{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.607 visninger | Oprettet:

Er den brændt sammen? {{forumTopicSubject}}

Hej SG.

Har en sat TP Black Trophy 70cc, GG og 17.5mm dellorto på min PGO PMX. Under tilkørsel kørte den rigtig godt (250km). Derefter var det tid til at se hvad den kunne, men den gad ikke tage bundgas uden at miste fart og omdrejninger.

Experimenterede med forskellige dyser.Den kunne ikke køre med 100 dyse (alt for stor), med 92 kørte den fint, men tændrøret var sort. Prøvede sidenhen 90, 88 og 85. Efter en kort tur med 85 dyse, lugtede det brændt.

Satte 92 dyse i igen, da det var den det kørte bedst med. Men den har mistet effekt og optræk, selvom den stadig kommer op i fart. Så må jeg være rigtig idiot til at indstille smiley fint nok, nyt cylle kit og så prøve igen. Har i nogen tips til at indstille?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er den brændt sammen?
  • #1   12. feb 2015 Af med cylle og se om stempel eller stempel ringe har taget skade, er du sikker på det var fordi dysen var for stor st tændrøret var sort? Det kunne jo også være for meget olie, blander du selv? smiley

• #2   12. feb 2015 Den blander selv. De første 5L benzin fik den 2.5% olie i alt, nu kører den med 2%.

• #4   13. feb 2015 Kører med Castrol Racing olie. Og jo, har std filter på.
    Jeg kørte med luftskruen 2 gange ud, men den kører meget bedre når man skruer den mere ud (3-3½). Hvad betyder det?

Den lugtede bare brændt og den mistede en del effekt. Den vil stadig ikke tage bundgas. Er der andre komponenter der kunne have taget skade af det? Hvis det bare er cylinderkittet, så gør det ikke så meget og billigt at skifte. Den kører lidt over 70 nu med en ok optræk, ikke så godt optræk som før. Og den lyder mere tam, før lød den super fed.

• #5   13. feb 2015 Kan luftskruen fucke det hele op? Altså 2 gange ud burde jo ikke kunne få den til at tage skade?

For jeg indstillede efter tændrør farve, og rensede med stålbørste og klud. Den forbliver bare sort. Er bange for at jeg satte en dyse der er for lille i hvis farven var misledende. Olie var 2% forresten.

• #8   13. feb 2015 De første 5 liter, kom jeg 0.5% olie i (blandede det i benzinen og rystede det godt) og så 2% fra oliepumpen, i alt 2.5%. Men de 5 liter benzin var allerede brugt for lang tid siden og der kørte den godt. Jeg havde kørt med 2% (den blander selv) i noget tid før jeg begyndte at indstille dysen og det var der det gik galt.

Sådan her så den ud med 88-90 dyse hvor det gik galt. Det er BR9HS

profilbillede
  • #10   13. feb 2015 Den forbliver sort selvom jeg renser med stålbørste og en klud, er det normalt?

Kører med 92 dyse og selv nu bliver den rigtig varm. Den bliver mindre varm med 92 end 88, og tør sgu ikke at sætte 84 i smiley Den blev så varm med 88 at det stank.

• #12   13. feb 2015 Hvad havde du regnet med at der skulle i af dyse? Det kunne jo også være jeg er helt forkert på den. Men har hørt fra andre at de selv kørte med 80, 82 og 85.

Castrol Racing olie kan vel bruges på en 70cc sport? Og BR9HS er også ok?

• #15   13. feb 2015 Hvis jeg giver 2/4 gas, så når den tophastighed. Hvis jeg giver 3/4, er der ingen forskel fra 2/4. 4/4 (bundgas) så trækker den ikke mere, mister fart og omdr. Så skal jeg give slip på gassen og give 2/4 gas igen, så kører den fint. Den accelerer også kraftigt bare man rører gassen fra tomgang. Så 2/4 gas er stortset fuld gas.

