{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
315 visninger | Oprettet:

Lovændring {{forumTopicSubject}}

https://www.wechange.dk/indsamling/aendring-af-lovgivning-for-scooter-fart-hastighed-502/

Underskriv for at sætte farten på 30 scootere op når de kører på landeveje, og at give lov til at to kan køre på scootere som jo alligevel er lavet til det.

Man skal IKKE bruge NemID, blot navn og mail, og så godkende på sin mail, og man får intet spam bagefter.

Kommentarer på:  Lovændring
  • #1   29. nov Det kan da være lige meget, Det der har de prøvet på de sidste 40 år, og det kommer ikke til at ske.
    Desuden er det formuleret som om det er en 11 årig der har skrevet det.

• Dan'l P
    Dan'l P Tilmeldt:
    mar 2019

Følger: 13 Svar: 102
    #2   29. nov #1 Kunne ikke være mere enig!

Bortset fra det med 11årig.. Det synes jeg er for højt sat??

Come'on TS... Kan du ikke selv høre at det lyder totalt åndssvagt som det står skrevet??

Men tanken er som vel fin nok, du er bare ikke den første til at tænke eller at prøve på at få det igennem.. Det sker IKKE:)

• #4   29. nov Den dag du får 99% af teenagere og andre halvhjerner på 2hjul til at at trække hovedet ud af røven og opføre sig ansvarligt, altså med hjelm på, og en knallert/scooter i forsvarlig stand med lys og bremser så vil jeg måske overveje at stemme hvis forslaget bliver præciseret og formuleret ordentligt. Der er ingen der vil tage det der seriøst.

Og jo, jeg har selv været ung og tosset og kørt temmelig meget for stærkt på knallert, de allerfleste af os rødder kørte fornuftigt i byen, så kunne vi køre stærkt på de øde veje, og aldrig uden lys eller bremser.
    Men også dengang var der nogen der ikke var helt færdigbagt.. og jeg har set konsekvenserne af mørke + tunet knallert uden lys og uden effektive bremser, efter mødet med en container (og en lygtepæl) Det dør man af.

Jeg forstår udmærket godt ønsket om at lovligt at køre mere end 30km/t, problemet er at alt for mange ikke er klar til det ansvar.

• #6   29. nov 5 min fra eller til betyder ikke ret meget, som du siger, man kan bare køre 5min før, man kan også rende i vejspærring eller noget der ændrer tiden det tar.

Det er individuelt hvordan man opfatter tid og hastighed, min gamle Yamaha er heller ikke 100% lovlig, den er ikke hurtig men kan køre ~50km/t dagen lang hvis det skal være, jeg holder mig dog omkring 40, gerne lidt under, så er der lidt at gi af hvis det bliver nødvendigt.

De få gange om året jeg deltager i knallertløb/ture sammen med 25 - 50 andre på de store ture finder jeg det dræbende kedeligt når hastigheden er nede under 30, ofte 20-25km/t op af længere bakker, og jeg har før måttet bide det i mig og følge trop...i stedet for øjeblikkeligt at vende om og holde hanen i bund hjemad. Jeg magter det simpelthen ikke.
    En af de længere ture jeg flere gange har deltaget i, blev et år kørt i omvendt retning og ruten ændret en smule og gennemsnitshastigheden lå pludselig omkring 35-37km/t som de fleste lovlige knallerter nu kan, det er en hel anden oplevelse og føles meget mere frisk og sjov at køre med på.

• Thomas J
    Thomas J Online Tilmeldt:
    apr 2017

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 22
    #7   29. nov Fanme nej, 15-18 årige er snotdumme, ingen logisk sans, ingen respekt for færdselsloven, næ det skulle sættes ned til 20.....Men en 45 derimod, kan jeg ikke se logikken i skal køre 45. Den kræver et kørekort til bil eller mc, så kan ikke se hvorfor de ikke skulle køre 80. Sidst jeg mødte en tunet 30 der kom meget stærkt, fulgte jeg efter den hjem og ringede til landbetjenten, den scooter er skrot nu. Og jeg er altid villig til at melde en ung knøs for hasarderet kørsel på ulovlig scooter, har selv prøvet at ligge på sygehus med åbent kraniebrud og blødninger i hjernen. Efter min mening, burde det at blive stoppet på en ulovlig 30 som 15 årig, give en straf på beslaglæggelse af scooter, 10000kr i bøde og udsat kørekort til man er 25, så man er fanget på en bus eller cykel. Hvis jeg bliver taget på motorvejen i min bmw med 220 km/t så er jeg vanvidsbilist, det samme gælder for en scooter der kører 60, 100 procent overskridelse er 100 procent overskridelse. Så nej en 30 skal kun køre 30, det er rigeligt til at de unge kan komme galt afsted pga ingen trafikerfaring.

