{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Puch maxi tænding elektronisk?
  • #1   23. dec 2011 Det kan da godt være den virker, men syntes da den burde ha en eller anden form for sensor der kan fortælle den hvor stemplet, og krumtappen er for at give gnisten på det rigtige tidspunkt? eller er det bare mig?

  • #2   23. dec 2011
    Jeg skal ikke kunne sige hvordan den virker ?

    Men den virkede perfekt på den puch vz 50 jeg havde
    startede hver morgen og kørte som den skulle, også med
    et lille 5.5 hk tun


  • #3   23. dec 2011 Min maxi har 70cc cylinder fra westimport og 15mm bing kaburator og den store udstødning der ligner original.. Men hader virkelig det platiner og kondensator lort smiley

    Men på en nyere scooter sidder der vel heller ikke rigtigt noget der fortæller cdi tændingen hvor den er?

    den der tændspoole kan jo stadig mærke på svinghjulet hvor det er?


  • #4   23. dec 2011 jo det gør pickupen jo den læser hver gang den knop der er på svinghjulet køre forbi smiley

  • #5   23. dec 2011 Elektronik er noget skægt noget...

    Det er rent faktisk muligt at konstruere tændspolen, så den smider gnisten ved et vist punkt. De mere moderne (nåja, tag det som I vil) Tomos-knallerter, som T.Hansen solgte for år tilbage, havde heller ingen pickup.
    Der er tale om et eller andet spas med et induktionsfelt, som kollapser ved en vis spænding, og så kommer gnisten.

    Ulempen er, at det ikke holder til alverdens tæsk/omdrejninger, fordi det A) er en meget billig løsning og smiley er superfølsomt ift. varme.
    Bliver spolen for varm, kommer og går gnisten som den lyster. Ergo er det noget SNOT på en tunet motor, men det kan måske lige gå, hvis man kører uden tændingsdæksel.

    Dog vil jeg vove den påstand, at hvis man 'konstant roder med platiner og derfor er træt af det', så skal man for det første gøre sit arbejde ordentligt og for det andet investere i et sæt ORDENTLIGE platiner.
    Som absolut minimum bør der være 5.000km mellem hver justering af platinerne. Selv med 12.500rpm på toppen kørte jeg med platiner på Kreidleren uden bøvl over i alt 15.000km/tre justeringer årligt.


    Som en lille bonus-info kan jeg afsløre, at man kan bygge 12V på sin Maxi for relativt få penge:

    Tilfældig spændingsbegrænser til 12V
    Lysspole til Tomos (fås ny hos T.Hansen)

    Ankerpladen er 100% identisk, og på denne meget simple måde får man i alt 12V/35W til rådighed. 25W i forlygten, 5W i baglygten og så er der generelt overskud til at trække f.eks. en KOSO omdrejningstæller oveni. Evt. kan man nøjes med en 15W forpære eller montere et 0,8A gelébatteri som buffer.


  • #6   23. dec 2011 Har haft den på en maxi, det funker sgu fint.

  • #7   23. dec 2011 Jesper H:

    Jeg justerer ikke fordi det ikke virker.. Men fordi at jeg tit lige roder, eller har det skilt ad smiley Det kun legetøj for mig til hyggeture om sommeren smiley

    Grunden er lige så meget at den avancerer ved lave omdrejninger... Min knallert er gearet til ikke at tage omdrejninger og den er overhovedet ikke hurtig selv om det er en 70cc...
    Og det skal den heller ikke være smiley Når sættet er slidt op kommer der originalt på smiley

    Men vil du fortælle lidt mere om det 12V system?

    Jeg ku godt tænke mig bedre lys i hvert fald i forlygten og min lysspoole er i forvejen ny smiley

    Jeg har ikke tænkt mig at montere batteri, men kan du linke til en spændingsbegrænser?


  • #8   24. dec 2011 Ja sæt den tænding på den kan satme arbejde kan jeg love dig smiley Har to venner der kører med den og de er tilfredse begge to smiley

  • #9   24. dec 2011 Tvivler stærkt på, den rykker tændingstidspunktet, og næppe alverden hvis den endelig gør.

    Tændingsavance ønsker man ikke på en totakter, da et for tidligt af slagsen giver hul i stemplet ved høje rpm. Den første som påstår det modsatte ved intet om totaktstuning og har brug for at læse op på emnet.


    Lysspolens spænding og strømstyrke bestemmes af hhv. antallet af viklingerne, samt deres tykkelse.
    Spændingen har således intet med svinghjulet at gøre, og ethvert Puch/Kreidler o.l. anlæg kan bygges om til 12V ved blot at montere en 12V lysspole.

    Spændingsbegrænseren fra enhver scooter kan benyttes. Man skal dog vide, hvad der er indgang for strømmen fra spolen, samt hvilke udgange som leverer hvad. F.eks. er der i de tidlige 45 Gilera Runner også indbygget blinkrelæ i begrænseren + vekselstrøm ud kun til forpæren og jævnstrøm ud til batteriet.

