{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
981 visninger | Oprettet:

Morten J
Morten J
Tilmeldt:
25. feb 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1

Yamaha Jog {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har ikke kørt scooter i 18 år, og kan se der er kommet mange nye ting og navne til, så jeg har brug for lidt hjælp og viden, jeg har anskaffet med en Jog F/S for den havde jeg selvfølgelig selv den gang.

Da jeg sidst ejede en jog kørte jeg med corsa cylinder og polini variator og funky rør 17,5 karbu. Og vigtigst el starteren virkede, hvad er det hurtigste kit i dag man kan sætte på men stadig vil havde el starteren skal virke ??

Og er der er godt rør i vil foretrække ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Yamaha Jog
  • #1   14. mar 2018 Er det til banebrug eller gade

  • Morten J
    Morten J Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1
    #2   14. mar 2018 Gade

  • #3   14. mar 2018 #1
    EL start til banebrug?

    Det du er ude i, er enten et hvilket som helst støbejernskit eller et alu sport hvor du ikke går under 1,2mm squish.
    Undgå Stage 6 Sport Pro, da du flytter skyllekanaler og udstødningsport for meget, til at kumne holde en brugbart gasrespons.

    EL start funktionen ligger 98% i kompressionen, så den må ikke være for høj.

    Medmindre at du skider på den del og montere nogle ekstra 1,5 volt batterier parallelt, som så sidder i serie med dit 12volt batteri, men kun som en del af start kredsen.
    Så dræner du dem kun er de få sekunder hvor at startermotoren drejer rundt.
    Det giver cirka 25% mere power til din startermotor.


  • #4   15. mar 2018 havde det nu været en jog as du havde i stedet for fs så kunne du havde købt et motorforce 5 amp i stedet for standard 4 amp som scooter batterier jo normalt er men det kan du ikke pga fs moddelens batteri og batteri kasse er mindre en normalt / standard størrelse

  • #5   16. mar 2018 #4
    Det ændre ikke ret meget.
    Ingen Jog startermotor kan trække 15:1 kompression ved 70ccm.
    Ampere har ikke noget at sige her.
    Spændingen skal op, så effekten går op.


  • #6   16. mar 2018 et batteri med flere ampere har mere power og kan trække startmotoren bedre rundt og i længere / som trådstarteren efterspørger
    et bil batteri er jo også kun 12volt men med en masse amperer / derimod


  • #7   17. mar 2018 Det nytter bare ikke noget, når startermotoren ikke yder flere watt, men stemplet er 40% større og kompressionen er 30% højere.
    Du kan have alle de ampere du vil, men det ændre ikke noget på startermotoren.

    Jeg har selv haft en Honda NSR 125ccm, som var med 5 AH batteri, fra fabrikken.
    Dog med en meget større startermotor.

    Der skal flere ampere og flere volt til at få den til at trække rundt og du får kun flere ampere ved at hæve spændingen.

    Det er en lille DC motor. Det er ikke en 3 faset AC motor.


  • #8   17. mar 2018 så er det mærkeligt at 12 volt s bil batterier fåes med forskelige antal ampere smiley

  • #9   17. mar 2018 Ja, det er sjovt at startere findes i 12 volt allesammen, men med forskellig strømkrav.

    Det er hysteriskt morsomt.

    Er det nu jeg skal fortælle dig at jeg er elektriker?
    Måske du så også ved hvorfor at lastbiler kører med 24 volt og at bilfabrikanterne overvejer at gå op i 48 volt, istedet for 12 volt.


  • #10   17. mar 2018 ja det er hysterisk morsomt der er også derfor at hans 70cc jog ikke kan nøjes med et alm 4 amp batteri pga et størrer strømkrav og jeg skrev han burde købe et 5 amp smiley smiley smiley

  • #11   17. mar 2018 Den trækker ikke flere ampere, bare fordi at stemplet er større
    Startermotoren yder en bestemt mængde watt.
    De watt kan du kun ændre, ved at ændre spændingen.
    Hvis 5 AH er nok til 125 ccm, så er 4 AH også rigeligt til både 50 ccm og 70 ccm.


  • #12   17. mar 2018 den har BRUG for flere ampere en standard 4 pga der er sat 70cc på / og det betyder MEGET mere kompression en 50cc og et batteri med flere ampere har flere kræfter og er bedre til 70cc
    det behøver man ikke være elektriker for at vide
    men det er du heller ikke


  • #13   18. mar 2018 #12
    Så jeg er ikke elektriker?
    Hvis du tager varmelegmet ud af en elkedel og lægger den ned i 50 liters spand, så har den også bruge for flere ampere, men den optager ikke flere watt af den grund.
    En elstarter er på et par hundrede watt.
    Aprilias 50ccm elstartere er opgivet til 20 ampere, som giver 240 watt.
    I det splitsekund, hvor den starter, der bruger den 38 ampere.
    Det hedder startstrøm.

    Det eneste som man skal sikre sig, det er at man ikke køber et billigt 4AH batteri, for så er CCA for lavt.
    Her er lidt hyggelæsning om CCA - Cold Cranking Amps - Kold Start Ampere.
    https://www.autobatteries.com/en-us/how-to-choose-your-car-battery-replacement/battery-cold-cranking-amps-cca
    Vælger du et 5 AH batteri med samme dimensioner som 4 AH, og du ikke giver en formue for det, så betyder det at du har købt et "lang tids batteri" ( bedre kendt som et campingvognsbatteri ), istedet for at ha haft købt et "start batteri".

    Det bedste du kan gøre, for at få flere ampere til rådighed, for din nye/større starter, er at sætte et ekstra batteri på.
    Så har du fordoblet din CCA kapacitet, så din nye starter ikke dør for tidligt.


Kommentér på:
Yamaha Jog

Annonce