{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sætte nye lejer i
  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

Følgere: 23 Svar: 2.501
    #1   22. jun 2016 Aner det ikke men de bliver jo smurt af gearolien så tvivler på det skulle hjælpe at smøre dem inden du sætter dem i.

• #2   22. jun 2016 der sker ikke noget hvis du bare sætter dem i men det skader heller ike at give dem lidt, nogle er også smurt i noget stads fra fabrikken

• #3   22. jun 2016 Takker for svar smiley

• #4   22. jun 2016 Frys dem ned i et døgns tid, så er de nemmere at få i.

Hvis det er baghjulslejet og det kører uden for gearkasse, forstået som at det er adskilt fra gearkassen via en o-ring, så skal du bruge SKF lejefedt.

• #5   23. jun 2016 jeg vil fraråde at fryse dem ned som udgangspunkt, det er en mulighed men der kan forkomme kondens vand i lejet, det har dog ik rigtigt nogen betydning hvis det er i kort tid og hvis lejet er forsejlet

hvad jeg ville gøre er at købe en varmepistol hvis du ik har, og så varme selve blokken op til den er brandvarm, men pas på evt simmeringe, så udviger metallet sig nemlig og tillader lejet at smutte direkte i uden brug af frysning og risiko for evt kondens

lad emnet køle helt ned igen så blokken kan låse lejet fast

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

• #7   23. jun 2016 jeg putter mine tap lejer på en pande med 2t olie og giver dem 3min hver side på lidt under max, så glider de lige på tappen, når de skal i blok bruger jeg kun varmepistol til blokken og det virker sgu godt, det der fryse spray loctite laver virker ikke helt godt synes jeg men hans ligner det virker godt, han laver gode videoer ham der

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#8   23. jun 2016 3 minutter på hver side. LOL det lyder som en bøf.

• #9   26. jun 2016 Lejer SKAAAAAAAAAL i blokken først.
    Alt andet er direkte tåbeligt.

Piaggio lavede engang en video, hvor de viste hvordan man monterede lejer.
    Der satte de dem på tappen først.
    Sidst i videoen, der ender de med at banke på blokken med en gummihammer.
    Og så bliver der klippet i videoen og vupti, så er de færdige.
    Det er så den bedste måde at smadre nye lejer, eller få dem sat skævt i.

Se mit fotoalbum, eller se her:

https://www.youtube.com/watch?v=kYX-bOG9vR4

Se alle 3 film er lær lidt.

Scootergrisen:

hvad fanden er det lige at idioten han laver med den varmepistol i nærheden af de simmeringe?
    De er da 100% brændt af.

• #10   26. jun 2016 Spol frem til 5:30
    Hassse er jo totalt idiot.
    Han tror jo at det er tandpasta....
    Det lag der skal på, det er papirtyndt.
    Det er ikke et tandpastalag, som der skal til at tætne huset.

https://www.youtube.com/watch?v=mwB-VW0tdn4

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#11   27. jun 2016 Jeg tænke også at det nok ikke er godt og varme på en pakdåse men der står i videoen at den kan tåle det.
    Men folk er velkommen til at lave bedre videoer i stedet for at kalde dem der laver videoer til at hjælpe andre for idioter.

• #12   30. jun 2016 Der står i videoen at den kan tåle det....

Tror du på det?

Uanset om den kan tåle det eller ej, så er det forkert at gøre det på den måde.
    Se nu bare den film jeg viser dig.

• #13   30. jun 2016 Jamen Tommy. Den video du viser er jo med ham Hasse som du siger er idiot? smiley

Og det er jo ikke krumtaps lejer jeg skal skifte, men lejer ved gearingen og baghjulet smiley det er måske det samme princip? Og hvad skal jeg købe til at bruge til? smiley

• #14   30. jun 2016 Videoen før den sgu da................

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#15   1. jul 2016 Efter lidt søgen...

Nu ved jeg ikke hvad pakdåsen er lavet af men lidt søgen på nettet siger at silikone til brug i ovnen kan tåle 200-260 grader så hvis metallet kun skal varmes op til 120 grader så kan det være det er fint nok at lade pakdåse sidde i.
    Den bliver jo også varm når motoren kører så kan være den fint kan tåle det.

• #16   2. jul 2016 Du mangler tydeligvis viden om varmeledeevne i forskellige materialer.
    Den tid han bruger på at varme alu op til 120 grader, ( hvor at metallet leder varmen alle mulige andre steder hen imens ) der får han varmet den pakning op til meget mere.
    Varmen fra en varmepistol er på 650 grader ved højeste varme ( som er den du bruger til formålet. ).

Skal det gøres med pakdåsen siddende i blokken, så skal hele blokken en tur ind i en ovn i en halv times tid i ved 160 graders varmluft.

