{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.165 visninger | Oprettet:

God begynder scooter {{forumTopicSubject}}

Hej!
Vores søn har lige fået knallertkørekort og vil selvfølgelig gerne have en scooter. Han har ikke interesse i at rode ved den og den skal bare være lovlig og køre de 30 km/t.
Vi har ikke så meget forstand på det, andet end da min mand kørte Puch Maxi for 100 år siden:-).
Vi tænker at det skal være en 4-takts, så han er fri for at blande olie i benzinen. Vi tænkte først på en Thansen model, men de får ikke så meget ros på nettet/ dette site. Er der nogle mærker/modeller i kan anbefale? Vores søn er 187cm høj, så det skal ikke være den mindste model. Den må gerne være brugt (ikke et lig) og prisen omkring 10.000-12.000kr. Vil I anbefale køb hos forhandler eller privat?
Mvh Charlotte


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  God begynder scooter
  • #1   15. jun 2021 jeg ville købe ved forhandler hvis i ikke selv vil rode i den og thansens vga scooter er ganske fine til prisen problemerne kommer når man selv begynder at rode i dem og man ikke ved hvad man laver og man høre jo mest om de dårlige maskiner ikke om dem som bare køre og der er jo garanti på en ny maskine så længe i ikke selv roder i den

  • #2   15. jun 2021 Med det budget, og uden "forstand på det selv" ville jeg klart gå til en "lokal" cykel-knallerthandler.

    IKKE Thansen. De kører sikkert fint 3000 km, og så kommer problemerne.

    Find en forhandler af mærker som Aprilla, Suzuki, Honda, Yamaha og lign.

    De er ganske vist dyrere end en VGA fra Thansen, men det er man altså ligeglad med når man holder en vinterdag 15 km hjemmefra i en snestorm !

    Skal der spares så find en let brugt af ovennævnte mærker.

    Livet er for kort til Puch MAxi som er Kult nu, og derfor koster 20.000 kr for en der er bare lidt køreklar ;), så skal man virkelig være nørdet, ligesom med Kreidler.

    Husk at tjekke om den er stjålet inden i køber en hvis den er brugt, det er uhyggeligt mange nu til dags. Så du ikke selv bliver hæler.


  • #3   15. jun 2021 kender to som har en vga explora hver og de køre hverdag 20 km minimum og de har kørt i 5 år nu så ved ikke hvor du har de 3000 km fra og jeg have en giantio sprint i 6 år 3 år uden begrænsninger og 3 år med alt i tun det var stellet som gav op og gummi ophæng som gav op og jeg købte den brugt da den var 2 år gammel

  • #5   15. jun 2021 187cm wow
    Jeg havde valgt en af de store scootere til ham

    12000 kroner, rigtig godt prisleje hvis man bruger hovedet, og køber brugt privat.

    f.eks. byd 12'000 på denne https://www.dba.dk/piaggio-aprilia-sr-50-2018/id-1080473249/


    Gå efter noget der havde en nypris på over 18'000 kroner.
    Ellers køber du noget der er skåret hjørner med, eller er for småt til ham.

    De mærker jeg ville overveje er: Piaggio, Gilera, Aprilia, Yamaha, Honda, og Peugeot.

    De taiwanesiske maskiner kan godt også nogen gange, men markedet er for uigennemskueligt med dem, så jeg vil fraråde dem og i stedet gå efter en sikker vinder.
    Navnlig en af de større touring eller sport touring scootere. Europæiske design standarder, produktionskvalitet og holdbarhed.

    der er et hav af PGO knallerter i danmark, vi drukner næsten i dem, men jeg vil fraråde alle PGO knallerterne også til jeres behov, bortset fra lige præcis den model her
    https://www.dba.dk/pgo-pgo-libra-30-knallert/id-1080616400/

    De er praktiske, komfortable og af en eller anden grund ikke eftertragtet for folk der mishandler scootere smiley
    i kunne godt være heldige at finde en god pgo libra.

    Dog er de vist stadig lidt for asiatisk dimensioneret til en fyr på knap 190cm.

    Medmindre det består af korte ture, eller ture i myldretiden i københavn hvor en lille scooter er en fordel på cykelstierne når man zig zagger

    husk på at de fleste scootere til salg på brugtmarkedet, som har stået til salg mere end 14 dage, er til salg endnu af en grund..
    Følg evt med en måneds tid og se hvad der kommer til salg og forsvinder igen, så i får en ide om hvordan et godt tilbud ser ud, så i kan slå til når i finder noget i nærheden af jer som i vil ha


  • #6   15. jun 2021 #2
    Sefølig kan man være heldig og få en VGA som ikke er "mandags-model", men hvis det var en jeg skulle køre længere væk hjemmefra end jeg sådan lige kunne gå hjem, så ville jeg være pissenervøs for om den nu kunne hver gang jeg kørte.

