{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.871 visninger | Oprettet:

Kreidlerens ry og rygte - jeg undres {{forumTopicSubject}}

Se, emnet er helt i skoven. Det ved jeg egentlig godt, men jeg sidder og grubler. Jeg arbejder om natten, seks dage i ugen, så når jeg endelig har fri, flipper min krop og nægter at lade mig sove, lol.

Hvor har folk alle de voldsomme tal omkring Kreidleren fra?

'En Van Veen-motor på et RS-stel kan med garanti køre 200km/t!"
Øøøøh... Nej.
"En 12HK Kreidler kan køre fra en 20HK scooter!"
Tro på det!
"En 6,25HK cylinder trækker Kreidleren op på 100km/t uden besvær!"
Njarh... Måske hvis det går ned ad bakke og man har både vind og sol i ryggen, men ellers? Nej.

Det passer jo for pokker ikke!

Tag nu f.eks. en Aprilia RS50, som fra fabrikken typisk leverer 7-8HK og er bestykket med en velformet kåbe. Den har i hvert fald 1HK mere end Kreidleren, udvekslingen mellem gearene er bedre og jeg kunne blive ved. Alligevel render den på en god dag (udroslet) sjældent meget over 100km/t.

Hvordan skulle Kreidleren kunne matche det? Et godt og vel 40 år gammelt motordesign, endda med færre kræfter og en vindmodstand, der ikke engang er nødvendig at måle, for at bevise den er RINGE.

Og så er der det der med 150km/t og derover med "17HK" (Hverken Kreidler eller Van Veen producerede vildere luftkølede cylindre end en 15HK)

En Aprilia RS125 har (i hvert fald de ældre modeller) 34HK, og den er sådan set på størrelse med RS50'eren. Men den stopper allerede ved 160km/t i standardtrim. Kun 10km/t mere end en Kreidler, trods en fordobling af ydelsen og 2,5 gange så stor motorvolumen + et vindglat kåbe?! smiley

En del af årsagen tillægger jeg speedometerfejlvisning - Kreidleren er typisk et sted mellem 10 og 20km/t foran ift. virkeligheden ved hastigheder over 90km/t. En anden del må være den gamle rekord, som jo stadig står, fordi der ikke er nogen videre forretning i at slå den. Folk køber scooterne alligevel, så hvorfor ovedrive?
Der er alligevel kun fire motorfabrikanter (Minarelli, Morini, Honda og Piaggio), og resten er bare stålrør og plastic.
Den tredje del af grunden er i et eller andet omfang fædre, der ikke kan huske, hvor stærkt det egentlig gik. For 20 år siden pyntede man jo også lidt på tallene, og det er typisk de forkerte tal, der bliver siddende.

Jeg kan gå med til 120km/t, hvis man kører med standardtænding, relativet brede dæk osv. Det VED jeg kan lade sig gøre, for jeg har selv gjort det, lol. 125km/t ned ad bakke, for det ikke skal være løgn. Men så er der til gengæld hverken modvind eller for meget fedt i hjullejerne og dækkene er rimeligt smalle + man ligger ned over tanken med fødderne på bagagebæreren. smiley

Opskriften til at opnå de sindssyge hastigheder på Kreidleren er i princippet simpel nok:

Smalle hjul og dæk - max 1.75" brede og pumpet HÅRDT
AL overflødig vægt væk - ingen lygte, sidekasser osv.
Innerrotor eller batteritænding
En motor der er trimmet perfekt og som trækker i et nærmest latterligt register, f.eks. 14-17.000rpm. Så vidt jeg ved, er der kun ét cylinder-kit her på SG, der kan leve op til de krav, og det er Steen Løkkes gamle, som jeg forresten stadig håber på at få portmålene fra, lol.

Det korte af det lange er, at JO, det kan lade sig gøre. Men det kræver nogle helt andre omstændigheder, end langt de fleste nuværende Kreidlere eksisterer under.

