{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.819 visninger | Oprettet:

Kreidler 5 gear {{forumTopicSubject}}

Nå for søren nu blev mit emne slettet på grund af handel, det må jeg huske.

Nå men altså jeg er gået igang med den helt store renovering af min 5 gearede kreidler.
Jeg fik igår en sprit ny baglygte hjem til den (Sindsygt lækker!!)
jeg håber lidt på at kunne blive færdig med den her i nyere tid smiley

jeg mangler kun at få pillet bagsvingern af og få malet og lakeret diverse dele.

Hvad med jer kreidler-drenge? hvad har i stående af projekter i skal have slået gang i? smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kreidler 5 gear
  • #1   23. apr 2012 Jeg tumler stadig med GT'en. Igår renoverede jeg forgaflen, næsten al indmaden var smuldret væk, så der var en logisk forklaring på, hvorfor der ingen dæmpefunktion var tilbage deri, hehe. I foregårs var jeg på fyn og få renoveret motoren, nye lejer, simmeringe, o-ringe, og pakninger, og så viste det sig at krumbassen også var dårlig, heldigvis havde torben en ny rito krumbasse på lager, så den blev også skiftet, og min tegnebog blev en hel del mindre, hehe. Men hvis den kommer til at gå som den skal, og ikke spilde olie, så er det fint. Så nu er den værste del af projektet overstået, herfra er det kun rengøring, polering og samling, så det går den rigtige vej.

    Der er billeder her:
    http://www.scootergalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumID=90940


  • #2   23. apr 2012 Nice minven.
    Da jeg tog min forgaffel af trillede lejerne ud til alle sider, men den virkede ellers rigtig godt.
    Ja man kan nemt købe sig fattig i dejlige sager til sin knallert.:-)
    Jeg savner godt nok min røde kreidler 3 gear - den startede og gik bare perfekt.
    det ser rigtig dejligt ud med dit projekt krogh.


  • #3   23. apr 2012 Hehe, ja man skal passe på kronrørslejerne, de ligger bare løs i skålen.

    Jeg slås med mig selv, når jeg er færdig med gt'en, om jeg skal begynde at købe chrome dele hjem til rs'en, eller om jeg skal begynde at genopbygge en maskine fra bunden af de stumper jeg har.


  • #4   23. apr 2012 Ja, det viste min far ikke så de lå ud over det hele, men det lykkedes os vist at få samlet dem allesammen igen. smiley

    Jeg synes ikke du skal gøre mere ved din rs, den er rigtig lækker som den er nu.
    Jeg skal have bygget (når jeg engang er færdig med 5g) en kreidler cafe-racer af de stumper jeg har.


  • #5   23. apr 2012 Venter utålmodigt på en bedre koblingsside til min frisk-renoverede motor! Krogh forstår sikker, hvorfor jeg ikke vil bruge de oprindelige tandhjul - i mellemtiden sparer jeg sammen til en 6-pladet kobling med ligeskårne tandhjul til projekt 47mm boring/42mm slaglængde!


    I går fik Kreidleren friske støddæmpere som erstatning for det T.Hansen-skrammel, jeg oprindeligt havde monteret. Sikke en forskel! De er 370mm lange, hvilket er i overkanten, men det er ok, når jeg skal have passager med.
    Forgaflen blev opdateret med den rette mængde olie; Jeg kører med en 80cc forgaffel, og der skal altså lige 0,75DL mere i hvert ben!
    Det er en helt anden maskine!

    Et frisk kædekit (gik fra 14/33 til 14/36) var også tiltrængt. Gearingen er bevidst i den lette ende, da jeg forbereder motoren på at trække længere ud med min kommende 50cc opsætning. Desværre kniber det med pladsen til en tre-delt udstødningsport i en 40mm KT-cylinder.
    Den ender som en 12HK Van Veen-replica med lidt lavere udstødningsport, membranindsugning og 21mm Dellorto. Jeg har 10 nåle og 12 tomgangsdyser til finjustering; I standardtrim er den slem til at gå aaaalt for fed op til 1/3 gas med den karburator! Det er lidt synd, da den ellers går brandgodt på resten af gassen - f*ck Bing til sammenligning!

