716 visninger
|
Oprettet:
2takt VS. 4takt! {{forumTopicSubject}}
Hey. Vil gerne lære forskellene på 2takters og 4takters motor lidt bedre at kende?
hvilken en er bedst? Skulle mene det var 4'eren, men nu må vi se hvad I har at sige
Useriøse kommentarer frabedes.
Tak!
jan 2008
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 3 Emner: 16 Svar: 277
Hvis du vil have noget med lidt mere power så skal du tage en 2-takt
jul 2009
Følger: 83 Følgere: 85 Scootere: 5 Emner: 14 Svar: 14.838
ps stavefejlene er gratis!:D
aug 2008
Følger: 86 Følgere: 86 Scootere: 13 Emner: 122 Svar: 1.906
En "indsugningstakt, hvor stemplet på vejen ned suger/henholdsvis trykker benzin/luft-blandingen fra eks. krumtaphuset ind i cylinderen via skylleluftkanaler fra krumtaphuset til cylinderen
og en "udstødnings/kompressionstakt", hvor stemplet på vejen op først skaffer sig af med resterne fra forrige forbrænding gennem udstødningsporten ca. midt på cylinderen og når stemplet har passeret denne - kompressionstakten, hvor den under indsugningstakten indsugede gasblanding komprimeres.
Når stemplen når i top, antændes gasblandingen af gnisten i tændrøret og forbrændingen presser stemplet ned, og det hele gentages.
4taktsmotor:
En firetaktsmotorstakter er styret af ventilerne, som igen er styret af knastakslen.
”Indsugningstakt” - hvor indsugningsventilen åbner og stemplet på vejen ned suger benzin/luft-blandingen fra indsugningsmanifolden(Karburator) til cylinderen.
”Kompressionstakt” - hvor stemplet bevæger sig op, og begge ventiler er lukkede. Benzin/luftblandingen komprimeres. Trykket (ca 40bar) og temperaturen ( Ca 200 ) stiger.
”Forbrændingstakt” - der udløses af en gnist fra tændrøret, der sætter en explosion igang, hvor stemplet presses ned og afgiver sin energi til krumtappen.
"Udstødningstakt" - hvor stemplet bevæger sig op med udstødningsventilen åben, og derved presser udstødningsgasserne ud af cylinderen.
Derefter starter takterne på ny
Blev du klogere?
okt 2005
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 68 Svar: 224
Jeg har haft en new zip 2takt og en new zip 4takt. Præcis samme model, dog motor der er anderledes.
Jeg foretrækker 4takteren fordi:
Mindre benzin forbrug (der er fucking meget forskel)
Den larmer slet ikke og når den kommer op i fart lyder den bare som en myg der flyver forbi. Man ligger ikke mærke til den.
+ den motor er bare kram!
jul 2009
Følger: 83 Følgere: 85 Scootere: 5 Emner: 14 Svar: 14.838
den har som sagt 4 takter istedet for 2, nemlig nr 1. indsugning hvor stemplet køre ned og trækker luft ind gennem indsugningsventilerne, så kommer det ned og skal så op i takt nr 2. kompression hvor det køre op og komprimere det og antænder det på toppen i takt 3. forbrænding, så det ryger ned igen pga eksplotionen og køre så op igen i takt 4 hvor udstødningsventilerne åbner og det forbrændte ''luft'' ryger ud!:D
og igen er stavefejlne gratis:D
jul 2009
Følger: 83 Følgere: 85 Scootere: 5 Emner: 14 Svar: 14.838
ja han har og sagt det imens!:D
jun 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Scootere: 3 Emner: 53 Svar: 302
jul 2007
Følger: 57 Følgere: 70 Scootere: 10 Emner: 146 Svar: 3.619
kommer anpå hvad du skal bruge den til..
en totakter har flere heste og tager flere omdrejninger men ingen moment hvilket 4 takteren har masser af..
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 56 Svar: 1.297
http://scootergalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=41566
aug 2008
Følger: 86 Følgere: 86 Scootere: 13 Emner: 122 Svar: 1.906
Det er noget af det første man lærer på mekaniker grundforløb :)!
jul 2009
Følger: 83 Følgere: 85 Scootere: 5 Emner: 14 Svar: 14.838
jun 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Scootere: 8 Svar: 383
jul 2006
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 21 Svar: 33
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Scootere: 2 Emner: 8 Svar: 44
jul 2009
Følger: 83 Følgere: 85 Scootere: 5 Emner: 14 Svar: 14.838
2takt VS. 4takt!