{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.942 visninger | Oprettet:

Arhmen for H(censur) da! {{forumTopicSubject}}

Tjah, de fleste ved jo nok at gt'en har været turen igennem, og den står såmen egentlig rigtig godt. På nær motoren, som jo er den eneste del jeg ikke selv har lavet..

Nu er dråben ligesom faldet, der har fået bægeret til at flyde over.

Nyrenoveret motor monteret:
Det første jeg bemærkede var slør i krumtapslejerne da jeg monterede motor (nuvel, der kan være fejl i lejerne, men det burde stadig have været opdaget under renoveringen, man står jo immervæk og rykker i krumtappen for at kontrollere slør når man shimmer ind). Simmeringen i tændingssiden har ikke været banket helt på plads, jeg har været inde og efterjustere koblingen pga. MEGET ujævn tilkobling, nærmest helt hoppende, der er stadig træk på koblingen selv om man kobler helt ud, så der er en skive imellem skålene som er for tyk, det giver også problemer med gearskiftet, der er meget vandring på trækakslen, hvilket jo leder mig til at tro den ikke er shimmet rigtigt ind, og jeg kan jo ikke rigtig mærke vandringen på den anden aksel, så jeg ved ikke om den er i orden.

Den går også ad H til under kørsel når den bliver rigtig varm, den sprutter og hakker og hamrer og banker, så det lyder mildt sagt, elendigt, somom der er en der har smidt en håndfuld skruer ned i krumtapshuset, selv med den gamle krumtap med slør var der ikke så meget larm. Jeg prøvede med nyt tændrør for at se om det var årsagen til den ujævne motorgang, men nej. Jeg pillede så topstykket af, og til min rædsel så så jeg, at topstykke og stempeltop allerede var kokset helt til, maskinen har altså kørt UNDER 10 km siden den blev samlet, og det er først den anden dag den blev kørt rigtig godt varm. Så af med cylinder, mine værste rædsler bekræftet, krumtapshuset flyder med olie.. hurra. Jeg kan vist glemme alt om at bruge den til langtur her d. 5/6.
Så som i nok kan regne ud er jeg RIGTIG godt træt af det hele lige nu, og ISÆR af renoveringsarbejdet med motoren, det er, undskyld jeg siger det, simpelthen for dårligt. Hele missæren minder om et stykke arbejde jeg kunne have fundet på at lave dengang jeg var 16, og knap kunne finde ud af at bruge en fastnøgle, og jeg aldrig havde hørt om at shimme op...

Men vent, der kommer mere... Tror i så ikke at da jeg hev cylinderen af, stille og roligt, så kom der et højlydt *PLIIIING*, og der kom en halv stempelring flyvende. Hvordan i alverden det er lykkes ved bare at afmontere cylinderen, det ved jeg ikke, men jeg var liiiiiige ved at sætte en knytnæve på siden af den ellers bulefri tank, så jeg var HELT oppe i det røde felt...

Heldigvis fandt jeg et nyt mahle stempel i den rigtig tolerance for små 500kr, som jeg må få hjem når pengene er til det. Så bliver det uoriginale stempel da i det mindste skiftet ud.

Puha, tilgiv mig, men skulle bare lige ud med det..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Arhmen for H(censur) da!
  • #1   13. maj 2012 Det er rigtig kedeligt sådan noget der.
    Du må jo bare skrive til personen og forklare det på en pæn måde smiley


  • #3   13. maj 2012 William, jeg har skrevet til herren i den pæneste tone jeg lige kunne finde frem da jeg kogte over, hehe. Det er jo ikke hans skyld hvis der er en fejl i lejerne, jeg finder det bare underligt det ikke blev opdaget da han shimmede tappen ind, det burde være rigtig let at mærke uden simmeringe i. På den anden side, så ved jeg jo også at den ikke er shimmet ind efter fabriksforeskrifterne, så det kan også være årsagen. Under alle omstændigheder må det gøres om, men jeg har ikke mulighed for at skaffe det nødvendige værktøj, eller de nødvendige dele inden d. 5/6 hvor jeg skulle have brugt maskinen..

