10.799 visninger
|
Oprettet:
17. aug 2008 Følger: 23 Følgere: 23 Scootere: 3 Emner: 43 Svar: 136
Gearskift uden kobling? {{forumTopicSubject}}
Når man et bestemt punkt i omdrejningerne, kan man nå at trykke den i et højere eller lavere gear uden at bruge koblingen så den ikke hakker og skratter...
Men sker der noget ved det? altså det lyder ikke som om geargassen tager skade, men gør den det alligevel?
apr 2013
Følger: 19 Følgere: 16 Scootere: 3 Emner: 6 Svar: 158
okt 2007
Følger: 56 Følgere: 54 Scootere: 12 Emner: 20 Svar: 141
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Scootere: 1 Emner: 5 Svar: 520
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Den har absolut ingen funktion og er totalt nytteløs.
Det er ren indbildning, at en kobling er nødvendig.
jul 2008
sep 2006
jul 2008
sep 2006
På en del baneløb, der kobler man kun ude når man nedgearer. Ikke når man gearer op.
aug 2008
Følger: 23 Følgere: 23 Scootere: 3 Emner: 43 Svar: 136
sep 2006
Det du siger er at motoren skal falde i rpm, det der svarer til gearkasseforskellen på de forskellige gear.
Og tænk så på hvor hurtigt et gearskifte sker, fra den forlader det ene sæt tændhjul, til den griber fat i det næste sæt.
jul 2008
en traditionel gearkasse er tandhjulene skåret skævt i tandhjulene for at mindske lyden og for at du får et blødt skifte..sekventiel gearkasse er tandhjulene skåret lige i tandhjulene ligesom billedet. Det har så den ulempe at det larmer som død i helved, det skriger! Fordelen er så at den er super holdbar og at du kan skifte op og ned i gear uden brug af kobling. Så du får det hurtigst gear skifte.
sep 2006
Du får også det mindste tab af kræfter en gearkasse med ligeskårede tænder.
Har selv set det på scootere og ja, de hyler sgu.
Jeg troede først at det var primærlejet der var stået af.
apr 2013
Følger: 27 Følgere: 26 Scootere: 13 Emner: 42 Svar: 1.089
sep 2006
Selvfølgelig kan du skifte gear uden kobling.
Gearkassen holder bare ikke til det i længden.
apr 2013
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Gear ned, brug kobling uanset gearkasse-type.
En sekventiel gearkasse er en, hvor man ikke direkte kan springe gear over, og det har intet med lige-/skråtskårne tandhjul at gøre. Ser vi bort fra nogle ganske få motorcykler med "suicide shift", har alle motorcykler sekventiel gearkasse.
En "sekvens" er f.eks. 1-2-3-4-5-6, hvilket præcis er den måde, man vælger gear i en sekventiel gearkasse i modsætning til en konventionel gearkasse i en typisk bil, hvor man kan springe direkte fra 1. til 6. gear.
Sidstnævnte skal gennem frigear ved gearskifte hver gang, hvorved tandhjulene taber omdrejninger, således de ikke lige glider på plads i næste gear uden brug af kobling eller/og "rev-matching". Man kan godt skifte gear uden brug af kobling i en konventionel gearkasse, men det er en mere følsom affære. Bare ét af de to tandhjul står stille ved gearskifte, brokker mekanikken sig. Skifte man til frigear i f.eks. en bil og bringer omdrejningerne op til det rette punkt, kan man både skifte op og ned uden brug af kobling, men det koster altså en del støj i træningsperioden og potentielt en gearkasse... øv derfor i en Fiat, for de går i stykker alligevel, og brugte gearkasser er billige!
Det frarådes at prøve igangsætning uden kobling.
Ved nedgearing bør man bruge koblingen, da primærakslen skal OP i omdrejninger relativt til sekundærakslen. Idet motoren ikke kan komme til at tage omdrejninger mellem gearene uden brug af frigear, er der intet til at "trække primærakslen op", så tandhjulene kan matche hinanden, og derfor vil den nogle gange/ofte børste tænder. Nogle gearkasser gør det mere end andre - min Kreidler kan IKKE lide nedgearing uden kobling, f.eks. En synkroniseret, sekventiel gearkasse med vil klare det bedre, idet syncromesh-ringene sørger for at holde tandhjulene i bevægelse.
Ved opgearing skal primærakslen NED i omdrejninger relativt til sekundærakslen. Lukker man for gassen, har motoren en bremsefunktion, så her er ingen/få problemer.
Primærakslen: Første aksel efter koblingen / direkte forbindelse til krumtappen.
Sekundærakslen: Anden aksel efter koblingen / direkte forbindelse til baghjulet.
I roadracing bruger man i dag en kontakt på gearpedalen, som lukker tændingen ved gearskifte opad. Dermed kan man skifte gear uden at trække koblingen og vinder let lidt tid rundt på banen.