Prøver med 95 dyse, hvor skal nålen sidde? Altså den clips på nålen. Den sidder på det nederste hak nu.

• #17   13. feb 2015 Okay, så 92 dyse stadig? Og luftskruen 2½ ud. Eller mindre dyse, den mindste jeg har er 85. Men den bliver forfærdelig varm.

• #20   13. feb 2015 Jeg har helt standard luftfilter. Jeg har en GG på, som jeg brugte nogen måneder på std cylle før jeg kom 70cc på med denne nye pakning.
    http://www.thansen.dk/product.asp?n=1712458315&pn=1712461426

• #22   13. feb 2015 Der er ingen.
    Har prøvet med Polini skum i std luftfilter, men det hjalp ikke, så satte bare det originale skum i tilbage.

Nu har jeg kørt en tur og venter på den køler lidt ned så jeg kan pille tændrøret ud smiley

• #24   13. feb 2015 Tændrør er sort, men motoren blev rimelig varm. Den vil stadig ikke tage bundgas.

• #25   13. feb 2015 Til venstre er den ikke renset og til højre er den renset med stålbørste og klud.

profilbillede
  • #26   13. feb 2015 Nu kan jeg se der er rigtig meget olie på tændrøret.
    Da den var helt standard, var der kun gaskabel, benzinslange og autochoker tilsluttet til karbu. Dellorto 17.5mm har en tilslutning til olie. Jeg har bare tilsluttet gaskabel, benzinslange og autochoker på Dellorto 17.5mm karbu. Jeg skal vel ikke til at skifte hvor olieslangen skal sidde?

• #27   13. feb 2015 Husk at alt dyse tilpasning, skal gøres på lige strækning og med fuld gas smiley

• #29   13. feb 2015 En motor bliver meget varm? det skal den?

• #30   13. feb 2015 Den bliver så varm at det ryger fra motorblokken i vådt vejr og det ryger fra udstødningen når den er slukket og stinker af brændt.

• #32   14. feb 2015 Okay, så må jeg bare ned i dyse smiley har lige sat 85 i igen og vil til at prøve. Bestiller nok en der er mindre også.

Hvilken dyse har du i din?

• #34   14. feb 2015 Det gør den, den mister fart og omdrejninger. Men den hakker ikke.
    Har lige læst mig frem til at hvis tændrøret er sort, så er det muligvis fordi varmetallet er for højt. Skal jeg skaffe mig en 8'er? smiley

• #36   14. feb 2015 Så en 9 tændrør vil gå an alligevel? smiley Mit tændrør har lidt olie og er lidt våd, så den mangler i hvert fald ikke benzin og olie smiley

Tænkte også jeg ville prøve std karbu bare for at se hvordan det kører med den, da jeg ser mange køre med det, men har kun std dyse, så det kan jeg ikke.

• #38   14. feb 2015 Nu satte jeg 85 dyse i og satte clipsen på det øverste hak så den får en mere mager blanding, så nu gider den godt tage bundgas smiley Nu køler den lidt af før jeg tjekker tændrør.

• #39   14. feb 2015 Som udgangs punkt skal klipsen sidde i det miderste hal indtil du har dysen, derefter kan du indstille nålen til mellemgas smiley

• #40   14. feb 2015 Tændrøret er rigtig mørk brun og den blev slet ikke så varm som den plejer. Så det går vidst i den rigtige retning.

Men den har mistet en hel den effekt synes jeg. Op optræk, men også topfart. Der har den mistet ca. 10-15km. Må tjekke cylle og stempel når jeg kan.

• #41   14. feb 2015 Den har dog en del besvær med at starte kold. Det har den ALTID haft, selv da den var standard. Om sommeren kan den starte fint i første hug kold, men bare ikke om vinteren. Nogen der kan komme med ideer til hvorfor den ikke vil?

• #42   14. feb 2015 jeg ville umiddelbart tro du har kørt med for lav dyse.
    Men sort tændrør?
    Jeg forstår ikke.