  • #4   13. maj 2012 Okay, det kan du have ret i smiley
    Du kunne også få Torben eller Jesper til at se på den?


  • #5   13. maj 2012 ..... Det er Torben der har "lavet" motoren..

  • #6   13. maj 2012 Synes bare du skrev om en eller anden KreidlerChristian et sted...
    Det fik jeg ikke set så smiley


  • #7   13. maj 2012 Tror ikke det har været mig, jeg kender ham kun af rygte..

  • #8   13. maj 2012 Den motor vil vist bare ikke, men så må han sgu prøve igen. Taget i betragtning, hvor lang tid der gik med at nulre den fra hinanden og samle igen, er dette noget af en skrækhistorie!
    Eller du må lave den selv og kræve nogle af mønterne retur, selvfølgelig. I seniors forsvar kan jeg kun sige, at dette er langt fra hans standard, og jeg kan ikke mindes noget lignende... Inkl. min egen motor, som han stod mig bi ved, nu det var så forbandet længe siden, jeg sidst havde renoveret en.

    Stempelringen kan have haft en svaghed - Mahle eller ej, så sker det! Og en død stempelring giver også godt med olie omkring krumtappen, da de halvforbrændte gasser ryger bagom stemplet... Lad os bare sige, jeg HAR været der! smiley Og det var en LANG tur hjem fra Esbjerg med en død L-ring! 3. gear, fuld høne og vel en halv liter olie i udstødningen til følge samt en motor, der nægtede at fungere under 4.000rpm!

    Lejefejl bemærkes ikke nødvndigvis under renoveringen. En af mine forrige motorer løb meget let med et sæt hovedlejer, da den blev samlet, og sløret var 0,02-0,03mm målt på uret. 10km senere begyndte motoren at skramle så mystisk, og sløret var pludselig hele 0,15mm! Den blev pillet fra hinanden og fik en shim på 0,1mm oveni. Så gik krumtappen pludselig stramt og låste på tredje omdrejning ved håndkraft!
    En senere udmåling af inderringen på lejet viste et let ovalt og ditto skævt spor... Nåja, og en enkelt blå kugle!

    Den inderste koblingskurv stod både du og jeg og så på blev samlet, og da møtrikken blev strammet, løb kurven fint fri af koblingshjulet. Min bider også lidt, når motoren er kold og olien ikke er helt fordelt i motoren, endnu. På min motor skyldes det en lidt skæv inderskål, og den ujævne tilkobling/justering stod vi to i øvrigt og blev enige om var lettest afhjulpet med motoren i stellet.
    Det kan for det meste afhjælpes ved at rette evt grater af og polere, hvor metallamellerne glider op/ned + dreje skruerne en halv omgang mere ud.
    Det KAN også være et symptom på, at skiven bag koblingshjulet ikke er tyk nok. En del af bevægelsen i håndtaget benyttes således til at rykke hele koblingen som samlet enhed.
    Jeg køber en frisk inderkurv til seks plader for at løse problemet, men min kurv er dælme også SLIDT og VOLDTAGET til døde - du så selv hele koblingen, heh.

    Men nej, det har hverken været tiden eller umagen værd.


  • #9   13. maj 2012 Jesper, den første skive han smed imellem skålene var for tyk, og det sagde han han ikke var tilfreds med, så den skiftede han, hvorefter han tøvede lidt men blev enig med sig selv om, at det var nok godtnok, jeg så ikke hvordan det løb, da vi 2 stod og snakkede.. Da han begyndte at samle resten kom du med en eller andet smart bemærkning, om han ikke ville slå låseblikket ind, hehe.. Da hentede du mofa'en, hvorefter vi 2 befandt os udenfor, mens senior gjorde resten af samlearbejdet færdigt. Altså, ingen af os så hvordan koblingen så ud efter samling, og jeg husker ingen snak omkring finjustering i stellet, jeg fik bare at vide jeg skulle spænde skruerne i dækslet efter da de kun var spændt med håndskruetrækker. Men det er også ligemeget, det var en mindre ting, men mange små dråber bliver til et helt hav ved du nok. Årsagen var simpel, en bolt manglede noget der ligner en halv omgang, så kørte skidtet snorlige.

