{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.416 visninger | Oprettet:

Puch maxi tuning (diskret) {{forumTopicSubject}}

Hej SG. Jeg vil gerne have lidt hjælp til en lille smule tuning til min maxi k 1984. Jeg vil gerne geare den, så den får et bedre optræk. Den skal op og køre omkring 50- 60 km/t. Jeg vil ikke smide alt det scooter tuning der ( hebo, polini og sådan) bare lidt tandhjul og hakke stemplet og fjerne plump:)

-mit spørgsmål er bare hvilken gearing den skal have hvis den skal kunne trække hurtigere, uden at ødelægge den... Tak på forhånd:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Puch maxi tuning (diskret)
  • #1   21. mar 2013 Jeg har 13/33 på min... det virker fint smiley

• #2   21. mar 2013 hvad har du ellers gjort ved den Æ Formand? Og hvordan går den med 13/33 gearing? Dernæst: hvad er den mest optimale gearing når resten af maskinen er helt lovlig?

• #3   21. mar 2013 Vis den er helt lovlig så 13-46 eller 11-46 (tager dog en del på toppen)

• #4   21. mar 2013 Hakket stempel, boret cylinder, hævet i udstødningen, kork i stemplet, 28 mm udstødning, og sener kommer der 15 mm karburator på smiley Den render omkring 60-70 km/t, men kender ikke optræk, da min kobling er gået i stykker (Racer kobling er købt) Havde også den gearing på en mere std Puch Maxi,og den gik skide godt med det smiley

• #5   21. mar 2013 Hvilket er std. Æ formand? Altså tænder? Den må gerne kunne køre hurtigere men det med tandhjulet vil jeg helst have den har et godt optræk. Er det så foran man skal pille, eller er det begge steder?? tak:)

• #6   21. mar 2013 Kan i forklare mig hvad de forskellige ting gør ved knallerten? Sådan med tandhjul foran og bagved??:)

• #7   21. mar 2013 Altså std er 13/45 (eller 47)

Jo støre bagtandhjul = mindre topfart, men beder optræk (ikke meget)
    Mindre bagtandhjul = Mere topfart, og mindre optræk (ikke meget)

Jo støre fortandhjul= Højer topfart, men mindre optræk (kan godt mærkes)
    mindre fortandhjul= mindre topfart, men beder optræk (kan godt mærkes)

smiley

• #8   21. mar 2013 Men en maxi er bare død i optrækket. Så enten skal du låse koblingen, eller købe en tun kobling, og optimere koblings huset smiley Det giver meget smiley

• #9   21. mar 2013 hvis du vil til at bore, hakke og plane og alt det der, så vil din motor jo få flere hestekræfter, og derfor få højere topfart/bedre optræk med den gearing du har på nu.
    men så vil motoren derfor også være i stand til at trækker en noget højre gearing end den du har på nu. Så vil du derfor få en noget højere topfart, men stadig et ok optræk. men ja, køb en racer kobling, begynd ikke at låse koblingen smiley

men du skal ALDRIG begynde at bore, hakke og plane på et originalt cyllinderkit! find hellere en k-star eller noget andet lort og ødlæg det smiley

• jimmie p
    jimmie p Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 1 Scootere: 2 Svar: 24
    #10   5. apr 2013 14/45. i dag kan det ikke betale sig at lave tun selv. west import har et 3,5hk tun med ALT til 1200 kr og smider du 100 kr mere så så får man et lux cylinder med i stedet for.
    1. du ved alt er nyt
    2. du ødelægger ikke noget.
    3. det ligner std

• #11   5. apr 2013 Jim: 1200 kr er fandme også mange penge! Det koster gratis, at køre det selv!

• jimmie p
    jimmie p Tilmeldt:
    maj 2007

#12   6. apr 2013 smiley 1200 er sku da ingenting:-) mener du et det er gratis at lave det selv? det er også sjovt at lave det selv; men lad os sige at der er et eller andet der ikke bliver som det skal, så køre knallerten af helved til også bliver det endnu dyre fordi man skal ud og have nye stumper.

• #13   6. apr 2013 Hvis man gør der ordenligt, så skal man ikke bruge en skid penge på det. Er man en idiot, ja så er set rigtigt, så skal man bruge penge på det! 1200 er, og bliver mange penge, når man snakker knallertdele!

• jimmie p
    jimmie p Tilmeldt:
    maj 2007

#14   6. apr 2013 1200 kr er da ingen penge hvis det er noget man kan lide at rode med (også kaldt en hobby) hvis man tuner en scooter, så kan man ikke engang få et ordentlig udstødning til den pris. prøv at regn ud hvad det koster pr del. du får cylinder, stempel, topstykke. karburator, studs, luftfilter, udstødning, gearing, tændrør og div pakninger.
    men jeg kan godt se hvis man er flaske dreng i lokalebrugsen, så skal der spares lidt sammen. men så er det da bare det:-)

• #15   6. apr 2013 Få en dreng på 15 (som i mit tilfælde) er der mange penge. Om man så arbejde, eller ej. Nu er det jo ikke en baneræser, han vil lave, men bare en verdagsmaskine, som han vil have til at rende lidt stærker. Nå har jeg haft scooter spm hobby, siden jeg har været 7 år, og bare fordi det er en hobby, behøver man jo ikke smide en hel børneopsparing i det! Man kan jo godt lave det! Bare fordi man har en scooter der ikke kan starte, så behøver man jo ikke at købe helt nyt cylinderet, og karburator, tændrør, pakninger, og tænding, vis det bare var tændrøret der skulle skiftes. Ved ikke om du kender til det, men det heder at spare, og bruge det man har

• jimmie p
    jimmie p Tilmeldt:
    maj 2007

#16   6. apr 2013 altså hvis du går ind på han´s profil så ser det da ikke ud til at han mangler penge, med alle de knallerter han har. du er også ved at hoppe af sporet i tråden.
    vi kan lige begynde forfra:
    thomas spørge om hvordan han kan komme til at køre hurtigere.
    jeg svarede: at han kunne købe et komplet tun.
    nu begynder du at snakke om at man ikke skal købe helt nyt fordi en ting er gået i stykker. der er da vist aldrig blevet nævnt noget om at noget er gået i stykker. det vil bare være nemmere for ham at hente et komplet tun, hvis han har pengene.
    og hvis han så ikke gider at have det lovlige liggende, så kunne han jo sælge det. så er 50% af pengene da hjemme igen.

