{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.292 visninger | Oprettet:

Hvad er opvarmning? {{forumTopicSubject}}

Hej SG.

Nu er det vinter, og jeg forstår ikke hvad i mener med at opvarme motoren først før man kører.

Min bliver ikke varm bare ved at stå i tomgang. Ville i hvert fald tage lang tid hvis den gjorde. Så jeg giver en smule gas, så den ikke tager fat, men stadig kommer en smule op i omdrejninger.

Hvis det virkelig har været koldt, gider den ikke tage gas før den er nogenlunde varm. Og når man kører halv gas, kan man godt mærke den kører dårligt. Så varmer altid op.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er opvarmning?
  • #1   19. dec 2014 det beste er at lad motoren blive godt varm inden mand kører især hvis den er tunet men de lovlig knallerter jeg har haft har altid fået fuld gas om de va kolde eller ej og der har aldrig vært noget smiley

  • #2   19. dec 2014 Det var ikke det jeg spurgte om smiley

  • #3   19. dec 2014 Når udstødningsrøgen er dejlig varm, så kan du godt køre på den smiley

  • #4   19. dec 2014 Altså hvordan opvarmer i jeres? Hvis min står i tomgang, går der virkelig lang tid før den er varm. Så den får lidt hjælp, giver meget lidt gas så den kommer op i omdrejninger uden at tage fat, så bliver den varm smiley

  • #5   19. dec 2014 Går ud og starter den. Går så lidt rundt i huset og tager mit tøj på, og så kommer jeg ud et par minutter senere, og der er den nogenlunde varm, men udstødningen er fin varm.
    Den er standard så den tager kun halv så mange omdrejninger som den kan, så jeg kører bare der.


  • #6   19. dec 2014 Min baotian tager max 1 minut så vil jeg ikke rør ved udstødning. smiley men den får lov at hold i tomgang. smiley

  • #8   19. dec 2014 2-5 min i tomgang, lige meget hvad vejr og årstid vi har. Og så får den først bundgas efter 2-5 min kørsel.

  • #9   19. dec 2014 jeg plejer at gå ud og starte min op og lade den stå i tomgang, og gå ind og laver mad og spiser morgenmad og børster tænder, og alt det jeg nu skal om morgen, og så er den fint varm når jeg kommer ud, den får ca. lov til at stå for sig selv i 10 min uden at jeg har rørt ved gassen, og så de første 500m-1km køre jeg med halv gas, og så får den ellers bare fuld æde resten af de 32 km jeg køre smiley

  • #10   19. dec 2014 Starter den og giver den høj tomgang imens jeg tager hjelm på også afsted ... Dog bliver der kørt pænt indtil den går rent

  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følgere: 23 Svar: 2.502
    #11   19. dec 2014 Det er vist noget med at motoren bliver slidt mest når den er kold, så hvis man bare gav fuld gas og kørte lige når man startede motoren så ville motorolien ikke være pumpet ud til de dele som skal smøres.

  • #12   19. dec 2014 Scootergrisen .. Der findes ikke motorolie på en 2 takter .... Div ting smøres af olien i benzinen = mere benz = mere olie ..

  • #13   19. dec 2014 man skal altid varme sin motor op inden man giver den mange omdrejninger stempel cylinder lejer osv skal have tid til at udvide sig rigtige mange har ødelagt cylindre og stempel på den bekostning det hedder varmesætning i sær på tunede motorer og har man først revet cylinderen ja så hedder det at den er kaputski smiley en rigtig tunet scooter skal faktisk være drift varm inden man må fyre den af

  • #15   19. dec 2014 ok men en tunet totakt er også mere sårebar over for mange omdregninger når den er kold en firetakteren

  • #16   19. dec 2014 en kold scooter er altid lidt hurtiger i optrækket for ens cylinder ikke har nået at udvide sig endnu og der er mere kompracion på der for ingen gas på kold motor når så den bliver varm udvider den sig og stemplet varme sætter sig ikke

  • #18   19. dec 2014 Ole n er enig med dig. Men synes selv min 4 hakket bedst når den et gennem varm. smiley

  • #20   19. dec 2014 Min trækker okay kold men en del bedre når varm. Men den kan finde på at drukken i nogen sek også gå normalt når den er kold. smiley

  • #21   19. dec 2014 ja men det skal nok passe det er fordi det er firetakter totakter er noget andet men en firetakts motor er også meget mere slidstærk og de regere ikke ens man kan ikke sammelligne dem

  • #22   19. dec 2014 Jeg gør præcis som Skibums. Synes det tager alt for lang tid for den at blive varm i tomgang.

  • #23   19. dec 2014 Det med opvarmning er lige gyldigt på std motor, dog som nogen siger går der lidt før choker slår fra så der firtakter nogen scootere, min Yamaha neos 4t er med indsprøjtning og derfor sætter den ikke ud eller noget der ligner, jeg trykker bare på start og 1 sekund efter giver jeg fuld gas da jeg skal op af et stejlt stykke til vejen , 4t neos tager ikke såmange omdrejninger at det gør noget

  • #24   19. dec 2014 det gør jeg faktisk også så er man sikker

  • #25   19. dec 2014 Mine fzere har jeg også altid startet og kørt lige efter, man køre bare pænt lige i starten til den bliver lidt varm

  • #26   19. dec 2014 mit svar i # 24 var til jens #22 det var lige mig der knollede i det

  • #27   20. dec 2014 Altså det slider mere på motoren da olien ikke er varm. Til dem der siger at det er ligemeget for to-taktere, så se det sådan her: Olien kommer ind og lægger sig omkring de dele det skal smøre og hvis de dele er varme bliver motoren det også. smiley

    Den med at der skulle være flere kræfter på kold motor grundet at motoren ikke har udvidet sig endnu er også lidt noget hø. Cylindren og topstykket er oftest lavet af stål eller støbejern mens stemplet er lavet af aluminium. Fordi aluminium har en større varmeudvidelseskoefficient (udvider sig mere) end stål/støbejern og fordi cylindren er relativt kølig i forhold til stemplet, som er en af motorens varmeste dele er forbrændingskammeret altså mindre tæt når motoren er kold end når den er varm. smiley
    Enhver effektforøgelse kommer af at luften på vej gennem motoren ikke varmes så meget op og derfor er tættere. Derudover ændres effektbåndet for både cylinder og udstødning også med temperaturen af benzinblaningen henholdsvis før og efter forbrændingen da lydens hastighed kommer an på temperatur. Men jeg ved nu ikke hvor stor en betydning et par grader fra eller til gør. Jeg ved blot at man ved at have en lidt forsinket tænding når man kommer over ens udstødnings effektbånd kan udvide udstødningens effektbånd fordi udstødningsgassen så er varmere. smiley

    Anyway, nu har jeg jo en fir-takter, så det er ikke sikkert at det kan sammenlignes, men min temperatursensor på en af boltene der holder ventildækslet viser her om vinteren først 60 grader efter 20 minutters kørsel, mens den om sommeren er fuldt opvarmet på 70 grader inden for 10 minutter. Dette har blandt andet noget at gøre med at køleluften er koldere og der derfor køles mere på maskinen, selvom den ikke er varmet op. Vil man gøre noget ved dette skal man have et termostatstyret spjæld der lukker for køleluften indtil motoren er varm, ligesom man havde på luftkølede biler i sin tid. smiley


Kommentér på:
Hvad er opvarmning?

Annonce