    Stempelringen var fin ved montering, og fin lige indtil stemplet var ude, og til stemplet faldt ud af cylinderen og ramte pindboltene, hehe. Det er naturligvis ikke noget jeg bebrejder nogen overhovedet..

    Og angående sløret, jesper, motoren havde ikke engang været startet op da jeg bemærkede det, motoren sad stadig standeret op, og var ikke i stellet, så jeg kan ikke rigtig se nogen undskyldning for ikke at bemærke det, når man nu alligevel står og rykker i skidtet..

    Jeg tror selv jeg vil gøre forsøget denne gang, så er det kun mig selv jeg kan blive gal på, hvis noget ikke er i orden. Men først må jeg have mikrometerur, lejeaftrækkere, koblingsaftrækker, for slet ikke at nævne, nye lejer og simmeringe, og en masse bunke shims hjem. Ergo, det bliver ikke i nærmeste fremtid pengepungen kan bære den udgift.


  • #10   13. maj 2012 At du ikke så ham dreje inderskålen er ikke min fejl smiley Min bemærkning faldt akkurat før han tog fat, og efter møtrikken blev spændt. Der er trods alt ingen grund til at låse møtrikken, før man er sikker på, skiven har den rigtige tykkelse!
    Derefter gled det over i, at du gerne justerer koblingen op ved brug af kickstarteren og derpå tager et kig med motoren startet, for at være sikker på, den er linet rigtigt op.

    Tjek nu hellere, om inderkurven er skæv. Første tegn er, at koblingen binder, og det næste er, at pladerne kun passer i en bestemt rækkefølge.
    Jeg justerede min slidte inderkurv op ved brug af en lille, let hammer, så kanterne kunne få ca. 0,1mm ad gangen. Til sidst gled alle plader i som om alt var nyt... Og de hænger stadig lidt i, så jeg har sikkert overset en rille. Det blev bedre efter turen til Middelfart, meeeeen IKKE tysk nok, lol!

    Sløret kan opstå næste gang man flår i krumtapakslen. Det handler kun om, den et øjeblik får den eksakte belastning, som rykker rundt på tingene.

    Spørg til efter afhjælpning næste gang. En løsning kan man altid finde.


    Hvad den ujævne motorgang angår, ved du, ligesom jeg, at det kan være et væld af ting.
    Den utætte simmerring kan have manglet 0,5mm for at slutte tæt, og nogle ting finder man bare først ud af, når motoren kører. Så er det skøjtende ligegyldigt, hvem der har samlet sagerne!


    Jeg kan sgu godt forstå din frustration, og med fare for at virke både arrogant og over-pædagogisk, så hjælper det ikke en bjælde at blive hidsig!
    Om nødvendigt havde jeg sgu gerne givet et bidrag til forsendelsen med GLS (30-40% billigere end Post DK!), bare for at komme med et eksempel.
    I modsætning til andre entusiaster, er vi her ikke for at mele vores egen kage! Og det er ikke møntet på nogen herinde, forstås! smiley


  • #11   14. maj 2012 Jeg køber den ikke jesper, jeg kan snart ikke tælle hvor mange motore jeg har haft åbnet, dog flere gange puch, end kreidler, og aldrig, aldrig nogensinde har jeg oplevet så så meget mærkbart slør kan opstå så pludseligt. Jeg kunne forstå det hvis det der var tale om gansle lidt, men det er så meget at det ikke blot er mærkbart, men også synligt for det bare øje. Og jeg ser altså heller ikke skidegodt, så hvis JEG kan se det, så er det mere end "bare" lige. Jeg mærkede det første gang jeg tog fat i krumtappen, efter svinghjulet var monteret, hvilket også var første gang jeg tog fat i krumtappen overhovedet. Jeg afmonterede sågar svinghjulet igen for at tjekke efter at det ikke var mig den var gal med.

    Alle koblingsplader bevæges frit når håndtaget gribes, der er ikke nogen der "halter", og efter justering kører alt som sagt snorlige. så jeg tvivler på noget er skævt. Når jeg tager koblingen med motoren slukket trækkes svinghjulet også med rundt, til kompressionen rammes. Jeg HAR oplevet en skæv koblingsskål flere gange før, så jeg kender symptomerne.