    En simpelt søgning på dx DBA.dk viser da også betydeligt lavere KM-tal inden folk vil af med deres scootere som er fx CPI eller VGA end netop dem som sælger fx Suzuki eller Yamaha, eller Honda...

    Jeg havde selv en Hot 50/Big Max, som rundede 39.000 km og stadig var velkørende, grunden til jeg ikke anbefaler den var at min far er automekaniker, og den åf 2 motorer på de 39.000 km alligevel.



  • #7   15. jun 2021 Kig evt på motoscout 24 efter piaggio typhoon og gilera runner i italien/frankrig.
    Se hvor mange km de som regel har kørt på 5-7 år....

    Mindre end 20'000 er højst usædvanligt.
    Sammenhold det med det gennemsnitlige km tal på en kina knallert der skal skrottes smiley

    Det tog mig et par år før jeg opdagede hvorfor ingen af mine kina motorcykler havde kørt 10'000, selvom de var mange år gamle.
    Jeg solgte dem selv videre inden jeg havde kørt 1000km på dem.

    Man gider ikke køre på dem simpelthen. Og de går i stykker med vilje.


  • #9   15. jun 2021 ebn god overgang"gang" mellem cykel opg scooter, er en VaspiaCiao, hvis man ikke kan finde en Ouch mAxi,m ig det er jeg enig i !

  • #10   15. jun 2021 'lol.

    JEg har sådan en hovedregel, men at jeg ikke kærer hjemmefra eller har mobiltlf med til min mor eller lign gg.

    Som regel går det fint, men absoulut ikke altid smiley


  • #11   15. jun 2021 Køb en brugt PGO Hot 50, som er 100% lovlig og som ikke er alt for gammel og som ikke har kørt for meget.
    De er ikke til at så ihjel, hvis de passes bare nogenlunde.

    Jeg har selv købt en til datteren, der bliver 15 til oktober.
    2017, kørt 2.100 km til 9.000 kr.
    Det var en overkommelig pris.


  • #12   16. jun 2021 Thansen scootere kører meget fint. Har en gammel kineser fra 2008, og den kører altså bare derudaf hver eneste morgen. Selvfølgelig med rustne skruer osv. men den kører altså bare. Man skal ikke være bange for at købe kinesere, så længe man kan skifte olie, servicere osv. (som faktisk er ret let)

  • #13   16. jun 2021 Tak for alle svarene. Det er jo en ren jungle, men tænker at vi ser på en brugt, som er i god stand. Kan bare ikke lige gennemskue, om det skal være privat eller forhandler?

  • #14   16. jun 2021 Jeg vil dog lige sige at det helst skal være en 4 takts:-)

  • #15   16. jun 2021 Hvad siger I til disse: Kymko Agility (4t), kymko agility 16+, Moto Hot50 (4t) eller Peugeot Tweet (4t)? De ligger indenfor 15-18.000 kr som nye.

  • #16   16. jun 2021 Forhandlerne tager gerne 30-50% højere pris for samme vare.
    Dog er prisen fast, i modsætning til privat handel hvor det er mer op til tilfældighederne.
    Du har heller ikke reklamationsret når du køber privat.
    Til gengæld kan du spare 4000 kr istedet for at give 12000 for en maskine du kan få for 8000. Hvis noget så ikke helt fungerer eller går i stykker, så har du altså stadig 4000kr i lommen der kan få en gennem de fleste begynderfejl.

    Scootere er ellers meget simple.

    Det optimale vil være at finde en privat som sælger en nyserviceret scooter, som lige er gået over garantien (garantien er som regel penge ud af vinduet alligevel)

    Hvis den er helt original, så har du den fordel at du ved den ikke er en mandagsmodel, for ellers havde det vist sig inden for de første 2 år.

    Jeg købte min første scooter hos en forhandler.
    Det har jeg ikke gjort siden.

    Digitaluret tog vand, og selvom jeg fik det "lavet" så tog det bare vand ind igen.
    Den blev ved at tabe luft på fordækket, det lavede de heller aldrig, pumpede den bare op og sagde værsgo, god som ny.
    Da tankdæksel låsen blev så dårlig at nøglen ikke virkede længere, der var garantien udløbet.

    Da variatoren var slidt og jeg skulle have nogen andre sliddele, tog jeg ned i butikken for at bestille delene.
    Havde selv fundet delene online, men var ikke helt sikker.

    Sælgeren i forretningen var heller ikke sikker åbenbart, for han kom ud fra baglokalet og bad mig komme med ind og se om det var de rigtige dele han havde fundet.
    Han havde så nøjagtig den hjemmeside jeg selv havde kigget på åben, og jeg bekræftede.

    Så gik vi ud til kassen og så bad han om over det dobbelte af de priser der stod på den hjemmeside han lige havde fået mig til at kigge på.

    Gav ham en sviner, min mor spurgte ham om han synes de ku være det bekendt, så gik jeg hjem igen og brugte mine penge fornuftigt for eftertiden.

