{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.924 visninger | Oprettet:

Steffan S
Steffan S
Tilmeldt:
11. jun 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16

Puch maxi går ud efter 5 km {{forumTopicSubject}}

Jeg har endelig fået min maxi til at køre.

Den køre perfekt mellem 30 og 65 km/t (membram er lidt brugt, så den kan ikke køre i tomgang)

Problemet er dog, at så snart den har kørt ca 4-5 km går den pludseligt ud. den dør bare (et par hunrede meter inden sprutter den først lidt).

Hvis jeg venter 10 minutter, kan den starte igen uden problemer og køre 1-1,5km og så går den ud igen, kan så vente 10 minutter igen og køre endnu 1-1,5 km osv osv..
Der skal dog gå de 10 minutter, ellers kan den ikke starte


Hvad går der galt? Nogen der ved det?

Jeg har prøvet at skifte tændrør til et der kan tåle noget mere varme. der sad et B6HS i den til at starte med, men jeg har nu sat et B8HS i, og har et B9HS liggende jeg kan prøve med også (tror dog ikke det gør den store forskel)
Da jeg skiftede fra B6HS til B8HS tændrør kunne den køre ca 1km længere før den gik død.

Nogen der har en idé om hvorfor den dør efter 5km?


Jeg ved ikke meget om knallert, men kan se det er et polini cylinder (tror det er 70cc) og en kæmpe karburator på. udstødning er standard. den køre omkring 65 på toppen i modvind.

Lad venligst være med at skriv at den ikke er lovlig. Dette er jeg klar over, men mit forsøg på at få den til at køre langsommere gik helt galt. og en ny standard motor er alt for dyr (billigere at køre pænt og tage bøden hvis den kommer)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Puch maxi går ud efter 5 km
  • #1   22. jul 2014 Den varmesætte sig smiley

    Ny motor? For 1000 kr kan man nemt gøre den lovlig? smiley


  • #2   22. jul 2014 undskyld for OT, men det jeg tvivler på at bøden er særligt meget billigere end et std cylle-kit, udstødning og karbu smiley

    Men tror du skal kigge på din karbu, og få den renset.


  • Steffan S
    Steffan S Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #3   22. jul 2014 #1
    Men motoren køre fint rundt, også når den lige er gået ud.. intet sætter sig fast

    #2
    Måske. men der er for meget bøvl i det.. og jeg køre kun 5 km på den i DK, resten af tiden køre jeg på den i tyskland hvor de ikke rigtigt kan gøre så meget og hvor bøderne er 1/10 del af hvad de er i DK..


  • #4   22. jul 2014 Det er en lille varmesættelse smiley Gnister den efter den dør?

  • Steffan S
    Steffan S Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #5   22. jul 2014 #4
    Ja den knister, og motor køre fint rundt hvis jeg træder på kickstarteren, men den starter bare ikke. benzin får den også. alt sammen testet 30-60 sekunder efter den døde (skulle jo lige have hjelmen af og fundet værktøjet frem)


  • #6   22. jul 2014 Den har alle tegnene på en varmesættelse, så det vil jeg skyde på det der smiley

  • Steffan S
    Steffan S Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #7   22. jul 2014 #6
    Hvordan kan jeg så forhindre det i at ske?
    men hvis den sætter sig pga. varmen, burde den så ikke gå i stykker? det er vel stemplet der sætter sig fast pga det hele udvider sig for meget (hvis jeg har forstået det rigtigt?)
    Og hvorfor kan den så stadig køre fint rundt uden extra modtand hvis jeg træder på kickstarteren 3 sekunder efter den er gået død? det burde vel ikke kunne lade sig gøre


  • #8   22. jul 2014 Skift den udstødning
    Og dyse den et nr. eller 2 op


  • Steffan S
    Steffan S Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #9   22. jul 2014 Skal måske lige tilføjes, at det er en ældre mand der har haft den før mig. Han siger den kørte fint (ved dog ikke hvor lange ture han kørte, finder jeg ud af senere) men efter han fik bil igen har den stået i 2-3 år uden at blive rørt.
    Det er samme karburator, udstødning osv der er på den nu. jeg har bare spændt det ordenligt fast (hele knallerten var ved at falde fra hinanden og det hele var total utæt)
    Han siger den kørte 70 km/t, hvilket også virker meget rigtigt, da den i let modvind køre 65 for mig.