    Af erfaring bliver man klog, så når man har 40 års erfaring med sagerne burde man altså kende de små tricks og særheder ved dem, herunder hvornår simmeringen slutter tæt. Jeg tror at grunden til den utætte simmering i koblingssiden, er sløret i lejerne. Der er ikke noget der æder simmeringe, som slør.

    Du har helt ret, ujævn motorgang kan forsages af rigtig mange ting, men når motorgangen inden adskildning var jævn og glat, så udelukker det ligesom en hel masse eksterne faktore. Når motoren også skramler og banker, ja, så er der nok en årsag relateret til en fejl i motoren. Igen falder mine tanker på sløret i lejerne, og et motorhus fyldt med olie. Sjovt nok har jeg ikke bemærket voldsom røg fra udstødning.

    Jeg har som sagt skrevet til senior, i en ordentlig tone, jeg er ikke ude på at angribe nogen, og jeg tror dig skam også når du siger hans standarder plejer at være i orden. Jeg forbeholder mig til gengæld retten til at komme ud med mine frustrationer, når nu der denne gang har været så mange problemer. Jeg har til gengæld ikke omtalt ham personligt som noget negativt, som f.eks når en hvis herre herinde snakker om en hvis anden herre som ikke er i gruppen, men som også laver motore for andre, hehe.
    Jeg er ikke i tvivl om at senior sikkert melder tilbage at jeg kan sende motoren til ham. Men det er bare at misse pointen, for hele grunden til at jeg valgte at få det gjort hos ham i forvejen, var at undgå alle disse problemer, så maskinen kunne være klar til turen. Nu, da jeg har en anden motor der skal laves, ja så skal jeg alligevel have værktøjet, og nu da tiden alligevel løber fra mig angående turen, og jeg ikke har økonomien til indkøb af stumper, så kan jeg såmen ligesåvel gøre det selv.


  • #12   14. maj 2012 Og forresten, det med at blive hidsig ligger bare til min familie, jeg kan love dig, at hvis det havde været min kære fader som havde stået med tingene som de er, så HAVDE tanken fået en bule. Da jeg udemærket er klar over det ikke hjælper noget, så gik jeg ind og tog en sodavand i stedet, mens jeg kiggede efter et nyt stempel, og kiggede lidt på mine akvarier (der findes simpelthen ikke noget mere afstressende og terapeutisk, end sådan et). Så, tanken er stadig bulefri, hehe.

  • #13   14. maj 2012 Selv under 0,1mm er synligt, og hvis det er radialslør, så bemærker man det heller ikke, før man har et svinghjul på motoren. Det lodrette slør opgives til et sted mellem 0,06-0,07mm fra musikerens side.
    Det er nu guitar, han har spillet i 50 år - motorer er kommet ind i sammenhængen noget senere, da vi blev trætte af, at ingen kunne finde ud af at justere en motor op.
    En simmerring bliver ikke spist over 10km, medmindre den er banket for langt ind, så den inderste lejering overopheder og æder gummiet - så hellere undvære 1mm og give den et sidste klap, efterfølgende.
    Selv hvis simmerringen er gevaldigt utæt, så bliver krumtaphuset ikke "fyldt med olie", idet de ~3dL dårlig når over kanten, når maskinen står plant. Hvis der endelig er så meget olie i krumtaphuset, er det gevaldigt svært at starte maskinen, og den oser som bare pokker. Det giver sig selv, at 2-3-4-5-6x så meget olie i brændstoffet oser - drejer det sig om gearkasseolie, stinker det gevaldigt, og gearolien vil lugte kraftigt af benzin.
    Hvis den midlertid IKKE oser, så fejler simmerringen på koblingssiden intet, og så dukker mistanken til enten heftig blowby eller defekt/fejltrimmet tænding op. Netop fejltænding + den sjovt indrettede skyllekanal i krumtaphuset tæsker gasserne direkte ned omkring krumtappen og gør området sort i en fart, når et eller andet er galt.

