816 visninger
|
Oprettet:
EFI {{forumTopicSubject}}
Hej. Hvis jeg nu montere dette kit på min jog tror i så at jeg kan indstille den til at gå en 38 eller sådan?
http://www.ecotrons.com/Small_Engine_EFI_kit.html
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Kittet har Decel-fuel-cut-Off.
Så den lukker for benzinen når du lukker for gassen når scooteren stadig triller.
Så brænder din motor sammen med tiden da benzinen smører.
Det ligner et 4takt kit.
Der står nemlig heller ingenting om det er til 2takt eller 4takt.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Decel-fuel-cut-off brænder ikke motoren sammen, da det er olien og ikke benzinen der smører. Alt med indsprøjtning begrænser ved at slukke helt for benzinen, for når der slet intet benzin kommer er den eneste varmeudvikling fra kompressionen, hvilket er minimalt i forhold til en brændende 2500 grader varm gas.
Der findes også et kit til to-taktere, som har den forskel at der er to indsprøjtere, så det kan dække en større forskel i omdrejninger, men det kit har jeg ingen erfaring med.
jul 2012
Med sensorene kan man også få en masse information om motoren, som man ellers skulle gætte sig til, og dertil kan tændingen også tunes. Alt-i-en, og så er det godt for miljøet!
jul 2012
jul 2012
http://www.ecotrons.com/2_Stroke_Small_Engine_EFI_kit.html
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
jul 2012
Selv har jeg ikke haft nogen problemer med dem, for de har slet ikke været interesseret i det tekniske, men for en sikkerheds skyld skal du nok begrænse den til under 40 km/t, så der ikke engang sker noget, hvis rullefeltet viser for meget.
dec 2007
dec 2007
Vil det stadig fungere?
dec 2007
jul 2012
Den finder ud af hvornår der skal gives benzin ved at se hvordan trykket i indsugningsmanifolden falder og ved at den regner på hvor lang tid der er gået mellem hver gang den har modtaget et signal fra pickuppen.
Du skal derfor stadig have membran, da alt benzinblandingen ellers ville ryge tilbage i indsugningsmanifolden under forkomprimering
Jeg tror dog at du skal holde dig fra at blande olie direkte i benzinen men at du bør beholde det originale oliesystem. Jeg ved ikke så meget om at blande olie og benzin, men jeg kan forestille mig at det kan tilstoppe indsprøjteren og forstyrre flowet gennem den, hvilket ville gøre at det ikke virker.
sep 2006
2takt kittet ser fedt ud.
Din scooter vil køre længere på literen, men hvis du alligevel kører lovligt og derfor ikke har brug for HK, så kør dog på en 4takter og smid indsprøjtning på den.
Så kan du grine hver gang dine venner skal tanke.
En lovlig 50ccm 4takter med indsprøjtning burde gerne gå mellem 40-50km/l.
jul 2012
Benzin der brænder bliver meget varmt.
Benzin der brænder når blandingsforholdet er lidt for fedt bliver bare ikke nær så varmt.
Hvis man når over et luft-til-benzin forhold på 17 vil der heller ikke komme så meget varme, faktisk så lidt at der ikke dannes betydelige mængder NOx og man kan derfor have en miljørigtig og sund motor ved at køre alt for magert. Man har bare ikke opfundet en motor med stempel endnu der har særlig stabile køreegenskaber sådan.
Nok om det, tilbage til det med blandingsforholdet på en scooter. Den største kraft for afbrænding af benzin kommer ved det støkiometriske blandingsforhold som er 14,7 dele luft til én del benzin. Da benzinmotoren kun har en udnyttelse på 30-40% er der derfor en hel del der spildes i form af varme, det meste gennem udstødningsgassen men også en del til selve motoren.
Motoren når så at varme den nye benzinblanding lidt op på vej ind i motoren, hvorved det udvider sig og vi har en mindre tætpakket energikilde og derfor kan få færre luftmolekyler ind i vores 50cc motor.