Jeg har kun én bøn til jer, inden vi alle bliver stemplet som jublende idioter:

Lad være med at råbe så pissehøjt om noget, I i langt de fleste tilfælde ikke kan leve op til.

Jeg er ikke ude på at pisse nogen af - jeg sidder som sagt bare og tænker højt. smiley

Som altid vil jeg ikke benægte, at nogle ganske få opnår nogle af de voldsomme hastigheder. I nogle tilfælde med vilje, og i andre tilfælde er det blindt held. Men jeg ved dette med sikkerhed:

Over 90% af tilfældende, får man ikke lov at prøve 'den vildeste Kreidler i Danmark', fordi den "er lidt træt i motoren" eller ejeren "nænner ikke at køre på den, når nu den er så vild og enestående". Optager man en film er man "ved at tage farten af" eller også "bliver motoren ikke lige skudt af, fordi den stadig er kold"
Ingen disker op med rullefeltsudskrifter, udstødningsspekulationer, VIRKELIGT seriøse motorprojekter eller bare noget så simpelt som en filmoptagelse af en korrekt kalibreret cykelcomputer ved tophastighed på flad vej.

Jeg vil runde af med at sige, jeg TROR, jeg selv kan opnå de magiske 150km/t, hvis jeg virkelig sætter mig for det. Men helt ærligt, så har jeg hverken råd, tid eller entusiasme nok til det. Jeg har besluttet, at 90-95km/t må være rigeligt - jeg vil hellere have 9HK og udnytte dem fuldt ud i acceleration, end jeg vil trækkes med et 5. gear, der kun duer til noget ned ad bakke.

Heh... Har lige læst smøren igennem. Glæder mig egentlig til at se, hvad I siger til det, lol smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kreidlerens ry og rygte - jeg undres
  • #1   11. maj 2008 Du er noget for dig selv.
    Det var godt nok en omgang. Men det satte tanker igang !

• #3   11. maj 2008 meget fin smøre som er helt rigtig! Men du glemmer at tit er det dem der har en 3-gearet motor der kommer med de vilde hastigheder såsom 100km/t hvilket bare aldrig kommer til at ske!!! selvom de har et 9,5hk parmakit som vel yder 7hk max!

• #4   11. maj 2008 Du har så evigt ret. Og ja, jeg læste HELE smøren igennem, hehe.

• #5   11. maj 2008 Opskriften til at opnå de sindssyge hastigheder på Kreidleren er i princippet simpel nok:

Smalle hjul og dæk - max 1.75" brede og pumpet HÅRDT
    AL overflødig vægt væk - ingen lygte, sidekasser osv.
    Innerrotor eller batteritænding
    En motor der er trimmet perfekt og som trækker i et nærmest latterligt register, f.eks. 14-17.000rpm. Så vidt jeg ved, er der kun ét cylinder-kit her på SG, der kan leve op til de krav, og det er Steen Løkkes gamle, som jeg forresten stadig håber på at få portmålene fra, lol.

Du glemmer vist lige at min far (hwl) har et org. kreidler van veen 17,5 hk vandkølet tun liggende! samt en org. komplet 15 hk van veen motor, den der uden kickstarter (hvis du har set / prøvet den!!)

• #6   11. maj 2008 FWL han skriver også at de ikke har lavet LUFTKØLEDE kit over 15hk. Så det passer jo meget godt.

• #8   11. maj 2008 HE HE...DU ER SKU FOR SKÆG OG SPECIEL JESPER..MEN DU HAR JO TRODS ALT RET...ENDNU ENGANG :=)
    DU SKA NOK FÅ PORT TIDER FRA MIT KIT :=)
    MVH FALSTER

• #9   11. maj 2008 Så er der mere fra den lange skuffe, lol!

FWL >>

De første to links er til en motor med membranindsugning i blokken og en vandkølet, 50mm Malossi-cylinder + en ganske fornuftig, håndlavet udstødning.
    Det har kostet knapper og så er der lige sagen med det rundt regnet 80ccm. Det er langt fra 50ccm, må man sige, så selvfølgelig kan den trække fra land, men derfor går den stadig ikke 150km/t på toppen.