    Og jo, en kondensator kan dø, hvornår det skal være. De er ikke og har aldrig været til at stole på, så dit scenarie udelukker intet. Et frisk tændrør bør heller ikke brænde af efter et par minutter, men ikke desto mindre har vi begge oplevet det.

    Derved udelukkes IKKE, at der kan være fejl i opmålingen af motoren. Fejl kan alle begå, uanset navn, alder og rang... Jeg har gudhjælpemig oplevet en mekaniker, som glemte at hælde kølervæske på en bil, der havde fået skiftet kølerslanger + en anden, der havde glemt at spænde et sæt hjulbolte!


    Du har skrevet til ham, ja, men du har ikke bedt om et forsøg på afhjælpning, og det må dælendulme være første skridt i stedet for at komme med vage antydninger om at nogen har 'lavet' motoren.
    Om du kan bruge det til noget, at motoren i værste fald skal sendes retur, er en øv-detalje, men ret beset er det kun et problem for dig. Et frustrationsmoment? Ja, naturligvis!
    Hvis du køber en defekt elpisker og dagen efter ringer til butikken og proklamerer, det er et lorteprodukt, som virker ad helvede til, får du ikke en ny, hvis du ikke beder om den og bringer den nye/defekte til butikken. smiley


    Hvad mine kommentarer om Christian angår, så understøttes de af rigtig mange menneskers oplevelser. Forskellen ligger i, at han i en sammenhæng som denne ville kalde dig for en idiot og i øvrigt tage 1.500kr i ren arbejdsløn...

    For Seniors og mit vedkommende, er dette på et rent hobbyplan. Ingen af os laver en motor om ugen men højst et par stykker om året. Hvis vi klokker i det, står vi ved det, for ellers kommer man sgu ingen vegne, og maskinerne skal altså bare ku' køre!!! smiley


  • #14   14. maj 2012 Mht. akvarier, så bliver jeg beløjet af at stirre ind i sådan en vandtank. Men det er beroligende... om ikke andet, så fordi jeg får kvalme og skal ligge ned, blehehhe!

    Temperamentet har jeg selv = jeg kan brænde af OG koge over på samme tid. Jeg er levende bevis på, at sølle 78kg fordelt på 172cm dværg i blindt raseri kan løfte en Vespa Bravo over hovedhøjde og kaste maskinen et par meter ind over en græsplæne...:
    Skidtet ville ikke starte, trods jeg havde gjort alt efter bogen, men det er ikke let at få en motor til at køre, når stemplet er 0,15mm under den tolerance, der er banket ind i stempeltoppen! Den skød ret heftigt gennem karburatoren, mehehe...


  • #16   14. maj 2012 Jeg kan godt kende motorolie fra totaktsolie Jesper. Fordi jeg ikke har bemærket røgen betyder ikke den ikke har været der, og angående lugten, tjah, den sidste måned har hele mit kranie været totalt tilstoppet, så jeg kan hverken lugte, eller høre en skid. Stadig kan jeg høre motoren skramler, så jeg frygter hvordan det ville lyde hvis jeg havde min gode hørelse, hehe.
    Det er som sagt først for nylig jeg har haft mulighed for at køre en længere tur og køre maskinen varm. Blowby tvivler jeg stærkt på der har været noget af, medmindre stemplet direkte har den forkerte længde, og en kanal er åben hele tiden. Cylindervæggen er som ny, og stemplet er KUN sort på toppen, ikke engang under den første ring, elringen er der skyggen af sod, så det kan vel siges med rimelig sikkerhed at det har sluttet tæt. Stemplet ser desuden rigtig fint ud, faktisk næsten nyt, og tolerancen er lige i skabet. ERGO, jeg tvivler meget meget kraftigt på at der har været nogen problemer her.

    Jeg har ikke gjort andet end at give en status til senior, det er vel ikke nødvendigt at sige til ham "fyyyy, du har godtnok dummet dig, kan du SÅ rette op på det". Han er vel ikke 10 år, så det burde vel ikke være nødvendigt at tvinge noget ud af ham. Det hører vel med til at være voksen, at kunne indrømme hvis man har lavet en fejl, uden mor står bagved og prikker til en. Han sagde selv jeg endelig skulle skrive hvis der var noget, og det er det jeg har gjort.

