3.819 visninger
|
Oprettet:
Kreidler 5 gear {{forumTopicSubject}}
Nå for søren nu blev mit emne slettet på grund af handel, det må jeg huske.
Nå men altså jeg er gået igang med den helt store renovering af min 5 gearede kreidler.
Jeg fik igår en sprit ny baglygte hjem til den (Sindsygt lækker!!)
jeg håber lidt på at kunne blive færdig med den her i nyere tid
jeg mangler kun at få pillet bagsvingern af og få malet og lakeret diverse dele.
Hvad med jer kreidler-drenge? hvad har i stående af projekter i skal have slået gang i?
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
Der er billeder her:
http://www.scootergalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumID=90940
apr 2012
Følger: 45 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 35 Svar: 231
Da jeg tog min forgaffel af trillede lejerne ud til alle sider, men den virkede ellers rigtig godt.
Ja man kan nemt købe sig fattig i dejlige sager til sin knallert.:-)
Jeg savner godt nok min røde kreidler 3 gear - den startede og gik bare perfekt.
det ser rigtig dejligt ud med dit projekt krogh.
okt 2005
Jeg slås med mig selv, når jeg er færdig med gt'en, om jeg skal begynde at købe chrome dele hjem til rs'en, eller om jeg skal begynde at genopbygge en maskine fra bunden af de stumper jeg har.
apr 2012
Jeg synes ikke du skal gøre mere ved din rs, den er rigtig lækker som den er nu.
Jeg skal have bygget (når jeg engang er færdig med 5g) en kreidler cafe-racer af de stumper jeg har.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
I går fik Kreidleren friske støddæmpere som erstatning for det T.Hansen-skrammel, jeg oprindeligt havde monteret. Sikke en forskel! De er 370mm lange, hvilket er i overkanten, men det er ok, når jeg skal have passager med.
Forgaflen blev opdateret med den rette mængde olie; Jeg kører med en 80cc forgaffel, og der skal altså lige 0,75DL mere i hvert ben!
Det er en helt anden maskine!
Et frisk kædekit (gik fra 14/33 til 14/36) var også tiltrængt. Gearingen er bevidst i den lette ende, da jeg forbereder motoren på at trække længere ud med min kommende 50cc opsætning. Desværre kniber det med pladsen til en tre-delt udstødningsport i en 40mm KT-cylinder.
Den ender som en 12HK Van Veen-replica med lidt lavere udstødningsport, membranindsugning og 21mm Dellorto. Jeg har 10 nåle og 12 tomgangsdyser til finjustering; I standardtrim er den slem til at gå aaaalt for fed op til 1/3 gas med den karburator! Det er lidt synd, da den ellers går brandgodt på resten af gassen - f*ck Bing til sammenligning!
Målet er over 90km/t ved 10.000rpm, helst med en standardudstødning, men på længere sigt krydres den med en specialdesignet potte. Når den er på plads, deles målene med resten af verden!
Jeg har ydermere smidt et frisk luftfilterhus, hjemmelavet skumfilterindsats og nyt spjæld + nål i min 18mm Bing, samt endelig fået justeret tomgang + blandingsskrue rigtigt ind! Grundindstillingen var forkert, så da jeg faldt over et originalt datablad, ramte logikken som en hammer. 2min senere var alt perfekt, og selv med et hakket stempel, holder motoren tomgang ved 1.000rpm i gear!
nov 2003
okt 2005
Andreas, billederne smigrer maskinen, der er ikke en eneste chrome del på maskinen, som ikke er rusten (med undtagelse af udstødningen, som jo kun er et års tid gammel), hehe. Så der må gøres noget, og så længe alle dele stadig kan fåes i repro, så er det med at få det gjort. Så snart jeg falder over en der kan lave tanken, eller bare falder over en bulefri tank (hvilket sikkert aldrig kommer til at ske), så skal stellet også lakeres.
apr 2012
Hvor køber du dine dele Jesper? kædekit og sådan.
Det lyder sku som om du har nok at lave.
Jeg går stadig med tanken om at bygge en cafe-racer efter Krogh forslog mig at bruge det gamle stel jeg har liggende og så lidt af de andre stumper jeg har. GOD IDÈ KROGH!
jeg går igang lige så snart min 5g rs er klar igen, og så skal der bygges!
jeg tror jeg vil bruge min 3 nyrenoverede 3 gears motor til det projekt.