Har kørt med dyse str 92 i en 12mm karburator på 70cc med std filter og gg.
    Og fået et smukt cociofarvet tændrør ud af det.

Kørte med 76 på en std 50cc hiper lc med technigas silent sport udstødning og 17,5mm karbu. og std filter

dyse 72 på en hiper2 50cc med gg og 12mm karburator og std filter.

Men så skriver du at du sætter en 85 dyse i og sætter nålen i det øverste hak?
    og så kører den bedre og tændrøret bliver lidt brunligt?
    vil ligesom dig så også tro du er på vej i den rigtige retning... Eller, det gør jeg faktisk ikke.
    Jeg bliver bare helt rundforvirret, tænker "det er en ommer" smiley Så vil ikke gætte på hvad du skal gøre

Vil bare lade dig finde ud af det og så håbe på du skriver hvad der var hoved og hale i det her mysterie smiley

• #43   14. feb 2015 Da jeg indstillede min havde jeg en nisse der gjorde at jeg ikke kunne andet end holde tomgang.
    Uanset hvad dyse jeg prøvede (84-92)

Det viste sig jeg ikke havde strammet skruerne i membranen ordentligt så der var ingenlunde tæt.

Det gav et helt sort snasket tændrør, og den spyttede benzin ud af karburatoren i luftfilteret (eller på min hånd da jeg startede den uden filterkasse på) når den døde fordi jeg rørte gassen.

• #44   14. feb 2015 tænker det er sådan noget nisseværk du har dig også
    Ikke det samme, men nisseværk!

• #45   14. feb 2015 Den gider slet ikke køre med 100 dyse. Den hakker og sprutter og kører max 15km/t. Den gider ikke tage bundgas med 92 dyse, og tændrør er sort og der er olie på den.

Så satte jeg 85. Og den gider godt tage bundgas. Har hørt fra andre der har haft lignene opsætninger at de kørte med 80-85 dyse. Ved godt jeg ikke kan bruge det til noget da det er meget forskelligt. Og tændrøret er ikke vådt og er mørkebrun i stedet for at være helt sort. Og den kører bare generelt bedre.

• #46   14. feb 2015 hmm spændt på hvordan det ender smiley

• #47   14. feb 2015 Ja, men nu får jeg ikke dyserne før tirsdag ):
    Købte 88-110 dysesæt, så har ikke nogen under 85. Du har vel ikke et 6mm dellorto dysesæt jeg kan købe? smiley

• #48   15. feb 2015 nej ikke mig

jeg skal selv ud og ha fat i sådan et sæt du har købt.

Måske jeg kan købe dit sæt til halv pris når du har fundet den rigtige dyse smiley

• #50   15. feb 2015 Ja, første gang jeg havde 85 dyse på, var clipsen i midten og den kunne ikke tage bundgas. Men det kan den nu. Kan jo hurtigt flytte den og prøve. At den kun vil tage bundgas øverst, er jo kun en indikation på at dysen er for stor.

• #51   15. feb 2015 Hvad tager du for sådan et dysesæt? smiley

• #53   15. feb 2015 De ligger vel på omkring 100 kr, så 80kr + porto (30kr?)

• #55   15. feb 2015 "Jeg har alle sæt hvis i mangler" lyder som om du tilbyder dine sæt smiley
    Jeg har 6mm dyser og de passer og den dyse der kom med karbu er samme størrelse?

• #57   18. feb 2015 Min ven køre med 84 dyse og han har DR Racing 70 cylle og powerfilter og den køre godt

• #58   19. feb 2015 På min første scooter fjernede jeg tragten i udstødningen, og ringen i varioen.
    Den kørte også rigtig godt.
    Hele 85xx km
    Men så satte stemplet sig

Jeg siger ikke at str 84 er for lille til din scooter #57

Kom bare lige i tanke om min første scooter smiley
    De kan godt køre rigtig godt med "for lille dyse"

Skal man kun køre et enkelt løb så vil man måske hellere have 105% power end 300% holdbarhed.