Det smarte er så at selvom benzinen er forstøvet når den forlader karburator eller indsprøjter, så er det først når det er i gasform at det brænder, og fordampning kræver energi, hvilket medfører en lidt lavere temperatur. Der kommer så lidt mere luft ind, da det er køligere og derfor kan mere benzin brændes, men bliver blandingen for fed har vi jo ikke så mange kræfter på grund af en ufuldstændig forbrænding.
Når man tuner en benzinmotor er en tommelfingerregel at en luft-til-benzin forhold på omkring 12 er godt, og så må man selv prøve lidt op og ned alt efter hvordan éns specifikke motor er, men alt dette kan vi ikke kontrollere med en karburator.
Det der er med karburatorer har jeg kunnet aflæse med lambda sonden efter timevis af service og justering af en motor med karburator er at de er hamrende ustabile. Under accelleration kan blandingen blive mager hvis man giver for meget gas og hvis man vil holde hastigheden konstant med mellemgas ved kørselsomdrejninger vil blandingen ligge mellem 10 og 11,5 hvor den svinger vildt derimellem.
Ved fuld gas og høje omdrejninger er de lidt mere tilregnelige men blandingen ændrer sig stadig noget efterhånden som omdrejningerne stiger.
Én af de ting der i mine øjne er rigtig smart ved indsprøjtning er at den ved hjælp af tryk og temperatursensorer, en volumetrisk effektivitets tabel og idealgasloven kan holde blandingsforholdet stabilt under mange forhold, hvis tabellen passer til motoren og gør den ikke det, så går man blot ind i excel og ændrer det. Har man, som jeg, en sonde i udstødningsrøret kan man endda læseblandingsforholdet i realtid og motoren kan justere sig selv herefter, så den justerer sig selv for slid og gradvis tilstopning af luftfilteret.
Den sensor, hvormed man kan læse blandingsforholdet præcist er lidt dyr, en den billige kan stadig vise over/under og om det er helt perfekt.
sep 2006
2taktere bruges jo også mest hvor det skal være billigt, være så lidt som muligt og yde så meget som muligt.
4taktere er jo at foretrække.
Mangler man HK, så er en turbo jo ved at komme på mode og så er man tættere på 2takt ydelsen.
jul 2012
Stop mig endelig, hvis det går for meget off topic og du føler at du mangler at få besvaret nogle spørgsmål.
Tommy,
Ja, hyggelæsning er altid godt.
Et godt sted at hygge-læse sig igennem er forresten Elsberg-tuning.dk, der er en masse spændende dér.
Den mindste turbolader i masseproduktion sælges blandt andre også af Ecotrons, men den er designet af Suzuki til en 600cc motor og kan derfor kun bruges ned til 125cc motorer. Ellers skal man op i 12-14.000 omdrejninger før der er luft/sekund nok til at dreje den hurtigt nok, og dér ender man med at skulle renovere motoren rimelig ofte.
Idet sliddet på motoren stiger eksponentielt med omdrejningerne ønsker man helst at holde omdrejningerne "lave" (stempelhastighed under 25 m/s), hvilket man kan opnå med en superlader, som kan levere et overtryk til motoren allerede fra 500 omdrejninger og op. Indtil nu har man skullet finde de sjældne SLS pumper fra en '68-'69 porche 912 (som i øjeblikket er på e-bay til 2.000 kroner, hvilket er meget billigt, ærgeligt jeg ikke har de penge lige nu.) eller skullet overleve med en overdiamentioneret Aisin AMR300, som føder 300cc luft per omdrejning og derfor skal geares kraftigt ned.
Der er dog en mand der hedder Konstantin Starodetko (Kosta Stark) der har lavet et plug'n'play superlader kit til Honda Dax motorer. Denne superlader føder 50cc per omdrejning, og skal derfor ikke geares særligt ned, så nu ventes der spændt på at den kommer i produktion.
http://vimeo.com/user14175033
(link fjernet)
jul 2012
dec 2007
EFI