{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.714 visninger | Oprettet:

Knud L
Knud L
Tilmeldt:
11. aug 2021
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8

Scooter går ud når varm {{forumTopicSubject}}

Hej.

Dette er mit første opslag på ScooterGalleri, så på forhånd undskyld, hvis jeg rammer det forkerte forum - jeg håber det er rigtigt.

Jeg har købt en brugt Peugeot Buxy Scooter 45, som faktisk kører glimrende, men ... Når den bliver godt varm så gør den pludselig ud. Nogen gange kan jeg køre 10-15 min. før det sker. Andre gange går der ganske få minutter, så forsvinder trækkraften og den dør ud. Jeg kan nogen gange lykkes med at holde den i gang ved at vride gashåndtaget op og ned en række gange, og så vil den pludselig igen tage fart. Men når det med den her gassen op og og ned lykkedes at holde scooteren i gang, så varer det som regel ganske kort tid før den igen begynder at dø ud.

Er der nogen der kan hjælpe med et løsningsforslag?

Bedste hilsner
Knud


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Scooter går ud når varm
  • #1   11. aug 2021 Er der en meget gammel udstødning på kan den være sodet til / katalysator i den kan være "kollapset".
    Prøv at løsne en af de to udstødningsbolte ved cylindertilslutningen og se om den stadig dør ud når den kan komme af med udstødningsgasserne..det larmer at teste men ja.

    Det kan også være automatchoker der ikke virker mere, så den ikke lukker af når motor er blevet varm.
    Hvis det er problemet, så vil den gerne tage fuld gas men går ud i tomgang.

    En tredje forklaring kan være tilstoppet benzinfilter eller beskidt karburator, så den dør af tørst efter kort tids væren tændt


  • Knud L
    Knud L Tilmeldt:
    aug 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #2   11. aug 2021 Du er en makker Wheelie. Jeg prøver lige dine forskellige her meldte fejlkilder af og giver en tilbagemelding.

  • #3   11. aug 2021 Automatchokerne er kendt for at fejle, har selv haft problemet. Det var vist noget med at hive den ud men lade den blive i stikket, dreje nøglen til on og så se om den bevæger sig nok.
    Min gjorde ikke så hev lidt i den og satte den i igen. Regnede med jeg sku have en ny men så virkede den igen og har virket siden. Der kan vel sætte sig snask i så den lige ska ha en rens en gang i årtiet sådan en.


  • Reject ™
    Reject ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 12 Følgere: 49 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.041
    #4   11. aug 2021 Autochokeren plejer at køre på lysspolen, så den er først aktiv når motoren er startet. smiley

  • #5   12. aug 2021 Vand i bundkaret.
    Min første tanke var en slidt cylinder, men den kører med alu cylinder, så hvis det er noget, så er det døde stempelringe.


  • #6   13. aug 2021 Jeg er tror det meget enkelt at få lavet...

    Rengør din kaburator for skidt og vand i bundkaret.
    Monter der efter et nyt tændrør på den fordi som regl når motoren igen kører normal efter den rengøring i bundkaret , så brænder tændrøret af fordi den har knoklet en del med vand i systemet ... he he


  • Knud L
    Knud L Tilmeldt:
    aug 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #7   21. aug 2021 Tak til jer alle sammen. Det meste af det I har nævnt er tjekket og der er ingen fejl. Jeg har lige nu fået løsnet udstødningen lidt og jeg tror faktisk, at det er problemet, at den er for gammel og tilstoppet. Men kan rense udstødningen op på nogen måde eller er der kun en løsning, nemlig en ny udstødning?


  • #8   21. aug 2021 Hvis den bare er tilsodet skulle der være en måde at få renset ud i den.
    Det koster næsten gratis men tager en del tid og er møg beskidt arbejde.

    Hvis katalysatoren er død så skal der ny til.

    En ny udstødning koster 6-900 kroner afhængig af om du søger det billigste du kan finde eller en der yder godt og måske holder lidt bedre.


  • Knud L
    Knud L Tilmeldt:
    aug 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #9   22. aug 2021 Jeg tror su den kører igen. Skifter lige et luftfilter og tændrør for en sikkerheds skyld. Jeg melder mig igen, hvis den ikke vil køre. Men indtil videre tak for hjælpen alle sammen smiley

  • Knud L
    Knud L Tilmeldt:
    aug 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #10   30. aug 2021 Ja ... så er den så gal igen. Jeg kørte et par dage 25 min. ud og 25 min. hjem uden problemer. Så kom det pludselig igen. Motoren går ud - typisk efter fx 15 minutters kørsel. Hvis jeg så venter nogle få minutters, så kan den let starte igen. Men i løbet af få minutter, så går den ud igen.

    Jeg har tjekket alle slanger (benzin/vacum/osv) og finder ingen fejl eller utætheder. Jeg har renset karburatoren grundigt. Jeg har skiftet tændrør og luftfilter. Jeg har tjekket at der er ordentlig "hul" igennem udstødningen, så den kan komme af med det den skal af med. Jeg har også tjekket, at auto-chokeren fungerer som den skal.

    Det er sgu frustrerende for den kører faktisk rigtig godt, når den kører.

    Har I gode idéer til hvad jeg skal prøve nu?


  • #11   30. aug 2021 Kan der være en sammenhæng med våde veje?

  • #12   31. aug 2021 Det lyder som om du har undertryk i tanken.
    Prøv at køre uden tankdæksel på, eller blæs den ventil/hul som sidder i dækslet rent.


  • Knud L
    Knud L Tilmeldt:
    aug 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #13   31. aug 2021 der er ingen sammenhæng med våde veje. Og der er heller ikke noget hul i benzindækslet. Jeg prøver lige det med at køre uden dæksel.

  • #14   31. aug 2021 Der skal meget gerne være et lille hul i dit dæksel.

  • Knud L
    Knud L Tilmeldt:
    aug 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #15   31. aug 2021 Og du har ret Simon H. Der var et lille hul. Nu kører jeg en tur uden dæksel og ser om det ændrer noget.

  • Knud L
    Knud L Tilmeldt:
    aug 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #16   31. aug 2021 Jeg har nu kørt 50 minutter uden dæksel på tanken og scooteren er ikke gået ud en eneste gang. Meget tyder altså på, at problemet var hullet/ventilen i benzindækslet. Jeg har gennemblæst dækslet/hullet/ventilen og prøver at sætte dækslet på igen, og så ser jeg hvordan det går i morgen. Men jeg kan godt være nervøs for at det her alligevel ikke var problemet, for der var intet skidt at blæse væk i dækslet/hullet/ventilen. Men nu må vi se.

    Kan jeg evt bare bore det lille hul i dækslet en lille smule større for at sikre gennemstrømning af luft, så der ikke kommer undertryk i tanken? Eller er det helt no go fordi der så vil fordampe al for meget benzin ud gennem hullet?


  • #17   31. aug 2021 Det skulle der ikke være nogen grund til. Hullet er jo dimensioneret som det skal.
    De har det med at stoppe til en gang imellem.


  • #18   31. aug 2021 Sjovt når nu tankdæsklet sidder under sædet på en buxy.
    Der burde være rent.
    Har aldrig selv haft problemet. Men 1 gang skal vel være den første
    Eller også er man begyndt at designe dem anderledes så det ikke sker.
    7 9 13


  • #19   1. sep 2021 #18
    Det er et totalt overset problem.
    Det er også kun sket for mig en eneste gang i de 30år jeg har kørt knallert/scooter.
    Lige som alle andre havde jeg da også næsten udskiftet alt hvad jeg kunne komme i tanke om, før jeg fandt en tråd på en canadisk forum, hvor en skrev "øhm det lille hul i dækslet kan stoppe til, og skabe undertryk" Så blæste jeg dækslet rent, og problemet var løst.
    Det er faktsik et symptom jeg ser ofte, har set det herinde en del gange, kommer det op et par gange om måneden, på speedlines facebook forum.


  • Knud L
    Knud L Tilmeldt:
    aug 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #20   6. sep 2021 Det hjælper klart at skrue tankdækslet løs. Men selvom jeg blæser det lille hul/ventilen igennem med trykluft, så synes jeg ikke det hjælper det store,. Efter noget tid, så har den problemer med at få nok brændstof. Indtil jeg skruer låget løs og så fæstner det igen.

  • #21   11. sep 2021 Blæs hullet igennem igen og giv det en dråbe to takt olie ned i hullet, som peger væk fra benzinen.
    Så vel den selv trække olien ned i ventilen og smøre den.


Kommentér på:
Scooter går ud når varm

Annonce