{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.048 visninger | Oprettet:

Asger S
Asger S
Tilmeldt:
1. nov 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4

Kreidler motor skift {{forumTopicSubject}}

Hej SG Jeg er fornylig blevet lykkelig ejer af en fed Kreidler RMC Elektronik fra 1979.

På knallerten sidder en ulovlig 4 gears motor. kører ifølge tidligere ejer omkring 70 km/t (med ulovlig gearing.)
Jeg er meget interesseret i at få knallerten gjort lovlig da den skal bruges til da den skal bruges til daglig traffik i et område med meget politi.
Derfor tænker jeg på om det er en god idé at bytte motoren med en lovlig 3-gearet motor? (Det skal siges at jeg er ny til kreidlere.)

Her er nogle krav til knallerten/motor:

-Det skal være nemt at skaffe reservedele til knallerten, indtil videre har jeg kun fundet dele til de 3-gearede. Kan man overhovedet få dele til de 4-gearede motorer?

-Den skal selvfølgelig være lovlig (ikke over 47,2 km/t)
derfor tænker jeg at det er bedre at køre med en 3-gears motor da de oprindeligt var tiltænkt de danske marked hvor fartgrænsen ligger på 30 km/t

-Gearsystemet skal holde til daglig brug, jeg har hørt at 3-gears systemet skulle være mere udsat og derfor ofte slidte/misvilligeholdt (kan det passe?)

-Motoren skal selvfølgelig passe i det stel jeg har.
Jeg kan forstå at der er forskel på gearsystemet på de 2 motorer, stellet er allerede forberedt til en 4-gears motor
så hvor meget skal der udskiftes for at man kan køre med en 3 gears motor? f.eks. gearpedal, fodhvilerkonsol eller andet?

Jeg er også lidt i tvivl om hvor meget min 4 gears motor er værd. Derfor vil jeg meget gerne høre jeres vurdering.

Lidt info om 4-gears motoren.
-Den har god kompression og går i gear, men der er en svag "klonk" lyd når man træder i kickstarteren. Er dette normalt for en kreidler eller kan det være et slidt leje?
Den kan ikke starte for tiden, men forrige ejer sagde at det kun er et spørgsmål om et nyt tændrør.
Cylinderen er med Kreidlers mærke og mærket med T-UM

Hvis nogen har erfaring med noget ligende eller ideer, må i meget gerne skrive. På forhånd tak smiley

-Hilsen Asger, ny SG bruger


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kreidler motor skift
  • Asger S
    Asger S Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #1   5. nov 2012 selvfølgelig, jeg fik til gengæld et godt afslag i prisen som kompensation for at han ikke kunne starte den, men tak for rådet smiley


  • #2   5. nov 2012
    Lugter det lidt af en tysk kreidler som har været til salg herinde og på dba.dk ?

    "nemt og billigt at fikse" ...knækket koblingskabel ...køb nyt så er du kørene smiley

    I så fald bliver den aldrig lovlig uanset hvad da stelnummeret er tysk


  • Asger S
    Asger S Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #3   5. nov 2012 Jeg var forberedt på at der kunne være lidt fusk med, så jeg ringede til politiet og spurgte om den havde været stjålet, det havde den ikke, og han sagde også at det ikke gjorde noget at stellet var tysk, bare den kørte lovligt dvs. ordenlige bremse, lys, 30 km/t osv. Har også forsikret en udenlandsk knallert uden problemer. Desuden fik jeg også stort afslag i pris da han ikke kunne starte den på stedet. smiley

  • #4   5. nov 2012
    Du må hellere tjekke skats side om lovlighed af importerede knallerter


    Det er ikke lovligt at køre en tysk knallert i dk

    uanset at du laver den lovlig... det kaldes konstruktive ændringer (hvilket også er forbudt)

    Man kan sagtens forsikre den (forsikringen vil gerne tage dine penge)
    men forsikringsselskabet dækker bare intet i tilfælde at ulykke, og
    politiet deler rask væk en kæmpe bøde ud

    Jeg har selv prøvet det ...pris kr 7800,- at betale ved kasse 1 smiley


  • Asger S
    Asger S Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #5   5. nov 2012 Var din knallert helt lovlig med hensyn til fart, belysning og bremseeffekt?
    Eller var der grund til at de skulle kigge nærmere på den? Tænker bare at de ikke går i dybten med om den er importeret, så længe den kører 100% lovligt?


  • #6   6. nov 2012 Problemet var at fejlen var min... jeg kørte ind i siden på en bil

    Politiet undersøgte knallerten og jeg fik en bøde for manglende typegodkendelse til kørsel i dk

    Det var en tysk zundapp mofa 25 og den kørte max 35

    Forsikringen dækkede intet af den matrielle skade på ca kr 8000,-

    og så lige bøden oveni smiley


  • Asger S
    Asger S Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #7   6. nov 2012 Det var jeg ikke klar over, det er ihvertfald værd at have med i overvejelserne..

  • #8   26. jan 2013 Og flintrende ligegyldigt. Typegodkendelsen dækker for Kreidlerens tilfælde kun motor og gearing - stellet er identisk med det danske, og der er derfor ingen problemer.
    Indtil flere har gjort dette og ikke oplevet bøvl. Er der derimod tale om en maskine, som aldrig officielt har eksisteret i Danmark, er snakken en anden - umiddelbart tillader EU-reglementet, at man benytter den lokale godkendelse på maskinen (f.eks. den tyske Betriebserlaubnis), som netop dækker max. last, tophastighed (25km/t for en tysk mofa) og den slags.

    En ansvarsforsikring skal i øvrigt dække - forsikringsselskabet kan dog rejse erstatningskrav hos forsikringstager, hvor der er hjemmel for dette.

    4g motor + dansk cylinder + 10mm Bing = 50km/t på en god dag, forresten. 70km/t kræver en del mere arbejde end blot at lege med et 10-12mm bor.
    Der findes en tysk 2,9HK cylinder, som har samme mærkning (TUM-186) som den danske... men den er ikke lovlig af den grund. smiley

    Den 3g motor kræver rengøring og smøring af gearskiftet, men ellers er den stort set vedligeholdelsesfri, hvis vi lige holder kæde og tandhjul udenfor.
    Lad mig dog understrege, at motoren skal være lavet RIGTIGT - ellers er det en brækmaskine, som ikke ligefrem fortjener skyggen af points for stabilitet. Det er generelt for alle motorer, men nogle er bare sværere at lave rigtigt end andre.

    Hold dog øje med alu-studsen, som returfjederen sidder omkring. Hvis den bliver slidt nok, går der hul i blokken = svejs op eller smid ud. Den skal blot se nogenlunde ensartet ud - man er ikke i tvivl om, hvornår sådan en er slidt.
    Reelt kan det laves med en stump alu-rør og Durafix, men det kræver en ret heftig blæselampe.


Kommentér på:
Kreidler motor skift

Annonce