• #9   29. nov Thomas J, jeg er derimod lidt uenig med dig (måske fordi straffen då ville komme til at gå ud over mig selv smiley ) men også fordi at du kan jo aldrig få en bøde for at din bmw kan køre 220, derimod får du en bøde hvis den køre 220, og det må sku også være det samme på knallert, hvis det stod til mig skulle det laves om så en knallert måtte kunne køre det den kan fra fabrikken (70 ca.) men at man kun måtte køre 30 i byen og 60 uden for byen, men det er jo bare min holdning

• Thomas J
    Thomas J Online Tilmeldt:
    apr 2017

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 22
    #11   29. nov Forskellen i at blive taget i at køre for stærkt og at den kan køre for stærkt, ligger i at en 15 årig knægt ikke har hverken viden, erfaring eller logik nok i hovedet til ikke at køre 60 i byen. Så skal hastighed hæves, skal det være for en 45 der kræver kørekort.

• #12   29. nov Men har 20 årige det? Jeg kender da flere som har kørt sig selv ihjel i bil fordi at de kørte for hurtigt.

Og #10 knallerten er bygget og designet til de hastigheder, det er jo bare fordi vi begrænser dem i motoren når de kommer til dk. En knallert er bygget ligeså meget til at køre 70 som en BMW er til 220

• #13   29. nov #11 vi skulle tage og undersøge om der er flest ( i procent) der har fået en bøde i bil eller på knallert ved at køre for stærkt igennem byen, og det er ikke kun 20 årige, det er sku også 45 og 68 årige

• #14   3. dec Altså jeg har på den måde at det er fint nok at man måske gjorde det lovligt at fjerne begrænsingerne på scooterene således at de kan køre 60-80 som de nu engang er bygget til

men bliver man taget for hassarderet kørsel, Så bør det give en advarsel hvoraf at beviset ryger 3 gang man bliver taget

• #16   3. dec #15 hvorfor er den hastighed helt vild?

• Dan'l P
    Dan'l P Tilmeldt:
    mar 2019

#17   3. dec Det er sgu bedre end at være i biffen det her xD

Hva er forskellen på 15-16årige som kører 60-70km/t idag, kontra for 20-30år siden??

Mange af jer der brokker sig og er lidt oppe i årene, kan i 100% ærligt sige at i kun kørte 30km/t da i kørte knallert som ung lømmel??;)

• #19   3. dec Det passe Fandme ikke, der var ikke knallert 45, alle knallerter skulle køre 30, og den blev sku ikke taget først gang

• #21   3. dec @17
    Hva er forskellen på 15-16årige som kører 60-70km/t idag, kontra for 20-30år siden??

Den er om ikke kæmpestor, så dog ret let at få øje på. Uanset om man tager lyserøde briller eller solbriller på, så er samfundet bare anderledes og mere råt i dag end det var for 35år siden. Jeg forsøger ikke at save alle over med en kam.. der er heldigvis stadig unge der opfører sig pænt i dag.
    Men der ER forskel, temmelig mange har ingen respekt for noget eller noget som helst i dag, hverken overfor Politiet eller gamle fru Olsen der brokker sig over larm. MIG MIG MIG kulturen er helt fremme i skoene i dag og det gælder squ både bilister, cyklende og knallertkørere og jeg har heller ikke glorie på hva det angår.

Det er ikke et bevis, men for ganske nylig med en uskyldig 40årig mand gennembanket og sparket så voldsomt i ansigtet at han mistede det ene øje, kun pga han bad en flok unge mennesker på scooter om at dæmpe sig lidt ned. 6 af dem sidder pt varetægtsfængslet.
    Nok var vi også unge og vilde engang, men så langt var det aldrig nået, det er jeg ret sikker på.

