{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  70cc
  • #1   3. sep 2017 30.000 km er set før..

    Dog kræver det god olie, godt filter og vedligehold af det, samt nye stempelringe til tider..


  • #2   4. sep 2017 Normalt skifter man stemplet efter 90-100 timer, samt lejer osv, for så har det mistet det meste af sin power.

    mvh


  • #3   4. sep 2017 1 eller 2 stempelringe?

  • #4   4. sep 2017 2

  • #5   4. sep 2017 det kommer an på kørslen er det fuld skrald på arbejde med 90 km i t ude på bøh landet 15 18 km hver dag
    eller er det bare en hygge scooter med blandet bykørsel
    havde det været en alu kan et stempelskift engang imellem blive aktuelt og den vil køre som ny igen men når det er støb er cylinderen som regel nedslidt sammen med stemplet og et nyt kit monteres


  • #6   4. sep 2017 Støbejern kan dælme køre længe.
    Bare men husker at skifte stempelringene i tide, så der ikke opstår "blow-by".


  • #7   4. sep 2017 ja det kan køre masservis af km
    men er det fuld skrald i opt og top hver gang der køres spiller jo også en rolle om hvor længe det kan holde før det er slidt op


  • #8   4. sep 2017 Klart.
    Meget af det handler om gearingen, som jo kan nedbringe omdrejningerne, en hel del.


  • #9   5. sep 2017 Uhhh!
    Lige der er en af de store myter, at køre med en tung gearing slider mere end at køre i højere rpm, Vel og mærke i en afbalanceret motor.

    Det øgede press giver meget hurtigere metal træthed, øget friktion, og motoren kører pludselig en del varmere, lige som ved kørsel op af bakke vs ned af bakke, det er det som er den store dræber, stempelringene gir stille og roligt efter, og krumtappen gir stille og roligt efter.
    Jeg arbejder for Team Husqvarna, og en af vores nyeste cykler er en 50cc med 19hk, den smider de 19hk ved 18k rpm, der forventes 100 timers stempel tid til dem, hvilket er godt for en TC klasse 2-takt crosser, kører man presset, grusbane eller i for højt gear, så forventes der kun 50 timers stempel levetid.


    mvh


  • #10   5. sep 2017 Søren, det er på en scooter, hvor at alle unge knægte giver den fuld hane, uanset gearingen.
    Her er et eksempel fra min egen erfaring.
    En Aprilia Sonic med std gearing og 70ccm.
    Den er indkørt med lidt for tunge ruller, så jeg via omdrejningstælleren, kunne finde de rpm, hvor den trak bedst.
    Herefter er der skiftet ruller, så den endte på 10.200rpm fra 10kmt og hele vejen op omkring 70kmt.
    Herefter stiger den i omdrejninger frem til de 80kmt.

    Den slutter så på 11.600rpm, som jo vel at mærke er noget over dens ydelsesområde og noget over hvad en std krumtap kan holde til.

    Her kommer en hurtigt beregning på lommeregneren.
    80/70 = 14% højere gearing, som minimum, for at opnår 10.200rpm ved 80kmt.
    Men alle der ved bare lidt, de vedvat motoren jo så bare vil stige i omdrejninger, indtil at den rammer 85kmt og jeg tænker at den burde kunne tage 90kmt med den rette gearing.

    Så ser det sådan her ud.
    90/70 = 28,6%
    Så meget højere skal min nye gearing være, for at jeg ender med 10.200rpm ved 90kmt.
    Så har jeg fået 10kmt mere, den bruger mindre brændstof og motoren holder længere.
    Hvis jeg jeg ender med at gearingen er 5% for høj, så betyder det bare at mit vario ikke blover kørt helt ud.
    Kun når det får ned ad en bakke, hvilket passer mig helt fint.

    Jeg gør mig mest i gadetuning og ikke så meget i banetuning.
    Derfor sigter jeg efter lang holdbarhed, fornuftig mængde HK og acceptabelt benzinforbrug, samt støjniveau.


