{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lysrelæ kymco super 8
  • J.k H
    J.k H Tilmeldt:
    feb 2019

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 1
    #2   20. feb 2019 Ok tak

  • J M
    J M Tilmeldt:
    dec 2009

    Følgere: 2 Svar: 26
    #3   22. jun 2019 Tag et 1.5mm2 ledning til husinstallation, og lav to lus - en til lang lys, og en til kort lys. Tag relæet ud, og sæt den i stikket. Det fungerer fint - der er ingen grund til relæer osv. Du skal dog udskifte sikringen med en 15A type, da strømmen tages fra den normale sikring. Det fungerer fint, og har kørt på min i dens levetid. Sæt et stykke gaffa tape på, for at skåne vand, og sikre sig, at ledningerne ikke hopper ud.

  • J M
    J M Tilmeldt:
    dec 2009

    Følgere: 2 Svar: 26
    #4   22. jun 2019 Du kan se forbindelserne til lysrelæet her:
    https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171122/46bdbf8d46ef1f086b22cd0dbf625e04.jpg

    Det er lyskontakt kort, og forpære kort der skal sættes sammen, samt lyskontakt lang, og forpære langt der skal sættes sammen. Derudover skal den sikring, som lyset nu går på udskiftes til en 15A. Glassikringerne er lidt specielle - søg på:
    25MM 15AMP VPE5

    Fandt den på bland andet amazon.de:
    GLASSICH 25MM 15AMP VPE5


  • J M
    J M Tilmeldt:
    dec 2009

    Følgere: 2 Svar: 26
    #6   23. jun 2019 Jeg har desværre ikke min Super 8 mere, dens motor kunne ikke mere efter at have kørt uden olie... Så jeg kan ikke tage billeder af det.

    Super 8 har sin egen spænding og sikring til lyset, og den kommer ud på de to klemmer i højre side hvor der står batteri + og stel. Der kommer strøm til kort lys, på lyskontakt kort, og strøm til langt lys på lyskontakt lang. Og forpære kort og forpære langt går til lyset. Hvis du sætter de til til kort sammen, og de to til lang sammen, så fungerer lyset. Det, som sker, er at du trækker lyset direkte fra kontakten, i stedet for at sende det igennem et relæ. Det har den ulempe, at der trækkes mere strøm på hovedgruppen, og det er nødvendigt at skifte 10A sikringen med en 15A. Ledningslettet kan dog godt tåle det, og på Kymco Super 8 i MC udgaven er der faktisk 15A sikringer. Lyskontakten får også større strøm. Jeg har ikke kunnet finde informationer om hvor meget den tåler, men den tåler helt sikkert 6A. Forlyset har to pærer, der hver bruger 3A max, så det går lige. Batteriet kan have en spænding der er lidt større end 12V, og så kan der gå over 6A, men kontakten tåler det nemt, og tåler måske op til 10A.

    Det som er mest kritisk på Super 8 er stikforbindelser. De er vildt underdimmensioneret. F.eks. er de små 2.5mm spadestik på lyskontakt stikket kun godkendt af producenten til 1-2A, og Kymco sender 6-8A igennem dem. De overbelastes så meget, at strømmen med tiden ødelægger stikket. Og i processen hvor stikket nedbrydes, risikeres også at forbindelsen forsvinder, plus at stikket opvarmes og måske smelter. Dette er galt på alle Kymco's modeller. Der skal væsentligt mere til end et 2.5mm spadestik for at tåle de 8A, som lyset kan trække ved 14V.

    Du kan eventuelt bare klippe stikket af, og sætte ledningerne sammen med samlemuffer. Så undgår du risikoen ved de små 2.5mm spadestik. Klipper du stikket af, og sætter ledningerne sammen, opstår nok problemer med garanti, hvis den er under garanti. Sætter du en elektrikkertråd i, så kan du fjerne den, og sætte lyskontrolboksen på, hvis den skal til reparation. Jeg ved ikke om Kymco har skiftet lyskontrol boks og lys på de nyere udgaver, men hvis det er samme stik som på billedet, så er det den oprindelige.


  • J M
    J M Tilmeldt:
    dec 2009

    Følgere: 2 Svar: 26
    #8   23. jun 2019 Jeg mener der var nogle billeder på scootergrisens hjemmeside, men de er jo forsvundet desværre.

  • #9   23. jun 2019 #8
    Ja, scootergrisen var en fantastisk hjemmeside.


  • #11   23. jun 2019 #10

    What!? På grund af et skide nem-id?


  • #13   14. jul 2019 har lige lavet det på min med to relæer

  • J M
    J M Tilmeldt:
    dec 2009

    Følgere: 2 Svar: 26
    #14   14. jul 2019 Så er supergrisen heldigvis oppe at køre igen:
    https://scootergrisen.org/forum/viewtopic.php?t=196

    Hvis nogen har brug for sikringer til Super 8, så har jeg nogle original 25mm glassikringer på 7A, 10A og 15A til at ligge.


