vespa ciao som hverdags knallert {{forumTopicSubject}}
Hejsa gutter.
Jeg går med tankerne om at få mig en gammel knallert til den daglige transport til og fra arbejde.
I mine unge dage havde en af mine venner sådan en piaggio vespa ciao, og jeg husker den som en sød lille velkørende knallert, der modsat de andre med pedaler, faktisk var relativt nemt at cykle afsted på, hvis man nu var løbet tør eller ligende.
Det bliver max 10 km hver vej, nok nærmere 5 efter et par måneder.
Det skal selvfølgelig være relativt pålidelig.
Hvordan er de motormæssigt de vespa ciao, er de velbygget og har mange km i sig med normal vedligehold, eller skal jeg skrue på den hver weekend?
De er jo efterhånden ved at have lidt af en alder,
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
sep 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 40
Tror sku jeg holder godt øje med markedet og ser om der ikke skulle dukke en op til en skarp pris.
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Så længe at du ikke hæver kompressionen for meget og ellers passer på den, så kører de meget meget pålideligt.
Husk skift af platiner og tændrør, samt rent af luftfilter, når det er nødvendigt.
En original Ciao er meget lydsvag, hvilket er lækkert.
Hvis du kan, så få fat i en Vespa Bravo.
Samme motor, men med bagstøddæmpere. Klart mere luksus.
sep 2018
Følger: 1 Følgere: 16 Emner: 2 Svar: 1.025
Vi havde sådan en "klike" ciao i 2år. Og hvad den ikke måtte gennemgå uden at dø, var simpelthen utroligt.
Den var på crossbanen i regnvejr, et par gange i søen, en hel del fald i sneen. Det var først da den mødte en cykelbom i fuld fart, den stoppede. Vi kunne dog have skiftet forgaflen. Men de var dyre, og den havde ligesom tjent sit formål for os
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 30 Emner: 20 Svar: 195
Som de andre siger så er de faktisk ret så velkørende og der er sjælendt bøvl med dem.
Det seføli rigtigt at mange gerne vil stjæle dem, men det gælder nu for alle knallerter og scootere. Tror jeg har omkring 20 knallerter og scootere kørende X sted. Kun 1 gang har jeg fundet en henkastet få 100 meter væk - formentlig fordi den havde ekset baghjul så det var noget af en "hoppecykel". 2 andre gange har jeg blot fundet stel, med stort set alt RIppet.
Og nej tykke kæder om fx et træ eller en lygtepæl stopper ikke en tyv.
Man skal så vidt muligt parkere indendørs (i sin garage eller lign) eller et sted med overvågning, fx cykelskuret på sit arbejdsplads, og ALDRIG på en togstation.
Og IKKE lige smutte ind til købmanden 5 min uden også at låse den der. Jeg har sågar engang fået forsøgt min kværn stjålet selvom jeg lå i min sofa lige på den anden side af væggen!, altså mindre en 50 cm fra den. Dem fik jeg dog skræmt væk, men dog ikke fanget.
Politiet har naturligvis aldrig fundet en eneste af de knallerter, så enten tjekker de ikke stelnumre, eller også på de formodes af være bragt ud af landet, til fx østeuropa.
Den sikreste "tyverisikring" Jeg har prøvet var at male min Puck Maxi helt vildt, Pink, Neongrøn, Skrig-gul. Ikke på en pæn måde, men sådan bare random over det hele, også på dæk, motor, sæde osv. Så blir den nemlig meget svær ikke at gøre nem at genkende igen !
