{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.799 visninger | Oprettet:

Gearskift uden kobling? {{forumTopicSubject}}

Når man et bestemt punkt i omdrejningerne, kan man nå at trykke den i et højere eller lavere gear uden at bruge koblingen så den ikke hakker og skratter...
Men sker der noget ved det? altså det lyder ikke som om geargassen tager skade, men gør den det alligevel? smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gearskift uden kobling?
  • #1   18. sep 2014 der er jo en grund til at der er en kobling smiley

  • #2   18. sep 2014 Har mig og nogen venner snakket mange gange om. Og nej det gøre du ikke. Hvis!! Du kan remme de rigtige rpm.! Men det skulle være svært. smiley

  • #4   18. sep 2014 Det er en lige skåret gearkasse, så den kan godt holde til det! men altså det er ikke det bedste!

  • #5   18. sep 2014 Koblingen er opfundet er idioter.
    Den har absolut ingen funktion og er totalt nytteløs.

    Det er ren indbildning, at en kobling er nødvendig.


  • #6   18. sep 2014 Okay! Fortæl mig hvorfor en sekventiel gearkasse er opfundet.

  • #7   18. sep 2014 IRONI.

  • #8   18. sep 2014 Det er forstået? Detfor jeg spøger dig hvorfor man ikke bruger kobling på en sekventiel gearkasse?

    profilbillede
  • #9   18. sep 2014 Den har vel en anden form for kobling eller fordi det tager for meget tid at koble ud.
    På en del baneløb, der kobler man kun ude når man nedgearer. Ikke når man gearer op.


  • #10   18. sep 2014 Synes ikke rigtig jeg havde svært ved at finde de rigtige rpm .. du gir bare lidt gas .. og slipper gassen så den falder i rpm og trygger så pedalen og på et tidspunkt vil den hoppe i gear uden den børstertænder .. smiley

  • #11   18. sep 2014 Du er vel godt klar og at den ikke falder i omdrejninger, før den forlader gearet.
    Det du siger er at motoren skal falde i rpm, det der svarer til gearkasseforskellen på de forskellige gear.
    Og tænk så på hvor hurtigt et gearskifte sker, fra den forlader det ene sæt tændhjul, til den griber fat i det næste sæt.


  • #12   18. sep 2014 Så må jeg heller forklarer dig hvad en sekventiel gearkasse går ud på smiley

    en traditionel gearkasse er tandhjulene skåret skævt i tandhjulene for at mindske lyden og for at du får et blødt skifte..sekventiel gearkasse er tandhjulene skåret lige i tandhjulene ligesom billedet. Det har så den ulempe at det larmer som død i helved, det skriger! Fordelen er så at den er super holdbar og at du kan skifte op og ned i gear uden brug af kobling. Så du får det hurtigst gear skifte.


  • #13   18. sep 2014 #12
    Du får også det mindste tab af kræfter en gearkasse med ligeskårede tænder.
    Har selv set det på scootere og ja, de hyler sgu.
    Jeg troede først at det var primærlejet der var stået af.


  • #14   18. sep 2014 jeg kunne godt skifte gear uden kobling på min derbi, man skal bare ikke give gas imens man skifter gear smiley

  • #15   19. sep 2014 #14
    Selvfølgelig kan du skifte gear uden kobling.
    Gearkassen holder bare ikke til det i længden.


  • #16   19. sep 2014 Nejnej, selvfølgelig

  • #17   19. sep 2014 Gear op uden kobling: Luk for gassen og skift. Yderst sjældent et decideret problem for en sekventiel gearkasse.

    Gear ned, brug kobling uanset gearkasse-type.

    En sekventiel gearkasse er en, hvor man ikke direkte kan springe gear over, og det har intet med lige-/skråtskårne tandhjul at gøre. Ser vi bort fra nogle ganske få motorcykler med "suicide shift", har alle motorcykler sekventiel gearkasse.
    En "sekvens" er f.eks. 1-2-3-4-5-6, hvilket præcis er den måde, man vælger gear i en sekventiel gearkasse i modsætning til en konventionel gearkasse i en typisk bil, hvor man kan springe direkte fra 1. til 6. gear.
    Sidstnævnte skal gennem frigear ved gearskifte hver gang, hvorved tandhjulene taber omdrejninger, således de ikke lige glider på plads i næste gear uden brug af kobling eller/og "rev-matching". Man kan godt skifte gear uden brug af kobling i en konventionel gearkasse, men det er en mere følsom affære. Bare ét af de to tandhjul står stille ved gearskifte, brokker mekanikken sig. Skifte man til frigear i f.eks. en bil og bringer omdrejningerne op til det rette punkt, kan man både skifte op og ned uden brug af kobling, men det koster altså en del støj i træningsperioden og potentielt en gearkasse... øv derfor i en Fiat, for de går i stykker alligevel, og brugte gearkasser er billige! smiley (Ja, jeg er Fiat-mand)
    Det frarådes at prøve igangsætning uden kobling. smiley Hvis koblingskablet er gået, kører man på starteren i andet gear og sætter i gang på denne måde, hehe.

    Ved nedgearing bør man bruge koblingen, da primærakslen skal OP i omdrejninger relativt til sekundærakslen. Idet motoren ikke kan komme til at tage omdrejninger mellem gearene uden brug af frigear, er der intet til at "trække primærakslen op", så tandhjulene kan matche hinanden, og derfor vil den nogle gange/ofte børste tænder. Nogle gearkasser gør det mere end andre - min Kreidler kan IKKE lide nedgearing uden kobling, f.eks. En synkroniseret, sekventiel gearkasse med vil klare det bedre, idet syncromesh-ringene sørger for at holde tandhjulene i bevægelse.
    Ved opgearing skal primærakslen NED i omdrejninger relativt til sekundærakslen. Lukker man for gassen, har motoren en bremsefunktion, så her er ingen/få problemer.

    Primærakslen: Første aksel efter koblingen / direkte forbindelse til krumtappen.
    Sekundærakslen: Anden aksel efter koblingen / direkte forbindelse til baghjulet.

    I roadracing bruger man i dag en kontakt på gearpedalen, som lukker tændingen ved gearskifte opad. Dermed kan man skifte gear uden at trække koblingen og vinder let lidt tid rundt på banen.

    Om det er en god eller dårlig idé afhænger af så meget. Gearkassen holder helt sikkert flere kilometer, hvis koblingen altid bruges, motoren ikke trimmes for hårdt osv. Men det er en anden snak.


  • #18   19. sep 2014 Hvorfor ikke bare bruge koblingen? Den får også sådan en god lyd når du bliver god til det med gearskift

  • #19   19. sep 2014 jeg var bare nysgerrig da mit koblings kabel er røget .. smiley


  • #20   19. sep 2014 Da mit koblingskabel gik kørte jeg hjem, 2-3 km. Jeg løb den igang og brugte 2/3 gear og skiftede ned i frigear når jeg ABSOLUT SKULLE stoppe, og måtte derfefter løbe den igang igen

  • #21   20. sep 2014 samme her

  • #22   20. sep 2014 Har prøvet i bil at koblingskablet gik.
    Skulle hjem gennem kbh kl 16 da det skete smiley dét var en udfordrende learning ground smiley

    Prøvet det på 2 mc


    Koblingen er der for at man kan holde stille og sætte i gang, og trille "i frigear".
    Og geare ned. Bruger den normalt ikke ved opskifte, for accelerer normalt hårdt op til min marchfart.

    Fedt at læse lidt baggrundsinfo smiley
    Altid godt at have!


    Synes godt nok også det er svært i bil.
    Især i myldretiden smiley
    Har så øvet siden da men det er stadig noget lort når der er frigear i vejen smiley


  • #29   20. sep 2014 Første gear på varm motor
    Der var ikke noget at høre eller mærke de små 50'000 der blev kørt i den efterfølgende.. Fra gearkassen smiley blev solgt med 380'000 på tælleren.

