4-takt Sprint vil kun gå tomgang. {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg har kørt med noget blandet benz/diesel som vi havde på værkstedet, og den har kørt fint på 1½ tank. Da den begynder ikke at ville tage gassen. Siden er det blevet værre. Jeg har tømt tanket og fyldt ren benz på. Samme problem. Den vil gå i tomg. men når man drejer gashåndtaget dør den. Nogle gange har jeg været heldig at få den til at tage gassen. Men kun i en km. så er den død igen og kan kun gå tomg.
jeg har stillet ventiler, skiftet tændrør, prøvet med anden tændspole, adskildt og renset karburator.(synes det blev bedre derefter i kort tid. Kørte en dag så var den gal igen) Prøvet at mont. en anden karburator magen til. Samme problem.
Batteri er også nyt.
Hvad er fremgangsmåden nu? Nogle idéer eller erfaringer?
Tak
maj 2011
Følger: 29 Følgere: 28 Scootere: 3 Emner: 5 Svar: 53
tjek benzin filter hvis den har sådan en. Ellers ville jeg nok kigge til cylinder da den nok er blevet varm af at køre på diesel
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Den årsag jeg hælder mest til er at dieselbrændstoffet ikke har kunnet forbrænde nok og derfor har skabt en masse sodpartikler. Disse sodpartikler har været på vej ud af udstødningsventilen lige i det sekund den er lukket og det derfor er blevet klemt imellem ventilhovedet og ventilsædet. Efterhånden som mere og mere er kommet til har det banket sig fast og din udstødningsventil er blevet utæt. Lad være med at prøve at køre motoren yderligere, da det ellers vil kunne banke fordybninger i ventilsædet der er sværere at fjerne med billigt værktøj.
Mit forslag er at du sliber ventilsædet, som jeg viser i denne video: https://www.youtube.com/watch?v=Uc90yaRw7eQ Videoen viser også fint, hvor svært det er at multitaske når man prøver at fortælle noget uden at have øvet sig først.
Det du gør er at du tager topstykket af og lægger det på bordet. Så lægger du et viskestykke, et plastikskruelåg fra en colaflaske eller et viskelæder under topstykket så det ligger i forbrændingskammeret og beskytter ventilen mod at blive bøjet mod bordfladen om lidt. Du varmer nu lidt på låsedimsen der holder ventilen fast på fjederen og banker med en gummihammer (eller forsigtigt med en lille metalhammer) rundt i kanten af låsedimsen for at løsne. Den har nemlig sat sig meget godt fast efter at fjederen utallige gange har modvirket ventilens åbning.
Du tager nu den runde ende af en fastnøgle størrelse 17mm eller 19mm og trykker ned på låsedimsen så fjederen komprimeres og du kan fjerne de to låsedimser. Nu fjerner du fjederen og du kan tage ventilen ud.
Til at reparere skal du bruge en boremaskine hvor du kan skrue den for forskellige borstørrelser. Derudover skal du bruge en lille smule motorolie og lidt ventilslibepasta: (link fjernet)
Smør ventilstammen rigtig rigtig godt ind i motorolie og put den tilbage i topstykket. Påfør slibepasta på ventilsædet og ventilens kontaktflade og få med boremaskinen fat om ventilstammen.
Sæt boremaskinen på laveste hastighed og kør forsigtigt først den ene vej og så den anden vej nogle gange mens du giver let tryk på, så ventilfladen trykkes ind mod ventilsædet. Kør ikke for hurtigt, da din motor vil forbrænde olie og køre dårligt eller harvarere, hvis du slider der, hvor ventilen sidder i topstykket. Efter lidt tid vil slibemidlet i pastaen enten være knust eller slibepastaen vil være skubbet væk fra kontaktfladen.
Rens det gamle slibepasta væk med et stykke papir og vær opmærksom på at det ikke kommer på ventilstammen, hvor den sidder i topstykket. Gør det det skal du rengøre ventilstammen og putte ny olie på den. Når du har fjernet det gamle slibepasta påfører du nyt og fortsætter med at køre boremaskinen den ene vej og så den anden vej.
Tag dig hellere god tid og gør det langsomt end at køre for hurtigt og dumme dig. Det er trods alt nemmere at køre 10.000 gange rundt med en boremaskine end med håndkraft.
Når du ikke længere kan se tydelige buler eller sorte pletter på ventilsæde eller kontaktfladen på ventilen er du færdig. Vær dog opmærksom på at dette er en discountmetode der ikke for evigt kan bruges, da den ikke arbejder aktivt for at beholde de korrekte vinkler på kontaktfladen. Det rigtige værktøj koster boksen og vil du have et sandt professionelt resultat er det billigste at købe et nyt topstykke.
4-takt Sprint vil kun gå tomgang.