Om det er en god eller dårlig idé afhænger af så meget. Gearkassen holder helt sikkert flere kilometer, hvis koblingen altid bruges, motoren ikke trimmes for hårdt osv. Men det er en anden snak.
mar 2013
Følger: 13 Følgere: 21 Scootere: 7 Emner: 10 Svar: 1.262
aug 2008
apr 2013
aug 2008
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Skulle hjem gennem kbh kl 16 da det skete
Prøvet det på 2 mc
Koblingen er der for at man kan holde stille og sætte i gang, og trille "i frigear".
Og geare ned. Bruger den normalt ikke ved opskifte, for accelerer normalt hårdt op til min marchfart.
Fedt at læse lidt baggrundsinfo
Altid godt at have!
Synes godt nok også det er svært i bil.
Især i myldretiden
Har så øvet siden da men det er stadig noget lort når der er frigear i vejen
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Der var ikke noget at høre eller mærke de små 50'000 der blev kørt i den efterfølgende.. Fra gearkassen
Og så er jeg uden at overdrive den bedste jeg nogen sinde har set/hørt/læst om til at køre gennem kbh uden at stoppe overhoved
Nok fordi folk normalt ikke ar tid til at køre for sjov rundt og lære lyskrydsbølgene st kende.
Og fordi folk ikke orker at sætte i gang fra grønt med kraftig acceleration, ramme 42 i en 50-zone og så blive der, indtil en eller anden fucker overhaler, trækker inden foran, bremser til det røde lys, og er nede på 10 kmt når der bliver gult så man at lyst til at skubbe til ham med sin dejlige 90'er bils sorte plastikkofanger
I myldretid bliver det rigtig interessant for der har folk SLET ikke tålmodighed til at se hvad farve lyset er 50 meter fremme, så der får man bare mange møgfald når man kører "så hurtigt som muligt" uden at spilde bremseklodser og benzin.
Lige da jeg havde fået kørekort knak mit gaskabel så måtte køre lidt rundt uden speeder
Så lærer man altså at værdsætte den fart man har fået på, så det er nok derfor jeg har special skills på det område
maj 2008
Følger: 1 Scootere: 1 Emner: 1 Svar: 9
I en gadebils gearkasse bliver forbindelsen mellem gearhjulene og gearakslen skabt af en synchromesh. Den har indbygget en klog lille mekanisme som ved hjælp af friktion sørger for, at de to dele kører lige hurtigt inden de låser helt sammen, og "man er i gear".
En dogbox har dogrings. I stedet for den fine "bremsemekanik" på synchromesh'en er der et par tapper på dogringen (dogringen roterer sammen med akslen) som skal mødes med et par huller i siden af gearhjulet. Hullerne i gearhjulet er gerne bredere en tapperne, så der er større sandsynlighed for, at der er "hul" til tapperne når de drøner forbi gearhjulet (de to har ikke samme fart). I samme øjeblik de møder hinanden, KOMMER de til at have samme fart. Typisk med et "plonk!"
Derfor foregår gearskift i en dogbox ved, at man fjerner momentet fra gearkassen, og skifter resolut. Man skal altså ikke presse forsigtigt til gearskifteren og vente på, at skidtet skifter. Se at få hevet i stangen, når du vil skifte.
Man kan tage momentet af gearkassen på to måder: Enten med koblingen (man afbryder forbindelsen til motoren) eller ved at tage gassen af motoren. (enten med ignition-cut eller ved simpelthen at slippe gassen.
På racergearkasser (rallybiler, bane osv.) er der en kontakt eller anden anordning, som fjerner gnisten i nogle cylindre, lige præcis længe nok til, at gearene skifter. Det er ret sindrig elektronik, som tager tid at trimme på plads.
Jeg har skiftet uden kobling på min gamle 4-gear i nødstilfælde (den har dogbox). Det ser gearhjul og dogrings egentlig ikke ud til at tage skade af. Men skiftegaflerne er slet ikke lavet til de kræfter, som det kræver at flytte så voldsomt rundt på dogringene. De bøjer og bliver spasmo.
Min anbefaling: Hvis du vil skifte uden kobling, så sæt let tryk på gearpedalen, mens du holder gas på (ikke nok til, at den skifter) slip så gassen (eller skru en tredjedel ned) og så burde den skifte, fordi du har lidt tryk på pedalen. I samme øjeblik du mærker pedalen flytte sig, så tryk til, så du får presset gearene på plads ASAP. Hvis du tager for meget gas af, så får gearkassen bare et drøn i modsat retning...
Nedgearing uden kobling ser vi tit i rallybiler med sekventiel dogbox. dogboxes med H-skift tror jeg, man bruger kobling ved nedgearing.
For nu at gøre en kort historie lang...
Gearskift uden kobling?