Er det mekanikerens ansvar? {{forumTopicSubject}}
Jeg har prøvet at sælge min PGO Hot 50. Jeg mente jo den var lovlig. Jeg har selv købt den som helt ny i 2013 og den har kun været hos autoriserede mekanikere.
Men da der er en som kommer og ser på den fordi han vil købe den, ser han at den ikke har en katalysator, hvilket gør den ulovlig.
Jeg fik sidste år skiftet udstødningen hos min mekaniker og jeg bad om at den skulle være original, da jeg ønskede scooteren med sikkerhed skulle være lovlig.
Min mekaniker har så her i forbindelse med dette sagt at der er 2 udstødninger der er godkendt til min scooter, og den han satte på er en af dem. Jeg har haft Kontakt med C Reinhard A/S som har fortalt at den udstødning der sidder på nu er lovlig men passer ikke til scooterens årgang.
Jeg tror at mekanikeren har handlet ud fra den viden han havde og det er derfor på grund af uvidenhed.
Har jeg ret til noget i dette tilfælde? Nu vil køber kun give 2000 i stedet for 3000, da den ikke er lovlig, hvilket jeg godt kan forstå. Men jeg er nu ikke selv særlig tilfreds med at miste de 1000.
Har mekanikeren et ansvar i dette tilfælde, i det han lavede en fejl, selv om det er gjort i uvidenhed?
jan 2014
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 44
aug 2012
Følger: 80 Følgere: 96 Scootere: 54 Emner: 133 Svar: 1.352
jan 2014
jan 2008
Følger: 41 Følgere: 34 Scootere: 7 Emner: 10 Svar: 10
jan 2014
jan 2014
apr 2006
Følger: 18 Følgere: 32 Scootere: 7 Emner: 12 Svar: 335
Og når reinhard siger den er lovlig så er den det også.
Han har sku styr på hvad han snakker om
På sjælland havde det ikke været svært at finde en anden køber til 3000
Men ved ikke hvordan marked ligger på bornholm
Men hvis jeg var dig ville jeg holde fast i de 3000. Hvis han går hjem og skiller den ad og sælger den i dele har han hurtigt tjent en tusse det kan du evt
Og ja det er mekanikerens ansvar at det han laver også er lovligt.
Men i dette tilfælde har han handlet korrekt og skal sige udstødning med kat koster en lille tusse mere end den uden så han har nok forsøgt at spare dig nogle penge.
Ved at se lidt stort på miljøet
jan 2014
jan 2008
Følger: 28 Følgere: 37 Scootere: 11 Emner: 49 Svar: 4.157
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 74 Scootere: 19 Emner: 19 Svar: 74
apr 2006
Men når det så er sagt plejer politiet ikke at gå så meget op i den slags efter de har fået rullefelt.
Men ja så er den ulovlig fik bare det indtryk at reinhard havde sagt god for den
Men ellers kan man jo altid gøre sådan her
http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/tuningprojekter/44345-projekt_lovlig_proma_legal___
apr 2006
Arr det var også mest for sjov.
Men skal siges at de fleste politibetjente ikke er særligt knallert kyndige
De fleste kan jo ikke engang kende forskel på en euro 1 og en euro 2 pgo motor
sep 2008
Følger: 18 Følgere: 22 Scootere: 6 Emner: 416 Svar: 4.543
Og mht udstødningen, det ligner en original, så værd ligeglad med det, politiet giver næppe en bøde pga manglende kat så længe den ikke køre hurtigere end den gør, det jo ikke fordi det en opsigtsvækkende tun udstødning der sidder på.
jul 2008
Følger: 80 Følgere: 85 Scootere: 7 Emner: 6 Svar: 115
jun 2013
Følgere: 23 Svar: 2.501
Også kig på Komponentmærkningsskiltet som findes et sted på din scooter, måske under sædet, det er sådan et lille klistermærke hvor der står nogen ting på: https://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/registrering.php#komponentmerkningsskilt
Tag eventuelt nogen billede så vi kan se hvad der står.
Så skulle der gerne stå det samme.
Prøv og kig om der er en studs/hul på motorblokken under karburatoren ligesom du kan se på https://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/luftfilter_sekundertluftindsugningssystem.php#systemet_pa_forskellige_koretojer hvor der går en slange fra udstødningen igennem en reed valve og et filter over til motorblokken.
Hvis der har siddet det system på originalt så har mekanikeren nok ikke kunne undgå at se det fordi man kan ikke skifte udstødningen uden at skulle tage det af.
Så jeg vil da mene at det er værkstedets/forhandlerens ansvar hvis de sætter noget på som ikke er lovligt når du siger at det skal det være. Men jeg kan jo ikke vide hvad der sad på før.
Hvis C. Reinhardt skriver at den er lovlig, så mener de nok at den er lovlig på den måde at den ikke får scooteren til at køre hurtigere end den originale, ligesom det hellere ikke får scooteren til at køre hurtigere hvis du tager hornet af men det er jo nok heller ikke lovligt.
Hvorfor skiftede du egentligt udstødningen til at starte med?
Tag gerne nogen billeder af det med "gearkassen" også.
jan 2010
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 71 Svar: 746
Havde det været mig som var dig, så ville jeg holde fast på de 3000kr.
Prøv og tage ned og snak med mekanikeren, for det kan være at i kan finde en løsning.
Hvis køber ik er bekendt med at den er utæthed i gearkassen, så vil han / hun og have afslag der og med et ender du med og "give" den væk.
jan 2014
Jeg er kommet frem til at det er det rigtige type nr. der står på udstødningen. Det er det præcis samme som står under sædet.
Så var der vist også en der spurgte om hvorfor jeg fik skiftet udstødningen i det hele taget. Den havde så mange belægninger indeni fra T Hansen olie at den ikke var til at rede. Derfor blev den skiftet.
jun 2013
Følgere: 23 Svar: 2.501
Du skal bare skrive i salgsannoncen at sådan og sådan og købt som beset så de ikke kan komme og brokke sig over ting bagefter.
Hvis den mangler en refleks så er den heller ikke lovlig men hvis det står det i annoncen så ved folk det også kan de jo selv sætte en refleks på inden de kører på den.
Problemet er at når folk skrive om en scooter er lovlig så snakker de næsten altid om den kan kører hurtigere end tilladt. Men der er jo mere i lovgivningen end bare hastighed.
jan 2014
jul 2008
Følger: 80 Følgere: 85 Scootere: 7 Emner: 6 Svar: 115
Er det mekanikerens ansvar?