Ved ikke om det er relevant for tråden, det er bare strøtanker det her

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2012

Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 2
    #59   19. feb 2015 Lav kortet syd ister for alt det der pjat. Det kørekort meget bedre, og er billigere i længden.

• #60   19. feb 2015 Lars N læs lige din egen kommentar og se om den giver ret meget mening.

• #61   19. feb 2015 Den kører meget godt med dyse 85 og clipsen på nålen yderst. Stadig lidt stor dyse. Men den har mistet noget effekt. Optrækket er ikke lige så godt og den tabte også lidt på toppen, selvom den kører godt nu.

Det der nok er sket, er at dysen var for stor til at starte med (92) og luftskruen var 1½ gange ud. Så lugtede det brændt efter en tur og den var virkelig varm. Med 85 dyse kører den med 2½ gange ud på luftskruen. Kan luftskruen alene skade den?

• #62   19. feb 2015 æøh, motoren bliver for varm når man kører med for lille dyse

og for kold når man kører med for stor dyse

Når motoren kører med for lille dyse og bliver meget varm, så slides stempelringene meget hurtigere på grund af den øgede varme.

hmm, jeg er ikke ekspert men

Jeg læser det som om du skriver at den blev alt for varm med dyse str 92 og 1½ omgang luft.

Så gav du den 7 numre mindre benzin og 1 omgang mere luft.

For at få den til at køre køligere?
    hmmm
    Kan man det? smiley

For mig at se lyder det som et kit der har kørt med for lav dyse under tilkørsel og nu ikke laver god kompression.

Grunden til dit tændrør har været sort
    gætter jeg nu på
    er at der er kommet for lidt benzin til at antænde blandingen hver gang med spjældet helt åbent.
    og så er der kommet aflejringer af uforbrændt olie.

http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/guider/42936-taendroersguide

• #63   19. feb 2015 Holy shit jeg har forvirret mig selv nu. lille stor fed mager kold varm smiley

• #64   19. feb 2015 Startede med 100 dyse, den spruttede og hakkede. 92 kunne den køre med, men tændrør våd af olie og måske benz. 85 køre den nu med, stadig sort tændrør og den får for meget benz stadig. Dog er tændrør lysere med 85. Men med 92 eller lavere og kun 1½ gange ud på luftskruen bliver den varm. Den er ok hvis det er 2-2½ gange ud.

• #65   19. feb 2015 Da den havde 92 dyse, var clipsen på nålen i midten og 1½ gange ud på luftskruen. Den blev rigtig varm. 85 dyse nu med 2½ gange ud på luftskruen og clipsen øverst (mager blanding) kører den rigtig godt.

• #66   19. feb 2015 forstår ikke den bliver varm med mere benz og mindre luft.
    Men eller giver det fint mening det du skriver

Ved ikke hvad fejlen skulle være
    Var ved at spørge om du var sikker på membran/studs er ok.
    Men ved ikke hvad fejlen skulle være der heller.

Måske standard membranplader der giver flow-problemer.. Det skriver dr / tp noget om i manualen til deres 47mm sport kits.
    Altså at man bør skifte til nogen bedre membranplader for at undgå nogen flowproblemer der kan opstå

• #67   19. feb 2015 Den kører nu meget godt med 85 dyse smiley men den skal jo længere ned i dyse når clipsen på nålen er bedst øverst og stadig sort tændrør.

Kan 1½ gange ud på luftskruen og for stor dyse ødelægge cylle? For den har mistet effekt desværre.

• #68   19. feb 2015 Okay, nu er jeg selv pisse forvirret, for luftskruen påvirker kun blandingsforholdet fra tomgang til 1/4 gas, og de gange jeg havde 92 dyse på, var med fuld gas i 40 km. Den blev så varm at den stank af brændt. Med 85 dyse bliver den ikke sådan varm.

