{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.556 visninger | Oprettet:

Maria A
Maria A
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 44

Er det mekanikerens ansvar? {{forumTopicSubject}}

Jeg har prøvet at sælge min PGO Hot 50. Jeg mente jo den var lovlig. Jeg har selv købt den som helt ny i 2013 og den har kun været hos autoriserede mekanikere.
Men da der er en som kommer og ser på den fordi han vil købe den, ser han at den ikke har en katalysator, hvilket gør den ulovlig.
Jeg fik sidste år skiftet udstødningen hos min mekaniker og jeg bad om at den skulle være original, da jeg ønskede scooteren med sikkerhed skulle være lovlig.
Min mekaniker har så her i forbindelse med dette sagt at der er 2 udstødninger der er godkendt til min scooter, og den han satte på er en af dem. Jeg har haft Kontakt med C Reinhard A/S som har fortalt at den udstødning der sidder på nu er lovlig men passer ikke til scooterens årgang.
Jeg tror at mekanikeren har handlet ud fra den viden han havde og det er derfor på grund af uvidenhed.
Har jeg ret til noget i dette tilfælde? Nu vil køber kun give 2000 i stedet for 3000, da den ikke er lovlig, hvilket jeg godt kan forstå. Men jeg er nu ikke selv særlig tilfreds med at miste de 1000.
Har mekanikeren et ansvar i dette tilfælde, i det han lavede en fejl, selv om det er gjort i uvidenhed?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er det mekanikerens ansvar?
  • Maria A
    Maria A Tilmeldt:
    jan 2014

#1   14. jun 2016 Lige et billede af udstødningen. Den har godt nok en skade. det er ikke så pænt, men det påvirker ikke andet end udseendet.

profilbillede
  • #2   14. jun 2016 3000,- for en 2013? Det er i forvejen en god pris (går ud fra at maskinen ikke fejler det store) så syntes da egentlig bare at du skal finde dig en anden køber.

• Maria A
    Maria A Tilmeldt:
    jan 2014

#3   14. jun 2016 Den har kørt 27000 km og har en utæt gearkasse. Men er det ikke sværere at finde en til at købe en scooter der er ulovlig?

• #4   14. jun 2016 Den er jo ikke ulovlig. Din mekaniker har bare sat en udstødning på uden katalysator, bare den har et blindrør så er den lovlig:-)

• Maria A
    Maria A Tilmeldt:
    jan 2014

#6   14. jun 2016 Hvad er et blindrør? Jeg ved ikke så meget om scootere

• Maria A
    Maria A Tilmeldt:
    jan 2014

#7   14. jun 2016 Og Bornholms politi siger at der skal være katalysator på den

• #8   14. jun 2016 Kattten (lufttilskud) gør ikke den køre hurtiger/langsommere det er kun et miljøhensyn.
    Og når reinhard siger den er lovlig så er den det også.
    Han har sku styr på hvad han snakker om

På sjælland havde det ikke været svært at finde en anden køber til 3000
    Men ved ikke hvordan marked ligger på bornholm smiley

Men hvis jeg var dig ville jeg holde fast i de 3000. Hvis han går hjem og skiller den ad og sælger den i dele har han hurtigt tjent en tusse det kan du evt

Og ja det er mekanikerens ansvar at det han laver også er lovligt.
    Men i dette tilfælde har han handlet korrekt og skal sige udstødning med kat koster en lille tusse mere end den uden så han har nok forsøgt at spare dig nogle penge.
    Ved at se lidt stort på miljøet smiley

• Maria A
    Maria A Tilmeldt:
    jan 2014

#9   14. jun 2016 Kim Bugge Fra C Reinhard skrev at udstødningen er lovlig. Men ikke på min scooter. For min scooter er "født" med en katalysator og derfor skal den stadig have det for at være lovlig.

• #10   14. jun 2016 Lige den udstødning der er kun lovlig til PGO indtil 2001.

• #13   14. jun 2016 Jeg har aldrig oplevet at min udstødning var ulovlig fordi der ikke er kalysator på smiley så længe der er blindrør på som er en begrænsning så skulle jeg da mene den er iorden smiley

• #15   14. jun 2016 Hvis ikke type nr er det samme er den ikke lovlig.
    Men når det så er sagt plejer politiet ikke at gå så meget op i den slags efter de har fået rullefelt.

Men ja så er den ulovlig fik bare det indtryk at reinhard havde sagt god for den smiley

Men ellers kan man jo altid gøre sådan her smiley
    http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/tuningprojekter/44345-projekt_lovlig_proma_legal___

• #17   14. jun 2016 Men der er jo det rigtige type nr i smiley
    Arr det var også mest for sjov.