    Målet er over 90km/t ved 10.000rpm, helst med en standardudstødning, men på længere sigt krydres den med en specialdesignet potte. Når den er på plads, deles målene med resten af verden! smiley Kreidler-socialisme!!!

    Jeg har ydermere smidt et frisk luftfilterhus, hjemmelavet skumfilterindsats og nyt spjæld + nål i min 18mm Bing, samt endelig fået justeret tomgang + blandingsskrue rigtigt ind! Grundindstillingen var forkert, så da jeg faldt over et originalt datablad, ramte logikken som en hammer. 2min senere var alt perfekt, og selv med et hakket stempel, holder motoren tomgang ved 1.000rpm i gear!


  • #6   23. apr 2012 Koblingshjul er netop landet! O'jubel!!!! smiley

  • #7   23. apr 2012 Arh pjat Jesper, de tænder var da helt fine, hehe.

    Andreas, billederne smigrer maskinen, der er ikke en eneste chrome del på maskinen, som ikke er rusten (med undtagelse af udstødningen, som jo kun er et års tid gammel), hehe. Så der må gøres noget, og så længe alle dele stadig kan fåes i repro, så er det med at få det gjort. Så snart jeg falder over en der kan lave tanken, eller bare falder over en bulefri tank (hvilket sikkert aldrig kommer til at ske), så skal stellet også lakeres.


  • #8   23. apr 2012 Jesper H >>> Fedt med 80cc gaffel, og friske støddæmpere! smiley
    Hvor køber du dine dele Jesper? kædekit og sådan.
    Det lyder sku som om du har nok at lave.
    Jeg går stadig med tanken om at bygge en cafe-racer efter Krogh forslog mig at bruge det gamle stel jeg har liggende og så lidt af de andre stumper jeg har. GOD IDÈ KROGH!
    jeg går igang lige så snart min 5g rs er klar igen, og så skal der bygges! smiley
    jeg tror jeg vil bruge min 3 nyrenoverede 3 gears motor til det projekt.


    Krogh >>> Haha, nej det kan jeg godt se.
    Din står rigtig lækkert nu synes jeg, så bare skift det som er der nu hvis du er utilfreds med det - ikke mere chrome på den (efter min mening, men hver mand hver sin mening og heldighvis for det!!)


    Det er skønt at kreidler er blevet en smule mere udbredt her i Danmark.

    Jeg har i tankerne at hente en kreidler eiertank fra Dyskland, en årgang 62!! for søren den er lækker, hehe. smiley


    Hyg jer derude med jeres projekter smiley


  • #9   23. apr 2012 Og lige efter jeg skrev det andet indlæg, gik jeg ud og åbnede min postkasse og der lå min sprit-nye kreidler baglygte!!!! Det er så skønt når man får de sager man bestiller intakte og som sælger lovede dem.

    Jeg har netop fundet en kreidler 3-gear i faaborg som jeg vil tage ud og hente, det er godt nok et miks af mange kreidler modeller men til 3000 kan det aldrig gå helt galt når både forlys og baglys virker, og den starter som en mis.
    Den kommer ind så snart jeg får fat i maskinen! smiley


  • #11   23. apr 2012 Jeg glæder mig til at se billeder af den færdig. smiley

  • #13   23. apr 2012 Haha det lyder godt. smiley

  • #14   23. apr 2012 Hehe, ikke flere chrome dele, bare nye chrome dele..

  • #15   23. apr 2012 Ja nemlig smiley

  • #16   23. apr 2012 Suk... Jeg er træt af eBay! Eller måske rettere løgnhalse på eBay:

    Min nye/brugte kobling blev solgt som en til fem plader, og den er kun til fire. Der kan proppes fem i, så længe den ikke sidder i motoren - inderkurven til fem plader passer ikke, og den låser mod koblingshjulet, når den spændes fast.

    Havde man da så bare ku' modificere sig ud af det, men nej... penge direkte i kloakken! Kalotten til toppen stammer endda fra en 3g, kan jeg se.