    Find selv et link til den billigste, så vil jeg gerne forsøge at 'kortlægge' den. smiley De mest simple har fire ben...
    En indgang
    En udgang til vekselstrøm/AC
    En udgang til jævnstrøm/DC
    En stelforbindelse.


  • #10   24. dec 2011
    Fortænding er da helt almindeligt brugt ved tuning af totaktere ?

    Man kan da godt være uheldig at brænde hul i stemplet
    men det kan man da også uden fortænding som f.eks med
    meget planede topstykker


  • #11   24. dec 2011
    Eller hvis topstykket ikke er matchet perfekt til cylinderens boring
    (f.eks 45mm cylinder og 38mm topstykke)


  • #12   24. dec 2011 Nej, man reducerer tændingstidspunktet i takt med rpm stiger på en totakter.

    Hul i stemplet forårsages af for tidlig tænding, som skal tilpasses ift. kompressionsforhold og evt squish-design.
    For høj kompression alene kan skabe detonation, men det har intet med tændingstidspunktet at gøre som sådan. Detonation giver brændte ringe og stempler, men det giver ikke et hul i stemplet.

    Intet er simpelt på totakteren, ud over grunddesignet.


  • #13   24. dec 2011
    Du får det til at lyde som fortænding giver hul i stemplet pr automatik
    hvilket er meget langt fra sandheden...

    Det sker faktisk yderst sjældent...

    I mit tilfælde er det under 1% af alle de knallerter som jeg har givet fortænding


  • #14   24. dec 2011 Eksemplet med 'forkert' topstykke giver ikke hul i stemplet på baggrund af topstykket, nej. Det vil højst skabe detonation pga. for høj kompression eller/og forkert design på evt. squish-band.

    Hvis tændingstidspunktet samtidig står for tidligt, vil man enten klemme stemplet først eller få et hul i stemplet. Teknisk set kan begge dele opstå samtidig, men det er to resultater, som skabes af forskellige faktorer.

    Hvis man er liiiige på grænsen til tændingsbanken, kan hullet i stemplet principielt opstå 50km nede ad vejen. Det kan forstærkes yderligere af for lille dyse og for 'varmt' et tændrør.

    Men, uanset hvad...

    Hul i stemplet = tændingsbanken
    Klemt stempel eller/og brændte ringe = detonation


  • #15   24. dec 2011 Læs nu, hvad jeg skriver...

    For MEGET fortænding giver tændingsbanken = hul i stemplet.

    Mængden af fortænding bestemmes ud fra forskellige faktorer; kompressionsforhold, pottens design, kanalernes åbningstider, det ønskede trækområde, max RPM.

    Jeg siger derimod, at man ved højere omdrejninger ønsker et senere tændingstidspunkt end ved lavere. Ellers kommer der hul i stemplet på en højkomprimeret totakter med høj ydelse og omdrejninger.

    Min Kreidler kører f.eks. 1,7mm før top med progressiv reducering af tændingstidspunktet op til ca 8.000rpm, hvor det forbliver ved 0,8mm før top hele vejen op til omtrent 12-13.000rpm
    Går jeg i den modsatte retning, vil den enten have besvær med at komme op i de højere omdrejninger, eller den vil brænde hul i stemplet.


  • #16   24. dec 2011 Jesper H:

    Jeg vil kigge nærmere på det efter nytår engang... så kan det godt være du får en PB smiley

    Nu du snakker lidt kompression... Hvor meget skal den ligge på ca på et 70cc sæt?

    Jeg er kun vandt til biler og lidt nyere scootere og synes sgu ik der er ret meget kompression på puch maxien smiley

    Jeg har sådan en måler til at skrue i, i stedet for tændrøret og satser på at ta en måling...

    Hvor mange Bar skal den have for at ligge i den lave ende af en fornuftig skala?


  • #17   24. dec 2011 Kan intet sig om kompressionsforholdet målt i bar. Omregningen er lidt besværlig, og en sådan kompressionstester benyttes egentlig kun til at tjekke, om kompressionen er ens i flere cylindre på samme motor.

    Typisk 12:1 for sportskits og sjældent ret meget højere til almindelig benzin. Grænsen for 92 Oktan ligger omkring 11,8:1, så vidt jeg lige husker.

    Men nej, Puch Nazi har ikke verdens højeste kompressionsforhold. Det er en længere smøre, som jeg ikke vil bevæge mig ud i denne aften. Send mig en PB, så kan jeg nok finde på at svare. smiley

    Jeg har rodet totaktere i snart 15 år. Et eller andet har jeg vel for fanden lært, mehehe.


Kommentér på:
Puch maxi tænding elektronisk?

Annonce