    Og igen må jeg sige, at jeg aldrig har oplevet en kondensator opføre sig sådan, jeg vil da ikke udelukke at den kan være på sine sidste stræk, men hvis motoren stadig ikke snurrer optimalt når jeg har haft den åbnet, ja så skal i nok få det at vide, så tager jeg bare en renovering af tændingen også, meeen, jeg tvivler nu på det er den.

    Jeg har været lidt heldig her til morgen imidlertid. Mor kom og sagde at søster havde fået lidt håndøre, så det skulle jeg da også have. Så, stempel er bestilt, jeg fandt et sæt nye lejer på dba, de er bestilt, simmeringe er bestilt, og et nyt pakningssæt er på vej, i tilfælde af at det er grunden til olien i krumtapshuset. Så er jeg nu på vej ud og hente aftrækkersæt, og mikrometerur, koblingsværktøjet må jeg ud og få lavet selv. Så nu er jeg også en meget, meget fattig mand, til gengæld kan jeg så selv renovere min motor fra nu og til tid og evighed, hehe.

    Jeg mangler dog stadig shims, så er der nogen der ved om diameteren på shims fra gearkassen er den samme som dem på krumbassen? Jeg har et par gamle 3 gears motore som jeg med lidt held kan finde nogen i.


  • #17   14. maj 2012 Shims kan faktisk købe billigt her i danmark smiley Desvære ikke alle størrelser, men til en pris af 1-5kr stykket af hvad jeg husker. Jeg skal nok lige vende tilbage her senere idag vis nogen har interesse for et link.

  • #18   14. maj 2012 Det har helt sikkert interesse casper, gerne et link eller hvad du nu har. Så vil jeg købe et lager hjem når pengene er til det.

  • #19   14. maj 2012 Jeg skal nok lige prøve at finde et link her i aften smiley Men de bliver vist også kaldt pass skiver af hvad jeg lige kan huske.

  • #20   14. maj 2012 http://www.kjv.dk/katalog/teknik/normdele/fedre_skiver/?filter1=&filter2=Passkiver&page= Det ser dog ud til at man kun kan købe 100 af gangen, men det er da et forsøg være at ringe til dem smiley Ellers så er der http://kreidlerman.nl/ som sælger dem for omkring 4-6 kr stykket.

    Håber det kunne hjælpe lidt smiley Priserne i thansen er ihvertfald alt alt for høje!


  • #21   14. maj 2012 Til den pris går det nok an at købe 100stk, det kan man få 5 for i thansen, lol, så har jeg også til resten af mit liv, sandsynligvis, hehe.

    Så mangler vi bare målene på akslerne, er der nogen som tilfældigvis lige kender dem/har løse aksler og krumtap, og som lige gider måle efter, eller må jeg ud og skille en motor ad? smiley

    Det er selvf. yderdiameteren på krumtap, gearaksler, og kickstart aksel (i tændingssiden).


  • #22   15. maj 2012 Jeg mener du kan se dem på kreidlerman smiley Da jeg selv ledte efter billige shims så snakkede jeg med dem her http://www.klee.dk/ De har en forhandler her hvor jeg bor, men de kunne ikke skaffe dem.

    Men det er da værd at prøve igen.


  • #23   15. maj 2012 Hvorfor ikke blot et sæt nye ringe, hvis stemplet er lige i skabet? smiley En kombination af slidte ringe og upræcis tænding matcher oliesvineriet perfekt. Blowby giver ingen øjeblikkelig koksdannelse forbi ringene. En ufuldstændig forbrændig sviner bare alt til.

    Jeg betvivler ikke, at du kan kende forskel på de to typer olie. Til gengæld ved jeg, at de kan være svære at skelne fra hinanden, hvis simmerringen kun er en smule utæt, og ingen er i tvivl, hvis den er meget utæt, lol... 10% olie med konstant frisksmøring af krumtaphuset med gearolie ryger vanvittigt smiley

    I øvrigt giver jeg dig alle tænkelige løsningsforslag, som kan hjælpe i fejlsøgningen. Om seniors arbejde så er årsagen eller ej, betragter jeg som sekundært - det vigtigste er nu engang at få motoren ud at køre!