    Motoren blev nu monteret alligevel, og da jeg ville finjustere koblingen, klikkede det en gang fra kickstarteren, hvorefter fjederen enten gav slip eller knækkede. Motoren blev derfor afmonteret, og så løb jeg tør for tid. Den motor har været umulig fra dag ét! smiley


    På'en igen i morgen. Der er heldigvis ikke så mange ben i at få kickstarterfjederen på plads, men der er altså grænser for, hvor mange gange div. O-ringe kan klare, motoren bliver pillet fra hinanden. Jeg har desværre ikke flere af slagsen på lager, så hvis motoren er utæt... så er det bare ærgerligt! Den skal bare ud at køre!!!


  • #18   24. apr 2012 Hvordan får man på human vis svingaflen af en kreidler? og disse 2 jern emblemer på tanken har jeg også haft mine kampe med.
    Inde i tanken sidder der 2 nitter som holder disse emblemer fast på tanken, nogen herinde som ved hvordan?:-)


  • #19   24. apr 2012 Jeg sprøger jer herinde for jeg hader at se så dejlig en maskine blive voldet og senere ødelagt.
    Jeg fandt ud af mit fortandhjul var svejst fast sådan noget lort.


  • #20   24. apr 2012 Og et spørgesmål til, (som efterhånden er blevet til mange) hvordan ved man om ens kreidler er med indirekte skifte, eller direkte? og nogen der lidt forslag til noget mere tekst til min 5g, igår fik jeg sku pillet svinggaflen af kreidleren men jeg tør ikke give mig i kast med de emblemer der sidder på tanken, som før skrevet er de sat fast med nitter indeni? smiley

  • #21   24. apr 2012 Nitterne på emblemerne skal slibes ned med forsigtighed - Dremel duer og det kræver is i maven.


    Direkte skifte: Gearpedalen sidder på akslen, som sidder omkring kickstarterakslen.

    Indirekte: gearpedalen er forbundet med gearvælgerakslen via et ledsystem og er fastgjort på den nederste bolt i motorophænget.

    Mekanisk set betyder det blot, at returfjeder og excenterskrue sidder inden i motoren + man kan justere gearpedalens position med direkte skifte.
    Med indirekte må man 'juster' fodhvileren med en stor hammer, hvis gearpedalen sidder mystisk. Er det helt galt, skal hele mekanismen skiftes, ofte inkl. gearpedalen, fordi folk hellere forsøger at bøje den (lad være!) på plads, når leddene bliver slatne.

    Vandringen på pedalen er lang, og følingen begrænset med det udvendige + leddene er relativt dyre og skiftet mere upræcist end direkte, som på ingen måde er fejlfrit. Jeg gider ikke indirekte, selv om det skåner O-ringen i skiftet for unødige vrid. smiley


    Bagsvingeren kan sjældent afmonteres på human vis, hvis den sidder fast. Gasbrænder og stor hammer er ofte den eneste vej frem. Jeg har læst, du fik den af, men får du fat i et voldtaget eksemplar, så er du forberedt!


  • #22   24. apr 2012 Jeg vidste nogen herinde kunne forklare mig det.!!

    Så er min med direkte skifte, det er så skønt at nogen herinde ved hvad de snakker om og ikke bare vrøvler rundt, hehe.

    Jeg takker Jesper! det var lige svaret smiley
    jeg har skrevet på den udstødning i dit album, har du den nu? jeg ved ikke hvad du kalder den, men er du gaaaal den fed.

    Jeg går lidt og tænker på om jeg skal have fat i et komplet tun-sæt til min 5g.

    Min cafe-racer skal have org 6,25 hestes mahle cylle på.!!

    Jeg har fået den af, ja.
    Det er altid rart at få det afvide af nogen som har prøvet det før og ved hvad de snakker om.
    Jeg brugte også en hammer, ja og det føltes sku som om den havde siddet der lige siden fabrikken.

    Disse sorte sider på tanken fik jeg også taget af igår, og de fejlede slet intet. Og ingen grund til at skifte noget som virker fint.