Men ja hvis du kan finde en af dem med bagstøddæmpere så nap sådan en, men ellers er de ret problemfrie, jeg havde i al fald ikke problemer med mine 2 af nogen nævneværdige ting - altså lige-udover de begge blev stjålet efter nogen tid. Så husk at få tjekket stelnr, inden du køber !
jan 2014
Følger: 10 Følgere: 47 Scootere: 11 Emner: 2 Svar: 47
køre langt på, men om du kan finde en til en skarp pris bliver ikke nemt da priserne
ligger på mellem 4000-8000kr
jan 2015
Skulle jeg møde en af mine 20 knallerter og scootere i trafikken en dag, vil jeg klart "tilfældigvis" "komme til", enten at stikke en arm ud foran, eller hvis jeg fx har købmandsvarer i en pose "komme til" at svinge den op i hovedet på vedkommende...!
jan 2015
For 20 år siden (og dermed 20 år nyere), kunne man let finde en i rimelig stand til måske 1200 kr, og en i Super stand, til 2000 kr. Hvorfor tror folk pludselig at de mest "ydmyge" knallerter pludselig er guld værd? Fordi så mange er stjålne at der hører til sjældenhederne, og dermed er decideret samlerobjekt eller hvad?
okt 2004
Følger: 5 Følgere: 13 Scootere: 4 Emner: 4 Svar: 46
De ældre Vespa-modeller er dog snart ofte på vej op i pris, ganske som de gamle Maxi´er, så skal man finde én der duer, skal man forvente at give lidt for den.
Til daglig kørsel ville jeg dog langt hellere køre Suzuki FZ50, end Vespa Ciao..
sep 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 40
Det med de kolde føder, er jeg ikke så nervøs for. Er som sagt ikke så langt jeg skal dagligt.
Det med den ikke er behagelig at cykle på, tænker jeg er fælles for alle knallerter med pedaler?.
Jeg mindes dog fra min kammerats, at den faktisk var til at cykle nogenlunde på til nøds. Modsat feks en puch som jeg erindre var tungt som et ondt år at bruge pedalerne på.
Jeg er kæmpe fan af at hvis jeg skulle få motornedbrud, eller løbe tør for brændstof, at jeg kan luller den hjem på pedalerne, istedet for at trække.
Og tyveri sikring har jeg nogenlunde styr på, den kommer ind og stå aflåst der hjemme, og på virksomheden kommer den også til at stå sikkert. Det bliver ikke en knallert jeg bruger til at komme rundt i det daglige, kun til og fra arbejde.
Jeg har tænkt på en større knallert/scooter, men gik fra den ide igen, da jeg som sagt kun skal bruge den frem og tilbage på arbejde, så vil hellere køre på noget ældre med charme
Tommy# Jeg kommer til at holde den helt lovlig, så tænker ikke det bliver en bekymring for mig med for høj komprison.
Og ja de siger ikke en skid, det er altså også lækkert, så man ikke vækker hele nabolaget.
Og tak for hintet med en bravo, det anede jeg ikke. Det ville da helt sikkert at være at fortrække den også er dæmpet bagtil.
Martin#
Det med tyveri er min mindste bekymring, den kommer til at stå sikkert, både hjemme og på arbejde.
Claus# ja de er begyndt at rende op i pris, men synes nu ikke det er så galt igen, så længe vi er under 5-7k tænker jeg det er acceptabelt. Men jeg kommer aldrig til at give 10+k for en gammel knallert det er sikkert.
Michael# Okay fedt at høre man, og jeg går helt sikkert efter en der ikke er blevet blevet voldtaget fuldstændig med tuning osv. Så orginal som muligt, og helt sikkert lovlig.
Ja de er på vej op, men synes stadig de er i et acceptabelt niveau prismæssigt, for de velholdte, håber at finde en fin en til mellem 4 og 8k, og kan da se på markedet rundt omkring, at det burde ikke være umuligt.
Hvordan kan det være du hellere ville tage en fz50 til daglig kørsel?
Jeg har kørt på en i mine unge dage, og ligesom ciao er den super lydløs, men mindres sidekomfort var nogenlunde ens, eller er jeg helt galt på den?
okt 2004
Følger: 5 Følgere: 13 Scootere: 4 Emner: 4 Svar: 46
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
En Suzuki FZ har intet bundtræk.
Den har en slaglængde på 37,2mm.
En Bravo har en slaglængde på 43mm.
Det gør en kæmpe forskel.
jan 2014
Følger: 10 Følgere: 47 Scootere: 11 Emner: 2 Svar: 47
vespa ciao som hverdags knallert