{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.193 visninger | Oprettet:

vespa ciao som hverdags knallert {{forumTopicSubject}}

Hejsa gutter.

Jeg går med tankerne om at få mig en gammel knallert til den daglige transport til og fra arbejde.
I mine unge dage havde en af mine venner sådan en piaggio vespa ciao, og jeg husker den som en sød lille velkørende knallert, der modsat de andre med pedaler, faktisk var relativt nemt at cykle afsted på, hvis man nu var løbet tør eller ligende.

Det bliver max 10 km hver vej, nok nærmere 5 efter et par måneder.
Det skal selvfølgelig være relativt pålidelig.

Hvordan er de motormæssigt de vespa ciao, er de velbygget og har mange km i sig med normal vedligehold, eller skal jeg skrue på den hver weekend?

De er jo efterhånden ved at have lidt af en alder,


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  vespa ciao som hverdags knallert
  • brian n
    brian n Online Tilmeldt:
    jan 2010

    Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
    #1   24. jan 2021 hvis du servicer den så holder den fint som du selv siger de er jo godt bygget så jeg ser ingen problemer i det

  • #2   24. jan 2021 brian n# Det er også mit indtryk af dem, men var sku lidt i tvivl. Er ikke den knallert jeg har haft stiftet mest bekendt skab med, har aldrig selv ejet den.

    Tror sku jeg holder godt øje med markedet og ser om der ikke skulle dukke en op til en skarp pris.


  • brian n
    brian n Online Tilmeldt:
    jan 2010

    Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
    #3   24. jan 2021 Jeg kender en hun kørte 15 km hver vej hver dag i 10 år på en og den slog aldrig en prut forkert

  • #5   24. jan 2021 Sådan en har jeg også haft.
    Så længe at du ikke hæver kompressionen for meget og ellers passer på den, så kører de meget meget pålideligt.
    Husk skift af platiner og tændrør, samt rent af luftfilter, når det er nødvendigt.
    En original Ciao er meget lydsvag, hvilket er lækkert.

    Hvis du kan, så få fat i en Vespa Bravo.
    Samme motor, men med bagstøddæmpere. Klart mere luksus.


  • #6   24. jan 2021 De er faktisk ret behaglige at køre på. Og nærmest umulige at ødelægge.
    Vi havde sådan en "klike" ciao i 2år. Og hvad den ikke måtte gennemgå uden at dø, var simpelthen utroligt.
    Den var på crossbanen i regnvejr, et par gange i søen, en hel del fald i sneen. Det var først da den mødte en cykelbom i fuld fart, den stoppede. Vi kunne dog have skiftet forgaflen. Men de var dyre, og den havde ligesom tjent sit formål for os smiley


  • #7   24. jan 2021 Jeg har haft 2 af dem. Den første "arvede" jeg efter min far da jeg blev 16, og han besluttede det var tid til en 45-scooter (som jeg iøvrigt også senere arvede)...

    Som de andre siger så er de faktisk ret så velkørende og der er sjælendt bøvl med dem.

    Det seføli rigtigt at mange gerne vil stjæle dem, men det gælder nu for alle knallerter og scootere. Tror jeg har omkring 20 knallerter og scootere kørende X sted. Kun 1 gang har jeg fundet en henkastet få 100 meter væk - formentlig fordi den havde ekset baghjul så det var noget af en "hoppecykel". 2 andre gange har jeg blot fundet stel, med stort set alt RIppet.

    Og nej tykke kæder om fx et træ eller en lygtepæl stopper ikke en tyv.

    Man skal så vidt muligt parkere indendørs (i sin garage eller lign) eller et sted med overvågning, fx cykelskuret på sit arbejdsplads, og ALDRIG på en togstation.

    Og IKKE lige smutte ind til købmanden 5 min uden også at låse den der. Jeg har sågar engang fået forsøgt min kværn stjålet selvom jeg lå i min sofa lige på den anden side af væggen!, altså mindre en 50 cm fra den. Dem fik jeg dog skræmt væk, men dog ikke fanget.

    Politiet har naturligvis aldrig fundet en eneste af de knallerter, så enten tjekker de ikke stelnumre, eller også på de formodes af være bragt ud af landet, til fx østeuropa.

    Den sikreste "tyverisikring" Jeg har prøvet var at male min Puck Maxi helt vildt, Pink, Neongrøn, Skrig-gul. Ikke på en pæn måde, men sådan bare random over det hele, også på dæk, motor, sæde osv. Så blir den nemlig meget svær ikke at gøre nem at genkende igen !

    Men ja hvis du kan finde en af dem med bagstøddæmpere så nap sådan en, men ellers er de ret problemfrie, jeg havde i al fald ikke problemer med mine 2 af nogen nævneværdige ting - altså lige-udover de begge blev stjålet efter nogen tid. Så husk at få tjekket stelnr, inden du køber !


  • #8   24. jan 2021 Vespa ciao er absolut en pålidelig knallert, men ikke den mest komfortable knallert at
    køre langt på, men om du kan finde en til en skarp pris bliver ikke nemt da priserne
    ligger på mellem 4000-8000kr


  • #10   25. jan 2021 Tina ja de er nogle svin.

    Skulle jeg møde en af mine 20 knallerter og scootere i trafikken en dag, vil jeg klart "tilfældigvis" "komme til", enten at stikke en arm ud foran, eller hvis jeg fx har købmandsvarer i en pose "komme til" at svinge den op i hovedet på vedkommende...!


  • #11   25. jan 2021 CLaus L, ja jeg forstår ikke hvorfor fx Ciao og Puch Maxi koster næsten det samme som en helt ny scooter.

    For 20 år siden (og dermed 20 år nyere), kunne man let finde en i rimelig stand til måske 1200 kr, og en i Super stand, til 2000 kr. Hvorfor tror folk pludselig at de mest "ydmyge" knallerter pludselig er guld værd? Fordi så mange er stjålne at der hører til sjældenhederne, og dermed er decideret samlerobjekt eller hvad?


  • #12   25. jan 2021 Jeg har en original, lovlig Bravo, og den ville jeg sagtens begive mig ud i at køre på dagligt, det vigtigste er at den ikke er blevet "voldtaget" af en eller anden selvbestaltet motorprofessor i en carport tidligere, for så holder de ikke længe.. Ciao og Bravo kan også godt finde på at ruste i stellet, nede omkring motorens befæstigelser, og da stellet er en temmelig stor selvbærende konstruktion, kan det godt blive problemer også.
    De ældre Vespa-modeller er dog snart ofte på vej op i pris, ganske som de gamle Maxi´er, så skal man finde én der duer, skal man forvente at give lidt for den. smiley
    Til daglig kørsel ville jeg dog langt hellere køre Suzuki FZ50, end Vespa Ciao..


  • #13   25. jan 2021 Tine A# Den kommer til at være helt lovlig, skal er fart på nupper jeg et andet køretøj.

    Det med de kolde føder, er jeg ikke så nervøs for. Er som sagt ikke så langt jeg skal dagligt.
    Det med den ikke er behagelig at cykle på, tænker jeg er fælles for alle knallerter med pedaler?.
    Jeg mindes dog fra min kammerats, at den faktisk var til at cykle nogenlunde på til nøds. Modsat feks en puch som jeg erindre var tungt som et ondt år at bruge pedalerne på.
    Jeg er kæmpe fan af at hvis jeg skulle få motornedbrud, eller løbe tør for brændstof, at jeg kan luller den hjem på pedalerne, istedet for at trække.

    Og tyveri sikring har jeg nogenlunde styr på, den kommer ind og stå aflåst der hjemme, og på virksomheden kommer den også til at stå sikkert. Det bliver ikke en knallert jeg bruger til at komme rundt i det daglige, kun til og fra arbejde.

    Jeg har tænkt på en større knallert/scooter, men gik fra den ide igen, da jeg som sagt kun skal bruge den frem og tilbage på arbejde, så vil hellere køre på noget ældre med charme


    Tommy# Jeg kommer til at holde den helt lovlig, så tænker ikke det bliver en bekymring for mig med for høj komprison.
    Og ja de siger ikke en skid, det er altså også lækkert, så man ikke vækker hele nabolaget.
    Og tak for hintet med en bravo, det anede jeg ikke. Det ville da helt sikkert at være at fortrække den også er dæmpet bagtil.

    Martin#
    Det med tyveri er min mindste bekymring, den kommer til at stå sikkert, både hjemme og på arbejde.

    Claus# ja de er begyndt at rende op i pris, men synes nu ikke det er så galt igen, så længe vi er under 5-7k tænker jeg det er acceptabelt. Men jeg kommer aldrig til at give 10+k for en gammel knallert det er sikkert.

    Michael# Okay fedt at høre man, og jeg går helt sikkert efter en der ikke er blevet blevet voldtaget fuldstændig med tuning osv. Så orginal som muligt, og helt sikkert lovlig.

    Ja de er på vej op, men synes stadig de er i et acceptabelt niveau prismæssigt, for de velholdte, håber at finde en fin en til mellem 4 og 8k, og kan da se på markedet rundt omkring, at det burde ikke være umuligt.

    Hvordan kan det være du hellere ville tage en fz50 til daglig kørsel?
    Jeg har kørt på en i mine unge dage, og ligesom ciao er den super lydløs, men mindres sidekomfort var nogenlunde ens, eller er jeg helt galt på den?


  • #14   25. jan 2021 Både affjedring og sæde er bedre på en FZ synes jeg. smiley

  • #15   26. jan 2021 #14
    En Suzuki FZ har intet bundtræk.
    Den har en slaglængde på 37,2mm.
    En Bravo har en slaglængde på 43mm.
    Det gør en kæmpe forskel.


  • #16   30. jan 2021 Martin N, mange af de gamle veteran knallerter fra 70'erne og 80'erne har opnået en form for kultstatus og er mere populær end nogen siden efter min mening, udbud og efterspørgsel har presset priserne lidt kunstigt op for især puch - piaggio - yamaha - kreidler, det er ikke ualmindeligt at se en yamaha fs1 til 40.000kr + Jeg har selv lige solgt en special lakkeret gul og sort vespa ciao som du kan se på mit galleri, den solgte jeg på dba for 6000kr på under 3 timer og den kunne jeg sikkert sagens have fået mere for med den stand den havde

Kommentér på:
vespa ciao som hverdags knallert

Annonce