• #69   19. feb 2015 hmm ikke så vidt jeg ved.
    Ikke så let i hvert fald.

Men der kan være aflejringer af olie over det hele.
    Måske en lille sø i dit krumtaphus smiley ?

Jeg har ikke sådan rigtig erfaringer med andet end montere eller afmontere cylinderkit der virker perfekt smiley så jeg er ikke den rigtige til at svare

glæder mig til der er nogen der har prøvet det problem der skriver og kan give mig en aha oplevelse smiley

• #70   19. feb 2015 Jeg tør i hvert fald ikke at købe et nyt cylle før jeg ved hvad der er galt, og det lyder lidt tricky desværre.

• #71   19. feb 2015 Tænker på den membranplade der

Det anbefales i manualen til dit kit, så vidt jeg ved, at skifte den til en der koster ca 100kr
    Som det eneste svage led i normale motorer
    Det ku godt være din std membranplade er bukket under for presset.

• #72   19. feb 2015 gætteleg smiley

• #73   19. feb 2015 Altså den kører godt nu, så hvis den er defekt forstår jeg det ikke

• #74   19. feb 2015 Tændrøret bliver ikke stadig sort?

Og den er ikke svagere end under tilkørslen?

• #75   19. feb 2015 Den er rigtig mørk brun, ikke helt sort. Så den skal ned i dyse stadig.
    Efter jeg kørte 250km, begyndte jeg at give gas (dyse 92) og der var acceleration ret voldsomt og topfart var fin. Men efter 80-150 km med dyse 92 og rigtig varm motor, tabte den noget effekt. Den kører stadig godt med fin optræk, men svagere end før.

• #76   19. feb 2015 Tjek evt stempelringene, kan være de blevet slidt smiley

Er selv ved at indstille min, det en jog med Malossi sport, tror det meget identisk med din, kører dog med 19mm karbu, og så en 90'er dyse den døde ud med 92'er
    Så det er 89-91 med 19mm, 47mm sport (jern), std membran og studs. Ved ik om det er til noget nytte, men kunne forestille mig den ik skulle have en dyse så forfærdelig tæt på hvad den skal med 19mm smiley

• #77   19. feb 2015 Kan være den skal have mindre Benz pgs mindre luft, eller mere Benz pga mindre luft? Ved ik det må nogen vide :)i

• #78   20. feb 2015 Luftskruen har intet med blandingen at gøre ved fuld gas og jeg kører 99% af tiden med fuld gas da der er 10 km til nærmeste by hver vej (lige landevej) smiley Så det kunne ikke være luftskruen. Måske stempelringe.

• #79   20. feb 2015 tænker ik luft via luftskruen, din karbu er jo 17.5mm, så den får en del mindre luft end min 19mm derfor synes jeg det er mærkeligt hvis din kræver cirka samme dyse når den får mindre luft? smiley

• #80   20. feb 2015 17.5mm burde være ok til en sølle sport opsætning smiley der er jo også nogen der kører med 12mm.

• #81   20. feb 2015 Lol 12mm smiley

• #84   21. feb 2015 Tråd starter.. Prøv at smut ind og se opsætningen på min hot..

Eller læs her

Dr racing 70 cc
    Dellorto 17.5 med 110 dyse
    Standard luftfilterkasse med fjernet tragt
    Tp powered udstødning

Og den kørte bar godt!!

Jeg prøvede os og smide en 90 dyse i.. De kørte bar dårligt...

Så i min optik køre du med alt for lille dyse...

• #85   21. feb 2015 Tror mere det tyder på din kunne være utæt et sted smiley

• #86   21. feb 2015 Den kan slet ikke køre med 100 dyse, den sprutter og hakker og tændrøret er sort smiley har hørt andre med lignende opsætninger at de kørte med 80-85 dyse. Det er forskelligt fra maskine til maskine.

Den kører fint med 85 dyse nu, men skal stadig længere ned i dyse.

Kommentér på:
Er den brændt sammen?

Annonce