    Vel har du skrevet til ham, at arbejdet ikke er vellykket, men forvent ikke, at folk læser dine tanker og straks tilbyder at gøre tingene om. At starte denne tråd en halv time efter beskeden til Torben udviser ikke ligefrem tillid, lige som du straks kaster dig over at investere i værktøjet til at gøre jobbet om.
    Det kan jeg dog godt forstå, og det var årsagen til, jeg i første omgang netop rådede dig til dét, når du nu engang ER ferm nok til det arbejde. Det er ikke ligefrem raketvidenskab, omend det kan være tidskrævende og drille gevaldigt. smiley


    Superfedt at KJ værktøj har shims, forresten! Det er jo lige i nabolaget og mindre end 7km fra min adresse! smiley De oplyste 100stk er ved køb af en hel kasse. Man kan således godt købe dem enkeltvis, men de vil sikkert helst sælge 100 ad gangen smiley Jeg vil i hvert fald have en god stak til værkstedet, i år. Jeg skal i det hele taget have gjort klartil at renovere motorer, så jeg kan komme i gang med nogle sjove projekter!
    Koblingen med ligeskårne tænder er desuden lidt speciel at justere op, så jeg skal da have målt shims i den kommende weekend. smiley

    Nogen der kan have interesse i en 3g motor med 44mm slaglængde, 47mm boring og 6-pladet kobling, mon? smiley


  • #24   15. maj 2012 Vis der er en af jer der køber et helt lager shims hjem, så køber jeg da gerne nogen stykker af vær størrelse smiley Så er det jo ikke et så voldsomt køb (selvom de er billige)

  • #25   15. maj 2012 Ok.

    49,95kr/stk + 65kr i forsendelse... Pr stk, mehhe! smiley Man har vel lært NOGET af T.Hansen?!


  • #26   15. maj 2012 Så siger jeg pænt, NEJ TAK!
    smiley


  • #27   15. maj 2012 Jesper, det første jeg kiggede efter var nye ringe til det gamle stempel, men uden held, ihvertfald intet at finde herhjemme, og jeg følte ikke lige for at bestille fra holland. Jeg har modtaget det nye Mahle stempel. Lige at notere, jeg har ikke testet det endnu, men umiddelbart ser det ud til at have en noget bedre pasform til nålelejet fra rito krumtappen, hehe.

    I min erfaring giver utætte ringe et sort stempel, omkring samlepunktet, det var der hverken denne gang, eller da jeg adskilte cylinderen inden første motorrenovering, men det er også fuldstændig underordnet, nu da mahle stemplet er kommet, så kan DET ihvertfald ikke være problemet længere. Meeeedmindre tolerancen er forkert.. Og med mit held lige med den kreidler, såååå, hehe.

    Jesper, nu er det jo ikke sådan at den sidste besked er det første senior hører til sagen, han har modtaget 2 beskeder foregående, én lige da jeg konstaterede slør, og det er jo altså ved at være længe siden, og en efterfølgene, som jeg så aldrig fik svar på. Da senior ikke er så hurtig som sin kreidler når det gælder om at svare på beskeder herinde, så ville jeg jo ikke bombardere ham med beskeder hvis nu han ganske simpelt ikke havde set den foregående besked.

    Han har tilbudt at gøre arbejdet om, det får han lov til, så kan jeg bruge de nye dele på den 3 gearede motor jeg har der venter, ihvertfald de dele som nu passer, så er jeg da fri for at bruge pengene på de dele én gang til.

    Og du har ret, sagens kerne er at den kommer til at gå som den skal.


  • #28   17. maj 2012 Lige en sidste note i denne tråd, nålelejet fra rito krumtappen passer heller ikke i det nye originale mahle stempel, dvs, det kan godt gå deri, men det kan ikke løbe frit. Der må da være sket et fejl fra fabrikkens side af.

Kommentér på:
Arhmen for H(censur) da!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce