{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.823 visninger | Oprettet:

SP60-udstødning + Dell'Orto PHBG21 {{forumTopicSubject}}

Jeg har jo skrevet om den et par gange, men nu skulle den altså lige prøves igen.

Da jeg testede sidst, var det med en noget tung gearing, hvilket krævede RIGTIG mange tæsk af motoren, HELE tiden. Bevares, 90km/t i 3. gear har da sin charme, men altså... Nej, det er sgu for trist på motorrenoveringskontoen, selv om jeg da rundede 100km/t+ i 4. gear, og den kunne med lidt held trække 5. gear. Ergo var der lagt op til ca. 12.500rpm i 5. gear, hvilket svarer til 120km/t.
Jeg kom dog aldrig derop, så I må s'gu' bare stole på mig - eller lade være, lol! Jeg er s'gu' da ligeglad! ;D

I dag prøvede jeg så med 12/33 istedet for 14/35 - en ~10% lettere gearing, og halløj hvor det går! Acceleration i 5. gear fra 60km/t og op til... Ja, 85km/t, fordi jeg ikke tør brænde skidtet af. Jeg er nemlig gået i gang med at rode med en 21mm Dell'Orto, fordi Bing'en er en gammeldags porcelænsvandhane til sammenligning.

Opsætningen lyder således:

KT 60cc (190' udstødning, 135' skyller, 360' indsugning)
JTMX-membran
Dell'Orto PHBG21
JTMX SP60-udstødning
12/33
Kokusan Evo-tænding
Twin-Air luftfilter

Den lette gearing får giver et smooth skift fra 1. til 2. gear og kun op til 3. gear virker det lidt sløjt. Med min størrelse og vægt (175/78kg) er 12/33 således den tungest tilrådelige gearing. 13/36 giver næsten samme udveksling - den er ca. 1% lettere end 12/33.


Med den 21mm Delle har karateristikken forandret sig lidt, uanset filtertypen. Trækområdet kommer mere jævnt end førhen, og den trækker forbløffende rent under 7.000rpm. Med Bing'en var 6.000rpm og nedefter ikke rigtig brugbart.
Fra 8.000rpm vågner motoren og den begynder virkelig at arbejde fra ca. 9.500-11.000rpm. Den overdrejer åh-så let til 13.000rpm, hvor den så begynder at firtakte, fordi jeg IKKE gider knalde flere stempler i år!
Nu er der heller ikke den store effekt tilbage så langt ude i omdrejningerne, men den arbejder alligevel fint nok.


Nu kører jeg så uden indsugningsdæmper, og det er altså helt vildt, som den gamle karl kan støje - mit højre øre ringer stadigvæk efter ca. halvanden times kørsel på små-veje.


Hvis man nu virkelig vil køre RACE, så er denne potte altså FED! Jeg synes, den er fed nok, men jeg må også erkende, den ikke rigtig er noget for mig - den er ikke så køn, fordi den er blevet malet sort, men jeg overvejer stærkt at gå af med den, skal jeg erkende. Muligvis inkl. cylinder-kittet.

Jeg vil en anden vej, nu. 100km/t er forlængst overstået - nu vil jeg prøve at bygge en sejtrækker, i stedet. smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  SP60-udstødning + Dell'Orto PHBG21
  • #1   21. maj 2011 Jeg skal love for du får eksperimenteret noget, hehe. smiley

    En sejtrækker lyder også meget mere fornuftigt i mine øjne, fart er fint nok, men man blir sgu hurtigt træt af konstante gearskift, hehe. smiley


  • #2   21. maj 2011 Når motor og karburator er trimmet fornuftigt + gearingen er tilpas, skal man ikke skifte gear oftere, har jeg efterhånden lært - gearingen er vigtigere end de fleste regner med. smiley Om det er mere fornuftigt, ved jeg ikke. Det kan komme ud på ét i mine øjne - jeg søger bare andre udfordringer. smiley I morgen får jeg forhåbentlig strikket en ny udstødning sammen. Den bliver lidt speciel, men vi får se smiley Grundidéen er max 10.000rpm, og jeg satser på, at 14/33 bliver realistisk at køre med. smiley Hvis jeg ellers får skrabet sammen til det, overvejer jeg alvorligt at skifte til 44mm slaglængde, også! Desværre er det ikke 'bare lige' ift porttimings. 44mm boring og ditto slag = knap 68ccm og væsentligt bredere trækområde.

  • #3   23. maj 2011 Jesper, når man har min størrelse kan man ikke både få kagen, og spise den, ikke hvis man vil ligge over de magiske 100km/t, når det er lidt blæsende eller den slags, hehe.

  • #4   23. maj 2011 Tro mig... 5g motor og mit kit med 12/35, så kan du køre 100km/t blot du ikke har alverdens modvind. Også hvis du vejer 120kg. Med den gearing kommer motoren ikke udenfor trækområdet ved gearskift, og så skal den nok komme fremad. Min vægt er reduceret til 75kg fra knap 82kg, og det har ikke gjort en skid forskel. Vægt betyder meget lidt - skyggearealet er en helt anden snak, og alt andet lige fanger 120kg menneske altså mere vind end 60kg ditto. smiley

Kommentér på:
SP60-udstødning + Dell'Orto PHBG21

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce