{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.426 visninger | Oprettet:

Kan ikke starte, for meget olie? {{forumTopicSubject}}

Dav
Min std galaxy, med gg og pillede begrænsninger, har haft sværere og sværere ved at starte. I dag kunne den slet ikke starte, jeg lagde mærke til at der løb en tyk sort væske ud af udstødningen. Er det fordi der er for meget olie i benzinen eller tror i der kan være en anden årsag? Tændrøret gnister fint og er vådt, dog er det meget sort

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan ikke starte, for meget olie?
  • #1   4. feb 2023 Blander du selv olie i benzinen?
    Hvilken olie bruger du?

• #2   4. feb 2023 Jeg blander selv olie i plejer at blande 2-3%
    Har brugt en fra motul, men er gået tør så har brugt en fra shell. Og da jeg skulle blande smuttede den og så kom til at hælde for meget i, men tror den er ret gammel ved ikke om det kan også kan have noget med det at gøre.

• #3   4. feb 2023 Altid brug 2%
    Hvis du har brugt for meget olie, så tag dit tændrør ud og giv det en tur med en stålbørste og tjek om gnisten er fin.
    Hvis den er stærk, så fjern udstødningen og se om den starter.

• #4   4. feb 2023 har jeg prøvet uden held

• #5   5. feb 2023 Rens bundkar og dyser.
    Prøv så igen.

• #6   5. feb 2023 Er nu prøvet uden ændring har også prøvet med en 19mm jeg havde ligende.
    Det besynderlige ved det er at da den så nogle gange startede for en uges tid siden, var det efter mange kick og den kunne godt stå i tomgang og tage lidt gas. Men når man slukkede den igen kunne den slet íkke starte.

• #7   5. feb 2023 Måske der er snavs i din membran eller en skæv plade.

Det nytter ikke noget at prøve med en anden karburator.
    ALLE karburatorer kan bruges.
    Det er ekstremt sjældent at en karburator går i stykker. Som i stort set aldrig.
    Det sker mest pga forkert håndtering.

Rens dyserne, skru luftskruen helt ind og fjern chokeren og test om den virker.

• #8   5. feb 2023 Membranen ser umiddelbart fin ud testede den med lommelygte.
    Ifht at rense karburatoren rensede jeg den i går. Nu ved jeg ikke så meget om scooter, men hvis tændrøret er vådt er det så ens betydende med at der kommer benzin igennem som der skal eller hvordan??

• #9   5. feb 2023 Har samme problem efter jeg lavede et cylinderskift. Den kørte fint, men pludselig gik den ud og gad ikke starte medmindre jeg gav den startspray. Men den stod kun 2 sekunder og gik ud igen. Tjekkede derfor kabu igennem og rensede dyser. Tog også studs af og tjekkede membran. Måske det kunne have noget at gøre med defekt tændspole eller stator???

• #10   5. feb 2023 Kan godt være, er det ikke noget med man kan udmåle tændspolen med et multimeter?

• #11   5. feb 2023 Tjek din karburator for fejl.
    Det er næppe tændingen, hvis den tænder kortvarigt.
    Tjek gnisten, om den er kraftig og blå/hvid.

• #12   5. feb 2023 Det tror jeg jo. Dog ikke sikker på, hvordan man gør.

• #13   5. feb 2023 Hvad indgår i at tjekke karburator for fejl?
    Har renset den standarte karburator uden effekt, så jeg prøvede en 19mm jeg havde liggende.

• #14   5. feb 2023 "renset"
    Beskriv det.

Har du testet chokeren?

• #15   5. feb 2023 Bum så fandt jeg sku lige løsningen. Prøv at skifte tændrør Magnus. Det fungerede for mig. Havde ikke tænkt det var tændrøret, der var galt med den, da jeg lige har skiftet til nyt tændrør, men det virker nu med et andet.

• #17   5. feb 2023 Har skilt den ad og blæst dyser og bunkar igenem.
    Alt el virker kun når scooteren er tændt kan det have noget at gøre med om chokeren virker eller hvad?

• #18   5. feb 2023 Ja kan det sagtens

• #19   5. feb 2023 Men hvis det var choker, så burde den vel kunne starte med 19mm med manuel choker?

• #20   5. feb 2023 Det kunne være at din choker kabel ikke er indstillet rigtigt, så når du hiver i den åbner den ikke op. Eller åbner kun en smule op. Hvis du fjærner filteret og giver den startspray direkte i karbuen og forsøger og starte, starter den så?

• #21   6. feb 2023 Har haft den startet med startspray, men har ikke kunnet få den til det de sidste par dage.
    Men tjekker lige chokerkabel.

• #22   6. feb 2023 Har nu prøvet at starte den, og det lugter af totaktsmotor så noget forbrænder den. Kan bare ikke starte helt, kan det have noget med gnist at gøre?

• #23   6. feb 2023 #22

Læs indlæg #3

Hvis du ikke gider at gøre det jeg siger, så gider jeg ikke bruge min tid på at hjælpe dig.
    Det tager 5-10 minutter at teste et tændrør.

• #24   6. feb 2023 Har gjordt alt hvad du har sagt. Tog tændrøret ud tørede det af og rengjorde med en stålbørste.
    Den gnister en klar blå gnist, som jeg vil mene er som den skal være. Men da jeg ikke har det store at samligne med kan jeg ikke af eller bekræfte om det er der fejlen ligger.
    Det føltes bare som om den lige manger det sidste for at komme i gang.

• #25   6. feb 2023 Gnisten er fin så.

Fjern luftfilteret.
    Læn din scooter til højre.
    Drej gashåndtaget i bund.
    Hæld cirka den mængde benzin der kan være i hætte på en ½ liters colaflaske ind i hullet.
    Slip gashåndtaget og start så din scooter med en lille bitte smule drejet gashåndtag.

• #26   6. feb 2023 Det er meget besynderligt.
    Tænkte det eneste der så kunne være galt var i eller omkring cylinderen. Så og med jeg havde tiden, prøvede jeg at tage cylinder af og sætte en magen til på. Den startede første hug, lod den stå i tomgang i et minuts tid og så gik den ud af sig selv. Da jeg prøvede at starte den igen, var det det samme problem som før.

• #27   6. feb 2023 #26
    Har du prøvet et jeg beskrev?

• #28   6. feb 2023 Ja, men kunne ikke få gang i den, og kort tid efter dryppede ud ved udstødningskanalen.

• #29   6. feb 2023 Nogle gange når jeg prøver at starte kommer der et puf fra udstødningen.
    Kan det ikke også være at den drukner?
    Der kommer jo ubrændt benzin ud af udstødningskanalen, og tændrøret er sjask vådt.

• #30   6. feb 2023 Måske er din udstødning blevet tilstoppet med benzin efter du har forsøgt og starte den så meget. Prøv og løsne udstødningen så den er utæt ved forrøret. Den kommer til at larme, men sådan kan du teste om den er tilstoppet

• #31   7. feb 2023 Fjern udstødningen og prøv igen.

• #33   8. feb 2023 Slettede du dit indlæg?
    Du har løst det ved at gøre det som jeg beskrev i #7, kan jeg se.

• jim H
    jim H Tilmeldt:
    sep 2019

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 183
    #34   8. feb 2023 Defekt ECU eller CDI så vil den kun står i tomgang og ikke tage gassen. For meget oil så skyder den oil op i luftfilteret så den ikke kan få luft fugtigt sort tændrør og våd så får den ikke luft nok. Det løses ved at skifte tomgangs dyse. vis din tomgangs dyse er 30 så skal du en 33 tomgangsdyse på. og vis tændrøret ikke bliver lyssegrå så skal du skifte til en mindre dyse . Vis din dyse hedder hedder 92 skal du gå 5-6 ned i dyse så skulde den blive grå i tændrøret så har du dyset den rigtigt. tændrøret kan også blive sort vis dyu køre med den forkerte oil.

• #35   8. feb 2023 #33 ja slettede et indlæg da det ikke var løsningen, og det jeg havde skrevet ikke gav mening. Får lige prøvet lidt mere når jeg ikke er syg,

• jim H
    jim H Tilmeldt:
    sep 2019

#36   8. feb 2023 Jeg kender AGV som min engen boxelomme den tomgangsdyse der sider på din euro4 er 30 dyse den skifter du til 33 dyse og fjerner den her og sætter en skruge i slangen så den er tæt billed

• jim H
    jim H Tilmeldt:
    sep 2019

#37   8. feb 2023

profilbillede
  • jim H
    jim H Tilmeldt:
    sep 2019

#38   8. feb 2023 så er jeg sikker på den stater hver gang

• #39   9. feb 2023 #36
    AGV?

