Forklaring og guide om tændrør {{forumTopicSubject}}
Hej SG
Jeg faldt over en god forklaring omkring tændrør samt guide til valg af tændrør på div. cylinderkits til Peugeot. Syntes lige jeg ville dele den med jer. Har oversat den fra Tysk, så håber det giver mening.
Her er den Tyske:
http://www.scootertuning.de/faq-best-of-peugeot-motoren-vergaser/363861-faq-welche-zuendkerze-welchem-zylinder.html
______________________________________
Jeg har lavet en FAQ om hvilket tændrør man bør vælge på hvilken cylinder, da der stadig kommer mange scspørgsmål om dette.
Hvis du har installeret en anden cylinder, så er du i de fleste tilfælde nødt til at bruge et andet tændrør. Ellers kan tændrøret sode til eller det kan endda føre til beskadigelse af stemplet på grund af overophedning.
Et for koldt tændrør giver mere varme i topstykket (= Tændrøret soder til) og et for varmt tændrør giver mindre varme i topstykket (= Fare for at brænde stemplet af pga. overophedning).
Dette gælder:
For NGK: B6 (glødetal 6) B7 (glødetal 7) B8 (glødetal 8), ES (langt gevind) og HS (kort gevind)
Eksempel: NGK B8ES er et NGK tændrør med langt gevind og et glødetal på 8.
For Bosch: W2 (glødetal 9) W3 (glødetal 8) W4 (glødetal 7), CC (langt gevind) og AC (kort gevind)
Eksempel: Bosch W2AC er et Bosch tændrør med kort gevind og et glødetal på 9.
Der fines også radiodæmpede tændrør. Fordelen ved dem er at de ikke sender forstyrrelser ud der kan forstyrre f.eks. telefoner og trådløse netværk du kører forbi. Hvis du bruger omdrejningstæller skal du normalt også vælge et radiodæmpet tændrør. Ellers får du forstyrrelser i omdrejningstælleren. For at få et radiodæmpet tændrør skal du både for NGK og Bosch tilføje et ”R” i nummeret. F.eks. BR8ES eller WR2AC.
Der er to typer af tændrør, nemlig "standard" og "racing". Forskellen mellem racing- og standarttændrør er at racing-tændrør giver en mere stabil gnist ved højere hastigheder, og de renser bedre. Racing-tændrør anbefales til hårdt tunede motorer.
Her er listen over de bedste tændrør til de forskellige cylindre (på stående Peugeot motorer):
(AC = Luftkølet og LC = Vandkølet)
Standard 50cc
AC: Kort gevind - NGK B7HS / Bosch W4AC
LC: Langt gevind - NGK B7ES / Bosch W4CC
Polini Sport 50cc
AC: Kort gevind - NGK B8HS / Bosch W3AC
LC: Langt gevind - NGK B8ES / Bosch W3CC
Polini Sport 70cc
AC: Kort gevind - NGK B8HS / Bosch W3AC
LC: Langt gevind - NGK B8ES / Bosch W3CC
Polini Corsa 70cc
AC: Kort gevind - NGK B9HS / Bosch W2AC
Stage 6 Sport 50cc
AC: Kort gevind - NGK B9HS / Bosch W2AC
LC: Langt gevind - NGK B9ES / Bosch W2CC
Stage 6 Sport Pro 70cc
AC: Kort gevind - NGK B8HS / Bosch W3AC
LC: Langt gevind - NGK B8ES / Bosch W3CC
Stage 6 Racing 70cc
LC: Langt gevind - NGK B9ES / Bosch W2CC
Airsal Sport 50cc
AC: Kort gevind - NGK B9HS / Bosch W2AC
LC: Langt gevind - NGK B9ES / Bosch W2CC
Airsal T6 50cc
AC: Kort gevind - NGK B8HS / Bosch W3AC
LC: Langt gevind - NGK B8ES / Bosch W3CC
Airsal Sport 70cc
AC: Kort gevind - NGK B9HS / Bosch W2AC
LC: Langt gevind - NGK B9ES / Bosch W2CC
Airsal T6 70cc
AC: Kort gevind - NGK B9HS / Bosch W2AC
LC: Langt gevind - NGK B9ES / Bosch W2CC
Malossi Sport 70cc
AC: Kort gevind - NGK B8HS / Bosch W3AC
LC: Langt gevind - NGK B8ES / Bosch W3CC
Malossi MHR Replica 70cc
AC: Kort gevind - NGK B9HS / Bosch W2AC
LC: Kort gevind - NGK B9HS / Bosch W2AC
Metrakit Handmade Sport 70cc
AC: Kort gevind - NGK B8HS / Bosch W3AC
LC: Langt gevind - NGK B8ES / Bosch W3CC
Metrakit Sp 70cc
AC: Kort gevind - NGK B8HS / Bosch W3AC
Dr. Evolution 70cc
AC: Kort gevind - NGK B8HS / Bosch W3AC
LC: Langt gevind - NGK B8ES / Bosch W3CC
Hebo Manston Replica 70cc
LC: Langt gevind - NGK B8ES / Bosch W3CC
Top Performance Trophy 50cc
AC: Kort gevind - NGK B8HS / Bosch W3AC
LC: Langt gevind - NGK B8ES / Bosch W3CC
Top Performance Trophy 70cc
AC: Kort gevind - NGK B8HS / Bosch W3AC
LC: Langt gevind - NGK B8ES / Bosch W3CC
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 15 Svar: 43
jun 2016
Følger: 43 Følgere: 16 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 635
Forklaring og guide om tændrør