Men skal siges at de fleste politibetjente ikke er særligt knallert kyndige smiley
    De fleste kan jo ikke engang kende forskel på en euro 1 og en euro 2 pgo motor smiley

• #18   14. jun 2016 Sælg til en anden.
    Og mht udstødningen, det ligner en original, så værd ligeglad med det, politiet giver næppe en bøde pga manglende kat så længe den ikke køre hurtigere end den gør, det jo ikke fordi det en opsigtsvækkende tun udstødning der sidder på.

• #19   15. jun 2016 Havede nu bare ventet på en bedre køber da jeg aldrig har hørt om nogle der har fået bøde for sådan noget når den køre det den må smiley

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

Følgere: 23 Svar: 2.501
    #20   15. jun 2016 Prøv og kig på din udstødning der på det flade stykke til højre for skaden der står vist nogen godkendelsesnumre.
    Også kig på Komponentmærkningsskiltet som findes et sted på din scooter, måske under sædet, det er sådan et lille klistermærke hvor der står nogen ting på: https://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/registrering.php#komponentmerkningsskilt

Tag eventuelt nogen billede så vi kan se hvad der står.
    Så skulle der gerne stå det samme.

Prøv og kig om der er en studs/hul på motorblokken under karburatoren ligesom du kan se på https://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/luftfilter_sekundertluftindsugningssystem.php#systemet_pa_forskellige_koretojer hvor der går en slange fra udstødningen igennem en reed valve og et filter over til motorblokken.

Hvis der har siddet det system på originalt så har mekanikeren nok ikke kunne undgå at se det fordi man kan ikke skifte udstødningen uden at skulle tage det af.

Så jeg vil da mene at det er værkstedets/forhandlerens ansvar hvis de sætter noget på som ikke er lovligt når du siger at det skal det være. Men jeg kan jo ikke vide hvad der sad på før.

Hvis C. Reinhardt skriver at den er lovlig, så mener de nok at den er lovlig på den måde at den ikke får scooteren til at køre hurtigere end den originale, ligesom det hellere ikke får scooteren til at køre hurtigere hvis du tager hornet af men det er jo nok heller ikke lovligt.

Hvorfor skiftede du egentligt udstødningen til at starte med?

Tag gerne nogen billeder af det med "gearkassen" også.

• #22   16. jun 2016 Udfra hvad du skriver om køber, så lyder det som en du kommer til og bøvle med i fremtiden.
    Havde det været mig som var dig, så ville jeg holde fast på de 3000kr.
    Prøv og tage ned og snak med mekanikeren, for det kan være at i kan finde en løsning.
    Hvis køber ik er bekendt med at den er utæthed i gearkassen, så vil han / hun og have afslag der og med et ender du med og "give" den væk.

• Maria A
    Maria A Tilmeldt:
    jan 2014

#23   18. jun 2016 Jeg må sige at ham der vil købe den er den mest besværlige jeg nogen sinde har handlet med. Jeg har fået at vide fra Søren Jensen fra Bornholms politi at den er lovlig. Køber havde selv forslået ham, men så siger han at han har fundet ud af at han ikke ved så meget om scootere og derfor vil han mere stole på Finn Jensen (også fra Bornholm politi, og samme kontor som Søren Jensen). Jeg får så kontakt med Finn og han bakker op om det Søren har skrevet til mig. Og nu er køber ikke til at få fat på.

Jeg er kommet frem til at det er det rigtige type nr. der står på udstødningen. Det er det præcis samme som står under sædet.

Så var der vist også en der spurgte om hvorfor jeg fik skiftet udstødningen i det hele taget. Den havde så mange belægninger indeni fra T Hansen olie at den ikke var til at rede. Derfor blev den skiftet.

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

Følgere: 23 Svar: 2.501
    #24   19. jun 2016 Bare sælg den til en anden.
    Du skal bare skrive i salgsannoncen at sådan og sådan og købt som beset så de ikke kan komme og brokke sig over ting bagefter.
    Hvis den mangler en refleks så er den heller ikke lovlig men hvis det står det i annoncen så ved folk det også kan de jo selv sætte en refleks på inden de kører på den.

Problemet er at når folk skrive om en scooter er lovlig så snakker de næsten altid om den kan kører hurtigere end tilladt. Men der er jo mere i lovgivningen end bare hastighed.

• Maria A
    Maria A Tilmeldt:
    jan 2014

#25   19. jun 2016 Jeg har også valgt ikke at sælge til ham. Jeg tror jeg kan spørge så mange politistationer jeg vil og han vil sikkert ikke købe den for 3000. Vi mistænker at han troede at jeg bare ville tage hans ord for det, at den var ulovlig og gå med til de 2000. Jeg har sat scooteren på bud igen og nu er der en der har budt 4000

• #26   19. jun 2016 Så er det da bare og få den solgt

Kommentér på:
Er det mekanikerens ansvar?

Annonce