  • #11   5. sep 2017 Selvfølgelig er der grænser, Jeg tror ikke folk gider køre med 10k + rpm med lav fart:)

    De høje RPM påvirker ikke metaltrætheden ret meget, det er friktionen ved press, de fleste motorere, kan smadre sig selv med bundgas i frit gear eller uden rem, overløb er ikke godt for noget som helst, så når de et antal rpm hvor deres afbalancering ikke er lavet til.
    Det opnåes desværre meget lettere end folk aner, motorens afbalancering er meget vigtig, og ikke bare krumttappens som mange tror, er en cykel afbalanserret rigtigt, og man skifter stempel, så skal den igen drejes til, vores gamle wr maskiner er et godt eksempel, man kan købe Big bore kits til dem, men de dør hurtigt, for stemplet vejer 26gram mere end stock, og med 12k rpm er det rigtigt mange kg som kastes rundt, topparten kan udlignes med højere komprotionstal, men bunden kan ikke rettes til på samme måde, så det svarer til at krumtappen får et slag med en hammer hver gang det er i bund, og det samme sker for en gade scooter som ikke er i balance, så derfor kører de typisk med under 16k rpm, tuner man fra fabrikken med en racing expert inden over, så er den i balance, og vil kunne tage det dobbelte rpm før den stiger af, og så er der endnu et hul, hvilke rpm er den balanserret til, vores nye 50cc er sat til de 18k, og har derved en vild aggrasiv lyd, frem for en scooter, og dens HP stiger i takt med dens rpm.
    Så sammensætningen er vigtig osse, men en malossi 16k rpm tap er et udemærket sats til 70cc klassen, men langt fra optimalt, men den burde kunne klare de 16k på lange strækninger.

    Vi laver både maskiner til gade og bane, mit speciale er racing, som er baseret på HK, på gaden er NM mere satsningen som er sjov, hvis ens naboer ikke skal hade en, der bruges højere gearinger gerne, og så langt mildere kompritionstal, Hvis man smider samme tal på både maskinen med højere gearing, og den med den lave, og kører bane, så står den med den høje gearing først af med sikkerhed.
    Men så er det lidt en anden boldgade, de fleste som kører med tunsæt på deres scootere, de gir bumdgas på vej op i optræk, og der holder bane teorien 100%.
    Har man derimod en stærkere motor med flere kubik, som let render 250kmt, så presses den ikke af en højere gearing og alm gade kørsel 50-80-130kmt osv. Men det ville svare til at køre sin scooter med tunsæt med under 30kmt, og det er sjældent meningen med et tunsæt.

    Det optimale er selvfølgelig at tilpasse ydelse, behov og gearing sammen, og så betale hvad det koster i længden, med tanken i baghovedet at det ikke er en moment baserret maskine man kører på.

    Momentet er gerne grunden til større cylindere, så man slipper for den lede lyd fra 20k rpm, så logikken bag højere gearing er god nok, og man føler at ens scooter lider mindre med mindre støj,,

    Ingen at scooter motorerne er lavet til hverken højt NM eller HK, men alu giver efter, både af små vibrationer og at tungere vibrationer, jeg kan ikke engang huske alu`s flex rate, og monykyle spredning,men den er meget bedre ved mange små flex end få store, der kommer mindre monykylespredning, lige som med alt andet metal.



  • #12   5. sep 2017 øø ja lige præcis smiley

  • #13   5. sep 2017 Søren P.
    Hvor meget roder du med scootere?

    Når først du ligger omkring 60% af topfarten, så ligger du også meget tæt på motorens max HK ydelsesområde.
    Så jo, hvis den yder sine X antal HK ved 10.200rpm, så ligger du deroppe omkring , når du er godt oppe i fart.


  • #14   6. sep 2017 Jeg tuner drengenes scootere i området, og lærlingens Old scool Yamaha, så de både er klar til løb, og til at køre fra politiet, få af den gider deltage i løb, de vil bare gerne bruge deres penge på noget optimerring, og hygge med i værkstedet, samt lære lidt.
    Og så har jeg selv lidt tunede scootere, som jeg har fået lidt mere ud af end bare R-setup osv smiley

    Men jeg gør mig mest i Husqvarna´s Enduro maskiner, da det er mit arbejde, Når der kommer en ny, så er jeg en af den som sørger for at de når med til WM, og Hvis man kender til til Husqvarna, Så ved man at det er det mest vindene team "Brand" nogensinde inden for Motocross og Enduro, hvilket gør mig lidt stolt, at få lov til at være en part at deres racing team, selv om det ikke ligefrem er mig som tager beslutningerne.

    60% er tæt på max ydelsen, på en dårligt opsætning, peaket skal ligge ved 83%, det er nærmest betragtet som et magisk tal.

    Hvor man vil ligge i rpm ved sin ønskede fart er jo efter opsætningen til ens behov, at ramme den 60% er ikke noget performance kick, men morfar tunning til sin sofa tur;)


    mvh


Kommentér på:
70cc

Annonce