Hvis du har et termometer, som kan måle så høje temperature, så tag en varmepistol og peg på en motorblok på samme område i præcis 1 minut.

Gør det samme med en pakdåse.
    Pakdåsen er smeltet og motorblokken er kun lige blevet lun.

Det er jo ikke 120 grader, som du blæser på blokken og silikonen optager varmen lynhurtigt.
    Derfor smelter den før du når dine 120 grader på motorblokken.

Du ser idioten montere lejer i en motorblok, men du ser den ikke opstartet bagefter.

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#17   3. jul 2016 Jeg gider ikke de der nedladende beskeder.

• #18   3. jul 2016 De var ment i ramme alvor.
    Jeg lærte dig tilmed hvordan det hænger sammen.

Du har været herinde i mindst 5 år, så du burde ha opfanget en hel del af ovenstående igennem tiden.

Hvis jeg får fingrende i en scooter, så laver jeg en komplet video af krumtapskift.

• #19   3. jul 2016 Hvis man er så dum at man varmer med sin varmepistol direkte på en pakdåse så er det sq da også næsten fortjent at den dør. De fleste ligger vel også varmen bredt i blokken istedet for kun at varme 1 sted. Det er da sund fornuft. Hvorfor man vil montere lejer med pakdåsen i er så mig en ubeskrivelig gåde, det komplicere da kun sagen.

Hvorfor varmen blokken til 160 grader? 120 er længe rigeligt til at lejet kan dumpe lige i.
    Tænker en anelse over at hvis piaggios metode var så elendig, hvorfor er der så mange piaggio motore der kører fint og længe. Går ud fra der går JÆVNT mange lejer igennem deres fabrik som bliver monteret efter deres foreskrifter.

Faktum er at det her med lejer er en religions krig for mange herinde, som er bundet i gamle myter og folks ideer om hvad der er bedst.
    Har gennem mit arbejde som smed monteret et utal af lejer i diverse størrelser. Nogen er varmet på, nogen er frosset på med tøris, nogen er dasket på med en hammer og dorn, og de har alle sammen kørt bagefter i større industrielle anlæg i rigtig lang tid. Og typisk i miljøer som er meget værre end sådan en scooter motor.
    Jeg har SLÅET!, ja SLÅET! krumtapslejer på piaggio tappe, som har kørt rigtigt lang tid, det handler om at vide hvad man laver. Hvis man ikke fatter det så er det lige meget om man varmer blokken op i oliebad over bål,eller tager det med på nordpolen for at have det koldt, for så VIL man ødelægge noget.

• #20   3. jul 2016 Det er ikke krumtaps lejer der er tale om, men lejerne i baghjulet og gearingen smiley

• #21   15. sep 2017 Ved godt det er en gammel tråd, men Tommy når du så har sat lejerne i begge sider af motorblokken, hvordan vil du så få dem på krumtappen? det er ikke nok at ligge krumtappen i fryseren natten over det har jeg prøvet... virker ikke!

• #22   15. sep 2017 Se mit fotoalbum...!

Krumtappen i fryseren natten over.
    Motorblokken ind i ovnen ved 150 grader i 30 min.

• #23   15. sep 2017 Jeg mener du er forkert på den, men det er der nok flere meninger om smiley Ja jeg smider krumtappen i fryseren og lejerne i ovnen 80 grader i 10 min og de smutter lige på, derefter varmer jeg motordækslet op og krumtappen smutter lige i, og simmeringe til sidst.... eller også er der flere måder at gøre det på...

• #24   15. sep 2017 Det synes jeg så at du skal gøre med en krumtap til 3500kr, på en 250ccm crosser og se den blive skæv.
    Bare ordet hammer i sig selv, det gør ondt i mine øre.

Hvad tror du det gør ved kuglerne og lejeskålene, når du giver lejerne et klask, fra en retning, som de ikke er bygget til at modtage tryk fra.

https://m.youtube.com/watch?v=kYX-bOG9vR4

• #25   15. sep 2017 Simmeringene, dem sætter jeg ikke i, før jeg har bekræftet at krumtappen glider 100% rigtigt.

Med din metode, så kan du heller ikke centrere krumtappen, hvis det er krævet af producenten.

• #26   15. sep 2017 Hvor i det jeg har skrevet bruger jeg ordet hammer? på den måde jeg beskriver glider det lige sammen, jeg har en kammerart som har en PGO hot, den lavede jeg på den måde jeg omtalte, den har nu kørt 25000 km, og det er vel og mærke efter jeg lavede den, så forlanger jeg ikke mere...

• #27   16. sep 2017 På den måde du beskriver, der har du et problem, hvis den ikke glider direkte i, i første forsøg.
    Og det ses tit.

Kommentér på:
Sætte nye lejer i

Annonce