1.149 visninger
|
Oprettet:
FOR STOR KARBURATOR {{forumTopicSubject}}
hej sg
jeg har lige købt mig en pgo dr big
og så vil jeg lige smide en ny karburator på fordi jeg tror den anden har problem med chokeren
kan man godt montere en for stor karburator? eller er det ligemeget hvis bare den er dysset rigtigt? scooterland i aalborg har nemlig en 19mm m. el choker, på tilbud, men er det for stor når nu scooteren er stortset std? det eneste den har er en anden vario?
feb 2013
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 107
vil nok smide en 17.5
nov 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 5 Svar: 19
men vil have en 40mm TP trophy cylle på næste måned
vil en 19mm ikk passe ok så?
vil den slet ikke kunne køre men en 19mm med std cylle?
feb 2013
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 107
og selvom du Tp cylle på vil jeg nu stadig sige 17.5
nov 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 5 Svar: 19
feb 2009
Følger: 48 Følgere: 147 Scootere: 142 Emner: 50 Svar: 1.117
jul 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Scootere: 5 Emner: 43 Svar: 292
sep 2007
Følger: 179 Følgere: 176 Scootere: 14 Emner: 156 Svar: 6.110
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
Den gik FINT! Især da standardcylinderen blev portet og kombineret med en LeoVinci ZX... men det er en off-topic krigshistorie, selvfølgelig!
19mm er ikke 'for stor', som sådan. Du vinder ikke alverden med de sidste 1,5mm lysning over en 17,5mm på en standardcylinder, og slet ikke hvis potten er kedelig.
Mit bedste råd er, at du skal købe den mindste og smide en sjat kontanter efter en god membran, også.
Hvad karburatorvalg angår, er det tilrådeligt at holde sig til anerkendte producenter, altså Dell'Orto i en eller anden afskygning. Stage6 bestiller f.eks. deres PHBG-serie med specifikke ændringer, som netop matcher deres egne dele (cylindre osv.) = dyserør, nål, spjæld og tomgangsdyse er rettet ind fra starten af = spiller bare GODT ift. en tilfældig Dell'Orto fra rodekassen.
PHBG, PHVA og resten af Dell'Ortos karburatorer leveres til et væld af maskiner - også til 4-taktere, og så vil forskellen være stor ift. en, der er designet til en 2-takter. Pas derfor på 'gode tilbud'!
Det er kun til orientering, og det er vigtigt, at man er klar over, der ikke er sparet så meget som 1kr, hvis man efterfølgende er nødt til at investere i et andet dyserør, nål og spjæld for at få motoren til at gå ordentligt.
'En karburator er ikke bare en karburator...'
nov 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 5 Svar: 19
men det jeg tænkte jo bare at hvis den er dysset rigtig så for den jo stadig samme mængde benz som før, og så tager den vel bare det luft den skal bruge.
de har også en 14mm på tilbud derude ??
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
Og hvis 500kr er at stramme budgettet for meget, vil jeg på det kraftigste fraråde dig at tune din maskine. Når man piller ved en fungerende standardopsætning er der altid en forøget risiko for, der fuck-up i et eller andet, hvilket også koster penge at råde bod på.
17,5mm vil give mest for pengene, både optræk og en fornuftig brændstoføkonomi.
Overvej lige, at alle de gamle gearknallerter benytter karburatorstørrelser fra 16mm og opefter for at rende 80km/t eller derover. Med en mindre karburator mister man omdrejninger og effekt på toppen.
Skifter jeg fra en 18mm til en 14mm karburator på Kreidleren, dykker tophastigheden fra ~90km/t til 70-75km/t, og spidseffekten daler fra ~7HK til mellem 4-5HK.
40mm Trophy + 17,5mm karburator og en fornuftig potte børe ligge omkring 8HK ved ca. 9.000rpm uden besvær = nok til 85-95km/t, afhængigt af gearingen.
nov 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 5 Svar: 19
kørte 100(gps) på min gamle big med multivar,tp tropy 40mm, tp powered og standart karb, der var dysset op fra 72-87 tror jeg:)
alt andet var standart
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
Hvis penge og inddysningstålmodighed ikke er et problem, havde jeg snuppet en 19mm PHBG Black Edition fra Stage6... fordi det bare ER en langt federe og mere moderne karburator! Manuel choker kan man sikkert godt leve med.
Jeg er sikkert miljøskadet, idet jeg på de gamle maskiner uden undtagelse har oplevet bedre effekt gennem hele omdrejningsregisteret ved at gå over 18mm karburatorstørrelse.
Alt lige fra Puch Maxi over Yamaha FS1 til Kreidler Florett og Puch Monza trækker bare mere igennem med en 19-21mm karburator, når de er trimmet korrekt ift. en 17-18mm karburator!
Og ja, sammen med 50cc i hvad der svarer til 'sportsklassen'!
nov 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 5 Svar: 19
med den rette indstilling og dyse self?
nov 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 5 Svar: 19
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.298
nov 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 5 Svar: 19
FOR STOR KARBURATOR