Tredje link oplyser i videoen 8HK på baghjulet, hvilket måske nok passer, men de 110km/t opnås ikke på flad vej under andet end optimale omstændigheder = ingen vind, ikke op ad bakke. I dagligdagen ligger den på 95-100km/t, hvilket også er den typiske tophastighed for en maskine med 8HK.

Fjerde link: Igen en Malossi-cylinder, denne gang kombineret med innerrotor, super letvægtsmaskine og smalle dæk. Den går nu nok på den gode side af 100km/t, men den har også fysikken med sig.

Femte link: Jeg kender ikke Pim's maskine, men det er et rigtig flot resultat. Der er igen en innerrotor monteret, da et standardsvinghjul totalt vil afholde motoren fra at trække så hurtigt gennem omdrejningerne.
    Spørgsmålet er så, hvor mange HK den luftkølede cylinder har, når den har kørt for fulde omdrejninger i to timer - der er en god grund til, man ikke nåede højere end 15HK, inden man skiftede til vandkøling; Effekttab.

Jeg har ikke haft lejlighed til at prøve nogle af Henriks maskiner, må jeg sande. Han får ikke taget de vildeste eksemplarer med til træf, hvilket er forståeligt - pansere og naboer er næppe alle fans af en Kreidler, der tager 17.500rpm på toppen. smiley

Som sagt, jeg er ikke ude efter nogen, udover den generelle fejltagen omkring Kreidlerens formåen. Det hænger mig langt ud af halsen at høre om 6HK motorer, der kører 130km/t eller for den dags skyld 15-17,5HK luftkølede motorer, der kører 150km/t med en standardudstødning.

http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=42973

Jeg vil ikke hænge din far ud - det skal du vide. Dette er ikke et angreb. smiley
    Men de tal han frembringer, tillader jeg mig at tvivle på, da de umiddelbart sprænger fysikkens grænser.
    Svinghjulet er for tungt, dækkene for store, for megen overflødig vægt på hele maskinen, for langt forrør + det faktum, at en Homoet 4P (den ligner i hvert fald sådan en) med den længde forrør overhovedet ikke KAN presse mere end 11.000rpm ud af motoren. Guderne må vide, jeg har prøvet selv, men en udstødning har de begrænsninger, den nu engang har.
    Dertil kommer det faktum, at netop den studs + karburator går i resonans omkring 10-12.000rpm, hvilket også er meningen. De er magen til de aller-sidste Van Veen-stumper, som blev brugt til 50cc TT-løb (standardstel og forgaffel, strippet for al vægt og uden kåbe), hvor man, selv i Kreidler's egne papirer (som jeg har læst en kopi af for et par år siden), angiver hastigheder OP TIL 135km/t uden kåbe/150km/t med kåbe. Dvs. ingen garantier for, maskinen render over 90km/t, men under de rette forhold var 135km/t MULIGT.
    Det er selvfølgelig kun en påstand, når nu jeg ikke kan diske op med de papirer. Men jeg opfatter mig selv som ret fornuftig og ser ingen grund til at lyve.

Mine erfaringer, indtil videre, siger mig, at hvis jeg kører en tur til Næstved og får en tur på den Van Veen-maskine, så kører den omkring 100-120km/t "fordi der er et eller andet galt med tændingen", blot for at bruge en klassiker som eksempel.
    De 17,5HK tvivler jeg stærkt på, alene af den årsag, jeg ved, hvor meget tid og hvor mange kroner hollænderne spytter i deres maskiner for at nå over 15HK. Dertil kommer Aalt Torsen's gamle grandprix-maskine:

http://www.youtube.com/watch?v=8QdSfDELCH0

16,7HK med en motor, der er udvilket gennem flere år i 50cc road race-klassen af et professionelt team. Vandkølet med drejeventil og batteritænding.
    Hvor stor er sandsynligheden for, at en almindelig motor (blokken ændrede Van Veen ikke en bjælde på) med et temmeligt tungt svinghjul kan præstere det samme?