    Tak for det hurtige svar.


  • #23   24. apr 2012 Andreas, motoren på din rs er indirekte skifte, ihvertfald motoren på dette billede:
    (link fjernet)

    Det kan heller ikke rigtig hænge sammen, at en fra 68 har direkte skifte, det er vist en noget nyere skiftemekanisme, hehe.


  • #24   24. apr 2012 Kan ikke engang huske, hvornår det direkte skifte kom. Det var ikke så længe undervejs, endda. Sidste udgave af GT'en ifølge Visti, som endda klarede foto-dokumentation. Det må være '70-'72 lige inden forgaflen fik det nye look/RM-modellen landede herhjemme.

  • #25   24. apr 2012 Haha, det er godt i er herinde til at hjælpe smiley
    Tak for det Krogh, haha nej det er nok en lidt nyere opfindelse med direkte skifte.
    Min fejl smiley
    Jeg skal hjem og have pillet de metal emblemer af tanken. smiley


  • #26   24. apr 2012 Og så mangler jeg kun at få malet min tank, sideskjolde, og stellet smiley
    og så skal motor over til kreidler-christian på sjælland da det foreste tandhjul er svejst fast det lort.


  • #27   24. apr 2012 Og jeg Jesper H du anbelfaldede ikke ligefrem kreidler-christian i PB så har i en anden? jeg skal have lavet det med det skide fortanhjul på min motor, og gerne en som man kan betale sig fra, hehe. smiley

    Jeg går lige og tænker på om jeg skal have lokket min far med til tyskland efter en '62 kreidler il sølle 6000,- det er jo alt for billigt i tyskland men de er godt nok svære at få fat i! nogle af dem står helt nede i tyskland. smiley
    nogen af jer herinde som har hentet i tyskland?



  • #28   24. apr 2012 Jeg har bare ikke rigtig nogle positive erfaringer med manden, som opvejer de negative. Han kan fint lave sine egne motorer, så de duer, men han har sjusket med andres og derpå kaldt dem for idioter, når tingene ikke virker! Vil man ikke være kunde-orienteret, mener jeg ikke, man skal være for høj i hatten og promovere sig selv som ekspert + tjene kassen på sit arbejde.

    Min far kan sikkert godt, men om han vil rode i den slags bondefusk (jo, det er), ved jeg virkelig ikke. Det er op til ham. Han hedder Torben H og er på min venneliste, sjovt nok, så prøv at sende ham en besked.

    Mit bedste råd til dig er at nøjes med et projekt ad gangen. Det bliver let for uoverskueligt, ellers! Og ja, priserne er nogle gange mere rimelige i Tyskland, men hvis man nu skal køre 2x12 timer for at hente en maskine 900km væk, så er det altså et helt døgns kørsel. Læg dertil 2-2.500kr i brændstof, mad og overnatning, medmindre man tager pænt meget amfetamin og derfor ikke bør køre bil... smiley
    Til tider kan man finde en maskine, som ligger i samme prisleje herhjemme inkl. differencen på transporten...


  • #29   25. apr 2012 Min store drøm lige pt. er en Dansk '66, modellen før gt'en, der er bare et eller andet ved bøffeltanken på det magre stel, måske bare det at den er så meget anderledes. Men det er jo nok noget af en opgave at finde en der er original, til menneskepenge, hehe. Jeg er også helt tosset med cross modellen fra 75, jeg har haft sådan en før, og der er en til salg nu, men jeg har bare ikke lige 20000 at bruge på en knallert, desværre. Lige PT er det de 2 maskiner jeg savler mest over.

    Drømmen er dog, engang at have en "komplet" samling af danske florett'er, men det bliver vist først når jeg har vundet de mange lotto millioner, selvom jeg slet ikke spiller, hehe.