Krogh >>> Haha, nej det kan jeg godt se.
Din står rigtig lækkert nu synes jeg, så bare skift det som er der nu hvis du er utilfreds med det - ikke mere chrome på den (efter min mening, men hver mand hver sin mening og heldighvis for det!!)
Det er skønt at kreidler er blevet en smule mere udbredt her i Danmark.
Jeg har i tankerne at hente en kreidler eiertank fra Dyskland, en årgang 62!! for søren den er lækker, hehe.
Hyg jer derude med jeres projekter
apr 2012
Jeg har netop fundet en kreidler 3-gear i faaborg som jeg vil tage ud og hente, det er godt nok et miks af mange kreidler modeller men til 3000 kan det aldrig gå helt galt når både forlys og baglys virker, og den starter som en mis.
Den kommer ind så snart jeg får fat i maskinen!
apr 2012
apr 2012
okt 2005
apr 2012
nov 2003
Min nye/brugte kobling blev solgt som en til fem plader, og den er kun til fire. Der kan proppes fem i, så længe den ikke sidder i motoren - inderkurven til fem plader passer ikke, og den låser mod koblingshjulet, når den spændes fast.
Havde man da så bare ku' modificere sig ud af det, men nej... penge direkte i kloakken! Kalotten til toppen stammer endda fra en 3g, kan jeg se.
Motoren blev nu monteret alligevel, og da jeg ville finjustere koblingen, klikkede det en gang fra kickstarteren, hvorefter fjederen enten gav slip eller knækkede. Motoren blev derfor afmonteret, og så løb jeg tør for tid. Den motor har været umulig fra dag ét!
På'en igen i morgen. Der er heldigvis ikke så mange ben i at få kickstarterfjederen på plads, men der er altså grænser for, hvor mange gange div. O-ringe kan klare, motoren bliver pillet fra hinanden. Jeg har desværre ikke flere af slagsen på lager, så hvis motoren er utæt... så er det bare ærgerligt! Den skal bare ud at køre!!!
apr 2012
Inde i tanken sidder der 2 nitter som holder disse emblemer fast på tanken, nogen herinde som ved hvordan?:-)
apr 2012
Jeg fandt ud af mit fortandhjul var svejst fast sådan noget lort.
apr 2012
nov 2003
Direkte skifte: Gearpedalen sidder på akslen, som sidder omkring kickstarterakslen.
Indirekte: gearpedalen er forbundet med gearvælgerakslen via et ledsystem og er fastgjort på den nederste bolt i motorophænget.
Mekanisk set betyder det blot, at returfjeder og excenterskrue sidder inden i motoren + man kan justere gearpedalens position med direkte skifte.
Med indirekte må man 'juster' fodhvileren med en stor hammer, hvis gearpedalen sidder mystisk. Er det helt galt, skal hele mekanismen skiftes, ofte inkl. gearpedalen, fordi folk hellere forsøger at bøje den (lad være!) på plads, når leddene bliver slatne.
Vandringen på pedalen er lang, og følingen begrænset med det udvendige + leddene er relativt dyre og skiftet mere upræcist end direkte, som på ingen måde er fejlfrit. Jeg gider ikke indirekte, selv om det skåner O-ringen i skiftet for unødige vrid.
Bagsvingeren kan sjældent afmonteres på human vis, hvis den sidder fast. Gasbrænder og stor hammer er ofte den eneste vej frem. Jeg har læst, du fik den af, men får du fat i et voldtaget eksemplar, så er du forberedt!
apr 2012
Så er min med direkte skifte, det er så skønt at nogen herinde ved hvad de snakker om og ikke bare vrøvler rundt, hehe.
Jeg takker Jesper! det var lige svaret
jeg har skrevet på den udstødning i dit album, har du den nu? jeg ved ikke hvad du kalder den, men er du gaaaal den fed.
Jeg går lidt og tænker på om jeg skal have fat i et komplet tun-sæt til min 5g.
Min cafe-racer skal have org 6,25 hestes mahle cylle på.!!
Jeg har fået den af, ja.
Det er altid rart at få det afvide af nogen som har prøvet det før og ved hvad de snakker om.
Jeg brugte også en hammer, ja og det føltes sku som om den havde siddet der lige siden fabrikken.
Disse sorte sider på tanken fik jeg også taget af igår, og de fejlede slet intet. Og ingen grund til at skifte noget som virker fint.
