Varm typhoon går lidt dårlig. {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige erhvervet mig en Typhoon fra 99 med den gamle hiper 2 motor i går. Fik den meget billig med nogle fejl.
Har så været i gang i dag og rettet næsten dem alle.
Den fejl jeg ikke fik rettet i dag var følgende:
Blir motoren godt driftsvarm vil den ikke køre ved højere omdrejninger mens der er belastning på.
Der er aldrig blevet pillet i den, sådan ser det i hvert fald ud. Der er meget gammel skidt alle vegne og den har alle originale gummi afdækninger, slanger og lign i motor"rummet". Skruer sidder med de rigtige skiver de rigtige steder osv, ingen mangler. Så jeg tror motoren er som den er blevet leveret fra fabrikken.
Nå tilbage til problemet. Jeg troede først at det var en tilstoppet benzintilførsel, så den ikke kunne nå at fylde svømmerhuset inden det skulle bruges. Jeg startede så med at udskifte benzin og vacuumslange til benzinhanen. Testede lige om filteret var stoppet inde i tanken ved at suge i vacuum slangen, der stod en tyk stråle ud af benzinslangen, så den virker.
Næste ting, rense karburator og puste den igennem. Inden jeg kom så vidt så eg at studsen var meget mør og revnet + våd udepå - så der skaffede jeg lige en ny.
Karburator var fuldstændig ren, men den blev renset alligevel. Nu jeg var igang sikrede jeg mig lige at membranen var funktionsdygtig, det var den. Det hele blev samlet med en ny studs og jeg sikrede mig at alt er tæt. Inden jeg monterede luftfilteret igen blev det checket at det ikke var tæt, det var det heller ikke.
Samle det hele igen og teste den, den kører bedre, nok fordi den gamle studs var lidt utæt. Men hoved problemet er der stadig.
I dag kørte jeg så uden alle skjolde og hjelmboksen/sædet (av min røv) og så kunne jeg høre motoren bedre. Når den blir varm, og rammer det punkt hvor den går død ændrer motorlyden sig, den raller/larmer mere. Går det lidt nedaf bakken kan den komme over det punkt og fortsætter så op til 80 på speedometeret (det er en 45'er) uden mislyden. Det skal lige siges at det IKKE lyder som firetakten - så jeg tror ik der er tale om forkert karburator indstilling.
Hvad kunne den mislyd være, den larmer også lidt mere når det sker.
Den har gået 19.300 km så mine gæt er:
1. Topstykket der skal spændes efter, eller måske en revnet toppakning. Så den mister lidt kompression ved en bestemt resonans/omdrejning.
2. Meget slidte stempelringe der mister lidt kompression? Jeg har dog aldrig haft en knallert der har kørt så mange km, så jeg aner ikke hvordan slidte stempelringe påvirker dens virkemåde.
Hvad skal jeg ellers kontrollere i morgen (inden man skal ud og spise ved familien ;o) ) ?
Vil senere have et komplet større cylinderkit og en større karburator + en multivar på den. Men vil have fundet fejlen på std. opsætningen inden jeg fortsætter.
Hvad siger panelet?
Og god jul på forhånd ;o)
apr 2007
Følger: 110 Følgere: 110 Scootere: 20 Emner: 212 Svar: 3.722
apr 2007
dec 2003
Følger: 9 Følgere: 21 Scootere: 13 Emner: 74 Svar: 934
Det er da et forsøg værd, når min lokale t-hansen åbner mellem jul og nytår.
Sodsæt koster 19,- og et stempel 79,- det er da til at overkomme ;o)
apr 2007
dec 2003
Men se lige noget sjovt:
hhtp://home.12v.dk/pakning.jpg
Sådan pillede jeg den af, jeg kan med min bedste vilje ingen pakning finde. Kan også se at den har sluppet noget ud, den er ret våd omkring. Tror den har skydt pakningen ud, alt så ud til at have siddet der de seneste mange år og den var også lidt løs, dvs. ikke spændt i bund.
Hvis det ikke hjælper at fikse den pakning, så vil jeg lige 3 punkts micrometer udmåle cylinderet på arbejde og checke den mål. Men cylinder væggene ser rigtig lækre ud, ikke et eneste slidspor, borset fra de sidste 2 mm hvor stempel ringen ikke rammer. Synes dog jeg kan rokke stemplet lidt meget fra side til side, men det er jo kun 7-8 grader her i garagen og alu'et har vel trukket sig mere sammen som jern cylinderen.
Men anyway, jeg prøver at tilpasse en pakning jeg har liggende - skal der også nyt stempel til, så er det jo ik så galt. Den skal jo bare køre et par mdr til jeg har indkøb tun (læs: fyldt kontoen efter juleindkøb ;o))
Forresten, blir dette overhovedet læst siden den er røget så langt ned på siden, eller bliver den bumpet op til toppen?
dec 2003
(link fjernet)
dec 2003
Ikke alle tager billeder med mobiltelefonen ;o)
Melder lige tilbage hvad der sker med en pakning.
dec 2003
Nå ikke mere knallert i dag, kom lige i tanke om at den store kasse med knallertdele røg med monzaen sidste år
Og det flydende pakning jeg har liggende tåler kun 120 grader, lol.
Satans 24. dec. - jeg vil skrue knallert :oD
- stemmer også lige tilbage.
dec 2003
Ellers venter jeg bare til den 27. hvor t-hansen åbner her i byen igen. Så kan jeg lige så godt tage et komplet sodsæt og stempel med. Det har jo nok stået til udskiftning, hvis det har siddet der i 20.000 km.
God jul og tak for snakken :o)
Varm typhoon går lidt dårlig.