634 visninger
|
Oprettet:
Så kom salten vist a vejene {{forumTopicSubject}}
Kreidleren blev trukket ud af skuret, tøret af, trukket ned til den lokale veteran klub hvor der er kom sammen aften.
Pludselig blev et støre vædemål sat på benene. Kreidleren kørte sidst i efteråret. Hvor mange huk i kickstarteren på min kreidler før den starter. (jeg sagde 1) ikke en af de 20 opmødte mente at det kunne gøre det.
Jeg tog choker til, trykkede 3 gange på tipperen og gav kickstarteren et venligt hug og så sprang den i tomgang
Fantastisk!! (desvære er kreidleren solgt og bliver aftentet lørdag, men det betyder bare flere $ til projekter!
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
Kommer du så heller ikke med på hvidsten turen i år mikkel?
maj 2010
Følger: 57 Følgere: 59 Scootere: 5 Emner: 33 Svar: 158
okt 2005
maj 2010
okt 2005
Resten af maskinen skal mere eller mindre bare ha en ordentlig pudsetur, og et stort service.
okt 2005
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Motorrenovering, ca fire timer når det går skidt. Afhænger i høj grad af stumper og værktøj!
Forgaffel ca tre timer inkl. monitering.
To timer pr hjul, hvis man ikke har rutine. Ellers tager et hjul ca 20min + dækmontering.
Det er omtrent en weekends arbejde, hvis man både skal æde, skide og sove.
maj 2010
okt 2005
Forgaflen tager jeg mig selv af, håber på at finde en fornuftig (og forståelig) guide på nettet. Der er købt nye tætningsringe hjem, samt et renoveringssæt til indmaden der består i nogle gummiskiver, og nogle plast "cylindre", eller "kegler" eller hvad man nu skal kalde dem.
nov 2003
I øvrigt er min fritid dyr, fordi jeg de sidste par år stort set ikke har haft nogen!
Krogh >> 5g er lettere end 3g, men der skal nørkles lidt ekstra ved adskillelse. Ellers går det ganske let.
Udmåling foregår med micrometerur på et stativ og så holder man sig indenfor grænserne - for at gøre det endnu lettere skal samtlige shims på træksiden af gearkassen! Motoren samles uden pakning og krumtap, hvorpå akselspillet måles. Dernæst lægger man shims i, så man er tættest muligt på 0,00mm og derpå kompenserer pakningen for resten. Den er som regel 0,1-0,15mm når blokkene er presset sammen, og det er helt perfekt.
Når gearkassen er done, skal krumbassen i uden shims. Motoren spændes sammen med pakning og endesløret måles ud. Er der nok til to shims, smider jeg gerne en på hver side for at sikre, der er plads til lejerne, hvis krumtappen ikke kompenserer for det i designet. Igen, så tæt på 0,00mm som muligt. Helt ned til 0,01mm er fint, blot krumtappen går let i lejerne og skålen sætter sig ofte 1/100mm ekstra, når motoren har været gennemvarm, men op til 0,04mm er acceptabelt!
Monter O- og simmerringe som det sidste, så du med sikkerhed undgår, at de bliver beskadiget. Tadaaa, done!
Husk den skal stå i frigear, mens du roder, og drop låsen i bunden - det letter arbejdet og er ikke nødvendig før motoren skal køre.
Forgaflen kan klares på ren intuition, bare tingene monteres i den rette rækkefølge.
okt 2005
Jeg plejer dog at udmåle krumtappen først, og gearkassen bagefter, så kan jeg udmåle krumtap uden gearkassen ligger i, og omvendt, og jeg plejer også at gøre det med pakning imellem blokken, for at få det mest nøjagtige resultat..
Jeg plejer også at bruge en liiiille smule flydene pakning ved endelig samling, så lidt at det næsten ikke anes, det fungerer utrolig godt som lim for hovedpakningen. Andre siger fedt, men jeg har ladet mig fortælle at det over tiden forsvinder, hvilket betyder efterspænding af blokkende et par gange, og i værste tilfælde en utæthed. Det lærte jeg ihvertfald hos en mc mekanikker jeg gik ved en kort periode for nogle år tilbage.
nov 2003
Jo oftere pakningen klemmes sammen, desto større sandsynlighed for den bliver utæt! Justerskrue på 0,01mm + pakning er generelt perfekt, når man tjekker efter den sidste samling. Flydende pakning med forsigtighed er ok, blot den er siliconebaseret. Jeg fraråder det dog alligevel.
Når arbejdslønnen er den samme udgift som stumperne, deles vore veje hvad enighed angår. Jeg vil hellere have værktøjet, og det stativ den lokale XL-byg har kan sidde på og nå fra pindbolten. Magneten passer perfekt til både stor/lille pindboltafstand!
En nøjagtighed på 1/100mm er rigeligt, så den helt store udgift er det nu ikke. :). Men pyt, bare den kommer ud at køre!
Jeg håber blot, jeg bliver nogenlunde klar med at indrette værksted i påsken! Synes godt nok damen har mange planer...
Så kom salten vist a vejene
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside