{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.627 visninger | Oprettet:

Peugeot tweet går ujævnt {{forumTopicSubject}}

Hej scootergalleri.
Jeg har en Peugeot tweet rs50 som er begyndt at gå meget ujævnt.
Jeg har søgt nettet og særlig scooter galleri igennem efter hjælp, men syntes ikke jeg kan finde noget der beskriver mine udfordringer helt.

Her følger romanen om bæstet:

Scooteren har igennem længere tid "hostet" eller hakket en lille bitte smule når man kørte ved lav hastighed også give fuld gas, f.eks. ved sving ned ad side veje og lign. Men uden at knallerten har mistet fart, optræk eller gjort andet end bare at lyde lidt skramlet.

Men nu mister den fart og optræk når den hoster, dog gør den det også ved høje og lave omdrejninger og hastigheder, kold og varm. Sådan set lidt hver gang jeg gasser op eller ned. Og nogen gange skyder den også lidt ved meget høje hastigheder (fuld gas ned af bakke).
Den går også lidt ujævnt i tomgang, men ikke andet end at det lyder som om den springer en takt over ind imellem.

Men jeg har så fornylig lavet lidt service på den, skiftet olie, ruller, luftfilter, drivrem og tændrør.
Men om det har noget at sige det ved jeg ikke.

Den har tidligere været kortsluttet omkring 25.000 gange pga. En fejlmonteret ledning fra fabrikkens side der blev slidt over og gned op af spændingsregulatoren. Og det blev først opdaget da jeg fyrede mekanikeren og selv tog et kig på bæstet. Om det har noget at sige, ved jeg ikke.

Hvor skal jeg starte fejlfinding henne? Syntes det er svært at vurdere om det er et el problem, det har den tidligere haft med samme lyde og opførsel hvor der var en løs kabelsko på ledning til tændspolen, men de er stadig fine. Eller om det er motor eller karburator der kan være noget med.

Knallerten er standart, men ubegrænset. Har kørt 30.000 km på 2,5år. Har sat et cr6hsa tændrør i, men der sad en 7'er i fra tidligere service ved mekaniker. Og tror der sad 7,5 gr ruller i, vejede 7,23 i snit på vægt men har sat 5 gr i da der var hvad jeg havde.

Nogle gode ideer?
Sidst fik jeg god hjælp til fejlfinding så krydser fingre for at i kan hjælpe mig på rette spor ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Peugeot tweet går ujævnt
  • #1   24. okt 2019 Er sådan en fætter 2 eller 4 takt?

Det kunne godt være du skulle skifte dine stempelringe.
    De er nok godt slidte og går de til på et tidspunkt, hvilket betyder at cylinderen også ryger.. og måske mere til.

30.000 km er way over due for de ringe og det kan sagtens være skyld i mistet optræk og fart da der ikke er nok kompression tilbage.

Få en mekaniker til at måle kompressionen i cylinderen.

• #2   24. okt 2019 Det er en 4 takter, den fik nye stempelringe efter 13.000 km, ved ikke hvor længe sådan nogle små svin holder? men der var tanken at skifte dem i juleferien samt toppakning.

• #3   24. okt 2019 Hvad med ventiljustering?

• #4   24. okt 2019 Jeg ved ikke rigtig hvordan man tjekker det eller indstiller på det?

• #5   24. okt 2019 Tjek for vand i benzinen og brug karburatorsprit.

• #6   24. okt 2019 Kan der være vand i benzinen fra tankstationen af? Tanker 2 gange om ugen og kører den næsten tør inden tankning hver gang. Hvad gør spritten?

• #7   24. okt 2019 Der kommer kondensvand i alle benzintanke, også på en scooter.
    Jeg har før oplevet flere decilitter i en tank smiley og så kører scooteren virkelig dårlig.