    Man kan finde en ordentlig scooter forhandler, men der er langt mellem dem.

    Hvis jeg var jer så havde i overvejet noget i stil med denne.
    https://www.dba.dk/piaggio-piaggio-zip-4t-2008/id-1080551406/

    Det er en jungle, men med grundig overvejelse og anvendelse af udelukkelsesmetoden skulle det være muligt at skære igennem og finde en sikker vinder til en meget overkommelig pris, som vil fungere og tilmed fungere rigtig godt, i mange år.

    Nyprisen på en piaggio zip er 18'000 kroner.
    Men den er i den lille ende.
    Dog er der langt bedre plads til føreren, end på en kina knallert i samme størrelseskategori.

    Jeg er selv næsten 185 og kører zip til hverdag med glæde.
    Man sidder ekstremt godt på dem, og de kører overraskende godt.

    Har indtil videre set 4 drenge prøve den, uafhængigt af hinanden
    De kører hhv vga explora (kina knallert til 8000kr), vga firefox (kina til 12000) pgo hot (taiwan knallert til 17'000) og pgo dr big (også taiwan men en af de bedre)

    3 sagde som det første at de var imponerede over hvor godt man sad på den.
    Den fjerde er næsten 2 meter høj og sagde det var liiige trangt nok til knæene, men så prøvede han den anden kørestilling (fødderne tilbage) og så var der plads og så sagde han som de andre også at sædet er af en anden verden (ift hvad de er vant til)

    Evt kunne peugeoterne også være en mulighed
    kisbee er fin
    tweet er praktisk og komfortabel omend lidt af en flyder.

    Det nemme valg er at gå til en forhandler, og så fortryde det når man er blevet klogere.
    Men de rigtige valg er som regel lidt sværere at træffe smiley


  • #17   16. jun 2021 absolut NEJ til motocr hot

    Man sidder dårligt, lyset er dårligt, de er alt for dyre i forhold til hvad man får, og gensalgsværdien er noget af det værste.

    Peugeot tweet er som skrevet ovenfor en objektivt fin budget maskine.

    de gamle kymco agility er en verdenssucces. Dem med små hjul og ryglæn.
    Dog er de så gamle nu at jeg vil fraråde dem.

    De nye agility 16+ er en ok budget maskine, men de er lange og tunge og dyre i reservedele, ikke super praktiske eller komfortable, og egentlig designet til at være 125cc scootere.
    Men de er ikke katten i sækken som motocr knallerterne.
    De er heller ikke kina knallerter, det er taiwan som er markant bedre.

    Hvis i prøver en og synes en agility 16+ er et hit, så go for it.
    Men vil råde til at prøve nogen andre inden da smiley
    navnlig europa maskinerne.
    Peugeot, piaggio osv.
    Piaggioerne er lidt dyrere i indkøb dog. Og de laver ikke rigtig 4t modeller indenfor jeres budget.
    Udover piaggio zip.


  • #18   16. jun 2021 Problemet er at vi ikke har så meget forstand på det. Ved heller ikke om det behøver at være en 4T, men dem har vi hørt godt om. Scooteren skal kun køre lovligt og til ture på 20-40km.

  • #19   16. jun 2021 20-40 km, så skal den helst være stor.
    Så den ligger tungt og blødt på vejen.


  • #20   16. jun 2021 yes det tager 1 time at køre 30km på en lovlig.

    Så er det også en fordel man kan sidde komfortabel med fødderne mere end 1 sted, ellers får man ondt i ryg/lænd af at sidde bøjet på samme måde for længe.

    4t og 2t er fint begge dele.
    Man kan sige at en større andel af de 4t scootere man kan få i danmark, er noget skrammel, end andelen af 2t scootere som er noget skrammel.
    Men det siger mere om det danske knallert marked end det siger om motor typen.

    Nye knallerter er næsten alle sammen 4t fordi de forurener mindre.

    Man blander ikke olie i benzinen til en 2t, der sidder en benzintank og så er der en olietank man fylder en liter på hver 500km cirka, og så blander den det selv.

    På en 4t skal man skifte motorolien hver x tusinde km.

    Man behøver ikke vide ret meget om knallerter for at køre og eje en. Bare man kender en hæderlig mekaniker og ved hvad man vil have.

    Derfor vil jeg anbefale at ofre en tur til en stor forhandler der har mange forskellige kvalitets scootere.

    prøv at sidde på en peugeot tweet, prøv en speedfight også og bemærk hvor meget komfort og plads er gået tabt i forsøget på at give den et sportsligt udtryk.
    Prøv evt at sidde på en vespa og mærk hvordan et sæde kan føles. eller en hvilken som helst anden piaggio/gilera. De er alle sammen forbilledlige skabninger
    Og hvordan lidt højere styr hjælper for en høj persons ryg på lang sigt


    Der ligger en større forhandler for hver 100km ca


Kommentér på:
God begynder scooter

Annonce