{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.149 visninger | Oprettet:

FOR STOR KARBURATOR {{forumTopicSubject}}

hej sg

jeg har lige købt mig en pgo dr big
og så vil jeg lige smide en ny karburator på fordi jeg tror den anden har problem med chokeren

kan man godt montere en for stor karburator? eller er det ligemeget hvis bare den er dysset rigtigt? scooterland i aalborg har nemlig en 19mm m. el choker, på tilbud, men er det for stor når nu scooteren er stortset std? det eneste den har er en anden vario?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  FOR STOR KARBURATOR
  • Martin N
    Martin N Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 107
    #2   11. mar 2013 ja du kan sagtens smide en for stor kabu på smiley
    vil nok smide en 17.5 smiley


  • #3   11. mar 2013 okay tak for rådet:)
    men vil have en 40mm TP trophy cylle på næste måned
    vil en 19mm ikk passe ok så?

    vil den slet ikke kunne køre men en 19mm med std cylle?


  • Martin N
    Martin N Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 107
    #4   11. mar 2013 det vil den nu nok godt kunne, men nok bare ikke for godt, jeg er dog ikke helt sikker smiley
    og selvom du Tp cylle på vil jeg nu stadig sige 17.5 smiley


  • #5   11. mar 2013 okay mange tak for hjælpen:)


  • #6   11. mar 2013 for stor

  • #7   11. mar 2013 Hvad hvis du har en for lille karburator på hvad sker der så?:)

  • #8   11. mar 2013 Hvis den er for lille får du ikke ydelse nok ud af dit cylle. Men ville nok tag en 17,5 Krabu .

  • #9   11. mar 2013 Jeg har præsteret at trimme en 21mm PHBG ind på en gaaaammel Vespa Zip 45, som ellers var standard ud over en Malossi Multivar.
    Den gik FINT! Især da standardcylinderen blev portet og kombineret med en LeoVinci ZX... men det er en off-topic krigshistorie, selvfølgelig!

    19mm er ikke 'for stor', som sådan. Du vinder ikke alverden med de sidste 1,5mm lysning over en 17,5mm på en standardcylinder, og slet ikke hvis potten er kedelig.

    Mit bedste råd er, at du skal købe den mindste og smide en sjat kontanter efter en god membran, også.

    Hvad karburatorvalg angår, er det tilrådeligt at holde sig til anerkendte producenter, altså Dell'Orto i en eller anden afskygning. Stage6 bestiller f.eks. deres PHBG-serie med specifikke ændringer, som netop matcher deres egne dele (cylindre osv.) = dyserør, nål, spjæld og tomgangsdyse er rettet ind fra starten af = spiller bare GODT ift. en tilfældig Dell'Orto fra rodekassen.
    PHBG, PHVA og resten af Dell'Ortos karburatorer leveres til et væld af maskiner - også til 4-taktere, og så vil forskellen være stor ift. en, der er designet til en 2-takter. Pas derfor på 'gode tilbud'!

    Det er kun til orientering, og det er vigtigt, at man er klar over, der ikke er sparet så meget som 1kr, hvis man efterfølgende er nødt til at investere i et andet dyserør, nål og spjæld for at få motoren til at gå ordentligt.

    'En karburator er ikke bare en karburator...'

    smiley


  • #10   11. mar 2013 ved godt at hvis den er forlille så kan den ikke få den mængde ind som den kræver

    men det jeg tænkte jo bare at hvis den er dysset rigtig så for den jo stadig samme mængde benz som før, og så tager den vel bare det luft den skal bruge.

    de har også en 14mm på tilbud derude ??


  • #11   12. mar 2013 Det er en fin størrelse, hvis du ønsker at bygge en øko-motor, som har et lidt bedre optræk, og samtidig kører rimeligt langt på literen. Jeg synes til gengæld, det vil være spild af penge at foretage sådan en investering, fordi prisforskellen op til 17,5mm karburator næppe er 500kr.

    Og hvis 500kr er at stramme budgettet for meget, vil jeg på det kraftigste fraråde dig at tune din maskine. Når man piller ved en fungerende standardopsætning er der altid en forøget risiko for, der fuck-up i et eller andet, hvilket også koster penge at råde bod på.

    17,5mm vil give mest for pengene, både optræk og en fornuftig brændstoføkonomi.

    Overvej lige, at alle de gamle gearknallerter benytter karburatorstørrelser fra 16mm og opefter for at rende 80km/t eller derover. Med en mindre karburator mister man omdrejninger og effekt på toppen.
    Skifter jeg fra en 18mm til en 14mm karburator på Kreidleren, dykker tophastigheden fra ~90km/t til 70-75km/t, og spidseffekten daler fra ~7HK til mellem 4-5HK.

    40mm Trophy + 17,5mm karburator og en fornuftig potte børe ligge omkring 8HK ved ca. 9.000rpm uden besvær = nok til 85-95km/t, afhængigt af gearingen.


  • #12   13. mar 2013 penge er som ikk et problem:)

    kørte 100(gps) på min gamle big med multivar,tp tropy 40mm, tp powered og standart karb, der var dysset op fra 72-87 tror jeg:)
    alt andet var standart


  • #13   13. mar 2013 Når jeg nævner 'uden besvær', så mener jeg under stort set alle vej- og vejrforhold undtagen op ad 25% stigning i modvind på 12m/s smiley Hvad den kan overdreje til på flad vej er teoretisk ukendt og afhænger 100% af potten = FULD høne og find ud af det!

    Hvis penge og inddysningstålmodighed ikke er et problem, havde jeg snuppet en 19mm PHBG Black Edition fra Stage6... fordi det bare ER en langt federe og mere moderne karburator! Manuel choker kan man sikkert godt leve med.

    Jeg er sikkert miljøskadet, idet jeg på de gamle maskiner uden undtagelse har oplevet bedre effekt gennem hele omdrejningsregisteret ved at gå over 18mm karburatorstørrelse.
    Alt lige fra Puch Maxi over Yamaha FS1 til Kreidler Florett og Puch Monza trækker bare mere igennem med en 19-21mm karburator, når de er trimmet korrekt ift. en 17-18mm karburator!
    Og ja, sammen med 50cc i hvad der svarer til 'sportsklassen'!


  • #14   13. mar 2013 ville tp trophy 70cc godt kunne køre med en 14mm karburator?
    med den rette indstilling og dyse self?


  • #15   13. mar 2013 snakker ikke om hva jeg ville få max ud af. men om det ville kunne komme til og gå okay


  • #16   14. mar 2013 Ja.

  • #17   14. mar 2013 ja?


Kommentér på:
FOR STOR KARBURATOR

Annonce