Er den brændt sammen? {{forumTopicSubject}}
Hej SG.
Har en sat TP Black Trophy 70cc, GG og 17.5mm dellorto på min PGO PMX. Under tilkørsel kørte den rigtig godt (250km). Derefter var det tid til at se hvad den kunne, men den gad ikke tage bundgas uden at miste fart og omdrejninger.
Experimenterede med forskellige dyser.Den kunne ikke køre med 100 dyse (alt for stor), med 92 kørte den fint, men tændrøret var sort. Prøvede sidenhen 90, 88 og 85. Efter en kort tur med 85 dyse, lugtede det brændt.
Satte 92 dyse i igen, da det var den det kørte bedst med. Men den har mistet effekt og optræk, selvom den stadig kommer op i fart. Så må jeg være rigtig idiot til at indstille
fint nok, nyt cylle kit og så prøve igen. Har i nogen tips til at indstille?
dec 2006
Følger: 91 Følgere: 139 Scootere: 4 Emner: 242 Svar: 2.921
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
Jeg kørte med luftskruen 2 gange ud, men den kører meget bedre når man skruer den mere ud (3-3½). Hvad betyder det?
Den lugtede bare brændt og den mistede en del effekt. Den vil stadig ikke tage bundgas. Er der andre komponenter der kunne have taget skade af det? Hvis det bare er cylinderkittet, så gør det ikke så meget og billigt at skifte. Den kører lidt over 70 nu med en ok optræk, ikke så godt optræk som før. Og den lyder mere tam, før lød den super fed.
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
For jeg indstillede efter tændrør farve, og rensede med stålbørste og klud. Den forbliver bare sort. Er bange for at jeg satte en dyse der er for lille i hvis farven var misledende. Olie var 2% forresten.
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
Sådan her så den ud med 88-90 dyse hvor det gik galt. Det er BR9HS
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
Kører med 92 dyse og selv nu bliver den rigtig varm. Den bliver mindre varm med 92 end 88, og tør sgu ikke at sætte 84 i
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
Castrol Racing olie kan vel bruges på en 70cc sport? Og BR9HS er også ok?
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
Prøver med 95 dyse, hvor skal nålen sidde? Altså den clips på nålen. Den sidder på det nederste hak nu.
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
http://www.thansen.dk/product.asp?n=1712458315&pn=1712461426
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
Har prøvet med Polini skum i std luftfilter, men det hjalp ikke, så satte bare det originale skum i tilbage.
Nu har jeg kørt en tur og venter på den køler lidt ned så jeg kan pille tændrøret ud
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
Da den var helt standard, var der kun gaskabel, benzinslange og autochoker tilsluttet til karbu. Dellorto 17.5mm har en tilslutning til olie. Jeg har bare tilsluttet gaskabel, benzinslange og autochoker på Dellorto 17.5mm karbu. Jeg skal vel ikke til at skifte hvor olieslangen skal sidde?
dec 2006
Følger: 91 Følgere: 139 Scootere: 4 Emner: 242 Svar: 2.921
jun 2012
Følger: 75 Følgere: 78 Scootere: 6 Emner: 125 Svar: 2.628
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
Hvilken dyse har du i din?
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
Har lige læst mig frem til at hvis tændrøret er sort, så er det muligvis fordi varmetallet er for højt. Skal jeg skaffe mig en 8'er?
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
Tænkte også jeg ville prøve std karbu bare for at se hvordan det kører med den, da jeg ser mange køre med det, men har kun std dyse, så det kan jeg ikke.
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
dec 2006
Følger: 91 Følgere: 139 Scootere: 4 Emner: 242 Svar: 2.921
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
Men den har mistet en hel den effekt synes jeg. Op optræk, men også topfart. Der har den mistet ca. 10-15km. Må tjekke cylle og stempel når jeg kan.
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Men sort tændrør?
Jeg forstår ikke.
Har kørt med dyse str 92 i en 12mm karburator på 70cc med std filter og gg.
Og fået et smukt cociofarvet tændrør ud af det.
Kørte med 76 på en std 50cc hiper lc med technigas silent sport udstødning og 17,5mm karbu. og std filter
dyse 72 på en hiper2 50cc med gg og 12mm karburator og std filter.
Men så skriver du at du sætter en 85 dyse i og sætter nålen i det øverste hak?
og så kører den bedre og tændrøret bliver lidt brunligt?
vil ligesom dig så også tro du er på vej i den rigtige retning... Eller, det gør jeg faktisk ikke.
Jeg bliver bare helt rundforvirret, tænker "det er en ommer"
Vil bare lade dig finde ud af det og så håbe på du skriver hvad der var hoved og hale i det her mysterie
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Uanset hvad dyse jeg prøvede (84-92)
Det viste sig jeg ikke havde strammet skruerne i membranen ordentligt så der var ingenlunde tæt.
Det gav et helt sort snasket tændrør, og den spyttede benzin ud af karburatoren i luftfilteret (eller på min hånd da jeg startede den uden filterkasse på) når den døde fordi jeg rørte gassen.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Ikke det samme, men nisseværk!
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
Så satte jeg 85. Og den gider godt tage bundgas. Har hørt fra andre der har haft lignene opsætninger at de kørte med 80-85 dyse. Ved godt jeg ikke kan bruge det til noget da det er meget forskelligt. Og tændrøret er ikke vådt og er mørkebrun i stedet for at være helt sort. Og den kører bare generelt bedre.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
Købte 88-110 dysesæt, så har ikke nogen under 85. Du har vel ikke et 6mm dellorto dysesæt jeg kan købe?