Mange af jer der brokker sig og er lidt oppe i årene, kan i 100% ærligt sige at i kun kørte 30km/t da i kørte knallert som ung lømmel??;)

Nej da, også dengang var det sjovt at have håneretten over de andre hvis man havde den hurtigste Puch, Kreidler eller Yamaha, men verden var nu engang anderledes. Forstået på den måde at i min tid (jeg er snart 52) er der kommet rigtig mange nye cykelstier til, og mange flere biler.
    Loven siger nu engang at scooter/knallert skal befinde sig på cykelstien (med mindre der ikke er nogen) og 70km/t blandt gående og cyklende er ikke specielt smart.

• #22   3. dec Den første 45'er kom vel omkring 1992 ? det er alligevel 27år siden, og den er stadig en pestilens i trafikken, som ikke passer ind nogen steder.

• #24   3. dec Det er rigtigt smiley Og dengang havde vi to klip, 3'de gang så røg knallerten. i dag er det kun 1 klip.

• #26   3. dec I al den tid jeg kørte på knallert fik vi 2 chancer hvis maskinen var ulovlig, tredje gang blev den konfiskeret. I dag snupper de den anden gang.

• #28   3. dec 1983-1984

• #30   3. dec Jeg kan ikke huske hvad forsikringen kostede dengang, et eller andet siger mig det var 340kr men jeg er ikke sikker.

• Dan'l P
    Dan'l P Tilmeldt:
    mar 2019

#31   4. dec #18 Kløw'ning..... Kan ikke sige andet pænt om dig.

Jeg siger 20-30år og straks er du tilbage i 70-80'erne... Vi er i år 2019 nu for h.........

Lovene var anderledes ja, helt enig, men nu er det afgjort, i også brød loven, så hvor er forskellen lige igen??

#21.. Så altså fordi tiden/samfundet er blevet hårdere/mere ligeglad/mere kriminelle unge osv osv, så er det mere lovligt/iorden at i brød loven på knallert/scooter, end at unge gør det nu, bare fordi tiden er ændret siden i var unge knægte??

Skal da lige love for i føler jer hævet over andre, hva... I er til grin med sådanne holdninger..

"Vi må godt, I må ikke" attituden kommer i satme ikke langt med den dag idag, heldigvis da!

Det er direkte sygt at voksne mænd brokker sig over unge køre 60km/t på deres scooter som 16-årig...

Dobbeltmoralen lever godt i lille Danmark, tror i ikke at i skulle ha været strissere istedet for at brokke jer?;)

• #32   4. dec @31

Så altså fordi tiden/samfundet er blevet hårdere/mere ligeglad/mere kriminelle unge osv osv, så er det mere lovligt/iorden at i brød loven på knallert/scooter, end at unge gør det nu, bare fordi tiden er ændret siden i var unge knægte??

Hvis det er det eneste du evnede at udlede af det jeg skrev, så er det spild af tid at bruge mere krudt på dig.

Politibetjent har jeg nu aldrig haft noget brændende ønske om at være smiley Det er et utaknemmeligt job at bestride.

Men for nu at vende tilbage til det oprindelige forslag om at køre hurtigere. Så sent som forrige nat var jeg under en halv meter fra at klippe en scooter, idioten kørte sammen med en del andre gennem byen uden lys på, en enkelt havde dog "moderniseret" scooteren med en rigtig fin blå pære i positionslyset, det var så alt det lys der var på den. Om han havde hjelm på det nåede jeg ikke at se, overfor rødt lys i næste kryds, og de fortsatte i fuld hammer videre ude på hovedvej hvor de ikke hører hjemme, der er cykelstier alle vegne, også dér.

Hvorfor er det at jeg skal skrabe ham ud af skærmene hvis han ender under forvogn eller hænger, fordi han er en idiot ? Det er mig der får mindst halvdelen af skylden under alle omstændigheder.

Brok ? eller bare kritik af et forslag til at skrive under på en gang ligegyldig pladder ?

Ta det som du vil, eller kom med et fornuftigt forslag på hvordan i får lov at køre mere end 30km/t og ikke mindst hvorfor.

