{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.276 visninger | Oprettet:

Manglende udnyttelse af variator på hot 50 {{forumTopicSubject}}

Hej Scooter guruer.

Min søn og jeg døjer med at få fuld udnyttelse af “varioen” samt remskiverne på hans hot 50.

Opsætning her er vel ligegyldigt, da jeg har set samme problem på standard maskiner såvel som tunet. Kan dog lige sige at der bruges en:
-“Malossi mulivar” (7.5 grams ruller) med standard blæsehjul.
Og
- standard bagerst remskive med Stylepro tork control forrest remskive.

Vi har prøvet lidt forskelligt.
-Anden trykfejder “stage 6 medium”
-Shimming af “varion”

Men den mangler lige gyldigt hvad, at udnytte ca. 1cm fortil og ca. 5mm bagtil af henholdvis Vario & remskive.

Vi har 2 hot 50 stående, en standard og en typisk 70cc opsætning.. Begge har samme problem.. har kigget på nettet, hvor jeg har fundet frem til at det generelt er et problem på de her “skrot 50” scootere smiley … men der må da være et trick i kender herinde!? smiley

Håber i kan hjælper os med vores lille projekt ??


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Manglende udnyttelse af variator på hot 50
  • #1   31. okt 2021 Hvis du finder ud af det? Så bliver du rig smiley

  • #2   31. okt 2021 De er samlet af stumper fra morini, minarelli og noget tredje vistnok, derfor passer delene ikke helt optimalt sammen.
    Sådan er de skabt fra pgos hånd. Billigt, omend ineffektivt.


  • #3   31. okt 2021 Det eneste du kan gøre er putte et andet motor på eller få et andet vario+blæserhjul+remskive på

  • #4   31. okt 2021 #3
    Er der noget fra andre modeller der passer over på hot 50, mener det er 14mm krumtap der sætter på, hvor joggen er 13mm F.eks… altså “krumtap armen” som variatoren sider på. smiley


  • #5   31. okt 2021 Har nogen eksperimenteret med forskellige modeller kilerem… tænker måske en breddere og længere rem ville gøre tricket? smiley

    Enten det, eller simpelthen ændre hældningen på varioen, så den er stejlere og hvor remmen dermed trykkes længere op :)..

    Har nogen prøvet dette?

    Ville lige hører om nogen har haft held med dette inden jeg spilder tiden smiley

    Vi må jo løfte i flok smiley


  • #6   31. okt 2021 GT-Tuning har næsten hel episode på youtube, hvor han prøver alt.
    Men måske overså han noget?


  • #7   31. okt 2021 #6
    Har godt set den.. men de viser jo ikke rigtig hvad de ændrer andet end ruller, trykfjeder osv.

    Der er dog en anden video GT-tuning laver i samarbejde med KGI.. en BIG MAX, hvor de nævner at de har fået den til at kører “Max ud” og at Chefen “arbejder på sagen” mht at få lavet dele eller noget… så det kan lade sig gøre, men de holder på hemmeligheden. smiley
    https://youtu.be/EW60N-lg0QQ

    Ca. 1:15 minutter inde i videoen smiley


  • #8   31. okt 2021 Ja har da aldrig tænkt nærmere over det, og roder heller ikke det der tun-fis med konfiskerede scootere til følge.
    Men sådan lige lidt hurtig tænkt over teknikken, så skal variatoren vel klemme sammen om remmen og tvinge den ud på diameter...... Så langt så godt.

    Men bliver den klemt helt sammen kan den ikke komme længere end remmen har bredde til, sådan må det være..... Hvad nu hvis du tager varioen i hånden og holder helt sammen, med remmen lagt i... Så må du have max punktet??? Eller hva??

    Skal den højere op på variatorens skrå sider skal remmen være bredere, men så har du den anden ende ved koblingen hvor den så vil presse koblingfjederen mere og måske blive for varm???
    Man kunne måske dreje af variatoren så de skrå sider kommer tættere sammen, 1mm eller 2, men det ved jeg ikke om der er gods nok til????

    Ovenstående uden ansvar da jeg som sagt ikke går op i det, og ikke står med hænderne i det lige nu.

    Her er der lidt selvstudium
    https://www.scooterstreet.com.au/what-is-a-variator-guide-to-performance-variators/


  • #9   31. okt 2021 #8
    Det var også min tanke, at tage 1-2 mm af i bunden af varioen, der er nok gods.. kun gøre det samme ved remskiverne, men der er ikke nok gods.

    Ganske rigtigt skal en perfekt opsætning kører skiftevis fra Max-Max mellem varioen og remskiverne.. så tænker at jeg prøver med en lidt længere og lidt bredere rem til at starte med, da den er meget stram nu og jeg derfor har en mistanke om, at der ikke er nok rem til at kunne kører den fuldt ud på skiverne..

    Om det virker, må tiderne vise smiley


  • #10   31. okt 2021 Så må du skrive resultatet herinde, der er nok nogen herinde der er lidt hooked på om du fandt lidt mere fart ????



  • #11   31. okt 2021 Fik læst et sted at en peugeot rem ville være løsningen. Har dog ikke prøvet det

  • #12   31. okt 2021 Har fundet problemet hos os ihverfald..
    Ved nærmere inspektion kunne vi se, at remmen slet ikke går helt ned når remskiverne et slået helt fra ud (fra hinanden).. har vedlagt billede


    profilbillede
  • #13   31. okt 2021 Det er ogs en del af det. Men varioen or blæserhjulet kan physisk ikke lukke nok

  • #14   31. okt 2021 #13
    Du har ret, der skal sandsynligvis laves løsninger både ved vario og remskiver.. har også en ide til variatoren, men den skal lige afprøves inden jeg deler noget smiley

    Knægtens Malossi multivar er i forvejen slidt.. så ideen skal testes på den gamle først, når han lige får købt en ny smiley


  • #15   31. okt 2021 Hvis du tager noget af vario, så vær opmærksom på om remmen kommer til at forskubbes udaf.
    Hvis remmen kører skævt mellem hhv forreste bagerste remskiver, så holder remmen kortere.
    Man burde kunne tage lige meget af yderste remskive aka. blæserhjuleet, som man tager af varioen.
    Men hvis der ikke er plads til remmen mellem bagerste remskiver som billedet viser, så skal der en smallere rem i, og så skal der tages meget af vario/blæserremskiven foran før de kan samles nok til at bringe remmen i højeste gear.

    Hvis man skal have en glidende overgang fra inderst til yderst på varioen, så ender man med at ændre vinklen så meget at ... ja den smallere rem kunne selvfølgig vælges så den har en passende vinkel, hvis man kan få remskiver bagtil med samme vinkel.
    Ellers vil remmen slides hurtigere igen.

    Det er et meget sjovt projekt, jeg laver ihvertfald gerne smiley og ser på. Og bifalder en løsning på hottens cvt problemer.

    Men hvis det er for knægtens skyld, så vil jeg anbefale at prøve en gilera stalker el.lign. De kører 80 med fjernede begrænsninger og en gg på, deres remskiver er 135mm standard.
    De kører med 17,5mm dellorto standard, og deres benzinforbrug er væsentlig pænere. Der er bagagekrog, en lygte der bedre oplyser vejene i mørke, og man sidder en del bedre på dem. Hvis de er til at opstøve kunne man overveje at sælge hotten, rykke direkte til start og indkassere en maskine der er født med remskiver på størrelse med overrange kittet til minarelli, samt en stærkere krumtap stærkere stel m.v.
    De koster som regel ca det samme i samme stand.


Kommentér på:
Manglende udnyttelse af variator på hot 50

Annonce