  • #30   25. apr 2012 Ja, så har jeg det lidt lettere, da min drøm rent faktisk er indenfor rækkevidde! Nåjah-ok, indenfor Kreidler-emnet, i hvert fald... smiley

    Slidstærk motor med masser af bundtræk! Når nu mit projekt (70cc scooter-cylinder på Kreidleren) er testet positiv for funktionalitet, bliver der smidt masser af billeder og div. mål op, herinde.
    Det bliver virkelig et low-budget projekt, som sparker masser af kræfter af sig og som kan klares med relativt simpelt værktøj. Det mest omfattende bliver at få gjort plads til lidt større skørter, men ellers forbliver blokken original!!!

    Bare tanken om at skulle betale under 1.000kr for en god kvalitetscylinder inkl. stempel og få skylleporte, der rent faktisk er ordentligt indrettet... Uh, det bliver dejligt!
    Så skal Krogh bare lave en motor magen til og få MC-kort + nummerplade på GT'en smiley


  • #31   25. apr 2012 Hehe, jeg tror nu GT'en får lov at forblive original, og udelukkende til sommerkørsel. Til gengæld kunne jeg sagtens finde på at opbygge en maskine som kan bruges hele året, til, ja, at bruge hele året, hehe. Jeg har delene til det, minus en 5 gearet motor, men de dukker jo op ind imellem.

  • #32   25. apr 2012 Det ville nok blive noget i stil med denne:
    (link fjernet)

    Jeg synes den ser hammer godt ud!


  • #33   25. apr 2012 Der er en billig motor på den blå avis. Bevares, den har været flækket i det midterste motorophæng, men svejsningen ser ok ud på fotos. Der mangler desuden et af beslagene til at holde sideskjoldene, men det er i småtingsafdelingen og ikke specielt vigtigt, hvis man netop søger en projektmotor til uoriginal tuning!
    Min gamle 5g motor er ikke perfekt, og derfor bliver den bygget om. Havde den være snorlige som fra fabrikken, ville jeg ikke overveje den mindste ombygning!


    Og ja, det er da en flot maskine! Eneste detalje, jeg ikke synes om, er skallen på sædet - den burde i mine øjne være samme farve som tanken, og lige krydret med en bred stribe + to smalle striber i samme farve hen over tanken og sædeskallen!
    Lidt ligesom de sort/hvide stafferinger til oversiden af RMC-tanken. Det er også en stil, der matcher de sene '60ere/tidlige '70ere.


  • #34   25. apr 2012 Jeg har set motoren på dba, og ja, den er ideel til ombygning. smiley Jeg har også budt på den, men det var ikke godt nok, hehe. Jeg synes prisen er for høj med de fejl motoren har, og inden der er indkøbt stumper til renovering, og cylinderkit, ja så er vi jo oppe i en samlet pris på minimum 5-6000kr, og så er vi deroppe hvor man kan få en nyrenoveret 5 gearet motor for pengene. Jeg kan dog godt forstå at sælger ikke vil gå længere ned, hvis han har givet den pris den var til salg for, sidste gang, hehe.

    Hvis jeg skulle bygge en maskine op, ville det sandsynligvis blive med den nyere rs tank (fordi dem har jeg et par stykker af), og så et kortere sæde, måske a la det på gt'en. Jeg ville også trække baglygten op bag sædet, måske endda fjerne den helt og så lave noget diodeværk, som ville være så godt som usynligt, evt. nummerpladelys skulle også laves med nogle dioder så det ikke er så synligt.


  • #35   25. apr 2012 Prisen på ca 2.000kr for en basismotor synes jeg nu er ok, uagtet den har sine mangler. Det er intet, som ikke kan laves! Kun hvis de to blokhalvdele har forskellige numre, ville jeg undgå den som pesten!
    Havde jeg pengene, købte jeg den gerne, men nu har jeg netop betalt for en primærside med ligeskårne tandhjul!

    De diodesrtrips, Senior har brugt på sit höckersitz er fede til formålet! Overvejer selv et sæde i retning af det på fotoet og så tre striber dioder; En til baglygte, to til bremselys og så en pære i bunden til nummerpladen, der skal flyttes helt op under sædet og min flækkede bagskærm skal så kortes af!
    Højt styr og sportsagtig røv... det er så kikset, jeg dårligt kan lade være!!! smiley


Kommentér på:
Kreidler 5 gear

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce