{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.397 visninger | Oprettet:

Højere topfart uden at skifte gearing? {{forumTopicSubject}}

Hej SG

Jeg har en CPI med SR blok med følgende opsætning:

- Cylinder: 47mm Stylepro cylinder med tilhørende topstykke
- Krumtab: Standard krumbasse med C4 lejere
- Nåleleje: Standard
- Karburator: CPI Standard med Dyse 88#
- Luftfilter: Standard CPI filter uden tut.
- Membran: Standard med nye plader
- Variator: Hebo med 4.5 Grams ruller
- Kobling: Hebo med blå fjedre
- Remskiver: Standard Aprillia SR med gul fjeder[27kg]
- CDI: Ubegrænset
- Gearing: Standard Aprillia SR
- Rem: Forstærket kevlar-rem
- Udstødning: Technigas Next uden begrænsninger.

Min topfart er 65-70 km/t, og det er med MANGE omdrejninger, selvom rullerne passer i vægt burde jeg da kunne køre stærkere?.
Jeg vil gerne hæve topfarten men ved ikke hvordan, nogle sagde jeg skulle prøve med en strammere fjeder, fik så fat i en 32KG fra T-Hansen, så kørte den kun 60 med de samme vilde omdrejninger.

Mit spørgsmål er så bare, hvilken fjeder skal jeg have i, hvis den altså kan give mig mere topfart?

PS. standard gearingen på en SR er da langt over 80 ikke?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Højere topfart uden at skifte gearing?
  • #1   11. maj 2008 min sr gik 80 efter speedo helt std med gianelli go uden plump og fjernet skiven

• #2   11. maj 2008 det hele handler om indstilling

• #3   11. maj 2008 Lund J, jeg har været igang, tro mig!

men den vil fandme ikke over 75 :S

• #4   11. maj 2008 Du får intet ud af at skifte koblingstrykfjederen, det er helt sikkert. Din opsætning byder ikke på vildt mange HK, så det eneste du opnår med en strammere fjeder er effekttab.
    Som tommelfingerregel kan du sige, at når du monterer en strammere trykfjeder bagtil, svarer resultatet til at du monterer lettere ruller.
    Trykfjederen skal IKKE skiftes, medmindre man oplever at remmen glider.

Den burde rende stærkere, jo. Det er der ingen tvivl om. Umiddelbart synes jeg rullevægten virker meget lav, men jeg kender ikke til ret meget andet end Piaggio, så længe vi holder os til scootere.

Jeg ved dog, at Technigas Next er en udstødning, som ikke trækker ret mange omdrejninger ud af motoren ift. f.eks. en TP Nardo, som jeg ubetinget ville anbefale dig at investere i. Netop derfor tænker jeg, at rullevægten er så lav, at du aldrig får udnyttet vario'en helt. Det ville også forklare de høje omdrejninger, trods den lave tophastighed.

I princippet kan det også være de små koblingsfjedre, som er for stramme = koblingen fedter rundt, men så burde du kunne lugte den brændte koblinge efter et par km, lol.

• #5   11. maj 2008 Jeg ville aldrig købe en "sports" cylle til minarelli motorer.. når man nu kan få en std. til at yde det samme..

• #6   11. maj 2008 Jesper H:

Tusind tak for "tommelfingerreglen" den skal jeg sku nok huske! smiley

Jamen jeg finder da lige den standard fjeder frem så og prøver med 5.5 grams ruller, lyder det bedre?

Jeg tror jeg vil prøve at skifte udstødning måske, for da jeg lige fin den på passede min opsætning, men så blev den stjålet og kendte ikke til tidligere opsætning, men Nardo kan jeg vel godt skaffe til billige penge smiley

• #7   11. maj 2008 Så lidt, da smiley

En større karburator vil du blive rigtig glad for - tophastigheden påvirkes ikke væsentligt, men det gør trækket og lyden til gengæld. Hvis jeg ikke tager helt fejl, ville du synes det var ganske fedt at komme op hurtigere op i hastighed, samtidig med motorlyden er dyber smiley

Mht. rullevægten kan jeg ikke hjælpe dig. Jeg har som sagt et minimalt kendskab til din type motor, så du må prøve dig lidt frem. Heldigvis kan du jo købe billige skod-ruller hos T. Hansen, og når du så har fundet den rette vægt, kan du jo investere i nogle i en ordentlig kvalitet. smiley Fusker-genvej på sin vis, men det sparer da et par kroner.