Tak for det hurtige svar.
okt 2005
(link fjernet)
Det kan heller ikke rigtig hænge sammen, at en fra 68 har direkte skifte, det er vist en noget nyere skiftemekanisme, hehe.
nov 2003
apr 2012
Tak for det Krogh, haha nej det er nok en lidt nyere opfindelse med direkte skifte.
Min fejl
Jeg skal hjem og have pillet de metal emblemer af tanken.
apr 2012
og så skal motor over til kreidler-christian på sjælland da det foreste tandhjul er svejst fast det lort.
apr 2012
Jeg går lige og tænker på om jeg skal have lokket min far med til tyskland efter en '62 kreidler il sølle 6000,- det er jo alt for billigt i tyskland men de er godt nok svære at få fat i! nogle af dem står helt nede i tyskland.
nogen af jer herinde som har hentet i tyskland?
nov 2003
Min far kan sikkert godt, men om han vil rode i den slags bondefusk (jo, det er), ved jeg virkelig ikke. Det er op til ham. Han hedder Torben H og er på min venneliste, sjovt nok, så prøv at sende ham en besked.
Mit bedste råd til dig er at nøjes med et projekt ad gangen. Det bliver let for uoverskueligt, ellers! Og ja, priserne er nogle gange mere rimelige i Tyskland, men hvis man nu skal køre 2x12 timer for at hente en maskine 900km væk, så er det altså et helt døgns kørsel. Læg dertil 2-2.500kr i brændstof, mad og overnatning, medmindre man tager pænt meget amfetamin og derfor ikke bør køre bil...
Til tider kan man finde en maskine, som ligger i samme prisleje herhjemme inkl. differencen på transporten...
okt 2005
Drømmen er dog, engang at have en "komplet" samling af danske florett'er, men det bliver vist først når jeg har vundet de mange lotto millioner, selvom jeg slet ikke spiller, hehe.
nov 2003
Slidstærk motor med masser af bundtræk! Når nu mit projekt (70cc scooter-cylinder på Kreidleren) er testet positiv for funktionalitet, bliver der smidt masser af billeder og div. mål op, herinde.
Det bliver virkelig et low-budget projekt, som sparker masser af kræfter af sig og som kan klares med relativt simpelt værktøj. Det mest omfattende bliver at få gjort plads til lidt større skørter, men ellers forbliver blokken original!!!
Bare tanken om at skulle betale under 1.000kr for en god kvalitetscylinder inkl. stempel og få skylleporte, der rent faktisk er ordentligt indrettet... Uh, det bliver dejligt!
Så skal Krogh bare lave en motor magen til og få MC-kort + nummerplade på GT'en
okt 2005
okt 2005
(link fjernet)
Jeg synes den ser hammer godt ud!
nov 2003
Min gamle 5g motor er ikke perfekt, og derfor bliver den bygget om. Havde den være snorlige som fra fabrikken, ville jeg ikke overveje den mindste ombygning!
Og ja, det er da en flot maskine! Eneste detalje, jeg ikke synes om, er skallen på sædet - den burde i mine øjne være samme farve som tanken, og lige krydret med en bred stribe + to smalle striber i samme farve hen over tanken og sædeskallen!
Lidt ligesom de sort/hvide stafferinger til oversiden af RMC-tanken. Det er også en stil, der matcher de sene '60ere/tidlige '70ere.
okt 2005
Hvis jeg skulle bygge en maskine op, ville det sandsynligvis blive med den nyere rs tank (fordi dem har jeg et par stykker af), og så et kortere sæde, måske a la det på gt'en. Jeg ville også trække baglygten op bag sædet, måske endda fjerne den helt og så lave noget diodeværk, som ville være så godt som usynligt, evt. nummerpladelys skulle også laves med nogle dioder så det ikke er så synligt.
nov 2003
Havde jeg pengene, købte jeg den gerne, men nu har jeg netop betalt for en primærside med ligeskårne tandhjul!
De diodesrtrips, Senior har brugt på sit höckersitz er fede til formålet! Overvejer selv et sæde i retning af det på fotoet og så tre striber dioder; En til baglygte, to til bremselys og så en pære i bunden til nummerpladen, der skal flyttes helt op under sædet og min flækkede bagskærm skal så kortes af!
Højt styr og sportsagtig røv... det er så kikset, jeg dårligt kan lade være!!!
Kreidler 5 gear
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside