{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.126 visninger | Oprettet:

Jog As med mærkeligt problem {{forumTopicSubject}}

Hej SG!

Ville høre om der var nogle kloge hoveder som kunne hjælpe mig.

Jeg har lige monteret rsetup 9k udstødning med tilhørende 70cc cylle.
Jeg kørte før med 50cc og giannelli go.

Jeg kørte før på dyse 80 og startede efter mit nye setup på dyse 95 og trappede ned.
Dyse 95 var alt for stor og jeg er nu nede på dyse 82.

Jeg synes den kører ok nu men det lyder som om den godt vil endnu længere ned i dyse.

Når man kører er den meget længe om at falde i hastighed og trilller nærmest af sig selv, den ender aldrig i tomgang lige meget hvor meget jeg skruer på tomgangsskrue og luftskrue.
Det er som om at de ingen effekt har overhovedet.

Mine spørgsmål er derfor:

1. Kan det passe at jeg kan køre med dyse 80 selv med denne nye opsætning? (Jeg synes det lyder alt for lavt)

2. Hvorfor falder scooteren ikke i tomgang?

Ps. Der er 7gr. Ruller i. Det fulgte med variator som er et top performance.

Tak smiley

Mvh B


Kommentarer på:  Jog As med mærkeligt problem
  • #1   2. nov 2018 Skift til 6,0 grams ruller.

  • #2   2. nov 2018 Hej

    Tak for svar, kan du uddybe? Hvad vil det gøre?

    Tak smiley


  • #3   2. nov 2018 Det kommer først an på hvilket luftfilter.
    Og hvilken kaburator. Derefter kan man finde en god kombi smiley og jo som Tommy skriver lettere ruller. Da en 9k virker som et knæk. Men måske at svømmeren også er indstillet forkert og tømmer bundkaret for hurtigt smiley


  • #4   2. nov 2018 Hej KM!

    Det er standard luftfilter med rød Malossi svamp, karbu er 17.5 Dellorto PHVA
    Nålen er indstillet i det midterste hak.

    smiley


  • #5   2. nov 2018 Har du trukket gummirøret op af luftfilteret?

  • #6   2. nov 2018 @Tommy, ja det prøvede jeg også, det gav ingen effekt overhovedet..



  • #7   3. nov 2018 Det rør SKAL fjernes, når du skifter fra std karburator, til noget større.

  • #8   3. nov 2018 Ok også selvom det ikke lader til at gøre nogen forskel?
    Ja udover at scooteren får en lidt anden lyd?

    Tak


  • #9   3. nov 2018 Ja, det skal fjernes.
    Hvis du ikke mærker forskel, så har du nok indstillet dysen eller rullerne forkert.


  • #10   3. nov 2018 Ja det jo det.

    Men igen der skete INGENTING overhovedet da jeg justerede på hhv luftskrue og tomgangsskrue.

    Haha så det er lidt svært.
    Nå nu har jeg sat 5.5g ruller i så prøver jeg en tur og ser.



  • #11   3. nov 2018 DYSEN......!
    Den skal være større, når du fjerner gummirøret i luftfilteret.

    Skift til dyse 90 og træk gummirøret op.
    Luftskruen skal skrues helt ind og derefter 1,5 omgang ud.


  • #12   3. nov 2018 Tak for rådet. Det vil jeg prøve dog da jeg kørte med dyse 95 med røret i var denne dyse aaalt for stor. Scooteren kunne slet ikke køre.
    Jeg prøver med 86 først. smiley tak


  • #13   3. nov 2018 Har prøvet nu og tusind tak for rådet omkring ruller. Det hjalp gevaldigt på omdrejningerne. Og nu sker der også noget omkring dysen. Jeg skiftede til 86. Og nu begynder den så småt at reagere på luftskruen når jeg drejer. Dog skal luftskruen nu nærmest skrues helt ind før den står i tomgang. 1.5 omgange ude og den går at for højt i omdrejninger. Gummirør er fjernet. Hvad tænker du jeg kan gøre for at jeg kan komme til at skrue luftskruen lidt ud? Og få bedre tomgang? Mener du det er fordi jeg kører med dyse 86 i stedet for 90?

    Tak smiley


  • #14   3. nov 2018 Nej, du skal skifte tomgangsdysen til en der er 4 større, end den der sidder i den nu.

    Men inden du gør det, så skru lige tomgangsskruen en halv omgang ud og se om den landet på nogle stabile omdrejninger.
    Husk at man kun skruer på luftskruen, når motoren er varm. Så kør en lille tur og indstil så luftskruen.


  • #15   3. nov 2018 Jeps motoren var varm da jeg indstillede.
    Tomgangsskruen har ingen effekt ligemeget hvor meget jeg skruer den ud.

    En tomgangsdyse?
    Sådan en har jeg aldrig skiftet kan du henvise til hvor jeg kan få sådan en?
    Er det den som sidder i bunden ved siden af hoveddysen?
    Og vil skift af tomgangsdyse hjælpe på at jeg skal skrue luftskruen helt i bund, før den kan stå i tomgang?


  • #16   3. nov 2018 Hvis tomgangsskruen ingen effekt har, så er dit gaskabel for stramt.
    Fjern luftfilteret og kig ind i karburatoren. Så kan du se hvor meget spjældet er lukket ned.
    Nu skal du løsne gaskabel oppe ved styret. Så ser du at spjældet kommer lidt længere ned.


  • #17   3. nov 2018 Godt råd! Det prøver jeg smiley



  • #18   4. nov 2018 Det ser ud til at du havde helt ret med hensyn til gaskabel.
    Spjældet var alt for langt oppe.
    smiley
    Jeg skal dog lige høre.
    Måden man ser om man har den rette dyse er jo at kigge på tændrør, efter man har kørt en tur med fuld gas.
    Mit problem er jo at jeg lige har skiftet cylinder og så vidt jeg kan læse må jeg ikke give fuld gas før om ca 200km når den er "kørt til"
    Hvordan kan jeg nu vide om aflæsning af tændrør er rigtigt når jeg nu ikke kan køre som jeg skal, før om 200km?

    Tak Tommy du er en kæmpe hjælp. smiley


  • Kristian S
    Kristian S Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #19   4. nov 2018 Er det alu eller støbejern det 70cc, det ikke nemt af vide hvilket kit du snakker om når du bare skriver 70cc:)

    Alu sørger du bare for er ordentlig varm, så fyrer du den bare af:)

    Det kan du også sagtens med støbejern, du skal jo ikke køre flere kilometer:) Så er det støbejern, varmer du den bare op og så ud og indstille, for så derefter at tilkøre med en perfekt indstillet maskine:)

    Det forfærdelig at tilkøre en cyllibder uden at indstille den først!!


  • #20   4. nov 2018 Hej Kristian!

    Det er rsetup 70cc støbejern.
    Ja jeg er bare bange for at stemplet sætter sig hvis jeg giver fuld skrue smiley
    Jeg har dyse 86 i nu og jeg er i tvivl om jeg skal længere op. Tændrør er dog slet ikke hvidt. Heller ej vådt af olie.

    Tak


  • #21   4. nov 2018 Rigtig tilkørsel sker med en dyse der er lidt for stor.
    Det sikre at den ikke kan komme for højt op i hverken omdrejninger eller temperatur.
    Man tilsætter ikke ekstra olie.
    Det fylder bare udstødningen med uafbrændt olie.

    Jeg bruger ikke tændrøret til inddysning. Jeg bruger mine øre og så vælger jeg hellere en dyse der er en lille smule for stor.
    Især hvis det er sommer, for så ved jeg at den får nok, når det bliver vinter.


  • #22   4. nov 2018 Hehe jeg tænker i dette tilfælde at jeg hellere vil stole på mine øjne end mine ører.
    Jeg er slet ikke trænet i at tilkøre cylindre.
    For at sige det ligeud har jeg skiftet utallige cylindre på forskellige knallerter og scootere og har faktisk aldrig tilkørt dem.
    Jeg har aldrig prøvet at de sætter sig.