• #17   6. apr 2013 Det er på ingen måde nemmer, at bruge 1200 på noget som man selv kan lave, og som tager under 1 time at lave? Man kan på ingen måde, får over 600 kr for et lovligt stempel, og cylinder til en Puch! Som han selv skriver: "Jeg vil ikke smide alt det scooter tuning der ( hebo, polini og sådan) bare lidt tandhjul og hakke stemplet og fjerne plump" i mine øre lyder det som om, at han ikke gider at købe noget tun, men bare fjerne plump, plane topstykke (osv), og en anden gering. Spørgsmålet lød: "mit spørgsmål er bare hvilken gearing den skal have hvis den skal kunne trække hurtigere, uden at ødelægge den" så det er faktisk bare dig, som er på afveje. Han spurgte ikke, om han skulle købe et tun sæt, han spurgte hvad gering han skulle køre med! Det har jeg svaret på smiley

Ps. Det er skide svært, at skrive over iPad smiley

• jimmie p
    jimmie p Tilmeldt:
    maj 2007

#18   7. apr 2013 Men derfor er det stadigvæk nemmere at købe et tun.

• #19   7. apr 2013 Det er da ikke nemmer?! Fragt og pis og lort, og sættes skal køres til, og det skal indstilles og alt mugeligt! Så det er da på ingen måde nemmer?

• #20   7. apr 2013 Det er helt korrekt hvad i skriver begge to, det ville være rigtig synd at ødelægge en original cylinder, men på den anden side, så er det også sjovt at lave "ulovlighederne" selv.
    Men man vil altid få det bedste resultat, hvis man købte et sæt der var fremstillet til formålet.
    For at vende tilbage til spørgsmålet, så skal du lige være klar over at, når vi snakker om de gamle veteranknallerter, så kan man ikke kan få god trækkraft, og høj topfart på samme tid, så du må vælge hvad du helt vil have. Men som tidligere nævnt så vil man selvfølgelig få bedre optræk og topfart i forhold til std, hvis man eks. hakker stemplet osv.
    Man kan dele tingene op på følgende måde.
    Hakket stempel: Et korrekt hakket stempel, giver optræk og god trækkraft, da man ændre på hvor længe indsugningen er åben og lukket. MEN MEN MEN, man må ALDRIG tage mere end 4-5mm af stemplet, da det vil få stemplet til at "styre" helt forkert i cylinderen. På indersiden af stempelskørtet er der en udfræsning/kant, man må aldrig fjerne mer, end til den kant, også er det bedst kun at fjerne det som skal væk, dvs at man filer en "halvmåne" der hvor hakket skal være.
    Planet topstykke: Et rigtigt planet topstykke giver optræk og trækkraft, da forbrændingskammeret bliver mindre, og der ved opnår man en højere kompression. Et rigtig planet topstykke kan monteres UDEN toppakning og være helt tæt, ideen forsvinder hvis man skal bruge en pakning.
    Fjerne plomben: fjerner man plomben, så ændre man på den mængde benzinluftblanding, som motoren kan trække gennem indsugningen, dette giver en bedre fyldning af motoren, og effekten stiger (flere hk) og dermed mere fart. For at få den bedste effekt, så skal karburatoren selvfølgelig passe til, og udstødningskanalen skal files op,så motoren bedre kan komme af med udstødningsgasserne, da mere brændstof giver mere udstødning. Derfor er det også nødvendig med et større forrør/udstødning.
    Gearing: Er efter behov, hvad vil man helst have osv. Et eks på en opsætning kunne være. Hakket stempel, planet topstykke, for:13t bag:44t så får man en knallert der trækker godt, og med en jævn topfart (ca 45 km/t)
    En anden opsætning kunne være. Fjerne plomben, plane topstykket, for:14t bag:40t så får man en knallert med høj topfart, men ringe trækkraft osv osv

• #21   7. apr 2013 Det lyder fint henrik T, tak for det.

• #22   8. apr 2013 Håber du kan bruge mit indlæg til noget, det var også noget af en smøre jeg fik skrevet. Jeg glemte helt at sige, at det er en rigtig DÅRLIG ide, at køre hakket og boret på samme tid, da man så ændre både på hvor lang tid indsugningen er åben og lukket, samt at man ændre på på den mængde brændstof motoren kan suge ind. Teoretisk burde de give noget ekstra, men fakta er at man risikere at motoren bliver meget svær at starte, samt at den ikke vil gå i tomgang pga den faktisk drukner. En boret og hakket knallert brænder også altid tændrøret alt for sort, og den er næsten umulig at juster optimalt. Der er sikkert mange der er uenig med mig, men jeg har set problemet rigtig tit.

• jimmie p
    jimmie p Tilmeldt:
    maj 2007

#23   8. apr 2013 Ja henrik, jeg er lidt uenig med dig. Men det er ikle noget jeg gider at blive ved med at diskutere om:-) folk må jo bare prøve sig frem, det har vi andre gjort;-)

Kommentér på:
Puch maxi tuning (diskret)

Annonce