Få den smidt på et rullefelt og kom med en udskrift, så skal jeg nok klappe i, når der er blevet optaget en kørevideo, lol. smiley

Mht. den sorte crosser har jeg set den i aktion. Sjovt nok lyder den nøjagtig som mit gamle 12HK kit, bare lidt tammere fordi den kun har en 20mm Amal monteret, hvor jeg havde en 28mm Bing. smiley
    Tro endelig ikke andet, end at jeg også har prøvet lidt af hvert indenfor Kreidler-verdenen. Vel ejer jeg ikke lige så mange maskiner som du og din far, men derfor har jeg alligevel 11 års erfaring med Kreidleren. I løbet af den tid har jeg kommunikeret med flere Kreidler-tossede hollændere og tyskere end jeg overhovedet gider tælle.
    Og med det som afrunding kan jeg afsløre, at historierne er de samme verden over. Om 50 år er Kreidleren, i folks hukommelse, hurtigere end en Suzuki Hayabusa med turbo, tro mig.

Til alt og alle:

Jeg tror, jeg har skrevet det en del gange, efterhånden. Tophastighed er 100% uvæsentligt, hvis man har en maskine, der kører GODT. Hvis den gør det, skal man være glad og ikke forlange det noget nær umulige.
    Men man bør i samme ombæring undlade at love mere, end man reelt kan holde.

I øvrigt havde jeg næsten forventet mere ballade, lol.

• #10   11. maj 2008 Karsten >>

Speciel? Næh, bare nørd til den store guldmedalje. Også hvad dette emne angår. smiley

• #11   11. maj 2008 heheh (:
    Du er jo gal i hovedet man smiley

• #12   11. maj 2008 Korrekt. Men jeg har heller aldrig påstået andet. smiley Og så kan jeg tilfældigvis godt lide at skrive + jeg skriver forbandet hurtigt. Ti-fingersystem, ja tak, lol.

• #13   11. maj 2008 heh.. det var da en fin "lille" tekst.. smiley

men Jesper jeg sad lige og tænkte på det med den gamle rekord, som du også nævnte.. nogen steder har jeg hørt at den hedder 228 km/t.
    og andre stedder 210 km/t. der stod faktisk på en bagskærm, jeg købte i holbæk KREIDLER schnellste 50-ccm-Motorrad der Welt 210 kmh.

hva skal man tro på? har du ikke noget info? smiley

• #14   11. maj 2008 VAR IKKE ONDT MENT MESTER :=)
    OG DET STEMMER JO.DE TING OG ARGUMENTER DU HAR...KAN NÆSTEN KUN ANBEFALE DIG AT BLIVE POLITIKKER MED DET ORD FORRÅD :=) HE HE
    MVH FALSTER

• #15   11. maj 2008 Haha, mig som politiker? Nah... Ville bare lave (for meget) ballade, tror jeg. Dit indlæg blev på ingen måde tolket negativt. smiley

Nilas >> 210km/t er den officielle verdensrekord, og den er resultatet af to målinger - én i hver retning indenfor en time.
    Der er senere sat en uofficiel rekord (også med Kreidlermotor) som ligger omkring 228km/t.
    Et af de tidlige forsøg med rekord-cigaren gav en tophastighed på over 230km/t, men hvis nu man har lidt medvind osv. Jeg kan ikke huske det præcist, men jeg mener at et eller flere af deres forsøg mislykkes. Enten pga. manglende tid eller motorproblemer.

• #17   11. maj 2008 du har virkelig ret jesper god nok kan en kreidler blive vild men alligevel der skal virkelig arbejdes med sagerne før det bliver til noget VOLDSOMT og det er ikke hvem som helst der er i stand til det.