    Tænkte bare jeg ville gøre det på den rigtige måde denne gang.

    Måske jeg skulle sætte 90 i for at være sikker.



  • #23   4. nov 2018 Hvilken trykfjeder har du i den nu?

    Jeg kan ikke huske alle de emner, som jeg er med i.


  • #24   4. nov 2018 Hehe det helt i orden.

    Jamen det er en standard.
    Maskinen kører fint med den så overvejer ikke umiddelbart at skifte.
    Efter skiftet til 9k og 70cc ryger den på baghjul ved 40-60% drejet gashåndtag.


  • #25   4. nov 2018 Du skal have Malossi Hvid eller Malossi Rød trykfjeder i.

    Umiddelbart, så holder jeg mig til Malossi trykedre, da jeg kender deres præcise styrke og ikke skal forholde mig til hverken et rpm tal eller en procent sats.

    Ingen af delene er en præcis angivelse, som jeg jeg bruge til at sammenligne med andre trykfjedre og "vægten" kan altid findes på en badevægt.


  • #26   4. nov 2018 Hvad vil en Malossi trykfjerder forbedre i forhold til mit setup? Hvad gør, at du mener jeg skal skifte den?

    Som sagt synes jeg jo at den standard fjerder jeg har i nu er ok.

    Har også næsten lige skiftet kobling til en 105mm RMS (Standard) (Dog uden at skifte trykfjeder)

    Tak


  • #27   4. nov 2018 Trykfjederen giver gasrespons og optræk fra 0-15 kmt.
    Den kan koste lidt på topfarten og de maksimale omdrejninger, men med 9K, så er du alligevel ikke så højt oppe.

    Bare husk at du skal op i vægt på rullerne, når du går op i vægt på trykfjederen.


  • #28   4. nov 2018 ok

    Nu har jeg jo lige skiftet til 5.5grams, og synes som sagt at det kører fint.
    Efter din kyndige hjælp med hensyn til dyse, ruller og gas, så synes jeg faktisk det begynder at være helt godt.

    Så vil der ske noget hvis jeg bare lader den standard fjeder sidde i?
    som sagt går den på baghjul uden problemer så tænker ikke at jeg behøver mere i optræk smiley



  • #29   4. nov 2018 Prøv 32 kg trykfjeder og 7,0 grams ruller.
    Herefter arbejder du dig nedad i vægt på rullerne og du skal KUN have Focus på optrækket omkring 15-60 kmt.
    Er du 100% sikker på at dit vario er shimmet rigtig op?
    Hvis ikke, så gør det samtidig med at du skifter trykfjeder og ruller.


  • #30   4. nov 2018 Puh, for at være ærlig så aner jeg ikke hvordan jeg kan mærke hvis den er "shimmet forkert" jeg tager sådan set bare en tur, og hvis jeg synes den kører som jeg ønsker så er det sådan set det.

    Jeg har ikke rigtigt nogen erfaring i at finjustere på sådan en måde.. smiley


  • #31   4. nov 2018 Du mærker det ikke.
    Du kan se det på dit vario.

    Der er en video på YouTube og ellers så laver jeg nok snart selv en.
    Orker bare ikke at bruge 1700 kr på GoPro Hero 7.


  • #32   4. nov 2018 Nårrhh! Det der med at lave en tuschstreg?

    Jaja det har jeg gjort. Den bruger hele remskiven så det skulle være ok smiley

    Århh det går da os at filme med mobilen mon ikk?


  • #33   4. nov 2018 Kunne være sygt fedt, hvis du begyndte at lave en serie med din Arra51, Tommy

  • #34   4. nov 2018 #32
    Nej, du skal ind med et lille spejl og se med dine øjne om remmen kommer helt ned.
    Ikke helt op, men helt ned.