    Og så er jeg uden at overdrive den bedste jeg nogen sinde har set/hørt/læst om til at køre gennem kbh uden at stoppe overhoved smiley seriøst
    Nok fordi folk normalt ikke ar tid til at køre for sjov rundt og lære lyskrydsbølgene st kende.
    Og fordi folk ikke orker at sætte i gang fra grønt med kraftig acceleration, ramme 42 i en 50-zone og så blive der, indtil en eller anden fucker overhaler, trækker inden foran, bremser til det røde lys, og er nede på 10 kmt når der bliver gult så man at lyst til at skubbe til ham med sin dejlige 90'er bils sorte plastikkofanger

    I myldretid bliver det rigtig interessant for der har folk SLET ikke tålmodighed til at se hvad farve lyset er 50 meter fremme, så der får man bare mange møgfald når man kører "så hurtigt som muligt" uden at spilde bremseklodser og benzin.

    Lige da jeg havde fået kørekort knak mit gaskabel så måtte køre lidt rundt uden speeder
    Så lærer man altså at værdsætte den fart man har fået på, så det er nok derfor jeg har special skills på det område smiley


  • #30   25. sep 2014 Lidt ekstra til en halvgammel tråd: Som Jesper H er inde på, så er der forskellige gearkasse-typer. I stedet for at dele dem op i sekventiel og ikke-sekventiel, giver det her mening at tale om dogbox og synkroniseret gearkasse.

    I en gadebils gearkasse bliver forbindelsen mellem gearhjulene og gearakslen skabt af en synchromesh. Den har indbygget en klog lille mekanisme som ved hjælp af friktion sørger for, at de to dele kører lige hurtigt inden de låser helt sammen, og "man er i gear".

    En dogbox har dogrings. I stedet for den fine "bremsemekanik" på synchromesh'en er der et par tapper på dogringen (dogringen roterer sammen med akslen) som skal mødes med et par huller i siden af gearhjulet. Hullerne i gearhjulet er gerne bredere en tapperne, så der er større sandsynlighed for, at der er "hul" til tapperne når de drøner forbi gearhjulet (de to har ikke samme fart). I samme øjeblik de møder hinanden, KOMMER de til at have samme fart. Typisk med et "plonk!"

    Derfor foregår gearskift i en dogbox ved, at man fjerner momentet fra gearkassen, og skifter resolut. Man skal altså ikke presse forsigtigt til gearskifteren og vente på, at skidtet skifter. Se at få hevet i stangen, når du vil skifte.
    Man kan tage momentet af gearkassen på to måder: Enten med koblingen (man afbryder forbindelsen til motoren) eller ved at tage gassen af motoren. (enten med ignition-cut eller ved simpelthen at slippe gassen.

    På racergearkasser (rallybiler, bane osv.) er der en kontakt eller anden anordning, som fjerner gnisten i nogle cylindre, lige præcis længe nok til, at gearene skifter. Det er ret sindrig elektronik, som tager tid at trimme på plads.

    Jeg har skiftet uden kobling på min gamle 4-gear i nødstilfælde (den har dogbox). Det ser gearhjul og dogrings egentlig ikke ud til at tage skade af. Men skiftegaflerne er slet ikke lavet til de kræfter, som det kræver at flytte så voldsomt rundt på dogringene. De bøjer og bliver spasmo.

    Min anbefaling: Hvis du vil skifte uden kobling, så sæt let tryk på gearpedalen, mens du holder gas på (ikke nok til, at den skifter) slip så gassen (eller skru en tredjedel ned) og så burde den skifte, fordi du har lidt tryk på pedalen. I samme øjeblik du mærker pedalen flytte sig, så tryk til, så du får presset gearene på plads ASAP. Hvis du tager for meget gas af, så får gearkassen bare et drøn i modsat retning...

    Nedgearing uden kobling ser vi tit i rallybiler med sekventiel dogbox. dogboxes med H-skift tror jeg, man bruger kobling ved nedgearing.

    For nu at gøre en kort historie lang...


Kommentér på:
Gearskift uden kobling?

Annonce