  • J M
    J M Tilmeldt:
    dec 2009

    Følgere: 2 Svar: 26
    #15   14. jul 2019 Her er billed af min løsning - en kortslutning af ledningerne til lyskontrol boks stikket. Jeg har kørt med det i mange år, og det har fungerer godt uden relæerne. Dog, så er nødvendigt at udskifte sikringerne til 15A typer. I stedet for at sætte ledningerne i, kan man evt. bide hele stikket af, og sætte samlemuffer på - men så går garantien hvis det er på. Som det ses af billedet, er det de to hvide (den ene hvide med sort streg), og de to blå (den ene blå med sort streg) der skal sættes sammen. Selve switch kontakten kan godt tåle det, og ledningsnettet har også tålt det hos mig. Men det kan være et problem med stik og kontakter. Er der sat ekstra kraftige forlygter i, der trækker over 3A, så skal der relæer på. Standard pærerne trækker 2x18W, og dermed ca. 3A, og det går fint for både lyskontakt og ledningsnet. Selve kontakten tåler 6A. Kymco har en 7A sikring og 10A sikring på deres ledningsnet, samt en 7A sikring på lyset. Det er med modifikationen nødvendigt at skifte 7A sikringen til 10A, så der bruges to på 10A, og den til lyskontrol boksen kan fjernes.

    Jeg har dog valgt at skifte til to på 15A, fordi at jeg har oplevet at lyskontakten kan finde på at kortvarrigt tænde kort og langt lys samtidigt i skifteøjeblikket. Det øger strømmen til 6A og det er for meget for to 10A sikringer. Sættes 15A på, så springer sikringen ikke i dette kortvarige tilfælde.

    Bruger man løsningen med relæer, kan man eventuelt forbinde dem, så at langt og kort lys ikke kan aktiveres samtidigt - derved undgås overbelasning af forpæren.


    profilbillede
  • J M
    J M Tilmeldt:
    dec 2009

    Følgere: 2 Svar: 26
    #16   14. jul 2019 Jeg fandt på ebay en Massey Ferguson Tractor Dual Head Lamp Relay 12v. Den kan måske bruges. Så vidt jeg kan se, så skal de to midterste kontakter til plus og minus.

    Kymco rød, Plus på T1
    Kymco grøn, Minus på T2
    Kymco Hvid uden sort streg på S1 (Fra kontakt, til relæspole for lamp 1)
    Kymco Hvid med sort streg på L1 (Lamp 1, til frontpære)
    Kymco Blå uden sort streg på S2 (Fra kontakt, til relæspole for lamp 2)
    Kymco Blå med sort streg på L2 (Lamp 2, til frontpære)

    Der følger stik med, og man burde direkte kunne erstatte stikket med den til Ferguson. Og så er scooteren forbedredt for 300W forlygter.


  • J M
    J M Tilmeldt:
    dec 2009

    Følgere: 2 Svar: 26
    #17   14. jul 2019 Her er et billede af relæet. Der findes flere typer, men forbindelserne er de samme.

    De to midterste kontakter er til henholdsvis plus og minus, og er den grønne og røde ledning på Kymcoens adskildte kontakt.

    De to terminaler i venstre side er til det ene relæ, og de to i højre side til det andet relæ. Indgangen til spolen, er den terminal den side, hvor minus er på det midterste ben. Og udgangen, er hvor plus er på midterste ben. Indgangen skal på kontakten (den uden stribe), og udgangen på pæren (den med stribe).

    Relæet på billedet tåler 400W. Så det er nok til en traktorpære.


    profilbillede
  • J M
    J M Tilmeldt:
    dec 2009

    Følgere: 2 Svar: 26
    #19   17. jul 2019 På diagrammet står 18W. Jeg syntes også jeg kan huske det var 35W, men jeg har ikke min scooter mere, så jeg kunne ikke tjekke det - og jeg blev så i tvivl om det var 2*2*18W (altså 36W nærlys, og 36W fjernlys). Det fungerede fint med 15A sikringerne og lusene. Men, i dag vil jeg nok have valgt traktorrelæet, og sat stikket på ledningerne til scooteren.

    Hvis det er 2*35W trækkes i øvrigt over 8A, og Kymco har kun en 7A sikring til lyset. Nogle har dog fået flyttet den på 10A til at side på lyset.


  • J M
    J M Tilmeldt:
    dec 2009

    Følgere: 2 Svar: 26
    #21   17. jul 2019 Kymco skiftede på et tidspunkt ud til større sikringer, og det er kun 50cc modellen, som er født med 7A sikringer og en 10A sikring.

Kommentér på:
Lysrelæ kymco super 8

Annonce