  • #10   22. jul 2014 Jeg er rendt ind i nøjagtigt samme problem for 10 minutter siden... På min sidder der et tunluftfilter og en biturbo udstødning, og den går 40-50 relativt nemt. Jeg kørte 20km på den igår uden problemer, men nåede kun 2km. da jeg så skulle ud at køre idag. Jeg ville skyde på at det skyldes for meget luft. Hvilke luftfilter sidder der på din?

  • #12   22. jul 2014 Fejl på svømmeren eller slidte stempelringe.
    Har du tjekket dine platiner for bjerg/krater?


  • #13   22. jul 2014 Tjek pakninger og spænd alle bolte efter.
    Det kunne godt lyde som om den er utæt eller har en defekt tænding.
    Det kan også være din cylinder og stempel som enten er slidt eller ikke passer ordentlig sammen - knækket stempelring osv.
    Prøv at dreje motoren med svinghjulet når motoren er kold og få en fornemmelse af, hvor meget kompression der er på motoren. Altså hvor meget modstand er der i motoren når stemplet drejes mod toppen.
    Prøv så at starte og lad den køre så lang tid den kan så den er varm, og check så kompressionen igen. hvis nu der er mindre kompression når den er varm, kan du meget vel have fundet fejlen.
    Det kan være cyl er slidt, en eller begge stempelringe er knækkede, stemplet er slidt eller stemplet måske ligefrem har den forkerte toletance.
    Hvis det ikke er det, så lige så snart motoren går ud efter de der 2 km, så tag tændrøret af og se om det knister, gør det ikke det, så det din tænding.


  • Steffan S
    Steffan S Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #14   22. jul 2014 #10
    Pas. et der er indbygget i karburator. det fløj dog af da jeg kørt 50 km/t på sidste test kørsel og hoppede ind i en busk/mark/højt græs så jeg kunne ikke finde den igen, så skal have fat i et nyt at sætte i. var et rundt metal lignede filter. kan sende et billede af karburator hvor den sad i morgen hvis det kan hjælpe.
    Der sker det samme, hvis jeg køre uden filter (Skulle jo hjem igen)


    #11
    Det har jeg også hørt andre sige. næste ting jeg ville prøve at skifte er tændspole


  • #15   22. jul 2014 Det filter kender jeg vidst godt.
    Havde det på min 17mm Bing.
    Det giver godt, men det filtrerer ikke særlig godt.


  • Steffan S
    Steffan S Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #16   22. jul 2014 #15
    Nu er filteret jo også fløjet af halveds til sidst jeg var ude på en testtur (se tidligere kommentar) så skal have lavet noget nyt.. hvad kan du anbefale istedet? en strømpesok? smiley jo billigere jo bedre.. skal ikke være pænt, skal bare virke.


  • #17   22. jul 2014 Et rigtigt filter.
    Ikke noget fusk.


  • #18   10. sep 2014 Min maxi har det samme problem - stopper efter præcis 8 km - skifter jeg tændrøret kører den videre.
    Hele tændingssystemet er nu skiftet - alt fra tændrør, hætte, ledning, spole, kondensator, platiner osv. Skiftet til BOSH dele. SAMME problem!!

    Så talte jeg med en gut der går og roder meget med gamle Maxier, han havde haft det samme problem - og skiftet/strammet alt - uden at det hjalp.

    Til sidst skiftede han svinghjulet - og bum - så kunne den pludselig køre uden at gå i stå igen (også efter ca. 8 km).
    Nu har jeg fået et nyt "gammelt" svinghjul jeg vil prøve, det er også det eneste der mangler at blive checket.

    Så, prøv at skifte dit svinghjul.

    Han fortæller at hvis knallerten har stået stille i nogle år, kan man opleve at svinghjulet udvider sig indad mod tændingssystemet og skraber en anelse imod mederne på tændspole og lysspole. Det har så desværre den negative effekt at knallerten går ud efter nogle få kilometer, nøjagtigt som du og jeg oplever det.

    I weekenden skal det nye "gamle" svinghjul på, så satser jeg voldsomt på at problemet er løst.

    Men bare lige en "heads up" fra mig - det kunne jo være det hjalp på din knallert.

    Jeg har søgt efter erfaringer og hjælp i mange forskellige fora og er også medlem af Puch Klubben, men ingen af de råd jeg endnu har fået har hjulpet. Nu er der også kun svinghjulet tilbage at skifte, sååå.....

    Held og lykke


  • #19   11. sep 2014 Prøv med en elektronisk tændspole. Så slipper du for platiner og kondensator.

Kommentér på:
Puch maxi går ud efter 5 km

Annonce