Karburatorsprit binder vandet så det ryger med gennem forbrændingen, men uden karburatorsprit så vil det ligge som perler på bunden af tanken og i karburatoren og skabe problemer.
    Så at du kører tanken næsten tør ændrer ingenting, tværi imod kan man sige, da en tom tank har en større overflade som ikke er i berøring med benzin, og der at kan der også dannes meget mere kondens.
    Når vi kommer under 7 grader er det altid anbefalelsesværdig at benytte karburatorsprit på en motor med karburator.

• #8   25. okt 2019 Er lige kørt på arbejde på knallerten. Og den kørte lidt anderledes i dag, der viste problemerne sig kun mens den var kold, de første 1-2km. Derefter var der ikke det store, selvom den stadig lød lidt spøjs, så tog den fint gas. Kunne slet ikke give den fuld gas da den var kold kun 1/4-1/3 gas ellers døde den næsten. Men prøver at købe noget sprit i eftermiddag, men kan det stadig være det når den kører fint varm?

• #9   25. okt 2019 Ventiljustering er simpelt nok hvis man ved hvordan en 4 takt motor fungere, men det kan nok være at en mekaniker skal gøre det, dog lyder det ikke til at det er hovedproblemet her.

Virker din choker? Siden den skaber sig lidt når den er kold?
    Tikker den meget i motorgang?

Hvis der er vand i tanken er det også lidt skidt. Vand kan nærmest ikke blive komprimeret og der skal ekstreme mængder kræfter til før det kommer det sker. Kommer det ind i cylinderen kan det skabe bøvl og den vil ikke gå ordenlig.

• #10   25. okt 2019 Før du putter karburatorsprit i tanken, så tap en halv liter benzin ud i en klar flaske og lad det stå i 5 min, så bør du nemt kunne se om der ligger vand i bunden.
    Er der meget, så skal du tømme tanken helt før du fylder nyt benzin + karburatorsprit på.

profilbillede
  • #11   25. okt 2019 Da jeg kørte hjem på knallerten idag kørte den lidt bedre syntes jeg, det var også mere tørt i vejret, men ter sig stadig åndsvagt. Syntes faktisk at de første 15-20 sekunder virkede den perfekt, hvilket forvirrede mig. Tog fint gas og fløj derud af. derefter gik der lige 1-1,5km før den var god igen, men gik stadig lidt ujævnt ved fuld stop til topfart selvom den var varm.
    Har leget lidt på værkstedet efter jeg er kommet hjem. Der er ikke vand i benzinen, fik tappet 1½ liter af og lod stå i 15 min, og kunne intet se, overhovedet. Så giver det mening af prøve spritten? kan knallerten tage skade?

Har leget lidt med tomgangsskruen, tænkte det ikke kunne skade, men den var fin.

Har taget nogle billeder af karburatoren, det kan være i kan hjælpe mig med at udpege luftskruen, hvis det kunne hjælpe at indstille på det. det markeret i billederne med grønt er det eneste jeg lige kan se skulle være noget i den retning, da der INTET står i manual, og kan ikke finde pågældende karburator på nettet umildbart.

Her er billede af venstre side af knallert (side med variator og luftkasse etc)

profilbillede
  • #12   25. okt 2019 her er karburator i højre side. det markeret har jeg prøvet at trykke på med skrue trækker, da jeg ikke kunne se hvad der skulle skrues på for at bevæge den, men aner ikke lige hvad det er (er totalt nybegynder men vil gerne lære det)

profilbillede
  • #13   25. okt 2019 ved ikke lige hvordan man får video direkte herind, den melder fejl konstant. men har optaget svinet i tomgang https://www.scootergalleri.dk/video/diverse-scooter/113674-til_brug_i_teknik_traad

• #14   25. okt 2019 Også knallerten med gas https://www.scootergalleri.dk/video/diverse-scooter/113675-til_brug_i_teknik_traad
    Her er den varm. Vil prøve når den er kold at kigge på den igen.

Kommentér på:
Peugeot tweet går ujævnt

Annonce