• #18   12. maj 2008 Carsten >> Det var, så vidt jeg husker, hvad jeg læste mig til på Zweiradmuseum i Neckarsulm i sin tid. Men pyt smiley Jeg kan huske forkert som så mange andre smiley Faktum er, at den var forbandet hurtigt ift. sin størrelse, hvadenten den var 1km om at opnåe den hastighed eller om den så havde klaret det på 100m

• #19   12. maj 2008 ja..kreidlerhansen er pisse irreterende for han har næsten altid ret :=)

• #20   12. maj 2008 Jo rart at få det tromfet godt og gruligt igennen.
    Du har som altid ret.
    Det er nogle gode lange debatter du kan komme med .
    Angående aprille rs har du selv rodet med dem,, har selv en der pillet en del hved, 50cc selvfølig.

• #21   12. maj 2008 Jeg er pisse-irriterende, fordi jeg godt kan li' en god debat smiley Dog synes jeg ikke, vi har debatteret alverden. Som hovedregel er vi åbenbart enige, lol.

Det forholder sig ikke sådan, jeg altid har ret - jeg siger bare ikke noget, hvis jeg ikke er rimeligt sikker. smiley

Tonny >> Aprilia'en er en fed maskine - de kan eddermagemig trække nogle kræfter ud af dem, vi i reglen kun kan drømme om. Mindes en tosse på apriliaforum.com, der hev 25HK ud af sin 80cc Malossi-maskine smiley Det er fan'me godt gået!

• #23   12. maj 2008 I den tunge ende af scooter-raceklassen ligger de såmænd også på 170km/t på langsiderne smiley Det er ikke et niveau, der bliver nået herhjemme, men hvis motoren tager 18.000rpm, er det kun et spørgsmål om gearing. Ok, så det er 70ccm, men stadigvæk... 170km/t på 12" hjul smiley Aldrig i livet!

• #25   13. maj 2008 Det er den scooter, der har de mindste skyggeareal/vindmodstand og den absolut laveste vægt = største chance for at trække den tungeste gearing helt ud, ja. Men derudover er det fan'me en skodknallert og noget forskruet, gammelt lort efterhånden.

Dog har jeg aldrig fundet skyggen af beviser for, at de reelt kan køre det 150km/t, som mange ævler om. Jeg har oplevet samme problematik som med Kreidleren, nemlig at 'der lige er et eller andet i vejen, så den liiiiige i dag kun kan køre 120km/t' smiley Men det er fan'me da også hurtigt NOK!

• #26   13. maj 2008 ja når man tænker på hvad det reelt set er man sidder på, hehe et gammelt rørstel og en masse plastic

• #28   13. maj 2008 Hellere et rørstel end et blødt plade-stel, da! Kreidleren flexer faktisk ret meget, når man et par gange har kørt på stivere maskiner smiley Men den er stadig dejlig.

Jogs Sucks, lol.

Siden dette emne er så populært, kan I lige få denne bette film at lytte til (billedet er knap så vigtigt - tændingsproblemer på en to-benet Kawasaki, totakter)

http://s13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/?action=view&current=RGdyno2.flv

Den lyder sublimt og netop dén lyd er en af årsagerne til, jeg elsker totakteren smiley *hosthost*NØRD*host*

• #29   13. maj 2008 den lyder sku noget hidsig hehe og sikke den ryger!!!.. er der ikke også noget med at kawasaki har lavet en 3 cylindret 2-takter aka "slå ihjel maskine"? sjovt at de har gjort så meget i 2-taktere førhen

• #31   13. maj 2008 det er kawasaki 750 H2 jeg tænker på, sindsyg maskine

• #32   13. maj 2008 Kawasaki Mach III, også kendt som H2 og så er der et par andre kælenavne.

Trebenede totaktere på 750ccm og temmeligt dårligt designede ekspansionsudstødninger. Effekten kommer som en bombe, hvilket er upraktisk, når man tror at fuld gas = fuld effekt fra lave omdrejninger. Upraktisk at køre med fuld gas, når effekten nærmest fordobles uden varsel, lol.
    Dertil kommer, at bremserne ikke var helt vildt fantastiske, og styregeometrien passer bedst til ligeud-kørsel. Ergo er sving og panikopbremsninger = ulykker.

Kommentér på:
Kreidlerens ry og rygte - jeg undres

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce