop derfor tænker jeg, at rullevægten er så lav, at du aldrig får udnyttet vario'en helt. Det ville også forklare de høje omdrejninger, trods den lave tophastighed.
I princippet kan det også være de små koblingsfjedre, som er for stramme = koblingen fedter rundt, men så burde du kunne lugte den brændte koblinge efter et par km, lol.
aug 2006
Følger: 54 Følgere: 55 Scootere: 5 Emner: 153 Svar: 7.119
apr 2008
Følger: 74 Følgere: 77 Scootere: 22 Emner: 115 Svar: 1.272
Tusind tak for "tommelfingerreglen" den skal jeg sku nok huske!
Jamen jeg finder da lige den standard fjeder frem så og prøver med 5.5 grams ruller, lyder det bedre?
Jeg tror jeg vil prøve at skifte udstødning måske, for da jeg lige fin den på passede min opsætning, men så blev den stjålet og kendte ikke til tidligere opsætning, men Nardo kan jeg vel godt skaffe til billige penge
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
En større karburator vil du blive rigtig glad for - tophastigheden påvirkes ikke væsentligt, men det gør trækket og lyden til gengæld. Hvis jeg ikke tager helt fejl, ville du synes det var ganske fedt at komme op hurtigere op i hastighed, samtidig med motorlyden er dyber
Mht. rullevægten kan jeg ikke hjælpe dig. Jeg har som sagt et minimalt kendskab til din type motor, så du må prøve dig lidt frem. Heldigvis kan du jo købe billige skod-ruller hos T. Hansen, og når du så har fundet den rette vægt, kan du jo investere i nogle i en ordentlig kvalitet.
Nardo ville passe fint - den potte spiller helt ok med de fleste cylinderkits, når det kommer til stykket, og den trækker gerne motoren ud til 11.000rpm.
I øvrigt, inden du går videre... Se lige at få skiftet nålelejet til noget ordentligt (Malossi, Polini, Hebo, whatever). Stol aldrig på det originale - slet ikke når de andre ikke koster alverden.
apr 2008
Følger: 74 Følgere: 77 Scootere: 22 Emner: 115 Svar: 1.272
Hehe okei, jamen har kigget på en 19mm Black dell'orto og har powerfilter liggende
Din motor minder meget om denne, jeg har også en stalker som jo kører med Hiper II . Men tror jeg fyrer op under noget 5 og 5.5 grams ruller så
Mit nåleleje er smadret, den larmer meget i tomgang nemlig. så skal have stage6 på
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Synes i øvrigt godt om Stalkeren - blød og behagelig maskine at køre på, som alligevel er udmærket at stunte rundt på. Foretrækker bare de gamle knallerter, istedet
Mht. karburator, ville jeg ofre de ekstra penge på en 21mm, istedet. Bevares, den sluger lidt mere benzin, men det giver altså et ekstra kick med de par mm mere.
Og så ville jeg droppe tanken om et powerfilter og istedet investere i et fra Doppler. De støjer mindre og giver, efter min erfaring, en langt bedre gasrespons.
apr 2008
Følger: 74 Følgere: 77 Scootere: 22 Emner: 115 Svar: 1.272
Video hvor i kan se den rammer tophastighed på 70km/t med 7 grams ruller og en lettere fjeder:
http://www.youtube.com/watch?v=lBo2g8S8N3A
Jeg prøvede med, standard CPI fjeder (10kg), gul 27kg, chrom (15kg) og rød på 32kg, de ændrede INTET, heller ikke med 4.5,6 eller 7 grams ruller, det eneste alle disse ting ændrede var stykket op til 55km/t efter det sprang den over i de 11.000 omdrejninger og kom ikke en dag over 70 før jeg ikke turde give mere gas :S.
Kan min rem være for stor?
Hvilke remskiver skal jeg nøjagtig bruge?
Og jeg tror min vario er rigtig smadret, den er totalt chrom og med små hakker i?. Kan det være der remmen ikke kan holde ordentlig ved også glide rundt?
Snakkede lige med Morten KP som sagde det måske var min gearing der var meget lille, da jeg ikke aner årgangen eller hvordan jeg finder ud af hvor langt min gearing går til, er jeg totalt lost, aner slet ikke hvad der kan være i vejen.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Umiddelbart ser det ud som om, der er en begrænsing i enten vario eller bageste remskive. Den kører ikke vario'en helt ud... Eller rettere, sådan ser det ud fra den vinkel.
Det kan også skyldes en for KORT rem.
Hvis din vario ikke ser 'rigtig' ud, kunne det være en god idé at skifte.
apr 2008
Følger: 74 Følgere: 77 Scootere: 22 Emner: 115 Svar: 1.272
Det er nålelejet der er gået, derfor den klikker sådan
Højere topfart uden at skifte gearing?