    #33
    Det er en af grundene til at jeg har købt den.
    Overvejer at købe en SpeedFight 2, bare for at have noget mere at rode med.

    Men måske det vil være for meget med en Sym maxi-scooter, en Area 51 og en SF 2.
    Det ved jeg at konen vil synes.


  • #35   4. nov 2018 Jeps den kommer både helt ned og op smiley
    Det var det jeg mente med at den brugte hele remskiven.

    Jeg har her til aften kørt ca 10km med lidt og fuld gas.
    Jeg pillede tændrør ud og synes det ser godt ud (har puttet 90 dyse i nu) jeg vil prøve at ligge et billede ind i morgen af tændrøret hvis du vil se det. smiley

    Tak


  • #36   4. nov 2018 B G

    lyt for alt i verden til Tommy... han har styr på det og hans videoer og hjælp i forum emner har guidet mig igennem en del maskiner efterhånden... gør som han siger og så skal det nok gå smiley


  • #37   5. nov 2018 #36
    Jeg er Messias.... Eller noget.

    Ud med din trykfjeder og vej den.


  • #38   5. nov 2018 Her er et par billeder.

    Som sagt med dyse 90 efter ca 10-13km

    Hvordan syns du det ser ud?


    profilbillede
  • #39   5. nov 2018

    profilbillede
  • #40   5. nov 2018 Var det et helt nyt tændrør?
    Det ser lidt mørkt ud.
    Hvor stor er afstanden på elektroden?
    Den skal være 0,5mm på de fleste scootere.
    På dem med lav kompression ( originalt PGO Hot 50 topstykke ), der kan man sagtens køre med 0,7mm.


  • #41   5. nov 2018 Godmorgen Tommy!

    Jeg har personligt indstillet elektroden til 0,4.
    Billedet er en anelse mørkere end det er i virkligheden.
    Tændrøret er ikke helt nyt, men jeg kørte en lidt længere tur netop for at få det farvet helt over det hele.
    smiley


  • #42   5. nov 2018 Du kan brænde tændingen af med 0,4mm.
    Det er jo støbejern, så kompressionen er ikke over 10:1
    Giv tændrør er en tur med en tandbørste eller stålbørste, så det bliver hvidt igen.
    Hvis det kan tage sig gøre.


  • #43   5. nov 2018 ok jeg indstiller til 0,5 smiley

    Du mener jeg skal rengøre tændrør for påny at lave en test med 0,5 i stedet for 0,4 eller hvad er grunden til at jeg skal rengøre?



  • #44   5. nov 2018 Hvis det skal være den mest præcise hjemmebiks metode, så varm motoren op med gammelt tændrør.
    Sæt nyt tændrør i og giv fuld gas på længere strækning og sluk maskinen, og kig på tændrøret


  • #45   5. nov 2018 ok godt råd, det vil jeg prøve. smiley
    nogen idéer til et nyt tændrør som vil passe godt til min opsætning?

    det jeg har i nu er dog ikke mere end 3 måneder gammelt, højst.

    Tak


  • #46   5. nov 2018 Ville tage et 9er tændrør

  • #47   5. nov 2018 B9hs?


  • #48   5. nov 2018 Ja, Hvis du skal bruge kort gevind tændrør

  • #49   5. nov 2018 Det skal jeg smiley

    Ok sådan et vil jeg investere i.
    Tak for rådet.


  • #50   6. nov 2018 Nu har jeg kørt en tur på et B9HS.

    Ca 5-6km ved varierende gas.
    Tændrøret er nu stadig meget hvidt, og jeg tænker det er fordi jeg ikke har kørt nok med det.

    Når jeg starter scooteren fra kold, så går der mellem 30-45 sekunder inden jeg kan tage gas da den ellers drukner/ går ud.

    Så jeg tror da at min dyse er stor nok. Ellers ville den vel ikke skulle stå så længe inden den kan køre fra kold?

    Tak


  • #51   6. nov 2018 Tjek lige din choker igen.
    Den må på ingen måde gå ud, når du giver den gas, når den er kold.