Nardo ville passe fint - den potte spiller helt ok med de fleste cylinderkits, når det kommer til stykket, og den trækker gerne motoren ud til 11.000rpm.

I øvrigt, inden du går videre... Se lige at få skiftet nålelejet til noget ordentligt (Malossi, Polini, Hebo, whatever). Stol aldrig på det originale - slet ikke når de andre ikke koster alverden.

• #8   11. maj 2008 Jesper H:

Hehe okei, jamen har kigget på en 19mm Black dell'orto og har powerfilter liggende smiley

Din motor minder meget om denne, jeg har også en stalker som jo kører med Hiper II . Men tror jeg fyrer op under noget 5 og 5.5 grams ruller så smiley

Mit nåleleje er smadret, den larmer meget i tomgang nemlig. så skal have stage6 på smiley

• #9   12. maj 2008 LoL! Jeg kører på en gammel Kreidler Florett smiley Har bare skruet en del i Piaggio-motorer, fordi et par af mine kammerater har haft hhv. Vespa Zip og Gilera Runner.

Synes i øvrigt godt om Stalkeren - blød og behagelig maskine at køre på, som alligevel er udmærket at stunte rundt på. Foretrækker bare de gamle knallerter, istedet smiley

Mht. karburator, ville jeg ofre de ekstra penge på en 21mm, istedet. Bevares, den sluger lidt mere benzin, men det giver altså et ekstra kick med de par mm mere.
    Og så ville jeg droppe tanken om et powerfilter og istedet investere i et fra Doppler. De støjer mindre og giver, efter min erfaring, en langt bedre gasrespons.

• #10   13. maj 2008 Halløj, idag blev den dyset ind så tændrøret fik den rette glød, dette hjalp dog ikke på tophastigheden!.

Video hvor i kan se den rammer tophastighed på 70km/t med 7 grams ruller og en lettere fjeder:
    http://www.youtube.com/watch?v=lBo2g8S8N3A

Jeg prøvede med, standard CPI fjeder (10kg), gul 27kg, chrom (15kg) og rød på 32kg, de ændrede INTET, heller ikke med 4.5,6 eller 7 grams ruller, det eneste alle disse ting ændrede var stykket op til 55km/t efter det sprang den over i de 11.000 omdrejninger og kom ikke en dag over 70 før jeg ikke turde give mere gas :S.

Kan min rem være for stor?
    Hvilke remskiver skal jeg nøjagtig bruge?
    Og jeg tror min vario er rigtig smadret, den er totalt chrom og med små hakker i?. Kan det være der remmen ikke kan holde ordentlig ved også glide rundt?

Snakkede lige med Morten KP som sagde det måske var min gearing der var meget lille, da jeg ikke aner årgangen eller hvordan jeg finder ud af hvor langt min gearing går til, er jeg totalt lost, aner slet ikke hvad der kan være i vejen.

• #11   14. maj 2008 Lyder som om, den enten har banket sølelejet (bundlejet i krumtappen) i stykker, eller dit stempel er helt ad helvede til.

Umiddelbart ser det ud som om, der er en begrænsing i enten vario eller bageste remskive. Den kører ikke vario'en helt ud... Eller rettere, sådan ser det ud fra den vinkel.
    Det kan også skyldes en for KORT rem.

Hvis din vario ikke ser 'rigtig' ud, kunne det være en god idé at skifte. smiley

• #12   14. maj 2008 Varioen er fra en Sonic, så den burde passer, mistænker virkelig også remmen for at være noget L***, men det er min knallertmekaniker der har givet mig den, og han ville have stelnummer for at være sikker på hvad årgang osv. den var smiley

Det er nålelejet der er gået, derfor den klikker sådan smiley

Kommentér på:
Højere topfart uden at skifte gearing?

Annonce