Manglende udnyttelse af variator på hot 50 {{forumTopicSubject}}
Hej Scooter guruer.
Min søn og jeg døjer med at få fuld udnyttelse af “varioen” samt remskiverne på hans hot 50.
Opsætning her er vel ligegyldigt, da jeg har set samme problem på standard maskiner såvel som tunet. Kan dog lige sige at der bruges en:
-“Malossi mulivar” (7.5 grams ruller) med standard blæsehjul.
Og
- standard bagerst remskive med Stylepro tork control forrest remskive.
Vi har prøvet lidt forskelligt.
-Anden trykfejder “stage 6 medium”
-Shimming af “varion”
Men den mangler lige gyldigt hvad, at udnytte ca. 1cm fortil og ca. 5mm bagtil af henholdvis Vario & remskive.
Vi har 2 hot 50 stående, en standard og en typisk 70cc opsætning.. Begge har samme problem.. har kigget på nettet, hvor jeg har fundet frem til at det generelt er et problem på de her “skrot 50” scootere
… men der må da være et trick i kender herinde!?
Håber i kan hjælper os med vores lille projekt ??
sep 2018
Følger: 1 Følgere: 16 Emner: 2 Svar: 1.025
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Sådan er de skabt fra pgos hånd. Billigt, omend ineffektivt.
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 783 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 5.518
sep 2021
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 10
Er der noget fra andre modeller der passer over på hot 50, mener det er 14mm krumtap der sætter på, hvor joggen er 13mm F.eks… altså “krumtap armen” som variatoren sider på.
sep 2021
Enten det, eller simpelthen ændre hældningen på varioen, så den er stejlere og hvor remmen dermed trykkes længere op :)..
Har nogen prøvet dette?
Ville lige hører om nogen har haft held med dette inden jeg spilder tiden
Vi må jo løfte i flok
sep 2018
Følger: 1 Følgere: 16 Emner: 2 Svar: 1.025
Men måske overså han noget?
sep 2021
Har godt set den.. men de viser jo ikke rigtig hvad de ændrer andet end ruller, trykfjeder osv.
Der er dog en anden video GT-tuning laver i samarbejde med KGI.. en BIG MAX, hvor de nævner at de har fået den til at kører “Max ud” og at Chefen “arbejder på sagen” mht at få lavet dele eller noget… så det kan lade sig gøre, men de holder på hemmeligheden.
https://youtu.be/EW60N-lg0QQ
Ca. 1:15 minutter inde i videoen
sep 2017
Følger: 3 Følgere: 9 Emner: 9 Svar: 736
Men sådan lige lidt hurtig tænkt over teknikken, så skal variatoren vel klemme sammen om remmen og tvinge den ud på diameter...... Så langt så godt.
Men bliver den klemt helt sammen kan den ikke komme længere end remmen har bredde til, sådan må det være..... Hvad nu hvis du tager varioen i hånden og holder helt sammen, med remmen lagt i... Så må du have max punktet??? Eller hva??
Skal den højere op på variatorens skrå sider skal remmen være bredere, men så har du den anden ende ved koblingen hvor den så vil presse koblingfjederen mere og måske blive for varm???
Man kunne måske dreje af variatoren så de skrå sider kommer tættere sammen, 1mm eller 2, men det ved jeg ikke om der er gods nok til????
Ovenstående uden ansvar da jeg som sagt ikke går op i det, og ikke står med hænderne i det lige nu.
Her er der lidt selvstudium
https://www.scooterstreet.com.au/what-is-a-variator-guide-to-performance-variators/
sep 2021
Det var også min tanke, at tage 1-2 mm af i bunden af varioen, der er nok gods.. kun gøre det samme ved remskiverne, men der er ikke nok gods.
Ganske rigtigt skal en perfekt opsætning kører skiftevis fra Max-Max mellem varioen og remskiverne.. så tænker at jeg prøver med en lidt længere og lidt bredere rem til at starte med, da den er meget stram nu og jeg derfor har en mistanke om, at der ikke er nok rem til at kunne kører den fuldt ud på skiverne..
Om det virker, må tiderne vise
sep 2017
Følger: 3 Følgere: 9 Emner: 9 Svar: 736
jun 2019
sep 2021
Ved nærmere inspektion kunne vi se, at remmen slet ikke går helt ned når remskiverne et slået helt fra ud (fra hinanden).. har vedlagt billede
jun 2019
sep 2021
Du har ret, der skal sandsynligvis laves løsninger både ved vario og remskiver.. har også en ide til variatoren, men den skal lige afprøves inden jeg deler noget
Knægtens Malossi multivar er i forvejen slidt.. så ideen skal testes på den gamle først, når han lige får købt en ny
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Hvis remmen kører skævt mellem hhv forreste bagerste remskiver, så holder remmen kortere.
Man burde kunne tage lige meget af yderste remskive aka. blæserhjuleet, som man tager af varioen.
Men hvis der ikke er plads til remmen mellem bagerste remskiver som billedet viser, så skal der en smallere rem i, og så skal der tages meget af vario/blæserremskiven foran før de kan samles nok til at bringe remmen i højeste gear.
Hvis man skal have en glidende overgang fra inderst til yderst på varioen, så ender man med at ændre vinklen så meget at ... ja den smallere rem kunne selvfølgig vælges så den har en passende vinkel, hvis man kan få remskiver bagtil med samme vinkel.
Ellers vil remmen slides hurtigere igen.
Det er et meget sjovt projekt, jeg laver ihvertfald gerne
Men hvis det er for knægtens skyld, så vil jeg anbefale at prøve en gilera stalker el.lign. De kører 80 med fjernede begrænsninger og en gg på, deres remskiver er 135mm standard.
De kører med 17,5mm dellorto standard, og deres benzinforbrug er væsentlig pænere. Der er bagagekrog, en lygte der bedre oplyser vejene i mørke, og man sidder en del bedre på dem. Hvis de er til at opstøve kunne man overveje at sælge hotten, rykke direkte til start og indkassere en maskine der er født med remskiver på størrelse med overrange kittet til minarelli, samt en stærkere krumtap stærkere stel m.v.
De koster som regel ca det samme i samme stand.
Manglende udnyttelse af variator på hot 50