• Dan'l P
    Dan'l P Tilmeldt:
    mar 2019

#34   4. dec T.T.... Nu er vi præcis samme sted igen... Tror du virkelig at du ikke generende nogle eller bragte dig selv og andre i farlige situationer en gang imellem?

jeg siger ikke det er smart, på nogen måde! Siger bare jeg selv har været 15-16år og godt kan huske hvordan det var, modsat dig åbenbart;)

Det korte af det lange er, at du synes unge nu om dage er uansvarlige og ikke burde ha ret til noget næsten, men mon ikke de "gamle" tænkte NØJAGTIG det samme om dig for 35år siden;)

I er bare nogle gamle tværinger som ikke kan klare samfundet udvikler sig en en retning som i ikke kan li, det er bare ærgeligt for jer;)

• Dan'l P
    Dan'l P Tilmeldt:
    mar 2019

#35   4. dec DU er mit problem FZ50! Du blokerer mig og siger alt mulig som ikke passer..

hvad fanden er det du snakker om? Du modsiger jo dig selv dig idiot... Hold kæft du er tabt FZ50!!!!!

• Dan'l P
    Dan'l P Tilmeldt:
    mar 2019

#36   4. dec #33 Læs venligst ALLE dine og mine opslag igennem igen tak, du giver slet slet ingen meningen...

• #37   4. dec @34

jeg siger ikke det er smart, på nogen måde! Siger bare jeg selv har været 15-16år og godt kan huske hvordan det var, modsat dig åbenbart;)

Godt nok erindrer jeg ikke alt fra min skoletid, men så elendig er min hukommelse nu heller ikke. Men virkeligheden er noget anderledes end du lige tror, og det er muligvis der det går galt for dig.

Modsat dig (hvis din alder her på SG passer) så er det "kun" 10 år siden du var teenager, så meget har samfundet ikke ændret sig på den tid.

Det er 38år siden jeg startede på knallert. Der var kun få cykelstier heromkring, og faktisk temmelig øde..no shit. Der VAR plads til vi kunne køre næsten som vi ville på de øde veje, og det kan jeg garantere dig for vi gjorde smiley

Verden er altså anderledes i dag, enten du vil indse det eller ej. Infrastrukturen er anderledes, til glæde for nogen (flere veje =flere biler, større og tungere trafik) og en plage for andre..når større veje rykker tættere på byen (eller omvendt)
    Den lille pis-by jeg er født i, er i dag vokset sammen med 2 andre byer. Det er bare ikke det samme.

Hvis du gad spole tilbage til #4 giver jeg allerede der udtryk for at jeg udmærket godt forstår ønsket om at køre mere end 30, problemet er, at der ikke som da jeg var knægt for efterhånden mange år siden er den samme plads til det.

Jeg ser hver eneste dag scootere og unge køre som om de havde blæst hjernen ud på coke eller hash.. for ikke at glemme dem der har mere travlt med mobil og makeup og det er squ både på cykel, scooter og i bil, det bekymrer mig da, jeg vil også gerne hjem i live til fyraften.

Var vi bedre selv engang ? måske, måske ikke, men man lærer gennem hele livet, 3 mio km på vejene gør også man ser en del.

Jeg er ikke født i tværsted..men tvær og sur, ja måske smiley Og se for helvede at få noget lys på cykler, scootere og knallerter ! og nogen reflekser på børnene ! voksne der render rundt i mørket med et døds ønske i baglommen..de vælger selv.. børnene mangler squ nogen forældre der tænker en del mere på dem.

• #39   i går kl. 12:26 @TT
    Fik i advarsler? Vi fik lov til at afmontere de ulovlige dele, og trække skuffet hjem smiley

• #40   i går kl. 13:26 Simon.
    Det kom an på hvem vi blev stoppet af.
    Den helt gamle landbetjent var hård og kontant, vil du selv pille delene af og få et par på hovedet, eller pille delene af og indkassere en bøde. Jeg har prøvet det, og spurgte kækt om jeg måtte beholde hjelmen på... Det gjorde ikke den store forskel, han var et stort brød og der blev slået igennem så man kunne forstå det.
    Han kunne også finde på at beordre nogen med i bilen og køre langt ud i mosen og kyle dem ud, så kunne de gå hjem.

Landbetjenten der kom efter ham var en hel anden type, af med ulovlige dele og træk hjem. Men man skulle ikke prøve flere gange i træk, så kom bøde blokken frem.

Kommentér på:
Lovændring

x