    Den skal bare hakke helt vildt og voldsomt, når den er helt kold og du giver den gas.


  • #52   6. nov 2018 Efter jeg skiftede karbu passede choker ikke på den nye karbu. Så jeg har pt. Ikke choker på.

    Den går kun ud hvis jeg giver gas lige når jeg tænder.
    Hvis jeg lader den stå lidt så den bliver lidt varm så er der ikke noget?



  • #54   7. nov 2018 Stop nu med det pis...!
    Din choker SKAL virke.
    Choker dysen er på cirka 60.

    Undre det dig så slet ikke at den kører underligt?


  • #55   7. nov 2018 Tommy, jeg skriver jo netop herinde fordi jeg ikke selv har 100% styr på det.

    Jeg synes det er lidt ærgerligt at få smidt den kommentar i hovedet.
    Jeg vil gerne takke dig rigtig mange gange for din store hjælp.

    Jeg tager den selv herfra, skal ikke ulejlige dig mere.

    MVH B


  • #56   7. nov 2018 Det kan godt være at jeg var lidt kort for hovedet, men det nytter sgu da ikke noget at køre rundt og mangle ting på motoren og efterlade huller, steder hvor der skal sidde en vigtig komponent.

  • #57   7. nov 2018 I og med at min scooter kører helt som den skal bortset fra at den er 30 sekunder om at gå i gang, OG fordi at autochokeren ikke fulgte med karbu. Så tænkte jeg ikke at den var supervigtig i og med at det ikke er så koldt udenfor endnu.

    Ydermere har jeg afmonteret mit batteri da det ikke lader og derfor ingen effekt har. Jeg tænker at autochoker også skal bruge batteriet og da dette ikke er monteret tænkte jeg ikke at det ville gøre noget IKKE at montere det. Jeg troede vitterligt ikke at autochoker var så vigtigt.

    Den bliver jo vel kun brugt i opstartsfasen?

    Jeg beklager min uvidenhed Tommy, men et sted skal man jo starte ikk?



  • #58   7. nov 2018 Ps. Jeg har nu bestilt en ny autochoker som passer min karbu.

  • #59   7. nov 2018 Du SKAL have choker på, da den vil kører med konstant choker, når hullet står åbent.

    Chokeren lukker, når den får strøm fra LYSET...!

    Batteriet har intet med chokeren at gøre.
    Forvent at du skal dyse den op, når du får sat din choker i, så gå 10 op i dysen INDEN du kører på den, når du har sat chokeren i.


  • #60   7. nov 2018 Top!

    Det prøver jeg, dog er hullet ikke HELT åbent da der sad sådan en plastik tut nede i hullet, den har jeg laddet sidde så der ikke var åbent / kom skidt i.

    Tak


  • #61   7. nov 2018 Ok.
    Så får den ikke falsk luft den vej.
    Så kører den bare med konstant choker.


  • #62   7. nov 2018 ok jeg dyser op fra 90 til 92, og så ser jeg lige.



  • #63   7. nov 2018 ...... 10 op i dyse!!! Minimum. Når chokeren lukker, så lukker du for en dyse på 30-60, så det har meget at sige.
    Du kan altid dyse ned igen, hvis 100 er for meget.


  • #64   7. nov 2018 Tjek! Modtaget.

  • #65   19. nov 2018 Tror jeg har fundet et leje der hedder dyse 98 give or take.
    Den har dog svært ved at starte fra kold og kræver en 15 jog i kickstarteren før der sker noget, hvad kan det mon være?
    Ydermere har jeg et problem med el start.
    Jeg har uploadet en video, på min profil her: https://www.scootergalleri.dk/video/tuningprojekter/113335-lyd_ved_el_start

    nogen der har nogen idé om hvad som er galt?
    Den snurrer bare, som om at den ikke rigtigt tager fat?

    Tak smiley


Kommentér på:
Jog As med mærkeligt problem

Annonce