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
jeg skal selv ud og ha fat i sådan et sæt du har købt.
Måske jeg kan købe dit sæt til halv pris når du har fundet den rigtige dyse
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
Jeg har 6mm dyser og de passer og den dyse der kom med karbu er samme størrelse?
aug 2011
Følger: 12 Følgere: 16 Scootere: 1 Emner: 30 Svar: 187
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Den kørte også rigtig godt.
Hele 85xx km
Men så satte stemplet sig
Jeg siger ikke at str 84 er for lille til din scooter #57
Kom bare lige i tanke om min første scooter
De kan godt køre rigtig godt med "for lille dyse"
Skal man kun køre et enkelt løb så vil man måske hellere have 105% power end 300% holdbarhed.
Ved ikke om det er relevant for tråden, det er bare strøtanker det her
nov 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 2
dec 2006
Følger: 91 Følgere: 139 Scootere: 4 Emner: 242 Svar: 2.921
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
Det der nok er sket, er at dysen var for stor til at starte med (92) og luftskruen var 1½ gange ud. Så lugtede det brændt efter en tur og den var virkelig varm. Med 85 dyse kører den med 2½ gange ud på luftskruen. Kan luftskruen alene skade den?
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
og for kold når man kører med for stor dyse
Når motoren kører med for lille dyse og bliver meget varm, så slides stempelringene meget hurtigere på grund af den øgede varme.
hmm, jeg er ikke ekspert men
Jeg læser det som om du skriver at den blev alt for varm med dyse str 92 og 1½ omgang luft.
Så gav du den 7 numre mindre benzin og 1 omgang mere luft.
For at få den til at køre køligere?
hmmm
Kan man det?
For mig at se lyder det som et kit der har kørt med for lav dyse under tilkørsel og nu ikke laver god kompression.
Grunden til dit tændrør har været sort
gætter jeg nu på
er at der er kommet for lidt benzin til at antænde blandingen hver gang med spjældet helt åbent.
og så er der kommet aflejringer af uforbrændt olie.
http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/guider/42936-taendroersguide
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Men eller giver det fint mening det du skriver
Ved ikke hvad fejlen skulle være
Var ved at spørge om du var sikker på membran/studs er ok.
Men ved ikke hvad fejlen skulle være der heller.
Måske standard membranplader der giver flow-problemer.. Det skriver dr / tp noget om i manualen til deres 47mm sport kits.
Altså at man bør skifte til nogen bedre membranplader for at undgå nogen flowproblemer der kan opstå
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
Kan 1½ gange ud på luftskruen og for stor dyse ødelægge cylle? For den har mistet effekt desværre.
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Ikke så let i hvert fald.
Men der kan være aflejringer af olie over det hele.
Måske en lille sø i dit krumtaphus
Jeg har ikke sådan rigtig erfaringer med andet end montere eller afmontere cylinderkit der virker perfekt
glæder mig til der er nogen der har prøvet det problem der skriver og kan give mig en aha oplevelse
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Det anbefales i manualen til dit kit, så vidt jeg ved, at skifte den til en der koster ca 100kr
Som det eneste svage led i normale motorer
Det ku godt være din std membranplade er bukket under for presset.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Og den er ikke svagere end under tilkørslen?
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
Efter jeg kørte 250km, begyndte jeg at give gas (dyse 92) og der var acceleration ret voldsomt og topfart var fin. Men efter 80-150 km med dyse 92 og rigtig varm motor, tabte den noget effekt. Den kører stadig godt med fin optræk, men svagere end før.
sep 2009
Følger: 38 Følgere: 35 Scootere: 4 Emner: 25 Svar: 195
Er selv ved at indstille min, det en jog med Malossi sport, tror det meget identisk med din, kører dog med 19mm karbu, og så en 90'er dyse den døde ud med 92'er
Så det er 89-91 med 19mm, 47mm sport (jern), std membran og studs. Ved ik om det er til noget nytte, men kunne forestille mig den ik skulle have en dyse så forfærdelig tæt på hvad den skal med 19mm
sep 2009
Følger: 38 Følgere: 35 Scootere: 4 Emner: 25 Svar: 195
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
sep 2009
Følger: 38 Følgere: 35 Scootere: 4 Emner: 25 Svar: 195
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
sep 2009
Følger: 38 Følgere: 35 Scootere: 4 Emner: 25 Svar: 195
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
http://www.scootergalleri.dk/galleri/343822-pgo_hot_50_naked___70cc
http://www.scootergalleri.dk/galleri/343523-pgo_pmx_sport_70cc
http://www.scootergalleri.dk/galleri/297456-pgo_hot_70cc_
http://www.scootergalleri.dk/galleri/233979-pgo_dr__big_70cc_tilsalg_byd
12mm kan godt bruges, dog nok ikke så optimalt
feb 2007
Følger: 56 Følgere: 52 Scootere: 2 Emner: 428 Svar: 6.213
Eller læs her
Dr racing 70 cc
Dellorto 17.5 med 110 dyse
Standard luftfilterkasse med fjernet tragt
Tp powered udstødning
Og den kørte bar godt!!
Jeg prøvede os og smide en 90 dyse i.. De kørte bar dårligt...
Så i min optik køre du med alt for lille dyse...
dec 2006
Følger: 91 Følgere: 139 Scootere: 4 Emner: 242 Svar: 2.921
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
Den kører fint med 85 dyse nu, men skal stadig længere ned i dyse.
Er den brændt sammen?