Det er en PGO Galaxy.
    ( har jeg overset noget )

• #40   9. feb 2023 idk forstår heller ikke så meget

• #41   9. feb 2023 Prøv de simple ting.

Rense alle dyser. Har du gjort det, så skip det.

Tjek gnisten. Den skal være blå/hvid.
    Hvis den er orange/hvid, så har du en fejl der.
    Gnisten skal være HVER gang at stemplet har kørt en tur. Hvis gnisten er uregelmæssig, så er det nok din pickup, der har for stor afstand.

Fjern den automatiske choker.
    Skru den af og træk den op, så der er fuldt hul ned.
    Se om det ændrer noget.

Hvis den starter, når chokeren er fjernet, så er din choker nok defekt eller noget er indstillet helt forkert.

• jim H
    jim H Tilmeldt:
    sep 2019

#42   9. feb 2023 Det har ikke en dyt med choker at gøre og rensning af dyser OSV Eletrontændning enten virker det eller også så virker det ikke og har ikke noget med fave på gnisten. Enten er der gnist eller også er der ikke nogen gnist. Man kan ikke samligne manuelt tændning med Eletrontændning . Det kan kun være 2 ting. den ene har jeg beskrevet for at den stater hver gang første gang. Men det kan også være knækket stempel ring der den skyder oil ud af udstødningen.

• #43   9. feb 2023 #42
    Du har ikke rodet nok med tændingen på scootere.
    Når der er en dårlig stelforbindelse, så bliver gnisten orange.
    På mange scootere der består stelforbindelsen af en tyk ledning, mellem minus på batteriet og startermotoren.
    På denne ledning sidder der et stik, under motoren. Hvor det bliver udsat for vand og salt.
    Til sidst dur det ikke mere og så har man en dårlig stel.
    Gnist der uregelmæssig, sker oftest på PGO hot 50, da denne ( ifølge importøren selv ) kan være leveret med for stor afstand mellem svinghjul og pickup.
    Orange gnist kan også komme af en træt stator. Dette ses også ofte på PGO, da deres stator er kendt for at være svag og dårligt lavet.

En knækket stempelring skyder ikke olie ud i udstødningen på en 2 takter.
    Det sker kun på en 4 takter.

I øvrigt så er det vinter, så der kan sagtens komme kondens i tanken, som lander i bundkaret og tilstopper dyserne eller det kan være et dårligt filter i benzinhanen, som sender snavs ned til karburatoren.

Se om du kan få målt din kompression med en tester.
    Den koster 169 kr hos Biltema.
    Den skal helst ligge omkring 9 bar og den skal være over 6 bar.

• jim H
    jim H Tilmeldt:
    sep 2019

#44   9. feb 2023 VGA euro 4 . En 4 takt

• jim H
    jim H Tilmeldt:
    sep 2019

#45   9. feb 2023 Du taler om noget du ikke ved en skid om. Vis du ikke ved at vga euro 4 er en 4 takter

• jim H
    jim H Tilmeldt:
    sep 2019

#46   9. feb 2023 hold du dig fra 4 takter det kan jeg høre du ikke ved noget om overhovet. Scootertechguy

• jim H
    jim H Tilmeldt:
    sep 2019

#47   9. feb 2023 få målt din kompression hvad skulde det hjælpe vis det er oil ringene på stemplet der er røget og ikke stempel ringene på stemplet der er røget. Så ville den jo have kompressin på alligevel. du ved sikkert heller ikke at der sidder insprøjtning på den. gamle 2t kan man ikke samligne med 4 takt nye scooter.

• #48   9. feb 2023 #44
    Min std galaxy

Det står i #0

• #49   10. feb 2023 Tak for hjælpen til dem der kom med indlæg smiley
    Har nu fået den til at kunne køre og starte sådan nogenlunde

• #50   10. feb 2023 #49
    Hvad var så din løsning?

• #51   10. feb 2023 Halv stoppet udstødning
    Falsk luft fra studsen til olie blanderen, som ikke er monteret. Gamle ejer havde åbenbart forsøgt at lime den til hvilket var blevet utæt
    For lille hoveddyse (den vil kun starte med meget gas)

Kommentér på:
Kan ikke starte, for meget olie?

Annonce